Regulamin Klasy Sport + FAQ sezon 2015 (nieaktualny)

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Regulamin Klasy Sport + FAQ sezon 2015 (nieaktualny)

#1

Post autor: zotornik »

Ostatnio zmieniony 2015-12-08, 09:53 przez zotornik, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#2

Post autor: zotornik »

FAQ klasy Sport - to dodatkowa porcja informacji, mających pomóc w właściwej interpretacji nowych lub bardziej złożonych zapisów regulaminu.

FAQ będzie na bieżąco uzupełniany na bazie Waszych pytań - więc warto tu od czasu do czasu zaglądnąć.

Klasa Sport - to modele o mniej rygorystycznych wymaganiach co do zgodności z oryginałem - niż ma to miejsce w klasie Super Scaled, czy nawet klasie Scaled - jednak wciąż ważne jest zachowanie "skalowego" wygląd modelu.
Klasa Sport, to również kolejny krok w kierunku większej "dzielności terenowej" modeli, m.in. po przez większą średnicę kół i większe RTI.
W uszeregowaniu klas, mieści się pomiędzy klasami Scaled, a Extreme.

Rozdz.1, pkt 4 "Zderzak"
Zderzak musi być, bo model w klasie Sport ma wyglądać naturalnie - jego szerokość nie może być mniejsza od szerokości karoserii bez nadkoli. Taki zderzak będzie nam nieco mniej "przeszkadzał" w terenie, jak również w najazdach na przeszkody - to przykład cechy, która nazywamy "większą dzielnością terenową".
Zderzaka nie możemy zgubić !!! Dlatego lepiej porządnie go przytwierdzić do ramy. Jeżeli jest natomiast integralna częścią karoserii (np. wykonanej z ABS-u), to pomyśl o jego wzmocnieniu lub podparciu od wewnątrz, bo jak odpadnie, to czeka Cię postój w warsztacie i jego naprawa - a za to są punkty karne.
Niestety karoserie lexanowe ze zintegrowanymi, wytłoczonymi zderzakami – nie spełniają wymogu posiadania zderzaka trwałego (w rozumieniu "sztywnego"). W takim przypadku należy albo odciąć atrapę zderzaka i samodzielnie wykonać zderzak - który przytwierdzimy do ramy. Albo wykonać wzmocnienie na całą szerokość zderzaka, które przytwierdzone do ramy będzie schowane pod karoserią.

Rozdz.1, pkt 5 "Truggy"
Możliwość stosowania zabudowy typu "truggy", to jedna z najistotniejszych różnic w stosunku do klas Super Scaled i Scaled, gdzie tego typu modele są wykluczone.
Model Axiala SCX10 Trail Honcho, to wręcz "definicja" minimalnych wymogów dla takiej zabudowy w klasie Sport (po dorobieniu tylnego zderzaka).
Poniższy rysunek, może nieco pomóc w zrozumieniu zapisu z omawianego punktu:
Obrazek

Rozdz.1, pkt 7 "Wielkość kół"
"... Tak, chodzi o rzeczywistą średnicę a nie deklarowaną przez producenta.
Zapis wziął się z różnic jakie występują pomiędzy rzeczywistym rozmiarem, a danymi producentów. Oprócz znanych przypadków różnic w oponach np. z rc4wd, doszło również kilka - kilkanaście modeli opon "no name" dostępnych np. na ebay - są to mniej lub bardziej udane kopie proline lub rc4wd
i często ich deklarowana średnica nie pokrywa się z danymi na stronie.
Na rzeczywistą średnicę ma też wpływ felga na której zamocowana jest opona oraz np. wkładki..."

