REGULAMIN ZAWODÓW SEZON 2011 KLASA SPORT

Zablokowany
Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

REGULAMIN ZAWODÓW SEZON 2011 KLASA SPORT

#1

Post autor: Sławek »

REGULAMIN
Klasa Sport – sezon 2011

I. Definicja klasy
1. Do klasy zaliczają się modele posiadające stały napęd 4x4, z jedną osią skrętną /wyłącznie przednią/.
2. Modele mogą być napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Nie ma ograniczeń co do typu, wielkości silnika oraz ilości zwojów. Nie ma ograniczenia co do typu zastosowanych ogniw, jak również maksymalnego napięcia pakietów zasilających.
3. Modele muszą posiadać kompletną i pomalowaną karoserię – wyraźnie wyznaczającą obrys modelu (jego przód, boki i tył)
– karoseria musi przykrywać obie osie
– dopuszczone są karoserie lexanowe, z ABS-u lub własnej konstrukcji z dowolnych materiałów
– wszystkie dodatkowe elementy nadwozia powinny solidnie trzymać się nadwozia
4. Koła o maksymalnej średnicy zewnętrznej 132mm, na feldze nie większej niż 2,2” - koła muszą częściowo chować się pod obrysem karoserii lub nadkoli.
5. Rozstaw osi w modelu, nie jest limitowany ale musi być zgodny z rozstawem nadkoli w karoserii.
6. Maksymalna szerokość modelu nie może przekroczyć 280 mm.
7. Model nie może przekroczyć wskaźnika RTI=650 mierzonego przed zawodami. RTI musi być
zablokowane w sposób trwały, tak aby nie uległo zmianie w czasie jazdy.
8. Posiadanie świateł – wskazane, ale nie obowiązkowe /możliwe odcinki nocne/.
9. Posiadanie wyciągarki/trapów – wskazane, ale nie obowiązkowe.
10. Model powinien posiadać zabezpieczenie przed wodą /możliwość występowania przeszkód wodnych/.
11. Zabronione są wszelkie dodatki do kół ułatwiające poruszanie się w terenie (np. łańcuchy, kolce)
Uwagi:
a/ Przed zawodami wszystkie modele podlegają Kontroli Technicznej. KT weryfikuje zgodność modelu
z wymogami klasy. Obowiązkiem każdego zawodnika jest odpowiednie przygotowanie modelu oraz jego dostosowanie do wymogów danej klasy pod rygorem nie dopuszczenia do startu w zawodach. Weryfikacji dokonuje przedstawiciel Komisji Regulaminowej Klasy /w przypadku nieobecności przedstawiciela KRK,
KT przeprowadza zawodnik wybrany przez pozostałe osoby z danej klasy/.
b/ Modele przed zawodami poddawane są pomiarowi RTI. Model powinien być do niego odpowiednio wcześniej przygotowany – jednakże zawodnik ma prawo do powtórnego pomiaru po dokonaniu odpowiednich zmian - zgodnych z punktem 7.
Dopuszcza się /w przypadku powstania wątpliwości/ przeprowadzenie w trakcie zawodów powtórnego pomiaru RTI we wskazanym modelu - odbywa się to na wniosek 3 zawodników. Jeżeli wynik pomiaru da wynik negatywny, zawodnik jest dyskwalifikowany i traci wszystkie punkty uzyskane w ramach zawodów.
c/ Dopuszcza się nieograniczoną ilość wymian kół pod warunkiem, że dany zestaw /opona + felga + dociążenie = koło x4/ był poddany przed zawodami wcześniejszemu pomiarowi RTI. Wymianie podlega zawsze komplet 4 kół. Za wymianę kół lub wynikłe z tego powodu opóźnienia, naliczane są odpowiednie punkty karne.
d/ W sezonie 2010 modele zbliżone do klasy Sport, ale nie spełniające w/w założeń, nie będą mogły uczestniczyć w OS-ach rozgrywanych w ramach zawodów.
e/ Ze względów wizualno-estetycznych, wskazane jest posiadanie „kierowcy” w modelu.

