2. Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

Zablokowany
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

2. Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#1

Post autor: jaruso »

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2015-12-29, 14:48 przez jaruso, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#2

Post autor: jaruso »

FAQ w przygotowaniu...

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#3

Post autor: Sławek »

Jerry_Cornelius pisze:
7„Droop”. Wykluczone jest stosowanie zawieszenia, w którym nie występuje zapas skoku w kierunku na ściskanie - np. zawieszenie na linkach i amortyzatorach pozbawione sprężyn lub ze sprężynami pracującymi jedynie na rozciąganie – model po postawieniu na płaskiej powierzchni musi mieć zapas skoku, jego zawieszenie nie może „złożyć się” do końca! Model z takim zawieszeniem nie będzie dopuszczony do startu w klasie.
Typowy droop jak mam w jeepie wranglerze tj z klasy sport jest niedopuszczony w scaledach. Zrozumiałe i klarowne. Tylko nie mogę zrozumieć zapisu " jego zawieszenie nie może „złożyć się” do końca!" Co nie może zrobić? Co miał autor na myśli ?

Oraz odnośnie całokształtu regulaminu:
Amortyzator pracujący jak w aucie 1:1 jest dozwolony? Czyli poprzez skok amortyzatora (ściskanie sprężyn) jak i rozciąganie amortyzatora.
Czego nie rozumiesz Jerry ? zapis jest jasny, zresztą sam go zacytowałeś, sprężyny w amortyzatorach mają być na tyle mocne, że model stojąc, musi mieć jeszcze zapas pracy sprężyn aby była możliwa ich praca w dół po dociśnięciu modelu do gleby - czyli zawieszenie musi mieć możliwość obniżenia się na sprężynach - chodzi o wyeliminowanie kombinatorów którzy zamontują sprężyny pracujące tylko na rozciąganie, czyli przyciągające model do mostów, bo to jest klasyczny droop (czy bez sprężyn czy ze sprężynami przyciągającymi - to dalej droop) :)

Pozdr

Awatar użytkownika
Jafiosz
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1746
Rejestracja: 2007-10-10, 18:48
Imię: Paweł
Lokalizacja: Suwałki
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#4

Post autor: Jafiosz »

12. Dopuszcza się zmiany w odwzorowaniu zawieszenia w porównaniu do pierwowzoru 1:1

Czy nawiązując do tego punktu można zastąpić wahacze mostem?

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#5

Post autor: zotornik »

Jafiosz pisze:12. Dopuszcza się zmiany w odwzorowaniu zawieszenia w porównaniu do pierwowzoru 1:1

Czy nawiązując do tego punktu można zastąpić wahacze mostem?
Dokładnie tak. Zgodność obowiązuje w Super Scaled.

Awatar użytkownika
miodzio
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 427
Rejestracja: 2015-09-23, 14:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#6

Post autor: miodzio »

Kod: Zaznacz cały

1. Do klasy zaliczają się modele w skali 1:10 lub zbliżonej, posiadające stały napęd na obie osie, z jedną osią skrętną (wyłącznie przednią). Model musi przypominać „normalnie spotykany na ulicy seryjny pojazd".
Chciałem Was zapytać jak w kontekście tego punktu wyglądałoby dopuszczenie do zawodów w klasie scaled Mercedesa Unimoga 406 na podwoziu MST CMX?

Obrazek

Szerokość: 195 mm
Rozstaw osi: 242 mm

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#7

Post autor: Sławek »

Klasa truck :)

Pozdr

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#8

Post autor: jaruso »

Kilka tematów z którymi były problemy, lub pojawiały się pytania za zawodach - dotyczy wszystkich klas osobówek (mają wspólną część przepisów - przypominam).

* Wymiana opon w modelu w trakcie rundy zawodów *

Na ostatnich zawodach był taki przypadek, więc może warto przypomnieć, że co do zasady nie ma możliwości zmiany opon w modelu w trakcie zawodów, poza jednym przypadkiem:
"11. Wymiana opon lub całych kół podczas zawodów jest możliwa jedynie w przypadku usterki technicznej
wspomnianych elementów, wymiana traktowana jest jako naprawa modelu i naliczane są odpowiednie punkty.
Model poddaje się ponownie kontroli RTI."