Rozdz.1, pkt 16 "Kierowca"
Dla urealnienia wyglądu, Wasz model musi mieć w tej klasie minimum "kierowcę" (a idealnie byłoby, gdyby miał też kierownicę i siedzonko). Wnętrze kabiny w odróżnieniu np. od klasy Scaled, nie jest wymagane, ale zawsze będzie mile widziane. Pamiętać też należy, że im staranniej zamaskujemy kable i inne podzespoły, tym więcej zyska na wyglądzie Wasz model.
Kierowca być musi - tylko nie transformers, nie "pluszmiś", ale człowiek (płci dowolnej :) )

Rozdz.1, pkt 17 "3x szpeje"
Wymóg posiadania 3 szt. wyposażenia dodatkowego – należy umieścić na modelu przynajmniej 3 sztuki wyposażenia dodatkowego, aby dodać mu „realizmu”. Jeśli model posiada już wnętrze z uwagi na przeźroczyste szyby, to musimy dołożyć jedynie 2 sztuki „szpejów”.

Rozdz.1 "Uwagi"
Nasze oficjalne spotkania, to ewidentnie zabawa i forma miłego spędzenia czasu. Jednak nadając im rangę "zawodów" opartych o Regulaminy, decydujemy się na koleżeńską i uczciwą rywalizację wg pewnych zasad. Dlatego jadąc na zawody przygotujmy rzetelnie nasze modele, odpowiednio dostosowując je do Klasy. Niech Kontrola Techniczna będzie tylko formalnością.

Rozdz.2, pkt 1 "Minimalna liczba OS-ów na zawodach"
Aby zawody mogły być wliczone do KG, musi zostać na nich rozegrane minimum 6 OS-ów. Ich maksymalna liczba, ograniczona jest tylko możliwościami czasowymi i organizacyjnymi. Śpiochom i tym gorzej zorganizowanym podpowiadamy: jednym z najprostszych sposobów na rozegranie większej ilości OS-ów, jest pokonywanie każdej trasy w obu jej kierunkach. W ten sposób ustawiając jedynie 3 trasy i przejeżdżając każdą w dwie trony już mamy rozegranych 6 OS-ów. Niestety nie zawsze pozwoli nam na to ukształtowanie terenu. Inny sposób na "przyspieszenie" rozgrywania zawodów, to jednoczesna jazda 2 zawodników, wówczas potrzebni są dwaj sędziowie i sporo uwagi przy notowaniu punktów karnych właściwemu zawodnikowi ;)

Rozdz.2, pkt 5a "Szerokość bramki"
Bramka standardowa ma szerokość 28 cm oznacza to, że z zasady takiej szerokości muszą być wszystkie bramki, w terenie szczególnie trudnym (trawersy) dopuszcza się stosowanie szerszych bramek, ale ich szerokość nie może przekroczyć 38 cm. Żadna bramka na OS-ie nie może być węższa niż 28 cm. „Bramki przejechane bez problemu, to w większości źle ustawione bramki - dotknięcia to nic złego, wygrywa ten kto ma ich mniej.”

Rozdz.2, pkt 5b "Głupi słupek"
Słupki w zasadzie nie są głupie, ale mają inną "wadę" - są aktywne punktowo przez cały czas trwania OS-u ! A to oznacza, iż bez względu na to kiedy i bez względu który ze słupków dotkniemy naliczane są nam punkty karne za jego dotknięcie.

Rozdz.2, pkt 6a-e "Nie chcem, ale muszem"
Nie tylko pokonanie bramki, ale również jej "ominięcie" wcale nie jest tak łatwe ;) Aby zaliczyć bramkę trzeba spełnić kila wymogów (opisanych w punkcie) - są one powszechnie znane i jasne. A co jeśli chciałbym ominąć bramkę, na której Koledzy jadący przede mną mordując się nałapali dziesiątki karniaków, a i tak ją potem omijali ? No tak prosto, to nie ma :) Każda bramka OS-u misi być w sposób wyraźny zaatakowana - nawet ta, którą od samego początku planujemy ominąć. Na czym polega tzw. "próba pokonania bramki"? Czy chcemy, czy nie chcemy musimy realnie zaatakować bramkę podjeżdżając (próbując podjechać) w jej bezpośrednie pobliże.

