Ford Bronco Extreme
- Gorg
- Dinożarł / AT!
- Posty: 2099
- Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Rogoźnik
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 16 razy
Ford Bronco Extreme
Specyfikacja:
1. Karoseria – Ford Bronco HPI
2. Mosty – Losi Rock Crawler
3. Przekładnia – handmade, projekt własny, drukowany.
4. Wały – stalowe
5. Silnik – LRP Vector K4 13,5T
6. Amortyzatory – G-made G-TRANSITION Shock
7. Rama – handmade, przestrzenna z rurek mosiężnych
8. Wahacze tylne – włókno węglowe, projekt własny
9. Wyciągarka – serwo Tower Pro sterowana mikroserwem i przełącznikiem 3-pozycyjnym
11. Regulator– TSKY 120A
12. Serwo skrętu – JX PDI-6221MG 20KG
13. Opony i felgi – felgi aluminiowe badlock i opony Louise CR-Champ
14. BEC 6V 5A
16. Pojemnik na akumulator, pojemnik na elektonikę – projekt własny, drukowany
17. Elementy: gaśnica, hi-lift, trapy, butelka, oświetlenie dachowe, cb-radio - projekt własny, drukowany.
19. Rod-end – Traxxas
20. Akumulator – Gens Ace 5700 mAh 60C
21. Podłoga – hips
Przeglądając forum rccrawer zauważyłem ciekawy projekt. Rama przestrzenna i dopasowana do nie karoseria lexanowa.
Ponieważ postanowiłem zbudować sobie drugi model do extreme tylko o większym rozstawie osi więc uznałem że pomysł jest ciekawy i spróbuje sam coś takiego zrobić.
Zacząłem od wyboru karoserii – postanowiłem użyć karoserii Ford Bronco HPI.
Karoserię pociąłem tak że osobno powstały boki nadwozia, dach i maska. Boki nadwozia zwęziłem a sam leksan aby zmienić trochę kąty podgrzewałem opalarką i na nowo kształtowałem. Aby połączyć ponownie boki zaprojektowałem i wydrukowałem na przód nowy grill jak w Bronco tylko że węższy oraz z tyłu nakładkę z nazwą modelu. Następnie całość poskręcałem śrubkami M2. Gdy już miałem nadwozie zabrałem się za wykonywanie ramy pod to nadwozie.
Do budowy ramy przestrzennej użyłem rurek mosiężnych które giąłem ręcznie i lutowałem. Do klatki dolutowane są różne mocowania na oświetlenie, chłodnicę, mocowanie pojemnika na elektronikę. Tak wykonana klatka w stosunku do klatek spawanych drutu stalowego (często używany materiał w USA) czy lutowanych z grubych rurek hamulcowych ma tą zaletę że prawie nic nie waży.
Ponieważ mosty ślimakowe Losi mają same w sobie duże przełożenie (25:1) zaprojektowałem przekładnie składająca się z zębatki atakujące i odbiorczej z której bezpośrednio napęd przechodzi na mosty. Do napędzania użyłem silnika bezszczotkowego LRP 13,5T.
Jako amortyzację użyłem amorów G-made G-TRANSITION Shock. Amortyzator mają wewnątrz dwie sprężyny – dłuższą i krótszą. Zmieniając je miejscami można uzyskać albo większy prześwit albo lepszą przyczepność na trawersach.
Po całkowitym zmontowaniu okazało się, że tył mocniej przysiadł ale to można wyregulować zmieniając punkt mocowania amortyzatorów.
Z przodu zawieszenie to klasyczny 4 link, z tyłu prawe to samo. Różnica polega na tym, że dolne wahacze wykonałem samodzielnie z wykorzystaniem płyty z włókna węglowego i rod-endów traxxasa. Zrobiłem tak po to aby móc mocować amortyzatory do wahacza a nie do mostu.
Przy zastosowaniu amorów g-made i takiego sposobu montażu udało się uzyskać niesamowity wykrzyż. Na mojej rampie nie jestem w stanie go zmierzyć. Aby ograniczyć wykrzyż do regulaminowego poziomu musiałem zastosować specjalne taśmy blokujące skok amortyzatora.
