REGULAMIN ZAWODÓW SEZONU 2012 KLASA SCALED

Zablokowany
Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

REGULAMIN ZAWODÓW SEZONU 2012 KLASA SCALED

#1

Post autor: zotornik »

Rozdział I
Definicja klasy Scaled /warunki dopuszczenia modelu do uczestnictwa w zawodach/

1. Do klasy zaliczają się modele posiadające stały napęd 4x4. Model może posiadać tylko jedną oś skrętną i musi to być oś przednia pojazdu.
2. Modele mogą być napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Nie ma ograniczeń co do typu, wielkości silnika, ilości zwojów oraz napięcia pakietów zasilających .
3. Pojazdy nieskończone, czyli niepomalowane, nie posiadające pełnej karoserii nie klasyfikują się do klasy.
4. Koła o maksymalnej średnicy zewnętrznej 108 mm, na feldze nie większej niż 1,9”.
5. Rozstaw osi modelu jest zgodny z rozstawem nadkoli w karoserii.
6. Minimum 30% szerokości opony musi znajdować się pod obrysem karoserii.
7. Model nie może przekroczyć wskaźnika RTI=500 mierzonego przed zawodami.
8. Model powinien posiadać zainstalowane i działające oświetlenie.
9. Model powinien posiadać zabezpieczenie przed wodą ponieważ przewidywane są przeszkody wodne.
10. Model powinien posiadać wyciągarkę, ponieważ należy się spodziewać przeszkód nie do przejechania o własnych siłach.
11. Do klasy nie zostaną dopuszczone modele które posiadają jakiekolwiek nakładki na kołach ułatwiające poruszanie się modelu w terenie.

Uwagi:
a/ Przed zawodami modele podlegają Kontroli Technicznej /KT/, w ramach której weryfikuje się zgodność modelu z wymogami określonymi „Definicją klasy Scaled”. Obowiązkiem każdego zawodnika jest odpowiednie przygotowanie modelu oraz jego dostosowanie do wymogów danej klasy pod rygorem nie dopuszczenia do startu w zawodach. Weryfikacji dokonuje przedstawiciel Komisji Regulaminowej Klasy /w przypadku nieobecności przedstawiciela KRK, KT przeprowadza zawodnik wybrany przez pozostałe osoby z danej klasy/.
b/ Modele przed zawodami poddawane są pomiarowi RTI. Model powinien być do niego odpowiednio wcześniej przygotowany – jednakże zawodnik ma prawo do powtórnego pomiaru po dokonaniu odpowiednich zmian.
Dopuszcza się /w przypadku powstania wątpliwości/ przeprowadzenie w trakcie zawodów powtórnego pomiaru RTI we wskazanym modelu - odbywa się to na wniosek 3 zawodników. Jeżeli wynik pomiaru da wynik negatywny, zawodnik jest dyskwalifikowany i traci wszystkie punkty uzyskane w ramach zawodów.
c/ Dopuszcza się zmianę kół podczas trwania zawodów, - tylko pod warunkiem - iż dany zestaw był przed zawodami poddany wcześniejszemu pomiarowi RTI.
d/ Ze względów wizualno-estetycznych, wskazane jest posiadanie „kierowcy” w modelu.