Rozdz.2 "Uwagi"
W kilku bardzo konkretnych (opisanych i zaznaczonych w Regulaminie) sprawach może w głosowaniu zadecydować nie większość, a połowa zawodników opowiadających się za określonym działaniem - to nietypowe rozwiązanie wprowadzone jest dla uniknięcia sytuacji patowej.

Rozdz.3 "Karniaki"
Klasy Scaled, Sport i Extreme mają obecnie taki sam taryfikator punktów karnych za popełnione przewinienia.
Taryfikator ten bazuje na tym, jaki był stosowany w Klasie Sport w 2014 r., więc system jest znany. Jedyna zmiana jaka zaszła, dotyczy "dotknięcia modelu" - obecnie "kosztuje" to 8, a nie jak poprzednio 20 PK.

Rozdz.4 "Definicje punktowanych przewinień" - encyklopedia nie tylko dla "Nowych"
Tak jak w przypadku "taryfikatora", również " definicje przewinień zostały ujednolicone dla klas Scaled, Sport i Extreme i podobnie bazą wyjściową do ich redakcji, był regulamin Klasy Sport z 2014 r.
Przeanalizować "Definicje punktowanych przewinień" powinni Wszyscy ! "Nowi" z przyczyn oczywistych, ale weterani to chyba powinni to zrobić 2x dokładniej ! Różne regulaminy, różne definicje, a to wszystko obarczone jeszcze wieloma przypadkowymi "własnymi" i niestety błędnymi interpretacjami - więc jest co weryfikować w swoich przyzwyczajeniach i nawykach :)

Rozdz.4, pkt 2 "Dotknięcie słupka bramki - niby prosta rzecz, a tyle wątpliwości"
W teorii jest to proste przewinienie i jest też ono jednym z najczęściej popełnianych.
Sprawa podstawowa - liczymy każde dotknięcie, nie ma żadnego limitu dotknięć ! Jest za to kilka sytuacji, które sprawiają kłopot co do sposobu ich oceny - najlepiej opisać to na przykładach.
1 Jeżeli model dotknął słupka i mając z nim stały kontakt ostatecznie go przewrócił, to ma liczone punkty tylko za przewrócenie - to są dość czytelne sytuacje, bo najczęściej wiążą się z manewrowaniem i dość wolną jazdą modelu, a więc i łatwe do uchwycenia przez Sędziego.
2. Zawodnik w celu pokonania bramki, decyduje się na dotknięcie słupka i "przykleja" się do niego bokiem modelu - w trakcie dalszego przejazdu słupek traci na moment kontakt z modelem na skutek "zeskakiwania" z zderzaka lub obrysu karoserii (klasyczna sytuacja w przypadku modeli typu Jeep, gdzie mamy wyraźne wystające nadkola), to wówczas nie są naliczane kolejne dotknięcia.
3. Model może mieć "N" razy naliczone dotknięcie tego samego słupka np. w sytuacji gdy walczy nieprzerwanie w jego bezpośredniej odległości - jednak kolejne dotknięcia są dodawane dopiero po tym, jak model w sposób wyraźny stracił kontakt ze słupkiem pomiędzy kolejnymi jego dotknięciami.
Tu potrzebne jest doświadczenie i dobre oko Sędziego !
4. Słupek dotknięty przez gadżety zamontowane na modelu, to również dotknięcie. Dotyczy to również sytuacji, gdy na modelu zebrało sie błoto lub zaczepiła się gałązka - wszystko co jest na modelu, a dotknęło słupka powoduje naliczenie jego dotknięcia.

