3. Regulamin Klasy Sport (SP) na sezon 2017 + FAQ

Zablokowany
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

3. Regulamin Klasy Sport (SP) na sezon 2017 + FAQ

#1

Post autor: jaruso »

Regulamin Klasy Sport (SP) na sezon 2017, materiały do pobrania:

1. Pełna treść regulaminu - wersja do druku:
3. SPORT 2017.pdf
2. Treść regulaminu z oznaczonymi zmianami w stosunku do poprzedniego sezonu:
3. SPORT 2017 (zmiany).pdf
3. Wstęp do regulaminu i opis zmian w sezonie 2017:
103 zmiany w SPORT na 2017.pdf
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: 3. Regulamin Klasy Sport (SP) na sezon 2017 + FAQ

#2

Post autor: jaruso »


Wstęp do regulaminu rc-trial dla klasy Extreme na sezon 2017.


Prace nad regulaminami na sezon 2017 w głównej mierze polegały na uporządkowaniu zapisów i definicji oraz doprecyzowaniu zasad, które obowiązywały już wcześniej, tak by nie było niejasności w ich interpretacji i stosowaniu.

Wszystkie regulaminy osobówek są spójne jeśli chodzi o definicje przewinień, punktację, zasady obowiązujące podczas zawodów i przepisy ogólne, stąd osoby zmieniające klasę, w tym zakresie nie odczują żadnych zmian. Różnice występują oczywiście w zakresie wymagań technicznych dla modeli (strona 1, Rozdz. I każdego z regulaminów) i szerokości bramek.

Każdy z regulaminów osobówek poza Super Scaled (tam występuje dodatkowy rozdział) posiada identyczny układ:
I. Wymagania techniczne dla modeli startujących w zawodach.
II. Przebieg zawodów, definicja OS-u, trasy OS-u i bramki.
III. Punkty karne (PK) za przewinienia.
IV. Definicje punktowanych przewinień.
V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.
VI. Ogólne zasady obowiązujące w trakcie zawodów.
VII. Punktacja do klasyfikacji generalnej (PKG).
VIII. Kwestie regulaminowe.
Przypisy końcowe.


Poniżej znajduje się lista zmian i korekt na sezon 2017 uporządkowana zgodnie z tematyką i kolejnością występującą w regulaminie:


I. Zmiany w zakresie wymagań technicznych dla klasy.


1. Dodatkowe wymogi dla modeli z karoseriami wykonanymi z elastycznych materiałów (np. leksan, policarbon - dotyczy SS,SC,SP i EX). Podobnie jak w pozostałych klasach dopisaliśmy dodatkowe wymagania w przypadku karoserii wykonanej z elastycznego tworzywa. W uwagach do regulaminów pojawiały się głosy, że np. leksanowe karoserie są lekkie, elastyczne i poddają się w przypadku najazdu na przeszkodę pozwalając łatwiej ją pokonać. Niektórzy w związku z tym proponowali wprowadzić wagę minimalna dla modeli lub dodatkową karę punktową za nadwozie z elastycznego materiału by „wyrównać szanse” modeli z twardymi karoseriami.
Według nas nie należy dyskryminować modeli z karoseriami leksanowymi. Waga minimalna, ani dodatkowe punkty karne nie są dobrymi rozwiązaniami – wagę modelu można zwiększyć poprzez obciążenie kół lub mostów, więc modele z lekką skorupą przy tej samej wadze całego modelu mogły by więcej masy umieścić „na dole”, co pogłębiło by tylko różnice zamiast „wyrównać szanse”.
Dodatkowe punkty karne, poza problemem z ustaleniem ich „sprawiedliwej” wielkości, uderzałyby też w modele z karoserią leksanową, wykończone z dbałością o szczegóły, dobrze wyposażone i przez to również ciężkie.

W związku z powyższym, jedyną zmianą w przypadku karoserii wykonanych z elastycznych materiałów wprowadzoną na sezon 2017 jest wymóg usztywnienia jej boków pomiędzy osiami pojazdu , co ograniczyć ma uginanie się karoserii na przeszkodach.