Rozdział II
Definicja OS-u, trasa OS-u i bramki

1. Zawody mogą być jedno lub kilkudniowe.
2. Zawody polegają na rozegraniu od kilku /minimum 6-ciu/ do kilkunastu punktowanych OS-ów. Za ilość planowych do rozegrania OS-ów odpowiada Organizator Zawodów.
3. Przez OS rozumie się odcinek specjalny ustalony wcześniej przez Organizatora Zawodów bądź inne Wyznaczone Osoby.
4. Trasa OS-u może być ograniczona taśmą na całej jej długości lub tylko w jej fragmentach. Każdorazowe wyjechanie modelu wszystkimi kołami po za trasę OS-u, liczone jest jako Przestawienie /70 punktów karnych/.
5. Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u właściwych dla Klasy bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu.
6. Każdy OS składa się z minimum 6 bramek. Maksymalna ilości bramek nie jest zdefiniowana i zostaje ustalona podczas budowania danego OS-u przez Organizatora Zawodów lub Osoby Wyznaczone do tej czynności.
7. OS - zaczyna się wraz z wjechaniem w linię pierwszej bramki, a kończy po prawidłowym przekroczeniu całym modelem linii ostatniej bramki OS-u.
8. Aby trasa OS-u była zaliczona, pojazd musi pokonać wszystkie bramki lub mieć naliczone odpowiednie punkty karne. Zawodnikowi, który z przyczyn awarii, usterki lub z innych powodów nie ukończy danego OS-u zostanie naliczone 120 punktów za każdą niepokonaną bramkę.
9. Bramki:
a/ bramki wyznaczone są dwoma charakterystycznymi słupkami /oraz dodatkowo ponumerowane – opcjonalny zapis/
b/ dopuszczone są bramki „bliźniacze” posiadające jeden słupek wspólny dla dwóch bramek,
c/ niepokonane bramki OS-u wolno przejeżdżać wyłącznie zgodnie z kierunkiem wyznaczonej trasy,
d/ słupki bramek /również pokonanych/ zachowują swoją „aktywność punktową” przez cały czas przejazdu OS-u,
e/ każdy przejazd przez światło niepokonanej bramki musi odbyć się zgodnie z zasadami pokonywania bramki.
10. Zasady pokonywania bramki.
Aby bramka została zaliczona, jako prawidłowo pokonana muszą zostać spełnione wszystkie poniższe punkty:
a/ model musi podjąć minimum jedną wyraźną próbę pokonania bramki /decyzja o zaliczeniu lub niezaliczeniu próby należy do sędziego/,
b/ model musi pokonać ją na kołach,
c/ oś prowadząca musi przejechać oboma kołami linię bramki /max dopuszcza się dotknięcie słupka/,
d/ tylko jedno koło osi wleczonej może przejechać po za światłem bramki,
e/ model może wycofać się w pokonaną bramkę, jednak dalsza jazda musi być kontynuowana zgodnie z kierunkiem trasy.
11. W sytuacji gdy Sędzia stwierdzi - poprzez ocenę wcześniejszych prób Zawodnika - że dana bramka najprawdopodobniej nie zostanie przez niego pokonana - lub czas prób przekroczył 5 minut - wówczas Sędzia ma prawo nakazać Zawodnikowi podjęcia decyzji o wykonaniu ostatniej próby pokonania bramki lub Przestawieniu za bramkę .
12. Podczas pokonywania trasy i bramek OS-u dopuszczone jest korzystanie z HELP-ów.
a/ HELP - jest to użycie dodatkowych akcesoriów zamontowanych na modelu /takich jak trapy, wyciągarka, bloczek, dodatkowa linka/ w celu pokonania przeszkody terenowej, bramki lub wydobycia unieruchomionego modelu.
b/ Nie dopuszcza się użycia innych akcesoriów po za szpilą sędziowską.
c/ Użycie każdego HELP-u musi zamknąć się w czasie do 4 min.
d/ Dopuszcza się zastosowanie nie więcej niż 3 HELP-ów na trasie danego OS-u.
e/ Za wykorzystanie HELP-ów naliczane są odpowiednie punkty karne.

Uwagi:
Ze względu na warunki szczególne np. zła pogoda lub uwarunkowania terenowe, dopuszcza się zmianę:
- minimalnej ilości OS-ów,
- minimalnej ilości bramek OS-u,
- likwidację lub przestawienie już ustawionej bramki.
Warunkiem jest zgoda co najmniej 50%+1 liczby uczestników zawodów w Klasie.