Zasada ta obowiązuje wszystkie klasy osobówek.


* 5 minut na pokonanie bramki *
Zwracam też uwagę na zapis w regulaminie (było kilka pytań o to):
"Niepokonanie bramki – jeżeli model mimo prób nie jest w stanie pokonać bramki w czasie do 5 minut, Sędzia nakazuje opuszczenie bramki. Model przestawiany jest wówczas za linię niepokonanej bramki, a Zawodnikowi nalicza się odpowiednie punkty karne."
W zamyśle, ten zapis ma na celu usprawnić przebieg zawodów, by nie było sytuacji, gdy jakiś uparty zawodnik blokuje przejazdy innym przez przedłużające się w nieskończoność próby pokonania bramki.
Jak to rozegrać w praktyce, skoro nie biegamy za modelami ze stoperem w ręku (poza SS)?
W tym miejscu pole do popisu ma sędzia - jeżeli stwierdzi, że dana bramka jest trudna do pokonania to ma obowiązek zakomunikować zawodnikowi, że będzie liczony czas i uruchomić odliczanie pięciu minut. Może to zrobić zarówno przed rozpoczęciem pierwszej próby pokonania bramki (na podstawie obserwacji przejazdów poprzednich zawodników, lub oceniając trudność przed pierwszym przejazdem) jak również w trakcie próby pokonania bramki, gdy stwierdzi, że dany zawodnik ma problemy i może przekroczyć dopuszczalny czas.
Kolejny zawodnik może mieć problemy z pokonaniem bramki, pomimo iż wcześniejsze przejazdy były "w normie", ponieważ warunki na OSie ulegają zmianie, modele różnią się specyfikacją, a zawodnicy umiejętnościami.
W każdym przypadku naliczenie kary za niezaliczenie bramki odbywa się na podstawie realnego odczytu czasu po uprzedzeniu zawodnika o rozpoczęciu odliczania - są to warunki konieczne. Sędzia nie może ukarać zawodnika, bo "wydaje mu się", że przekroczył już dopuszczalny czas, liczy się pomiar.
Na szczęście nie są to częste przypadki, ale warto wiedzieć o takim "biczu" na ewentualnych maruderów. :>>


* Przewrotka = postawienie, przestawienie czy może postawienie + przestawienie??? *

Ciągle jeszcze są problemy ze zrozumieniem tych pojęć, więc pozwolę sobie zacytować jeden z ostatnich przypisów (dlatego pewnie prawie nikt go nie czyta) znajdujący się w regulaminach, który wg mnie wyczerpuje temat:

"Postawienie modelu po przewrotce - gdy model ulegnie przewróceniu, to mamy następujące opcje:
a) stawiamy model w miejscu, w którym rozpoczął „przewrotkę”, dopuszczalna jest niewielka korekta położenia modelu (obrót wokół własnej osi), tak aby model po postawieniu nie uległ od razu przewróceniu – naliczana jest kara tylko za postawienie,
b) stawiamy model za linią ostatnio pokonanej bramki, mając tym samym szansę na wybranie innej drogi przejazdu – wtedy również naliczana jest jedynie kara za postawienie,
c)stawiamy model w innym miejscu niż miejsce, w którym rozpoczął przewrotkę, jednak nie dalej niż o długość pojazdu – wtedy naliczana jest kara za postawienie oraz dodatkowo za przestawienie."

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#9

Post autor: jaruso »

Jeszcze jedno - przypominam, że w przeciwieństwie do poprzednich sezonów, od 2016r bramki można pokonywać jedynie przodem modelu! Dotyczy to wszystkich klas osobówek (SS,SC,SP iEX).
Osoby układające trasy przejazdów powinny to uwzględnić podczas wyznaczania bramek.

Dodatkowo regulaminy SC-SP-EX określają minimalną odległość pomiędzy bramkami na 0,6m, co ma ułatwić manewrowanie pomiędzy nimi.

