Regulamin Klasy Sport (SP) + FAQ na sezon 2016

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#16

Post autor: Sławek »

Jerry_Cornelius pisze::OK Niewątpliwie trzymasz poziom Sławek. Już wczoraj dałeś popis :OK

:W
Ja dałem popis ? :hehe zerknij na swój temat "zderzak by Jerry" :hehe nie pogrążaj się dalej :W


Pozdr

Awatar użytkownika
czayo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 3734
Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

#17

Post autor: czayo »

Jerry, i tym ostatnim trochę sam sobie odpowiedziałeś na pytanie...taka zmiana wpływa za kształt opony oraz jej zachowanie w terenie, i można z niej "wyciągnąć" wiecej niż fabryka wypuściła (np średnica). Więc np można wepchnąć tam takie gąbki, że średnica spuchnie o pare mm. To samo dotyczy felg. Jak założysz na węższe felgi, to też zmienia kształt opony, i wcale nie musi zmniejszyć szerokości ;) Bo może się opona ułożyć w większy balon.

A co z oponami które mają bieżnik z boku? (CrazyKrawler 1.9 to taki hardcorowy przykład moim zdaniem). Ta opona ma chamskie wypustki po bokach, a bieżnika stykającego się z podłożem aż tak dużo nie ma. A te wypustki bardzo pomagają w terenie.

Tak więc moim zdaniem, opona wraz z felgą i gąbką tworzą koło, i to jako zestaw jest mierzone. Bo wymieniając dowolny z tych elementów można zmienić charakterystykę zachowania w terenie takiego zestawu. A jak mierzymy? Komplet, po całości, wymiary maksymalne koła mają się zmieścić w limicie.

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#18

Post autor: Sławek »

Jerry_Cornelius pisze:
Sławek pisze:
Jerry_Cornelius pisze::OK Niewątpliwie trzymasz poziom Sławek. Już wczoraj dałeś popis :OK

:W
Ja dałem popis ? :hehe zerknij na swój temat "zderzak by Jerry" :hehe nie pogrążaj się dalej :W


Pozdr
Powiem tak, cokolwiek powiesz to nie wzrusza mnie to, twoje zdanie obchodzi mnie tyle co zeszłoroczny śnieg. Cokolwiek napiszesz to po prostu sianie fermentu i g*wnoburzy. Jesteś przeciw mnie i w każdej sprawie to manifestujesz. Przykłady można mnożyć. Dlatego nie pisz niczego w moich tematach bo nie ma sensu. I to ty się nie pogrążąj :W
Sławek pisze:Dziwie się, że dajecie się wypuszczać przez Jerrego :) niech sobie ten zderzak zamontuje nawet na dachu jak chce, przyjedzie na zawody i zrobi wypad z baru, po prostu - temat jest prosty, to przed OS'ami robi się kontrolę techniczną i albo model spełnia wymagania albo nie. Teraz pobłogosławicie mu montaż tego nieszczęsnego zderzaka a na zawody przyjedzie z czym innym - standard :)
Niech sobie zatem Jerry zaryzykuje wyjazd kilkuset km na zawody z modelem niespełniającym regulaminu - jego problem, z wielką przyjemnością osobiście nie dopuszczę go do zawodów jak model nie będzie zgodny z regulaminem - zrobi sobie wycieczkę za kilka stów :)

I proszę, skończmy już dyskusję na temat tych zderzaków bo się rzygać chce :puke nikt na forum nie ma z tym problemu tylko kto ? no oczywiście Jerry :hehe


Pozdr


:update
Wracając do Opon to czym się kierować bo są dwa wymiary szerokości opony (boki i podstawa która się styka z podłożem) a one są zależne od użytej felgi, wkładki piankowej i dociążenia - który jest decydujący ? Przykładowo zmieniając piankę na węższą (z dirt graberów 1,9) boki super swamperów zmniejszają się do 38mm, w drugą stronę wsadzając piankę z super swamperów do dirt graberów 1.9 rozsadza oponkę aż do 34mm :D
Na szczęście nie jesteś królem tego forum i będę pisał to co uważam za stosowne, a Ty sobie nie pozwalaj na takie słownictwo bo ciągle moderatorom zwracasz uwagę, że używają twardszych słów a sam co robisz ? obrażasz wszystkich jak coś nie jest po twojej myśli i to jest ok ? zatem się nie zapędzaj za bardzo ! Twoje ostrzeżenia świadczą o Tobie, już dawno na nie zasłużyłeś aczkolwiek chłopaki byli delikatni dając Ci szanse, jak widać to podejście się nie sprawdziło. Teraz udajesz pokorne cielątko i znowu uśpisz czujność Jaruso czy Czayo, ale mam nadzieję, że się nie nabiorą na Twoje gierki :)