Rozdział III
Taryfikator punktów karnych

Za popełnione błędy na trasie OS-u zostanie naliczone odpowiednia ilość punktów karnych według następującego taryfikatora:

5 pkt. cofnięcie w bramce
5 pkt. poprawienie trapów
8 pkt. dotknięcie słupka bramki
10 pkt. użycie trapów T
10 pkt. zmiana punktu zaczepienia wyciągarki
20 pkt. przewrócenie słupka bramki
20 pkt. użycie wyciągarki T
20 pkt. użycie trapów B
20 pkt. przewrotka
40 pkt. użycie wyciągarki B
50 pkt. postawienie
60 pkt. naprawa
60 pkt. opuszczenie wyznaczonej trasy
70 pkt. przestawienie
120 pkt. niepokonanie bramki

Przy pokonywaniu bramki, punkty karne naliczane są po jednym razie za każdy słupek oddzielnie (maksymalnie 2×8 lub 2×20 pkt. karnych) Całkowite wycofanie auta przed bramkę, powoduje naliczanie ponownych punktów karnych zgodnie z powyższą zasadą.
„T” – Help użyty na trasie OS-u pomiędzy bramkami
„B” – Help użyty na trasie Os-u do pokonania bramki.

IV. Definicje

1. Cofnięcie w bramce – jest to cofnięcie modelu bądź jego próba podczas gdy model znajduje się w świetle bramki za wyjątkiem sytuacji, w której pomimo pracy kół „do przodu” auto się cofa. Jakiekolwiek ruszenie modelem do przodu powoduje, że przy następnej próbie cofania punkty naliczane są ponownie.
2. Dotknięcie słupka bramki – dotknięcie słupka podczas pokonywania bramki lub przejazdu obok, jakąkolwiek częścią pojazdu i wszystkim co się na modelu znajduje, np.: błoto, gałązka. Dotyczy również bramek pokonanych. Każdy słupek można dotknąć tylko raz podczas jednego ataku na bramkę.
3. Przewrócenie słupka bramki – przechył słupka większy niż 45 stopni, rozjechanie słupka, wkręcenia w koła lub pod model.
4. Przewrotka - Liczona jest w sytuacji, gdy model samodzielnie staje po rolce na wszystkich kołach.
5. Postawienie – liczone jest w sytuacji gdy model ulegnie przewróceniu i nie jest w stanie samodzielnie kontynuować jazdy. Model należy postawić w miejscu w którym się znajduje.
6. Naprawa – jest to jakiekolwiek dotknięcie modelu z możliwością zabrania go z trasy OS-u w celu naprawy. Zawodnik po dokonaniu naprawy, musi postawić model z powrotem w miejsce skąd został zabrany do naprawy. Jeżeli w ciągu 5 min nie uda się usunąć usterki, zawodnik dokańcza OS na końcu kolejki zawodników. Maksymalny czas naprawy 45 minut, trwała awaria aparatury traktowana jest jako naprawa
7. Opuszczenie trasy OS-u – przekroczenie wszystkimi kołami wyznaczonej trasy OS-u na skutek przewrotki, stoczenia się pojazdu lub innej przyczyny.
8. Przestawienie – zmiana pozycji modelu na trasie z powodu utknięcia. Jeżeli model utknie w bramce, należy go przestawić przed bramkę lub za nią, o ile zawodnik decyduje się na ominięcie bramki. Przestawienie następuje umownie na odległość nie większą niż około długość pojazdu.

V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.