Sposobów na usztywnienie karoserii jest kilka – można ją podkleić od wewnątrz, zbudować klatkę wewnętrzną lub umieścić na podwoziu usztywnienia (box na elektronikę, czy też podłoga kabiny) o które będzie opierać się karoseria po założeniu jej na podwozie. Za wystarczający zabieg usztywniający uznaje się zamontowanie progów bocznych („rock sliders”) chroniących karoserię od spodu. O ile usztywnianie karoserii od wewnątrz wymaga nieco większych umiejętności, to ostatnie rozwiązanie jest na tyle powszechne (większość stockowych modeli ma progi w standardzie) i proste w zastosowaniu, że nikt nie powinien mieć problemu ze spełnieniem tego wymogu.


2. Doprecyzowaliśmy zapisy dotyczące wymogów w kwestii zderzaków, tak aby jasno wynikało z nich, że dotyczą one zarówno zderzaka przedniego jak i tylnego. Wcześniej występowało określenie „zderzaki”.

3. Doprecyzowane zostały wymogi co do wnętrza kabiny i figurki kierowcy. Figurka kierowcy bez zmian wymagana jest zawsze, gdy widoczne jest wnętrze kabiny:
- w każdym modelu z otwartym nadwoziem,
- w przypadku modeli z zamkniętym nadwoziem od obowiązku posiadania figurki kierowcy zwalnia jedynie zaciemnienie wszystkich, poza czołową, szyb modelu (aby brak kierowcy nie rzucał się w oczy).

W klasie Sport wprowadza się wymóg posiadania wnętrza kabiny (uproszczonego) i figurki kierowcy w przypadku modeli z otwartym nadwoziem. W poprzednim regulaminie wymagana w takim przypadku była jedynie figurka kierowcy (wnętrze było niewymagane).

Staramy się, aby nasze modele wyglądały na trasie jak najbardziej realistycznie, więc decydując się na model z otwartym nadwoziem mamy obowiązek spełnić ten dodatkowy wymóg – umieścić figurkę kierowcy (człowieka) w skali 1:10 i zabudować co najmniej uproszczone wnętrze kabiny.
Wnętrze kabiny może być wykonane z dowolnego materiału, wystarczy deska rozdzielcza, kierownica i oparcia przednich foteli , figurka kierowcy może być tylko częściowa (np. od pasa w górę). Przykładem takiego uproszczonego wnętrza jest wnętrze kabiny axial dingo, czy też axial rubicon.

Można zastosować również gotowe wnętrze „półpłaskie” w formie wypraski z leksanu, dostępne np. do modeli onroad – oferuje je m.in. Tamiya, Killerbody, Axial czy HPI.
Tamiya cockpit.jpg
cockpit killerbody.jpg
cockpit killerbody2.jpg
Fastrax cockpit.jpg

W każdym z modeli, ale w tych z otwartym nadwoziem, czy też z zabudową rurową należy szczególną uwagę zwrócić na zamaskowanie podzespołów elektronicznych modelu (ESC, odbiornik, pakiet i przewody).


4. W przypisach końcowych dotyczących wymogów technicznych dla klasy Sport dodany został zapis, co rozumie się przez pojęcie „skala 1:10 i zbliżona”:
„Skalą wiodącą jest 1:10, przez skalę zbliżoną rozumie się natomiast modele wykonane w skali od 1:8 do 1:11.”
Jak wiadomo na forum skupiamy się na modelach w skali rzeczywistej około 1:10 i taka skala jest wyznacznikiem przy budowaniu tras. W klasie Sport uwzględniono wymiary najbardziej popularnych na rynku modeli, stąd bramki są nieco szersze niż w Scaled i Super Scaled.
Jeśli ktoś decyduje się na start modelem wykonanym w większej skali, będzie miał mniej „marginesu” w bramkach, ale nieco łatwiej będzie pokonywał przeszkody. Wybierając model mniejszy, sytuacja jest odwrotna. Wskazanie najmniejszej i największej akceptowalnej skali modelu/karoserii ma rozwiać wątpliwości w przypadku budowy, czy też zakupu modeli - chodzi oczywiście o rzeczywistą skalę modeli, a nie tą deklarowaną przez producentów. Zapis może być szczególnie pomocny dla nowych zawodników, którzy nie mieli okazji poznać charakteru naszych tras, szerokości bramek itd.