Całość elektroniki została schowana w zaprojektowanym i drukowanym przez mnie pojemniku. Na pojemniku znajduje się też przełącznik do zmiany kierunku obrotów wyciągarki.
Wyciągarka jest z serwa (Tower Pro MG995) a za sterowanie odpowiada mikroserwo i mikroprzełącznik. Często używam tego serwa do wykonania wyciągarki ponieważ jest to jedyne którego silnik wytrzymuje bez problemu podłączenie bezpośrednio pod zasilanie 7,4 V.
Wyjątkowo w tym projekcie użyłem akumulatorów 5700 mAh dla których zaprojektowałem pojemnik. Wszystkie części mocno obciążające model są umiejscowione więc jak najniżej i na środku modelu. Ciężar modelu jest tak zbalanoswany ze delikatnie cięższy jest przód.
Regulator użyty w projekcie to:
Jest to moje najnowsze odkrycie – ma regulowanego dragbreak do 100% oraz opcję crawler czyli jazda przód/tył bez hamulca. Co prawda w tym modelu draga robią przekładnie ślimakowe w mostach.
Zaprojektowałem również dwa light bary – przedni i tylny oraz zamocowałem chłodnice pochodzącą z Axiala Exo.
Aby przykryć wnętrze i zrobić wnętrze użyłem kokpitu jakie wykorzystuje się przy budowie modeli szybkich np. rally, drift itp.
Na desce rozdzielczej zainstalowałem wyświetlacz napięcia akumulatorów zamontowany w drukowanej obudowie.
Nadwozie boczne i dach są przykręcone mikro śrubkami używanymi przy składaniu okularów.
Maska przednia jest zamocowana na magnesach.
Aparatura to Traxxas przerobiony na 4 kanały. Przy przerabianiu kolega Ballu dodał jeszcze diodę fi 10mm która może służyć jako latarka – świetny patent.
1. Karoseria – Ford Bronco HPI
2. Mosty – Losi Rock Crawler
3. Przekładnia – handmade, projekt własny, drukowany.
4. Wały – stalowe
5. Silnik – LRP Vector K4 13,5T
6. Amortyzatory – G-made G-TRANSITION Shock
7. Rama – handmade, przestrzenna z rurek mosiężnych
8. Wahacze tylne – włókno węglowe, projekt własny
9. Wyciągarka – serwo Tower Pro sterowana mikroserwem i przełącznikiem 3-pozycyjnym
11. Regulator– TSKY 120A
12. Serwo skrętu – JX PDI-6221MG 20KG
13. Opony i felgi – felgi aluminiowe badlock i opony Louise CR-Champ
14. BEC 6V 5A
16. Pojemnik na akumulator, pojemnik na elektonikę – projekt własny, drukowany
17. Elementy: gaśnica, hi-lift, trapy, butelka, oświetlenie dachowe, cb-radio - projekt własny, drukowany.
19. Rod-end – Traxxas
20. Akumulator – Gens Ace 5700 mAh 60C
21. Podłoga – hips
Przeglądając forum rccrawer zauważyłem ciekawy projekt. Rama przestrzenna i dopasowana do nie karoseria lexanowa.
Ponieważ postanowiłem zbudować sobie drugi model do extreme tylko o większym rozstawie osi więc uznałem że pomysł jest ciekawy i spróbuje sam coś takiego zrobić.
Zacząłem od wyboru karoserii – postanowiłem użyć karoserii Ford Bronco HPI.
Karoserię pociąłem tak że osobno powstały boki nadwozia, dach i maska. Boki nadwozia zwęziłem a sam leksan aby zmienić trochę kąty podgrzewałem opalarką i na nowo kształtowałem. Aby połączyć ponownie boki zaprojektowałem i wydrukowałem na przód nowy grill jak w Bronco tylko że węższy oraz z tyłu nakładkę z nazwą modelu. Następnie całość poskręcałem śrubkami M2. Gdy już miałem nadwozie zabrałem się za wykonywanie ramy pod to nadwozie.