Rozdz.4, pkt 4 "Dotknięcie modelu"
Definicja nie uległa zmianie, zmianie uległ sposób jej punktowania, na bardziej "przyjazny" ;)
"Dotknięcia modelu" nie naliczamy Zawodnikowi, który włącza i wyłącza wyciągarkę lub światła znajdującym się "dżinksem" na modelu - o ile go nie podnosi lub nie przestawia.

Rozdz.4, pkt 5 "Fikołek :) - czyli postawienie model po przewrotce"
1. Każdy "fikołek" (przewrotka) modelu, bez względu na to, czy zakończy się na dachu, boku, czy też na kołach zawsze jest liczony jako postawienie modelu ! Przypadek, ani kształt modelu, które sprawiły że stanął on po przewrotce na kołach, nie zmieniają faktu zasadniczego - model uległ przewrotce.
2. Model czasami przewróci się nam tylko na bok, a czasami stoczy w ... dół. Mamy wówczas następujące opcje:
a) stawiamy model w miejscu, w którym rozpoczął „przewrotkę” - dopuszczalna jest niewielka korekta położenia modelu (obrót wokół własnej osi), tak aby model po postawieniu nie uległ od razu przewróceniu – naliczana jest kara tylko za postawienie,
b) stawiamy model za linią ostatnio pokonanej bramki, mając tym samym szansę na wybranie innej drogi przejazdu – wtedy również naliczana jest jedynie kara za postawienie,
c) stawiamy model w innym miejscu niż to, z którego rozpoczął przewrotkę, jednak nie dalej niż o długość pojazdu – wtedy naliczana jest kara za postawienie oraz dodatkowo za przestawienie.
Ktoś zapyta, po co wybierać opcję "c", skoro można zawsze w ostateczności wybrać wariant "b". No właśnie dlatego, że czasami dotarcie do punktu w którym sie przewróciliśmy kosztowało nas wiele trudu i punktów karnych (albo mamy już mało "paliwa") - wówczas korzystniej po postawieniu modelu skorzystać z jego "przestawienia".

Rozdz.4, pkt 6 "Niepokonanie bramki"
Nikt nam nie limituje ilości podejść w celu pokonania bramki, ale pamiętać jednak należy, że na jej pokonanie mamy max 5 minut, a w kolejce czekają inni Zawodnicy. Dlatego w razie przeciągającej się próby pokonania bramki, Sędzia informuje o tym Zawodnika i nakazuje mu wykonać ostatnią próbę. Albo ją podejmujesz, albo od razu przestawiasz model za bramkę - to już Twoja decyzja.

Rozdz.4, pkt 8 "Naprawa"
Nie demontujmy tras OS-u, którego nie dokończył Zawodnik w związku z naprawą modelu! Jeżeli rozegramy w międzyczasie 2 kolejne OS-y, to też dajmy szansę "pechowcowi" na ich przejechanie.

Rozdz.4, pkt 10 "Punkt zaczepienia"

Zapis o konieczności korzystania wyłącznie z naturalnych punktów zaczepienia dla wyciągarki - jak korzenie, kamienie - to jeden z najczęściej wypaczanych i nieprzestrzeganych wymogów regulaminowych, choć figuruje w zapisach już od dawna :)
A szkoda, bo w swym zamyśle miał nadać większego realizmu takim zmaganiom. OK, z terenem bywa różnie i trudno też oczekiwać, aby np. w terenie piaszczystym model korzystał z kotwicy do gruntu w skali 1:10, bo ona nic nie da. Dlatego rozwiązaniem polubownym miała być tzw. "szpila sędziowska" udostępniana każdemu potrzebującemu (u mnie to jest szpilka od namiotu). I ona nie zawsze utrzyma się w gruncie, ale to lepsze i "bardziej sportowe" niż sznurówka Kolegi :/

Rozdz.6, pkt 4 "Naklejki"

Mam pewien pomysł, ale o tym napisze w innym miejscu :)

Rozdz.7, pkt 3 " Ex aequo"