Osoby zabierające się za sędziowanie - czytajcie opisy na kartach startowych! Jest tam wyjaśnione, co i gdzie notować.
Np. numery kolumn od 1 do 10 na każdym OS-ie nie oznaczają wcale nr kolejnej bramki (których może być zresztą >10). Kolejne przewinienie notuje się po kolei w rubrykach 1-2-3-4-...10 a nr kolumn mają jedynie ułatwiać zliczenie punktów na koniec rundy.
Błędnie wpisane przewinienie zakreślamy okręgiem, a nie przekreślamy.
Sędzia wpisując każde przewinienie ma skutecznie zakomunikować to zawodnikowi, by nie było niespodzianek na koniec OS-u, pozwala też to wyeliminować pomyłki sędziego. Po zakończeniu danego OS-u sędzia podsumowuje przewinienia każdego rodzaju wpisując ich liczbę w ostatnią kolumnę.
Dla porządku można również poziomą linią przekreślić puste pola na zakończonym OSie.

To są niby drobiazgi, ale potrafią usprawnić zarówno przebieg zawodów jak i podliczanie punktów na koniec rundy. W razie wątpliwości - pytać, służę pomocą :W

Awatar użytkownika
Zapo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 1057
Rejestracja: 2010-03-14, 18:23
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Opole
Podziękował : 12 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#10

Post autor: Zapo »

Jerry_Cornelius pisze:Mam zapytanie o zderzaki ale w toyocie hilux. :D
I teraz pytanie, czy taka konfiguracja w/w jest dopuszczalna w klasie scaled ?

Pozdrawiam :W
Regulamin jest ci znany więc zderzak na tył będzie wymagany by startować w klasie SCALED

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#11

Post autor: jaruso »

Jerry, na tych fotach to mało co widać, za duży zakres tonalny - jasne okno, ciemny pokój ...
Brak jest szczegółów w ciemniejszej części kadru, bo aparat ustawia ekspozycję do jasnego obszaru (okno).
Zdaje mi się, że masz pewne obawy co do "konfiguracji" modelu, skoro zadajesz tu pytanie, więc może prościej byłoby zapytać wprost, a nie każesz nam zgadywać z ciemnego zdjęcia?

Jeśli to miała być replika toyoty z TopGear, to masz "trochę" za duże koła i ich offset, "odcień koloru" też nie ten - przynajmniej to się rzuca w oczy na dzień dobry.
Poza tym odwzorowanie pojazdu z TopGear nie gwarantuje spełnienia wymagań klasy Scaled.
Jeśli nie wzorowałeś się na tej czerwonej toyocie, to lecimy dalej.

Wymogi klasy Scaled są raczej przejrzyście określone w regulaminie, z takich podstawowych:.
- opony masz rozumiem regulaminowe (średnica, szerokość i % schowania w nadkolach)? Na fotkach model wygląda raczej na Sport niż Scaled, ale to może tylko złudzenie?
- RTI mieści się w normie?
- opony nie wystają przed zderzak przedni/tylny?
- zawieszenie w stanie spoczynku ma możliwość pracy "w dół" (dobicie) - czyli brak droopa?
- zderzak przedni pozostawiłeś oryginalny, co z tylnym, bo akurat na focie to ciemność tam widzę?
- na fotach brakuje lusterek i figurki kierowcy, nie widać czy jest wnętrze kabiny (jeśli nie zamierzasz ich wykonywać, wyjściem są zaciemnione szyby).
- 3 szt. szpeju (to już chyba masz: kanister, oświetlenie dachowe i klatka)
- karoseria bez podcinania, dopuszczalne jedynie lekkie profilowanie nadkoli.

Tyle ode mnie.
Może ktoś ze scaledów jeszcze rzuci okiem i pomoże koledze rozwiać obawy?


PS. Jerry, lepsze foty w wolnej chwili, w tym rzut z boku, przodu (nie tylko po skosie)

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#12

Post autor: zotornik »

Rozumiem, że pytasz głównie o kwestię tylnego zderzaka ?
Na zdjęciu modelu i w animacji (od której dostaję choroby morskiej ;) ) zderzaka po prostu nie ma i w tym zakresie rzeczywiście jest to niezgodne z klasą Scaled.