II. Zmiany w zakresie przebiegu zawodów.


1. Doprecyzowaliśmy zapisy dotyczące bramek pomocniczych i ograniczania trasy (dotyczy SS,SC,SP i EX) na całej długości lub na fragmencie OS-u. Zachęcamy do korzystania z tej metody uatrakcyjniania tras OS-ów, szczególnie na mniej wymagających terenach, gdzie przy swobodnym manewrowaniu pomiędzy bramkami przejazd nie stanowiłby żadnego wyzwania. Ograniczenie trasy taśmą, linką lub słupkami pomocniczymi ogranicza możliwą trasę przejazdu do następnej bramki do tej wybranej przez osobę ustawiającą odcinek specjalny. W takim przypadku, na obowiązkowej trasie przejazdu mogą znaleźć się przeszkody, które normalnie uczestnik zawodów mógłby ominąć szerokim łukiem, co zdecydowanie może podnieść atrakcyjność OS – ów. Na przykład można wyznaczyć szeroki dojazd do bramki po trawersie wzniesienia, wytyczyć 1-2 metrową, stromą ścieżkę podjazdu na szczyt wzniesienia, tak by model mógł pomiędzy taśmami poruszać się po trawersie, wytyczyć przejazd wzdłuż cieku wodnego bez konieczności ustawiania bramek itd.

Przy okazji zachęcamy do przyjęcia zasady, że po tak wyznaczonej trasie OS-u powinny poruszać się jedynie modele aktualnie pokonujące trasę OS-u, nie powinniśmy również poruszać się po niej pieszo. Trasę wyznaczoną taśmą lub słupkami ciężko jest nie zauważyć i wejść na nią przez przypadek, jest ona bardziej widoczna niż stojące parami słupki bramek.

Słupki pomocnicze, taśma czy lina są nieaktywne punktowo - nie liczymy dotknięć, skoszeń, cofać na trasie ograniczonej można dowoli. Jedyne punktowane przewinienie związane ze słupkami pomocniczymi, taśmą lub linką to „opuszczenie trasy”. Dochodzi do niego, gdy model opuści trasę OS-u wszystkimi czterema kołami z innego powodu niż wywrotka na trasie (czyli „na kołach”). Jeśli do opuszczenie trasy doszło w wyniku przewrotki, to postępujemy tak jak w przypadku postawienia po przewrotce, naliczane są punkty tylko za postawienie. Jeśli natomiast do przewrotki doszło już poza trasą, to zawodnik otrzymuje jednocześnie karę za postawienie oraz za opuszczenie trasy.

Brak PK za dotykanie, czy też skoszenie słupków pomocniczych, taśmy, czy linki ma zachęcić do stosowania tej metody uatrakcyjniania tras, starajmy się jednak nie wchodzić w kontakt z tymi elementami, by nie zostały zniszczone podczas przejazdu. Trudność trasy ograniczonej powinna wynikać z terenu i przeszkód na nim znajdujących się, a nie z ograniczenia pola do manewru modelu do minimum, dlatego ustaliliśmy minimalną szerokość ograniczonej trasy na 60 cm. Szerokość powinna być dostosowana do konkretnego terenu lub przeszkody.
Filmik ilustrujący standardowe trasy wyznaczone taśmą:
[youtube][/youtube]

W szczególnych warunkach, za zgodą wszystkich uczestników można wyznaczyć odcinki trasy o mniejszej szerokości, np. w przypadku bardzo łatwego odcinka, dojazdu do przeszkody, która nie wymaga miejsca do manewrowania itd., zmniejszenie szerokości trasy nie może jednak mieć na celu zwiększenia ryzyka opuszczenia trasy przez model, każdy z modeli musi mieć szansę poruszać się po takim odcinku swobodnie. Przykład takiej trasy w wersji „halowej”:
[youtube][/youtube]