Na taką sytuację organizator nie może się z góry przygotować. Zwyczajowo "nagrodę vel puchar" wręcza się tej osobie, która jest w danym momencie wyżej w KG. Natomiast po zawodach, organizator powinien uzupełnić i dosłać "brakujący" puchar.
Ostatnio zmieniony 2015-08-27, 13:59 przez zotornik, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#3

Post autor: jaruso »

W regulaminie jest zapis:

"7. Dopuszczone są koła o maksymalnej, rzeczywistej średnicy zewnętrznej 118 mm, szerokości 50 mm, na feldze nie większej niż 2,2” -koła muszą częściowo chować się pod obrysem karoserii lub nadkoli (min. 10%szerokości opony).

Tak, chodzi o rzeczywistą średnicę a nie deklarowaną przez producenta.
Zapis wziął się z różnic jakie występują pomiędzy rzeczywistym rozmiarem a danymi producentów. Oprócz znanych przypadków różnic w oponach np. z rc4wd, doszło również kilka - kilkanaście modeli opon "no name" dostępnych np. na ebay - są to mniej lub bardziej udane kopie proline lub rc4wd i często ich deklarowana średnica nie pokrywa się z danymi na stronie.
Na rzeczywistą średnicę ma też wpływ felga na której zamocowana jest opona oraz np. wkładki.
Dokładny pomiar rzeczywistej średnicy podczas badania technicznego nie nastarcza trudności.

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#4

Post autor: zotornik »

Tak "na oko", taka forma zderzaka jest zgodna z zapisem regulaminowym.


Natomiast zderzak w modelu klasy Scaled, powinien wyglądać jak na poniższych zdjęciach

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2015-07-12, 13:44 przez zotornik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#5

Post autor: Gorg »

Pkt 4. Karoseria bez podcinania - dopuszczone jest lekkie profilowanie nadkoli.

Aby zmieścić większe - dopuszczalne w skali koła muszę podciąć znacznie nadkola i dorobić poszerzenia nadkoli tak aby koła chowały się w nich około 50%

Czy dopuszczalne jest:1. Dokładanie do nadwozia nadkoli które nie są oryginalną częścią tego nadwozia i pochodzą z innego modelu samochodu
2. Mocne podcięcie wnętrza nadkoli aby zmieści większe koła.
3. Koła nie mogą wychodzić za zderzak ale nie pisze nic o wystawaniu kół poza obrys karoserii z przodu i z tyłu - czyli jest to dopuszczalne pod warunkiem że nie będą wystawały za zderzak?

Jeżeli takie podcinanie nadkoli jest dozwolone to o jakie podcinanie karoserii autorowi chodzi?

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#6

Post autor: Gorg »

co do zderzaka to wydaje mi się że opis na podstawie Jeepa zaciemnia obraz.
Pas przedni Jeepa ma po bokach jeszcze wystające nadkola i dlatego zderzak może być węższy niż szerokość karoserii. W przypadku np. Hummera zderzak będzie właściwy jeśli będzie miał szerokość karoserii - czy dobrze myślę?

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#7

Post autor: zotornik »

Gorg pisze:co do zderzaka to wydaje mi się że opis na podstawie Jeepa zaciemnia obraz.
Pas przedni Jeepa ma po bokach jeszcze wystające nadkola i dlatego zderzak może być węższy niż szerokość karoserii. W przypadku np. Hummera zderzak będzie właściwy jeśli będzie miał szerokość karoserii - czy dobrze myślę?

Masz tu rację. Użycie prze ze mnie w FAQ określenia "pas przedni" rzeczywiście jest nieszczęśliwe. Pierwszoplanowym jest zapis z punktu 4, mówiący o szerokości zderzaka przedniego zgodnej z szerokością karoserii.