Przykłady zderzaków poniżej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Natomiast - Ty zdaje się pytasz o rozwiązanie jak na zdjęciu poniżej ? Jeżeli tak, to powtórzę to co wyżej napisałem - tu niestety nie ma wymaganego zderzaka.
Obrazek




p.s.
Co do Twoich zdjęć, to wystarczy na przyszłość jak nie będziesz robił ich pod światło ! Nie na tle okna, bo to najgorsze z możliwych warunki pracy dla pomiaru światła.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#13

Post autor: jaruso »

Tak jak Ci Jerry pisałem na GG, nie czuję się znawcą hiluxów, więc wolałem żeby wypowiedział się ktoś inny.
Hilux z TopGear to nawiasem mówiąc kolejna ewolucja modelu (>1983r.), nadwozie z rc4wd czy tamiya są wzorowane na modelach produkowanych w latach 1978-1983.
Na gifie nie za wiele widać, zdawało mi się, że z tyłu jest zderzak w formie dokładki, w każdym razie stanowiący oddzielną część i szerszy niż obrys karoserii.
Coś jak na tym bluprincie:
xtoyota hilux 02b.jpg
Tymczasem wygląda na to, że na prezentowanym modelu nie ma zderzaka, a to co widać z tyłu to jednolita bryła karoserii...
Czy również w takiej konfiguracji hiluxy wyjeżdżały hiluxy z salonu? Nie mam pojęcia.

Chyba większość z nas kojarzy mniej więcej taki wygląd tyłu hiluxa z lat 1979-1983 (N20 i N30):
yota.jpg
red hilux.jpg
...czyli ze zderzakiem (w różnej formie)

Po tym jak zadałeś pytanie na GG to poszukałem i znalazłem również wersje bez zderzaka z tyłu:
1980-toyota-hilux-pick-up-truck-original-paint-survivor-long-bed-deluxe-4x4-5spd-2.jpg
Więc jak się chce, to można znaleźć fotografię również takich pojazdów.

Ciężko jednak znaleźć jakieś wiarygodne fotki (z katalogu, czy manuala), że już o blueprincie nie wspomnę.
W sumie to dziwne w przypadku takiego kultowego modelu.

W każdym razie i tak taki "golas" nie spełnia wymogu klasy scaled, ponieważ zderzaka jako takiego nie posiada - takie moje zdanie.
Przyznaję - dziwna to sytuacja, jeśli faktycznie wychodziły fabrycznie takie hiluxy, jednak regulamin święta rzecz, zderzaki mają być oba.

Uprzedzam też, że nie można sobie podciąć tylnej części nadwozia, żeby w jej miejsce umieścić zderzak, jak to ma miejsce na załączonym przez Ciebie zdjęciu pojazdu 1:1.
To sprzeczne jest m.in. z zakazem podcinania karoserii.

Zderzak można dorobić w wersji "minimum" podobny do tego przedniego (ceownik aluminiowy na przykład) o szerokości minimalnej równej szerokość karoserii w jej najszerszym miejscu bez nadkoli.
Zderzaki mają wyznaczać długość modelu, więc mają być zarówno z przodu jak i z tyłu najbardziej wystającymi elementami karoserii.
Muszą być też odpowiednio sztywne i pewnie zamocowane do modelu, bo model bez zderzaka nie może kontynuować jazdy po OSie.

Poniżej przykładowy schemat montażu zderzaka tylnego hiluxa:
mocowanie hilux.png

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Zapo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 1057
Rejestracja: 2010-03-14, 18:23
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Opole
Podziękował : 12 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Regulamin Klasy Scaled (SC) + FAQ na sezon 2016

#14

Post autor: Zapo »

Rzeczywiście te modele Hiluxów były produkowane ze zderzakiem lub bez ale taki regulamin więc temat wyjaśniony ale mam jedno zdjęcie którym się wspierałem budując swoje modele
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2016”