II. OS, trasa OS-u i bramki
1. Zawody mogą być jedno lub kilkudniowe.
2. Zawody polegają na rozegraniu od kilku /minimum 6-ciu/ do kilkunastu punktowanych OS-ów /odcinków specjalnych/.
3. Trasa OS-u może być ograniczona taśmą na całej jej długości lub tylko w jej fragmentach. Każdorazowe wyjechanie modelu wszystkimi kołami po za trasę OS-u, liczone jest jako przestawienie.
4. Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u właściwych dla danej klasy bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu. Zawodnik rozpoczyna OS wyłącznie po otrzymaniu sygnału od sędziego.
5. Każdy OS składa się z minimum 6 i maksimum 12 bramek /maksymalne ograniczenie nie dotyczy odcinków przeprawowych/.
6. Bramki:
a/ bramki wyznaczone są dwoma charakterystycznymi słupkami,
b/ dopuszczone są bramki „bliźniacze” posiadające jeden słupek wspólny dla dwóch bramek,
c/ niepokonane bramki OS-u wolno przejeżdżać wyłącznie zgodnie z kierunkiem wyznaczonej trasy,
d/ słupki bramek /również pokonanych/ zachowują swoją „aktywność punktową” przez cały czas przejazdu OS-u,
e/ każdy przejazd przez światło niepokonanej bramki musi odbyć się zgodnie z zasadami pokonywania bramki.
7. Aby bramka została zaliczona, jako prawidłowo pokonana muszą zostać spełnione wszystkie poniższe punkty:
a/ model musi podjąć minimum jedną wyraźną próbę pokonania bramki /decyzja o zaliczeniu lub niezaliczeniu próby należy do sędziego/,
b/ model musi pokonać ją na kołach,
c/ oś prowadząca musi przejechać oboma kołami linię bramki /max dopuszcza się dotknięcie słupka/,
d/ tylko jedno koło osi wleczonej może przejechać po za światłem bramki,
e/ do pokonania bramki nie można używać wyciągarki, ani trapów /linka wyciągarki oraz trapy nie mogą przechodzić przez światło bramki, zabronione jest także używanie wyciągarki lub trapów dopóki model jest w świetle bramki/.
8. Aby trasa OS-u była zaliczona, pojazd musi pokonać wszystkie bramki lub mieć naliczone odpowiednie punkty karne za wszystkie niepokonane bramki. Zawodnik, który nie wystartował w OS-e automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu /DNS/ i otrzymuje 0 punktów pucharowych.
9. Każdy OS zaczyna się na linii pierwszej bramki i kończy wraz z prawidłowym pokonaniem przez model linii ostatniej bramki OS-u.
10. Podczas pokonywania trasy OS-u dopuszczone jest korzystanie z „HELP-ów”
a/ HELP - jest to użycie dodatkowych akcesoriów zamontowanych na modelu takich jak trapy lub wyciągarka w celu pokonania przeszkody terenowej lub wydobycia „unieruchomionego” modelu,
b/ użycie każdego HELP-u musi zamknąć się w czasie do 4 min,
c/ dopuszcza się użycie nie więcej niż 3 HELP-ów na trasie danego OS-u,
d/ za wykorzystanie HELP-ów naliczane są odpowiednie punkty karne.


III. Taryfikator – punkty karne za naliczane za popełnione błędy na trasie OS-u

PUNKTY KARNE PRZEWINIENIE
5 Cofnięcie w bramce
5 Poprawienie trapów
8 Dotknięcie słupka bramki
10 Użycie trapów
10 Dotknięcie modelu
10 Zmiana punktu zaczepienia wyciągarki, odhaczenie
20 Przewrócenie słupka
20 Użycie wyciągarki
20 Wymiana kół
60 Opuszczenie trasy
60 Przewrotka/postawienie
60 Przestawienie /do tyłu/
60 Naprawa / spóźnienie na start OS-u
80 Przestawienie /do przodu/
120 Opuszczenie, niepokonanie bramki