Co do podcinania karoserii - założenie podstawowe jest takie, iż nie powinno być istotnych ingerencji w karoserię. Zapis taki był od dawien dawna, znacznie gorzej było z jego przestrzeganiem.
Podcinanie nadkoli, to nie jedyny sposób na "podcinanie" karoserii. Nie można np. podcinać progów, w celu obniżenia karoserii, lub podcinać pasa przedniego lub tylnego. Wybierając daną karoserie do naszego modelu akceptujemy jej "wady i zalety", które nam będzie serwować w terenie.
Zdjęcia poniżej prezentują przykłady niedopuszczalnej ingerencji w pierwotną formę:

Obrazek Obrazek Obrazek

Dokonując modyfikacji typu podmiana nadkoli oryginalnych na szersze, pamiętać trzeba tylko żeby się zmieścić z ostateczną szerokością modelu w określonych parametrach.
3. Koła nie mogą wychodzić za zderzak ale nie pisze nic o wystawaniu kół poza obrys karoserii z przodu i z tyłu - czyli jest to dopuszczalne pod warunkiem że nie będą wystawały za zderzak?
Zderzaki stanowią najbardziej wysunięte elementy nadwozia, odpowiednio z przodu i z tyłu.
Koło nie morze "wystawać" przed zderzak, jak na tym rysunku
Obrazek
Oczywiście to samo tyczy się tyłu.
Ostatnio zmieniony 2015-07-12, 13:57 przez zotornik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#8

Post autor: Gorg »

Jerry - co się głupio pytasz, przeciez pisze w regulaminie
Model

"musi posiadać zderzaki (przedni i tylny) zamontowane do ramy w sposób trwały i bezpośredni"

bierz się za przeróbki :<>

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#9

Post autor: jaruso »

Pany, tu się wtrącę, bo w tym zapisie odnośnie zderzaka mocno maczałem palce ;)
Główna idea była taka aby zderzak nie był leksanu i nie wyginał się na byle przeszkodzie oraz aby jego szerokość nie zależała jedynie od wyobraźni "twórcy". Dodatkowo zwracam uwagę na zapis, że to zderzaki mają wyznaczać długość modelu - czyli nic (a zwłaszcza opony) nie może wystawać przed zderzak przedni oraz za zderzak tylny w modelu. Klasy Extreme to nie dotyczy. Ten nieszczęsny zapis o przymocowaniu zderzaków bezpośrednio do ramy miał być poprawiony na: "Model musi posiadać zderzaki (przedni i tylny) wykonane z materiału zapewniającego sztywność i zamontowane w sposób trwały, koła nie mogą wystawać poza długość modelu wyznaczoną przez zderzaki."

Tu biję się w pierś - moja wina, zapomniałem to zmienić :=
Zainteresowanym na PW wyjaśniałem o co chodzi, Zotornik wyjaśnił również w FAQ jak sprawa zderzaka wygląda, niemniej trzeba to wyprostować w regulaminie...
zotornik pisze: Rozdz.1, pkt 4 "Zderzak"
Zderzak musi być, bo model ma wyglądać naturalnie - jednak w odróżnieniu od klasy Scaled, może być on węższy - jego szerokość nie może być mniejsza od tzw. pasa przedniego karoserii. Taki zderzak będzie nam nieco mniej "przeszkadzał" w terenie, jak również w najazdach na przeszkody - to przykład cechy, która nazywamy "większą dzielnością terenową".
Zderzaka nie możemy zgubić !!! Dlatego lepiej porządnie go przytwierdzić do ramy. Jeżeli jest natomiast integralna częścią karoserii (np. wykonanej z ABS-u), to pomyśl o jego wzmocnieniu lub podparciu od wewnątrz, bo jak odpadnie, to czeka Cię postój w warsztacie i jego naprawa - a za to są punkty karne.
Niestety karoserie lexanowe ze zintegrowanymi, wytłoczonymi zderzakami – nie spełniają wymogu posiadania zderzaka trwałego (w rozumieniu "sztywnego"). W takim przypadku należy albo odciąć atrapę zderzaka i samodzielnie wykonać zderzak - który przytwierdzimy do ramy. Albo wykonać wzmocnienie na całą szerokość zderzaka, które przytwierdzone do ramy będzie schowane pod karoserią.