Do budowy ramy przestrzennej użyłem rurek mosiężnych które giąłem ręcznie i lutowałem. Do klatki dolutowane są różne mocowania na oświetlenie, chłodnicę, mocowanie pojemnika na elektronikę. Tak wykonana klatka w stosunku do klatek spawanych drutu stalowego (często używany materiał w USA) czy lutowanych z grubych rurek hamulcowych ma tą zaletę że prawie nic nie waży.
Ponieważ mosty ślimakowe Losi mają same w sobie duże przełożenie (25:1) zaprojektowałem przekładnie składająca się z zębatki atakujące i odbiorczej z której bezpośrednio napęd przechodzi na mosty. Do napędzania użyłem silnika bezszczotkowego LRP 13,5T.
Jako amortyzację użyłem amorów G-made G-TRANSITION Shock. Amortyzator mają wewnątrz dwie sprężyny – dłuższą i krótszą. Zmieniając je miejscami można uzyskać albo większy prześwit albo lepszą przyczepność na trawersach.
Po całkowitym zmontowaniu okazało się, że tył mocniej przysiadł ale to można wyregulować zmieniając punkt mocowania amortyzatorów.
Z przodu zawieszenie to klasyczny 4 link, z tyłu prawe to samo. Różnica polega na tym, że dolne wahacze wykonałem samodzielnie z wykorzystaniem płyty z włókna węglowego i rod-endów traxxasa. Zrobiłem tak po to aby móc mocować amortyzatory do wahacza a nie do mostu.
Przy zastosowaniu amorów g-made i takiego sposobu montażu udało się uzyskać niesamowity wykrzyż. Na mojej rampie nie jestem w stanie go zmierzyć. Aby ograniczyć wykrzyż do regulaminowego poziomu musiałem zastosować specjalne taśmy blokujące skok amortyzatora.
Całość elektroniki została schowana w zaprojektowanym i drukowanym przez mnie pojemniku. Na pojemniku znajduje się też przełącznik do zmiany kierunku obrotów wyciągarki.
Wyciągarka jest z serwa (Tower Pro MG995) a za sterowanie odpowiada mikroserwo i mikroprzełącznik. Często używam tego serwa do wykonania wyciągarki ponieważ jest to jedyne którego silnik wytrzymuje bez problemu podłączenie bezpośrednio pod zasilanie 7,4 V.
Wyjątkowo w tym projekcie użyłem akumulatorów 5700 mAh dla których zaprojektowałem pojemnik. Wszystkie części mocno obciążające model są umiejscowione więc jak najniżej i na środku modelu. Ciężar modelu jest tak zbalanoswany ze delikatnie cięższy jest przód.
Regulator użyty w projekcie to:
Jest to moje najnowsze odkrycie – ma regulowanego dragbreak do 100% oraz opcję crawler czyli jazda przód/tył bez hamulca. Co prawda w tym modelu draga robią przekładnie ślimakowe w mostach.
Zaprojektowałem również dwa light bary – przedni i tylny oraz zamocowałem chłodnice pochodzącą z Axiala Exo.
Aby przykryć wnętrze i zrobić wnętrze użyłem kokpitu jakie wykorzystuje się przy budowie modeli szybkich np. rally, drift itp.
Na desce rozdzielczej zainstalowałem wyświetlacz napięcia akumulatorów zamontowany w drukowanej obudowie.
Nadwozie boczne i dach są przykręcone mikro śrubkami używanymi przy składaniu okularów.
Maska przednia jest zamocowana na magnesach.
Aparatura to Traxxas przerobiony na 4 kanały. Przy przerabianiu kolega Ballu dodał jeszcze diodę fi 10mm która może służyć jako latarka – świetny patent.
- Pirx
- Wtajemniczony / AT!
- Posty: 578
- Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
- Imię: Szymon
- Lokalizacja: Rybnik
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Kolor karoserii mi zupełnie nie leży ale poza tym to świetny model! Te paski ograniczające RTI są super. Inne detale też. Podziwiam!
- RC-Nennox
- Weteran / AT!