IV. Definicje

1. Cofnięcie w bramce – celowe lub przypadkowe: cofnięcie, stoczenie albo osunięcie się modelu znajdującego się w świetle bramki. Cofnięciem nie jest sytuacja, w której po mimo pracy kół „do przodu” model „cofa się”. Cofnięcia naliczane są każdorazowo, po wyraźnym zatrzymaniu się modelu.
2. Dotknięcie słupka bramki – dotknięcie słupka podczas pokonywania bramki lub przejazdu obok jakąkolwiek częścią modelu i wszystkim co się w danym momencie na nim znajduje /również elementami „obcymi” jak błoto na kołach, zaklinowana w model gałązka itp./
3. Przewrócenie słupka bramki – kontakt modelu ze słupkiem, który powoduje przechył słupka większy niż 45 stopni, a także rozjechanie słupka, wkręcenie w koła lub dostanie się słupka pod model.
4. Dotknięcie modelu – dopuszcza się dotknięcie modelu w zakresie poprawy ułożenia elementów wyposażenia /trapy, haki, linki, gadżety/, odhaczenia anteny lub karoserii, usunięcie zaklinowanej w model trawy, patyków – pod warunkiem, że nie powoduje to podniesienia lub zmiany jego położenia na trasie. Przekroczenie tej granicy kwalifikowane jest jako naprawa. Wykluczone są jakiekolwiek działania
o charakterze techniczno-naprawczym /ostateczna kwalifikacja wykonanej czynności należy do Sędziego/.
5. Przewrotka/postawienie [PP] - każda sytuacja w której model uległ przewrotce, rolce lub utracił kontakt z podłożem wszystkimi 4 kołami /również sytuacja gdy model leży na boku, bądź po przewrotce samodzielnie stanął na kołach/
a/ model, który przewrócił się „w miejscu” stawiany jest na koła dokładnie w tej samej pozycji i tym samym miejscu lub ustawiony za linią ostatnio pokonanej bramki,
b/ model, który w wyniku przewrotki uległ przemieszczeniu /rolka niekontrolowana/ – kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki lub z miejsca w którym zatrzymał się model po przewrotce,
c/ model pokonujący niebezpieczny odcinek, może być dla ochrony modelu „asekurowany na życzenie” /rolka kontrolowana/ - kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki,
PP nie jest naliczane, gdy model „trawersując” opiera się np. o kamień, korzeń lub koleinę – przynajmniej jedno koło musi mieć kontakt z podłożem.
6. Przestawienie – zmiana pozycji modelu na trasie z powodu utknięcia. Model wymagający przestawienia można przestawić „do tyłu” za linią ostatnio pokonanej bramki lub „do przodu” za przeszkodę, która spowodowała utknięcie /jednak nie dalej jak na długość modelu/. Każde z przestawień powoduje naliczenie odpowiednich punktów karnych.
7. Opuszczenie bramki – jeżeli model mimo prób nie jest w stanie pokonać bramki w czasie do 5 minut, Sędzia nakazuje ominięcie bramki. Model przestawiany jest wówczas za linię nie pokonanej bramki. Zawodnikowi w takiej sytuacji nalicza się punkty za opuszczenie bramki.
8. Naprawa – naprawa jest to jakiekolwiek dotknięcie modelu z możliwością zabrania go z trasy w celu dokonania naprawy. Po dokonaniu naprawy model należy umieścić za linią ostatnio pokonanej bramki.
Jeżeli w ciągu 5 min nie uda się usunąć usterki, zawodnik dokańcza OS na końcu kolejki zawodników.
Punkty jak za naprawę, naliczane są również w sytuacji, gdy zawodnik nie stawił się na starcie OS-u w wyznaczonym terminie ze względu na naprawę modelu.
9. Wymiana kół – dokonywana jest z zachowaniem zasad zawartych w „Uwagach do Definicji Klasy” i może mieć miejsce wyłącznie pomiędzy OS-mi. Zawodnik ma obowiązek poinformować sędziego o zmianie kół, przed przystąpieniem do kolejnego OS-u. Punkty karne doliczane są do OS-u, przed którym dokonano wymiany. Nie zgłoszenie wymiany powoduje doliczenie punktów /za wymianę/ do każdego rozpoczętego już OS-u.
Zawodnik, który na skutek wymiany kół nie zdążył stawić się na starcie OS-u, otrzymuje dodatkowo punkty karne jak za naprawę.
10. Opuszczenie trasy OS-u – przekroczenie wszystkimi kołami wyznaczonej trasy OS-u na skutek przewrotki, stoczenia się pojazdu lub innej przyczyny. Model kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki lub z miejsca w którym przekroczył linię trasy OS-u.