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#10

Post autor: zotornik »

Poniżej podpinam link, który chyba prezentuje Jeep-a TJ - więc rozumiem, że do takiego nadwozia odnosi się pytanie Jerrego:
http://tenwheel.com/imgs/a/a/r/y/l/1999 ... _3_lgw.jpg

Wiadomo, że karoserie z których korzystamy w różnym stopniu są "wierne" oryginałowi do którego nawiązują.

Z tego co widzę , to tylny zderzak w TJ jest po prostu zamontowany poniżej tylnego nadkola - jest to bardzo wyraźnie widoczne na zdjęciach.

Awatar użytkownika
Matti
Początkujący
Początkujący
Posty: 433
Rejestracja: 2014-08-28, 17:11
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Mysłowice
Podziękował : 2 razy

#11

Post autor: Matti »

dziury są na zderzaku, bo w zabawkowym modelu był tam montowany :)

wg mnie Jerry ma zderzak. I jak by odciął te dwa cyple z dziurami to by wyglądało normalnie, jak np tutaj:

http://www.4x4beast.com/images/bumpersr ... kbasic.jpg

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#12

Post autor: Gorg »

Jeżeli na początku dyskusji Jaruso przyznał się że to pomyłka w regulaminie wynikająca z zapomnienia to może poprawcie ten regulamin i tyle. Nikomu to na szkodę nie wyjdzie a jedynie niektórym ułatwi, np Jerremu który bez względu czy zderzak ma czy nie to nie jest on zamocowany do ramy a jest częścią budy więc jest niezgodny z regulaminem

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#13

Post autor: jaruso »

Gorg pisze:Jeżeli na początku dyskusji Jaruso przyznał się że to pomyłka w regulaminie wynikająca z zapomnienia to może poprawcie ten regulamin i tyle. Nikomu to na szkodę nie wyjdzie a jedynie niektórym ułatwi, np Jerremu który bez względu czy zderzak ma czy nie to nie jest on zamocowany do ramy a jest częścią budy więc jest niezgodny z regulaminem
Nie, właśnie odwrotnie Robert. W tym zapisie chodziło o zderzaki z mocnego materiału, zapewniającego sztywność (leksan odpada) i trwałe zamontowane (aby ich nie zgubić na byle przeszkodzie), stąd zapis o mocowaniu do ramy, który miał być gwarantem solidności konstrukcji.

Poźniej oprzytomnialem, że w modelach typu hilux, pajero czy f-350 zderzaki nie są montowane do ramy i taki zapis wykluczył by je ze startów, a nie o to chodziło... Regulamin był już opublikowany, więc Zotornik wyjaśnił problem w FAQ.

Czyli podsumowując, zderzak nie musi być bezpośrednio zamontowany do ramy, ważne aby był sztywny i zamocowany w sposób trwały. Odsyłam do FAQ Zotornika na pierwszej stronie, które jest rozwinięciem do regulaminu.
Z regulaminu wylatuje słowo "rama" i będzie już wszystko spójne.

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#14

Post autor: Gorg »

ok - już wszystko jasne. Chodziło Ci o to aby zawodnikowi nie pomagał zderzak który na przeszkodzie zwinie sie pod ramę i model pojedzie dalej ;)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#15

Post autor: jaruso »

Gorg pisze:ok - już wszystko jasne. Chodziło Ci o to aby zawodnikowi nie pomagał zderzak który na przeszkodzie zwinie sie pod ramę i model pojedzie dalej ;)
Dokładnie Robert o to chodziło :OK
Zderzak ma spełniać swoją funkcję po prostu, jak w 1:1.
Regulamin już poprawiony.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2015”