- Posty: 2569
- Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
- Imię: Błażej
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Widziałem model na Manewrach. Powiem tak. Zastanawiam się czy w tydzień łatwiej będzie mi zbudować nowy model czy przygotować jakiś inny do scaled
A tak serio Gorgu Piękny Jest!
A tak serio Gorgu Piękny Jest!
- Gorg
- Dinożarł / AT!
- Posty: 2099
- Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Rogoźnik
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 16 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Aktualizacja na rok 2018
1. Wymiana zasilania na 3S. Silnik Hobbyking i akumulator 2200 mAh 60C
2. Dodana jest tylna wyciągarka. Wyciągarka standardowy chińczyk. Dodałem ją po przemyśleniach z jednych zawodów kiedy kolejny zawodnik już miał tak wyślizgany podjazd, że nie był w stanie tyłem podjechać pod bramkę i musiał zaliczyć opuszczenie bramki.
Pewnie sytuacja może się nie powtórzyć ale lepiej dmuchać na zimne .
Zamontowałem ją ponieważ pojawiła się szansa na sterowanie dwoma wyciągarkami z jednego pilota po tym jak Ramp polutował odpowiedni układ.
Teraz do sterowania modelem i DIG służy apka Spektrum DX3e a do wyciągarek pilot.
Na moduł wyciągarek zaprojektowałem elegancką skrzyneczkę która znalazła swoje miejsce pod maską.
3. Zmiana pianek w kołach. Zrobiłem połączenie pianki miękkiej i twardej. Według mnie Louise za bardzo kładły się przy skręcie przez co model zwłaszcza na trawersach był przy skręcie dalej jechał prosto.
1. Wymiana zasilania na 3S. Silnik Hobbyking i akumulator 2200 mAh 60C
2. Dodana jest tylna wyciągarka. Wyciągarka standardowy chińczyk. Dodałem ją po przemyśleniach z jednych zawodów kiedy kolejny zawodnik już miał tak wyślizgany podjazd, że nie był w stanie tyłem podjechać pod bramkę i musiał zaliczyć opuszczenie bramki.
Pewnie sytuacja może się nie powtórzyć ale lepiej dmuchać na zimne .
Zamontowałem ją ponieważ pojawiła się szansa na sterowanie dwoma wyciągarkami z jednego pilota po tym jak Ramp polutował odpowiedni układ.
Teraz do sterowania modelem i DIG służy apka Spektrum DX3e a do wyciągarek pilot.
Na moduł wyciągarek zaprojektowałem elegancką skrzyneczkę która znalazła swoje miejsce pod maską.
3. Zmiana pianek w kołach. Zrobiłem połączenie pianki miękkiej i twardej. Według mnie Louise za bardzo kładły się przy skręcie przez co model zwłaszcza na trawersach był przy skręcie dalej jechał prosto.
- RC-Nennox
- Weteran / AT!
- Posty: 2569
- Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
- Imię: Błażej
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Dwie wyciągarki? Nie szkoda wagi? Ja na Jurze zapomniałem, że mam wyciagarke i przejechałem bez
Widzę, że moda na 3s jest coraz bardziej popularna
Widzę, że moda na 3s jest coraz bardziej popularna
- Gorg
- Dinożarł / AT!
- Posty: 2099
- Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Rogoźnik
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 16 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Waga modelu gotowego do jazdy to 3,1 kg czyli tyle ile było. Wyciągarka waży praktycznie nic. Waha się nie zmieniła bo wcześniej używałem aku saddle pack 5700 mAh 2S a teraz 2200 mAh 3S
rozłożenie masy po równo
rozłożenie masy po równo
- czayo
- Dinożarł / AT!
- Posty: 3734
- Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 48 razy
Re: Ford Bronco Extreme
Robert, jak obiecałem, tak zaglądam. Ale jak zajrzałem, to okazało się że już tu kiedyś byłem Ale że się nie znam na Extreme, to nic nie napisałem.
Więc napiszę teraz Model wygląda bardzo fajnie, ale największy szacun za ilość pracy
Więc napiszę teraz Model wygląda bardzo fajnie, ale największy szacun za ilość pracy