2. „Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu” – samo brzmienie tego punktu nie uległo zmianie, a jedynie rozwinęliśmy jego opis w FAQ, ponieważ zdarzały się przypadki błędnej interpretacji. Kolejność i kierunek przejazdu dotyczy również bramek zaliczonych. Dlatego też model w ramach manewrowania na trasie może wycofać w zaliczoną już bramkę, jednak dalsza jazda jest możliwa jedynie przez tą bramkę - nie wolno jej ominąć w drodze do następnej. Słupki bramek są oczywiście aktywne punktowo przez cały czas trwania OS-u.
Problem z interpretacją tego zapisu rozwiązuje się sam w przypadku trasy OS-u ograniczonej na całej długości taśmą, liną lub słupkami pomocniczymi – wtedy model ma wymuszoną kolejność pokonywania bramek i przy odpowiednio małej szerokości trasy nie jest w stanie wycofać przez bramkę i przejechać obok niej dalej, do kolejnej bramki (nie zmieści się pomiędzy słupkiem bramki a słupkami pomocniczymi/taśmą).

3. Zwiększenie minimalnego odstępu pomiędzy bramkami z 60 do 80cm (dotyczy SS,SC,SP i EX). Drobna korekta, będąca ukłonem w kierunku większych i dłuższych modeli. Taka odległość ma gwarantować, że każdy model dopuszczony do zawodów w klasach osobówek będzie miał szansę na manewrowanie pomiędzy bramkami. Do tej pory trudność bramki często polegała na postawieniu jej w bliskiej odległości od poprzedniej, do tego na terenie uniemożliwiającym manewrowanie pomiędzy bramkami (poprzednia bramka ograniczała pole manewru). Chcemy zmienić nieco podejście i zachęcić do budowania ograniczonych taśmą tras, wtedy to właśnie taśma i słupki pomocnicze przejmą na siebie zadanie ograniczenia terenu do manewrowania, a sama bramka będzie częściej punktem oddzielającym jeden odcinek trasy od drugiego niż wyzwaniem samym w sobie.

4. Korekta wymaganej wysokości słupków bramki (dotyczy SS,SC,SP i EX) – zamiast „około 15cm” jest teraz przedział liczbowy od 10 do 15 cm. Wiadomo, że modele pomiędzy klasami różnią się skalą, wielkością i wysokością, stąd taki uniwersalny zapis, pozwalający dostosować wysokość do specyfiki danej klasy. Łatwo dostępne są gotowe słupki o wysokości 15 cm, które po wbiciu w ziemie będą wystawać 12-13 cm, więc był to też jakiś wyznacznik dopuszczalnego zakresu.

5. Rozróżnienie pojęć pokonanie i zaliczenie bramki. Do tej pory te dwa pojęcia były dość losowo i zamiennie używane w regulaminie, teraz są to dwa różniące się między sobą pojęcia, wprowadzone również po to, by nie powtarzać niepotrzebnie w kilku miejscach regulaminu tych samych zdań (zmniejszenie objętości tekstu).

Przez pokonanie bramki rozumie się tylko i wyłącznie prawidłowy przejazd modelu przez światło bramki. Taka bramka równocześnie staje się również bramką zaliczoną.

Przez zaliczenie bramki rozumie się natomiast zarówno pokonanie bramki, jak i skorzystanie przez zawodnika z „niepokonania bramki”, co wiąże się z naliczeniem odpowiednich punktów karnych i przestawieniem modelu za linie niepokonanej bramki.

Zaliczenie bramki jest warunkiem koniecznym do kontynuowania jazdy na OS-ie i rozpoczęcia próby pokonywania kolejnej bramki. Każda pokonana bramka jest również bramką zaliczoną, jednak nie każda bramka zaliczona jest bramką pokonaną. Aby dany OS został zaliczony zawodnik musi zaliczyć każdą bramkę – z tym, że pierwszą musi pokonać, a następne może zaliczyć poprzez naliczenie punktów karnych za „niepokonanie bramek”.