1. W trakcie pokonywania OS-u, dopuszczone jest używanie wyciągarki oraz trapów tzw. HELP-ów - za które zawodnik otrzymuje odpowiednie punkty karne. Zawodnik w ramach danego OS-u ma prawo do użycia tylko 3 HELP-ów, w dowolnej kolejności wg 2 wariantów:
a/ 2 x wyciągarka, 1 x trapy
b/ 1 x wyciągarka, 2 x trapy
2. Wyciągarka:
a/ użycie wyciągarki rozpoczyna się w momencie rozwijania linki,
b/ włączanie lub wyłączanie wyciągarki lub zasilania wykonane na aucie /a nie z aparatury/ nie jest karane, pod warunkiem że nie wiąże się to z podnoszeniem, przestawieniem lub spowodowaniem zmiany położenia modelu - wówczas każdorazowo naliczane są punkty karne jak za naprawę modelu,
c/ linka powinna być zahaczona o element terenowy, szpilkę będącą na wyposażeniu modelu lub udostępniona przez Sędziego /w przypadku trudnych warunków terenowych np. brak drzew, miękka ziemia – dopuszcza się inne formy zaczepu/
d/ każdorazowa zmiana punktu zaczepienia wyciągarki /w tym odczepienie się haka/ wiąże się z naliczeniem punktów karnych zgodnie z taryfikatorem,
e/ zerwanie linki i próba jej naprawy traktowane i karane jest jak zmiana punktu zaczepienia,
f/ dozwolone jest używanie dodatkowych elementów do wyciągarki takich jak: bloczki, dodatkowa lina, jeżeli znajdują się na aucie,
3. Trapy:
a/ trapy - wolno użyć jednego lub dwóch sztuk w dowolnej konfiguracji,
b/ podkładanie trapów nie może powodować zmiany położenia modelu – inaczej każdorazowo naliczane są punkty karne jak za naprawę modelu,
c/ każdorazowe poprawienie trapów wiąże się z naliczeniem punktów karnych zgodnie z taryfikatorem.
4. Zawodnik uprzedza sędziego o zamiarze użycia HELP-u.
5. Jednoczesne użycie wyciągarki i trapów traktowane jest jak 2 HELP-y i jest odpowiednio punktowane.
6. Zabrania się użycia Help-ów do pokonania więcej niż jednej bramki. Dopuszcza się wjechanie w kolejną bramkę podczas używania Help-a w sytuacji gdy odległość pomiędzy bramkami jest mniejsza niż długość modelu. Użycie danego Help-a musi zakończyć się z chwilą pokonania bramki do której help był używany.

VI. Postanowienia ogólne

1. Zawodnicy przed zawodami zgłaszają częstotliwości, na których będą startować w celu uniknięcia późniejszych konfliktów. Każdy zawodnik powinien mieć 2 komplety kwarcy w przypadku posiadania aparatury sterującej o częstotliwości innej niż 2.4 GHz Spectrum . W przypadku konfliktu częstotliwości, zawodnik niżej sklasyfikowany zobowiązany jest do dokonania zmiany swojej częstotliwości poprzez wymianę kompletu kwarcy.
2. Zawodnik nie może rozpocząć pokonywania OS-u gdy nie otrzyma wyraźniej zgody od Sędziego Zawodów. W przypadku gdy zawodnik bez zgody Sędziego rozpocznie start na danym OS-ie, Sędzia ma prawo do wstrzymania próby i rozpoczęcia startu zawodnika raz jeszcze.
3. Sędzią może być każdy z uczestników zawodów w Klasie Scaled bądź inna osoba wybrana przez zawodników tej klasy.
4. Sędzia jest odpowiedzialny za prawidłowe naliczenie i opisanie punktów karnych zawodnika.
5. O kolejności startów decyduje system rotacyjny. Przed rozpoczęciem zawodów każdy z zawodników otrzymuje numer startowy, który decyduje o kolejności startu w pierwszym OS-ie. W każdym następnym OS-ie zawodnik który jechał w poprzednim jako pierwszy przechodzi na ostatnią pozycje startową.
6. Sprawy sporne rozstrzyga kolegium z 3 (trzech) losowo wybranych zawodników, z tym że jedna osoba jest uczestnikiem zawodów startującym w innej klasie.
7. Przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna wysokość opony. O dopuszczeniu przeszkody wodnej do pokonywania decyduje większość uczestników startujących (50%+1).
8. Nie są dopuszczone starty więcej niż jednego zawodnika tym samym modelem.
9. Zawodnik może startować w kilku klasach, pod warunkiem, iż nie dezorganizuje to rozgrywania OS-ów.
10. Na danych zawodach zawodnik musi jechać jednym i tym samym modelem, na następnych może startować już innym.
11. Aby zawodnik został sklasyfikowany musi ukończyć minimum jeden OS.
12. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w zawodach tylko pod warunkiem, że będą wraz z opiekunami prawnymi.
13. Organizator zawodów ustala warunki uczestnictwa w zawodach, w tym warunki finansowe. Organizator Zawodów nie ma prawa do wprowadzania zmian do niniejszego regulaminu na potrzeby przeprowadzenia Zawodów. Uczestnik zawodów jest zobowiązany do przestrzegania zasad i warunków zawodów ustalonych wcześniej przez Organizatora Zawodów.
14. Warunki finansowe wcześniej ustalone i potwierdzone przez Komisję mogą dotyczyć tylko kosztów związanych z uczestnictwem w danych zawodach.