I to tyle ode mnie :)

Pozdr

Awatar użytkownika
Mateusz1988
Adept / AT!
Adept / AT!
Posty: 1009
Rejestracja: 2010-04-18, 20:32
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Świebodzin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

#19

Post autor: Mateusz1988 »

Sławek pisze:Jerry, aby uciąc Twoje dywagacje, jak chcesz wybiórczo mierzyć opony to dlaczego nie mierzyć szerokości opony przy glebie, jak opona jest załozona na model i stoi na glebie, może być ? co Ci wtedy wyjdzie ?

Flat Irony nie kwalifikują sie do Scaled i nie będą :W Jaruso przygotował liste opon i ich przyporządkowanie do klas i to jest jak biblia, amen :)

Pozdr
Gdzie to jest? szukam i nie mogę znaleść a ułatwiłoby mi to dobór opon do klasy.

Awatar użytkownika
Dextil
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1995
Rejestracja: 2012-04-26, 09:35
Imię: Michał
Lokalizacja: Giżycko
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

#20

Post autor: Dextil »

Mateusz1988 pisze:Gdzie to jest? szukam i nie mogę znaleść a ułatwiłoby mi to dobór opon do klasy.
Tu :)

Awatar użytkownika
Mateusz1988
Adept / AT!
Adept / AT!
Posty: 1009
Rejestracja: 2010-04-18, 20:32
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Świebodzin
Otrzymał podziękowań: 3 razy

#21

Post autor: Mateusz1988 »

Dzięki bardzo Dextil! :OK

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#22

Post autor: jaruso »

Tak, to ta lista. Przeczytajcie też koniecznie dalsze posty w tamtym temacie, w których piszę o rozbieżnościach jakie występują pomiędzy tym, co podaje producent a pomiarem rzeczywistym.
Dlatego też, trzeba uważać w przypadku opon na pograniczu klas (wymiary równe maksymalnie dopuszczonym).

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Sport (SP) + FAQ na sezon 2016

#23

Post autor: jaruso »

Kilka tematów z którymi były problemy, lub pojawiały się pytania za zawodach - dotyczy wszystkich klas osobówek (mają wspólną część przepisów - przypominam).

* Wymiana opon w modelu w trakcie rundy zawodów *

Na ostatnich zawodach był taki przypadek, więc może warto przypomnieć, że co do zasady nie ma możliwości zmiany opon w modelu w trakcie zawodów, poza jednym przypadkiem:
"11. Wymiana opon lub całych kół podczas zawodów jest możliwa jedynie w przypadku usterki technicznej
wspomnianych elementów, wymiana traktowana jest jako naprawa modelu i naliczane są odpowiednie punkty.
Model poddaje się ponownie kontroli RTI."

Zasada ta obowiązuje wszystkie klasy osobówek.