6. Postępowanie w przypadku niezaliczonej próby pokonania bramki. Do tej pory jeżeli model wykonał próbę pokonania bramki, jednak nie został ona zaliczona, bo np. jeden ze słupków bramki został skoszony przez koło przedniej osi, to model musiał na własnych kołach podjechać przed bramkę i wykonać ponowną próbę (tylko wtedy nie otrzymywał żadnych dodatkowych PK poza skoszeniem). Wszystko było w porządku o ile była fizyczna możliwość podjazdu przed bramkę. Jeśli natomiast bramka była typowo „jednokierunkowa”, czyli ustawiona np. w połowie zjazdu ze stromej skarpy i jednocześnie nie było drogi alternatywnej, to zawodnik mógł skorzystać z przestawienia (60PK) o długość modelu, lub gdy to nie niewiele zmieniało mógł ustawić model za linią ostatnio pokonanej bramki (również 60PK). Postanowiliśmy nieco poluzować kary w tym przypadku. Po zmianach obowiązują takie zasady:

„10. W przypadku, gdy pokonanie bramki nie zostało zaliczone, a model przekroczył linię bramki całą swoją długością, nie zaliczając przy tym przewrotki, zawodnik ma do wyboru:
a) ręcznie przestawić model przed niepokonaną bramkę na odległość nie mniejszą niż długość modelu i podjąć kolejną próbę pokonania bramki (0PK),
b) skorzystać z niepokonania bramki i kontynuować jazdę z miejsca w którym znajduje się model lub od linii niepokonanej bramki (120PK),
c) jeżeli model zaliczył również wywrotkę, to niezależnie od wyboru opcji a) lub b), dodatkowo naliczana jest zawodnikowi kara za postawienie (60PK), a model kontynuuje jazdę zgodnie z wybraną opcją a) lub b).”

Po zmianach, o ile model się nie przewrócił, a zawodnik chce powtórzyć próbę pokonania bramki, to zawsze zabiera model z trasy i ustawia go przed tą bramką w odległości nie mniejszej niż długość modelu, w ramach tej opcji nie otrzymuje dodatkowych punktów karnych za przestawienie (jest „taniej” niż dawniej). Z tą odległością chodzi o to, by zawodnik nie ustawiał modelu w świetle bramki, co przeważnie pozbawia taką kolejną próbę trudności.

Jeśli model wywrócił się przy okazji niezaliczonej próby pokonania bramki i zawodnik postanawia ponowić próbę, to stawia model przed tą bramką w odległości nie mniejszej niż długość modelu – naliczane są mu punkty jedynie za postawienie (60PK).
Jeżeli zawodnik po przewrotce nie zamierza ponawiać próby, to może skorzystać z „niepokonania bramki” i kontynuować jazdę od miejsca w którym się znajduje, lub od linii niepokonanej (ale zaliczonej) bramki. W takim przypadku naliczane są punkty karne za postawienie (60PK) i za niepokonanie bramki (120PK).

Oprócz tego, że przepisy są łagodniejsze dla zawodnika, to powinny też przyczynić się do sprawnego rozgrywania zawodów, zawodnik nie będzie musiał objeżdżać trasy, szukać alternatywnej drogi by znaleźć się ponownie przed bramką, przy okazji nie będzie też niszczył trasy. Poza tym powrót przed bramkę drogą alternatywną byłby praktycznie niemożliwy w przypadku trasy ograniczonej taśmą lub słupkami pomocniczymi.

7. Ograniczenie czasu jazdy w przypadku utknięcia czy też przedłużających się prób pokonania bramki. Do tej pory sędzia posiadał narzędzie do dyscyplinowania zawodników ociągających się na trasie OS-u, jednak zasady jego stosowania nie były jasno określone w regulaminie, przez co młodsi stażem forumowicze nie byli pewni kiedy i jak z tego korzystać. Dlatego na sezon 2017 zapis w tym zakresie został mocno rozszerzony:

11. W sytuacji, gdy model utknął na trasie OS-u, lub gdy próby pokonania bramki przedłużają się (trwają dłużej niż 2-3 minuty), sędzia może wezwać zawodnika do podjęcie decyzji o zastosowaniu:
a) HELP-ów (o ile są dozwolone w danej klasie i zawodnik nie wyczerpał limitu ich użycia)
b) przestawienia,
c) niepokonania bramki (o ile model znajduje się w odpowiedniej odległości określonej w Rozdz. V. pkt. 9)
O zastosowaniu rozwiązań a), b) i c) może zadecydować sam zawodnik, nie czekając na wezwanie sędziego, musi jednak zgłosić ten fakt sędziemu i uzyskać jego zgodę.
12. Jeżeli zawodnik w sytuacji opisanej w pkt. 11 mimo wezwania sędziego nie chce skorzystać z dostępnych rozwiązań, sędzia rozpoczyna odliczanie czasu 2 minut w ramach Ostatecznej Próby (OP). Odliczanie czasu w ramach OP przerywa jedynie pokonanie lub zaliczenie bramki. Jeżeli w wyznaczonym czasie zawodnik nie zdoła pokonać bramki otrzymuje karę za niepokonanie bramki, bramkę uznaje się za zaliczoną, a model przestawia się za linię niepokonanej bramki.


Tak naprawdę zawodnik musi się bardzo postarać aby sędzia wyznaczył mu nieprzekraczalny czas 2 minut na pokonanie bramki. Aby do tego doszło zawodnik najpierw musi przez 2-3 minuty nie robić postępów na trasie (utknięcie modelu na trasie lub przedłużające się próby pokonania samej bramki) i na wezwanie sędziego do wyboru dalszego postępowania odpowiedniego w danym miejscu (do wyboru przestawienie, niepokonanie bramki lub helpy) odmówić zastosowania któregokolwiek z rozwiązań. Dopiero wtedy sędzia ogłasza odliczanie czasu 2 minut w ramach ostatecznej próby.

Raz uruchomiony pomiar 2 minut nie może zostać przerwany, jeśli w tym czasie model nie pokona bramkę, to naliczana mu jest kara za niepokonanie bramki, a model przestawiany jest za linię tej bramki. Pomiaru 2 minut nie przerywa również naprawa modelu, tj. jeżeli usterka nastąpiła już po ogłoszeniu Ostatecznej Próby, to zawodnik otrzymuje karę za naprawę i w ramach pozostałego czasu OP musi naprawić model i pokonać bramkę. Jeśli nie zdąży, to poza PK za naprawę otrzyma również PK za niepokonanie bramki.

8. Dookreślony został moment w którym rozpoczyna się i kończy pokonywanie przez model trasy OS-u. Ma to szczególne znaczenie w klasach, w których czas przejazdu zawodnika jest mierzony i punktowany:
"14. Pokonywanie trasy OS-u rozpoczyna się w momencie wydania przez sędziego komendy „Start!” , a kończy w momencie zaliczenia ostatniej bramki”
Sędzia zanim wyda komendę „Start!” musi uzyskać potwierdzenie od zawodnika o gotowości do startu. Działa to w obie strony, zawodnik nie może rozpocząć jazdy bez komendy sędziego."

Od momentu wydania komendy każde przewinienie jest już liczone (równocześnie zaczyna się pomiar czasu w klasach których to dotyczy). Pokonywanie trasy OS-u (i pomiar czasu) kończy się w momencie, gdy model zaliczy ostatnią bramkę (pokona bramkę lub skorzysta z niepokonania bramki)


III. Zmiany w zakresie punktacji i definicji przewinień.

1. PK za opuszczenie trasy – zmiana z 60PK na 40PK, aby nie bać się ograniczać trasy OS-ów.

2. PK za postawienie modelu po przewrotce – zmiana z 40PK na 60PK, przewrotka, to „samo zło” więc musi być kosztowna. Do tej pory zawodnik otrzymywał za przewrotkę tyle samo punktów co za wyciągarkę.