VII. Punktacja

1. OS wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniejszą liczbę punktów karnych (PK).
2. Zawody wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniejszą ilość PK zgromadzonych na wszystkich OS-ach, pomniejszoną o PK z najgorzej przejechanego OS-u danych zawodów.
3. W sytuacji zajęcia miejsca ex eguo na zawodach, rolą organizatora jest odpowiedni podział i dobór nagród.
4. Za zajęte miejsce w zawodach, zawodnik premiowany jest Punktami Klasyfikacji Generalnej (PKG)
wg zasady:
I miejsce 20 pkt.
II miejsce 18 pkt.
III miejsce 16 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VI miejsce 11 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
VIII miejsce 9 pkt.
IX miejsce 8 pkt.
X miejsce 7 pkt.
XI miejsce 6 pkt.
XII miejsce 5 pkt.
XIII miejsce 4 pkt.
XIV miejsce 3 pkt.
XV miejsce 2 pkt.
XVI i dalsze 1 pkt.
W sytuacji kiedy zawodnik nie ukończy zawodów otrzymuje On "zero" punktów do KG.
W sytuacji zajęcia miejsc ex equo w zawodach, PKG będą przyznawane według podanego przykładu:
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
itd.
5. Zawodnicy nieobecni na danych zawodach otrzymują "zero" punktów do KG.
6. Klasyfikację Generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej PKG w sezonie.
Do KG nie będzie wliczany najgorszy wynik z jednych zawodów sezonu.

VIII Zasady powoływania komisji SCALED /Komisja Regulaminowa Klasy/

1. Do pracy w komisji będą wybierane 4 pełnoletnie osoby.
2. Osoby będące w komisji zobowiązane są do corocznej pracy nad regulaminem oraz do reprezentowania klasy Scaled.
3. W skład komisji wchodzą 3 osoby zajmujące pierwsze trzy miejsca w klasyfikacji generalnej ubiegłego roku oraz jedna osoba wybrana poprzez głosowanie, która obejmuje stanowisko przewodniczącego.
4. Osoby, które będą powołane do komisji a nie będą chciały objąć stanowiska zrzekają się go na rzecz osób zajmujących kolejno najwyższe miejsca w klasyfikacji generalnej ubiegłego roku.
5. Trzy osobowa grupa powoływana jest na jeden rok.
6. Przewodniczący obejmuje swoje stanowisko na dwa lata.
7. Do ubiegania się o stanowisko przewodniczącego ma każdy sklasyfikowany w klasie Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie,
8. W sytuacji kiedy wybrany na przewodniczącego zajmuje miejsce w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej do komisji wchodzi następny z listy
9. Kandydaturę na stanowisko przewodniczącego może zgłosić każdy widniejący w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie lub sam zainteresowany.
10. Każda osoba widniejąca w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie ma prawo również złożyć wniosek o odwołanie każdej osoby z komisji.
11. Aby osoba została powołana lub odwołana na stanowisko przewodniczącego musi być przeprowadzone głosowanie, w której większość głosów będzie decydowała.
12. Do głosowania mają prawo osoby widniejące w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie.
13. W przypadku, gdy podczas głosowania wynik będzie 50/50 decydujący głos ma komisja.
Ostatnio zmieniony 2013-02-11, 07:42 przez zotornik, łącznie zmieniany 1 raz.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2012”