* 5 minut na pokonanie bramki *
Zwracam też uwagę na zapis w regulaminie (było kilka pytań o to):
"Niepokonanie bramki – jeżeli model mimo prób nie jest w stanie pokonać bramki w czasie do 5 minut, Sędzia nakazuje opuszczenie bramki. Model przestawiany jest wówczas za linię niepokonanej bramki, a Zawodnikowi nalicza się odpowiednie punkty karne."
W zamyśle, ten zapis ma na celu usprawnić przebieg zawodów, by nie było sytuacji, gdy jakiś uparty zawodnik blokuje przejazdy innym przez przedłużające się w nieskończoność próby pokonania bramki.
Jak to rozegrać w praktyce, skoro nie biegamy za modelami ze stoperem w ręku (poza SS)?
W tym miejscu pole do popisu ma sędzia - jeżeli stwierdzi, że dana bramka jest trudna do pokonania to ma obowiązek zakomunikować zawodnikowi, że będzie liczony czas i uruchomić odliczanie pięciu minut. Może to zrobić zarówno przed rozpoczęciem pierwszej próby pokonania bramki (na podstawie obserwacji przejazdów poprzednich zawodników, lub oceniając trudność przed pierwszym przejazdem) jak również w trakcie próby pokonania bramki, gdy stwierdzi, że dany zawodnik ma problemy i może przekroczyć dopuszczalny czas.
Kolejny zawodnik może mieć problemy z pokonaniem bramki, pomimo iż wcześniejsze przejazdy były "w normie", ponieważ warunki na OSie ulegają zmianie, modele różnią się specyfikacją, a zawodnicy umiejętnościami.
W każdym przypadku naliczenie kary za niezaliczenie bramki odbywa się na podstawie realnego odczytu czasu po uprzedzeniu zawodnika o rozpoczęciu odliczania - są to warunki konieczne. Sędzia nie może ukarać zawodnika, bo "wydaje mu się", że przekroczył już dopuszczalny czas, liczy się pomiar.
Na szczęście nie są to częste przypadki, ale warto wiedzieć o takim "biczu" na ewentualnych maruderów. :>>


* Przewrotka = postawienie, przestawienie czy może postawienie + przestawienie??? *

Ciągle jeszcze są problemy ze zrozumieniem tych pojęć, więc pozwolę sobie zacytować jeden z ostatnich przypisów (dlatego pewnie prawie nikt go nie czyta) znajdujący się w regulaminach, który wg mnie wyczerpuje temat:

"Postawienie modelu po przewrotce - gdy model ulegnie przewróceniu, to mamy następujące opcje:
a) stawiamy model w miejscu, w którym rozpoczął „przewrotkę”, dopuszczalna jest niewielka korekta położenia modelu (obrót wokół własnej osi), tak aby model po postawieniu nie uległ od razu przewróceniu – naliczana jest kara tylko za postawienie,
b) stawiamy model za linią ostatnio pokonanej bramki, mając tym samym szansę na wybranie innej drogi przejazdu – wtedy również naliczana jest jedynie kara za postawienie,
c)stawiamy model w innym miejscu niż miejsce, w którym rozpoczął przewrotkę, jednak nie dalej niż o długość pojazdu – wtedy naliczana jest kara za postawienie oraz dodatkowo za przestawienie."

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Sport (SP) + FAQ na sezon 2016

#24

Post autor: jaruso »

Jeszcze jedno - przypominam, że w przeciwieństwie do poprzednich sezonów, od 2016r bramki można pokonywać jedynie przodem modelu! Dotyczy to wszystkich klas osobówek (SS,SC,SP iEX).
Osoby układające trasy przejazdów powinny to uwzględnić podczas wyznaczania bramek.

Dodatkowo regulaminy SC-SP-EX określają minimalną odległość pomiędzy bramkami na 0,6m, co ma ułatwić manewrowanie pomiędzy nimi.

Osoby zabierające się za sędziowanie - czytajcie opisy na kartach startowych! Jest tam wyjaśnione, co i gdzie notować.
Np. numery kolumn od 1 do 10 na każdym OS-ie nie oznaczają wcale nr kolejnej bramki (których może być zresztą >10). Kolejne przewinienie notuje się po kolei w rubrykach 1-2-3-4-...10 a nr kolumn mają jedynie ułatwiać zliczenie punktów na koniec rundy.
Błędnie wpisane przewinienie zakreślamy okręgiem, a nie przekreślamy.
Sędzia wpisując każde przewinienie ma skutecznie zakomunikować to zawodnikowi, by nie było niespodzianek na koniec OS-u, pozwala też to wyeliminować pomyłki sędziego. Po zakończeniu danego OS-u sędzia podsumowuje przewinienia każdego rodzaju wpisując ich liczbę w ostatnią kolumnę.
Dla porządku można również poziomą linią przekreślić puste pola na zakończonym OSie.