V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.

1. W trakcie pokonywania OS-u, dopuszczone jest używanie wyciągarki oraz trapów (tzw. HELP-ów). Zawodnik w ramach danego OS-u ma prawo do użycia tylko 3 HELP-ów, według następujących scenariuszy:
a/ 2 razy użycie wyciągarki, 1 trapów
b/ 1 raz użycie wyciągarki oraz 2 razy użycie trapów,
c/ 3 razy użycie trapów.
2. Wyciągarka:
a/ użycie wyciągarki rozpoczyna się w momencie rozwijania linki,
b/ włączanie lub wyłączanie wyciągarki lub zasilania wykonane na aucie /a nie z aparatury/ nie jest karane, pod warunkiem że nie wiąże się to z podnoszeniem lub przestawieniem pojazdu, wówczas każdorazowo naliczane są punkty karne jak za dotknięcie modelu,
c/ linka musi być zahaczona wyłącznie o element terenowy lub szpilkę będącą na wyposażeniu modelu lub jest udostępniona przez sędziego,
d/ każdorazowa zmiana punktu zaczepienia wyciągarki /w tym odczepienie się haka/ wiąże się z naliczeniem punktów karnych jak za dotknięcie modelu,
d/ zerwanie linki i próba jej naprawy traktowane jest jak naprawa,
e/ dozwolone jest używanie dodatkowych elementów do wyciągarki takich jak: bloczki, dodatkowa lina, jeżeli znajdują się na aucie,
3. Trapy:
a/ trapy - wolno użyć jednego lub dwóch sztuk w dowolnej konfiguracji,
b/ podkładanie trapów nie może powodować zmiany położenia modelu – inaczej jest traktowane i karane jak dotknięcie modelu,
c/ poprawienie trapów wiąże się z naliczeniem punktów karnych jak za dotknięcie modelu.
4. Zawodnik uprzedza sędziego o zamiarze użycia HELP-u
5. Jednoczesne użycie wyciągarki i trapów traktowane jest jak 2 HELP-y i jest odpowiednio punktowane.