To są niby drobiazgi, ale potrafią usprawnić zarówno przebieg zawodów jak i podliczanie punktów na koniec rundy. W razie wątpliwości - pytać, służę pomocą :W

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#25

Post autor: Pirx »

Podczas zawodów czasami trzeba cofnąć/zawrócić w ciasnym miejscu i wtedy szeroki i sztywny tylny zderzak może stanowić poważny problem. Najlepiej robić zderzaki w jakimś stopniu odkształcalne, żeby się nieco uginały w odpowiednim momencie (ale nie za miękkie bo o tym też, zdaje się, jest mowa w regulaminie). Tyle z mojego skromnego doświadczenia.

Awatar użytkownika
miodzio
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 427
Rejestracja: 2015-09-23, 14:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#26

Post autor: miodzio »

Planuję wymienić obecny zderzak tylny z Wranglera na zderzak, który jest w Dingo - szerokość tego zderzaka pasuje do tej budy, także elastyczności nie zabraknie :)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#27

Post autor: jaruso »

Pirx pisze: Najlepiej robić zderzaki w jakimś stopniu odkształcalne, żeby się nieco uginały w odpowiednim momencie (ale nie za miękkie bo o tym też, zdaje się, jest mowa w regulaminie). Tyle z mojego skromnego doświadczenia.
:00
Nieprawda Szymon. Dążymy do tego by zderzak był sztywny i spełniał swoją rolę w terenie, takie jest założenie i wymóg w regulaminie.
Wspomniałeś o tym sam, wyjaśnił to również parę postów wcześniej zotornik.

Awatar użytkownika
miodzio
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 427
Rejestracja: 2015-09-23, 14:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#28

Post autor: miodzio »

Wydaje mi się że Szymonowi chodziło o elastyczność zderzaka z tworzywa (np. fabryczny Axial) w porównaniu do rozwiązań z profili

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13467
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#29

Post autor: zotornik »

miodzio pisze:Wydaje mi się że Szymonowi chodziło o elastyczność zderzaka z tworzywa (np. fabryczny Axial) w porównaniu do rozwiązań z profili
Z pewnością zderzaki Axiala lub z ProLine - jako że są z tworzywa - posiadają pewną "naturalną" dla danego materiału elastyczność i jeżeli o takiej mówimy, to ona jako swoisty amortyzator rzeczywiście jest pożyteczna, przejmując na siebie część energii uderzenia i chroniąc karoserię. Natomiast to o czym piszemy z Krzyśkiem, to wskazanie i przypomnienie iż zderzaki - szczególnie te własnej roboty - powinny być wykonane z materiału, który zapewni sztywność jak np. kątownik alu, rurka alu lub mosiężna, ewentualnie inne tworzywa o sztywności porównywalnej z tymi fabrycznymi. Inaczej mówiąc by zderzak nie był "z gumy" ;)

Tak rozumiejąc wypowiedź Szymona, to rzeczywiście wszystko jest OK :)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: SCX10 - Wrangler -> Toyota Hilux SR5 - miodzio

#30

Post autor: jaruso »

miodzio pisze:Wydaje mi się że Szymonowi chodziło o elastyczność zderzaka z tworzywa (np. fabryczny Axial) w porównaniu do rozwiązań z profili
Zgadza się, fabryczny zderzak axiala nie jest w 100% sztywny i nie chodzi nawet o materiał z jakiego jest zrobiony a o sposób zamocowania do ramy, który sprzyja jego elastyczności w pionie. Niektórzy nawet staraja sie wykorzystać tą jego cechę ukradkiem podciągając przedni zderzak w kryzysowym momencie odpowiednio zaczepioną liną wyciągarki :wall
Klasa sport z założenia miała nie utrudniać startów modelom stockowym axiala, więc taki stockowy zderzak jest akceptowalny.
Jednak to, co napisał Szymon brzmi jak zachęta do "zrobienia zderzaka" niekoniecznie sztywnego z pełną świadomością, że stoi to w sprzeczności z regulaminem i jest co najmniej nie fair. Nie zapominajmy, że czytają to również osoby, które nie mają doświadczenia, więc dla nich wystarczająca sztywność w kontekscie wypowiedzi Szymoma może mieć np. leksan, lub zderzak z ABS ale zamocowany na ruchomym uchwycie do ramy...

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2016”