VI. Postanowienia ogólne

1. Zawodnicy przed zawodami zgłaszają częstotliwości, na których będą startować w celu uniknięcia późniejszych konfliktów. Każdy zawodnik powinien mieć 2 komplety kwarcy w przypadku posiadania aparatury sterującej o częstotliwości innej niż 2.4 GHz Spectrum . W przypadku konfliktu częstotliwości, zawodnik niżej sklasyfikowany zobowiązany jest do dokonania zmiany swojej częstotliwości.
2. Sędzią może być każdy z uczestników zawodów w Klasie Sport, bądź inna osoba wybrana przez zawodników tej klasy. Sędzia jest odpowiedzialny za prawidłowe naliczenie i opisanie punktów karnych zawodnika.
3. Zawodnik może w trakcie OS-u odwołać się od decyzji Sędziego do KRK. Dopuszcza się konsultację z jednym lub kilkoma członkami KRK. W przypadku nieobecności na zawodach osób z KRK, sprawy sporne rozstrzyga kolegium z 3 losowo wybranych zawodników, z tym że jedna osoba jest uczestnikiem zawodów startującym w innej klasie.
4. O kolejności startów decyduje system rotacyjny. Kolejność startu do pierwszego OS-u ustalana jest na zasadzie losowania. W każdym kolejnym OS-e zawodnik który jechał jako pierwszy, przechodzi na ostatnią pozycje startową.
5. Przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna wysokość opony. O dopuszczeniu konkretnej przeszkody wodnej decyduje większość uczestników startujących w klasie (50%+1).
6. Nie są dopuszczone starty więcej niż jednego zawodnika tym samym modelem.
7. Zawodnik może startować w kilku klasach pod warunkiem, iż nie dezorganizuje to rozgrywania OS-ów.
8. Na danych zawodach zawodnik musi jechać jednym i tym samym modelem, na następnych może startować już innym.
9. Model może być naprawiany. Wszelkie naprawy zawieszenia, które mogą wpłynąć na zmianę charakterystyki jego pracy, wymagają dokonania ponownego pomiaru RTI.
10. Aby zawodnik został sklasyfikowany na zawodach, musi ukończyć minimum jeden OS.
11. Wszyscy zawodnicy w tym nieletni przyjeżdżają i uczestniczą w zawodach wyłącznie na własną odpowiedzialność. Osoby niepełnoletnie muszą posiadać pisemną zgodę rodziców na samodzielny pobyt.
12. Organizator zawodów ustala warunki uczestnictwa w zawodach, w tym warunki finansowe /bez prawa ingerowania w założenia regulaminowe/. Uczestnik zawodów jest zobowiązany do przestrzegania zasad i warunków zawodów ustalonych wcześniej przez Organizatora Zawodów.
13. Wszelkie opłaty pobierane przez Organizatora zawodów przeznaczone są wyłącznie na pokrycie wcześniej ustalonych kosztów związanych z uczestnictwem w danych zawodach / np. rezerwacja kwater, zakup upominków, druk dyplomów lub zakup elementów do konstrukcji tras OS-ów/

VII. Punktacja

1. OS wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniej punktów karnych. Miejsca w każdym OS-ie punktowane
są w następujący sposób:

I miejsce – 20 pkt.
II miejsce – 18 pkt.
III miejsce – 16 pkt.
IV miejsce – 14 pkt.
V miejsce – 12 pkt.
VI miejsce – 11 pkt.
VII miejsce – 10 pkt.
VIII miejsce – 9 pkt.
IX miejsce – 8 pkt.
X miejsce – 7 pkt.
XI miejsce – 6 pkt.
XII miejsce – 5 pkt.
XIII miejsce – 4 pkt.
XIV miejsce – 3 pkt.
XV miejsce – 2 pkt.
XVI i dalsze miejsca – 1 pkt.

Zawodnik, który nie wystartował w OS-e, automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu /DNS/
i otrzymuje 0 /zero/ punktów pucharowych.
2. W sytuacji zajęcia przez zawodników miejsc ex equo w danym OS-ie, punkty będą przyznawane według podanego przykładu:
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
3. Zawody wygrywa zawodnik, który otrzyma najwięcej punków pucharowych /PP/ za rozegrane OS-y.
4. W sytuacji zajęcia na zawodach miejsc ex eguo, o kolejności zajętych miejsc decyduje ilość DNS-ów.
W wypadku takiej samej ilość DNS-ów zawodnik z mniejszą łączą ilością „małych punktów karnych” jest wyżej klasyfikowany. W innej sytuacji zawodnicy o podwójnym ex eguo klasyfikowani są na tym samym miejscu.
5. Klasyfikację generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej punktów w sezonie.
Miejsca w zawodach liczone są do punktacji generalnej w następujący sposób:

I miejsce 20 pkt.
II miejsce 18 pkt.
III miejsce 16 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VI miejsce 11 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
VIII miejsce 9 pkt.
IX miejsce 8 pkt.
X miejsce 7 pkt.
XI miejsce 6 pkt.
XII miejsce 5 pkt.
XIII miejsce 4 pkt.
XIV miejsce 3 pkt.
XV miejsce 2 pkt.
XVI i dalsze miejsca 1 pkt.

Zawodnik, który nie ukończył żadnego OS-u, automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu zawodów/DNS/ i otrzymuje 0 /zero/ punktów do klasyfikacji generalnej.
Ostatnio zmieniony 2011-01-29, 23:14 przez Sławek, łącznie zmieniany 1 raz.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2011”