3. Doprecyzowanie pojęcia dotknięcia modelu nie zmieniającego jego położenia i ustawienia.
Opisano w tym miejscu stosowaną w trakcie zawodów zasadę – w ramach tego przewinienia oprócz usuwania ciągnących się za modelem przedmiotów, można również przełączyć oświetlenie, ESC, odbiornik, poprawić pakiet, przewody i inne elementy modelu o ile nie wiąże się to z koniecznością przestawienia lub zmiany pozycji modelu (np. podniesienie go, obrócenie itd.) Do elementów, które możemy poprawić w ramach tego dotknięcia musimy mieć więc zapewniony swobodny dostęp (np. otwierana maska modelu, skrzynia z ukrytymi przełącznikami na pace modelu itd.) W ramach jednego dotknięcia poprawiamy lub przełączamy jeden element.
Każde dotknięcie modelu z równoczesnym przestawieniem modelu jest traktowane jako naprawa i naliczane są odpowiednie punkty karne.

4. Definicja przewrócenia słupka – drobna korekta redakcyjna w zakresie podkreślenia, że chodzi między innymi o wyraźny przechył słupka, a 45° to wartość orientacyjna, nie wymagająca użycia kątomierza.

5. Doprecyzowanie postępowania w przypadku postawienia – bardziej dokładny opis postępowania, które było stosowane do tej pory, brak zmian.

6. Doprecyzowanie warunków (brak zmian), w których zawodnik może skorzystać z przestawienia.

7. Naprawa – tu jest nieco zmian.
Po pierwsze napraw nie dokonujemy na trasie OS-u. Zawodnik jeśli decyduje się na naprawę, to ma obowiązek zabrać model z trasy, nawet gdy jest to tylko drobna awaria, ale wymaga zmiany położenia lub ustawienia modelu (np. konieczność podniesienia lub przesunięcia modelu).
Po drugie – po dokonaniu naprawy model zawsze stawiany jest za linią ostatnio pokonanej bramki, niezależnie od miejsca w którym nastąpiła awaria. Konieczność ponownego pokonania danego odcinka trasy to taka dodatkowa kara - szansa na kolejne PK.

Jeśli w ciągu 1 minuty (chyba że jest to Ostateczna Próba, to w czasie pozostałym do końca OP)zawodnik nie jest w stanie usunąć usterki, to:
- jeśli w danej klasie mierzony jest i punktowany czas przejazdu, czas jest zatrzymywany i zapisywany na karcie,
- trasę OS-u rozpoczyna pokonywać kolejny zawodnik,
- po usunięciu usterki zawodnik dokańcza trasę OS-u jako ostatni w kolejce,
- jeśli w klasie liczony jest czas przejazdu, to pomiar czasu jest wznawiany wraz z komendą „start” sędziego po wznowieniu jazdy na OS-ie.

8. Opuszczenie wyznaczonej trasy – tutaj także nastąpiło jedynie doprecyzowanie przypadków wcześniej nie zawartych w regulaminie. Opisane zostały zasady punktowania tego przewinienia w przypadku jednoczesnego wystąpienia przewrotki na trasie i już poza nią.
W przypadku rolki modelu na trasie, która kończy się opuszczeniem trasy, zawodnik otrzymuje PK jedynie za postawienie, opuszczenie trasy nie jest brane pod uwagę, a model jest ustawiany na trasie zgodnie z definicją postawienia (w miejscu w którym rozpoczęła się wywrotka -możliwa korekta położenia modelu jedynie w zakresie obrotu wokół własnej osi- lub bezpośrednio za linię ostatnio pokonanej bramki.
Natomiast, jeżeli model najpierw opuścił trasę, a dopiero poza nią zaliczył wywrotkę, to naliczane są równocześnie PK za opuszczenie trasy i za postawienie, a model ustawiany jest na trasie zgodnie z definicją opuszczenia trasy, czyli powyżej miejsca, w którym opuścił trasę (możliwa korekta położenia modelu w zakresie obrotu wokół własnej osi) lub bezpośrednio za linię ostatnio pokonanej bramki.
W przypadku opuszczenia trasy bez przewrotki, zawodnik otrzymuje PK tylko za opuszczenie trasy, a model ustawiany jest na trasie zgodnie z definicją tego przewinienia.

9. Dodano definicję spóźnienia się zawodnika na trasę OS-u - chodzi o ewidentne przypadki, gdy zawodnik swoim zachowaniem utrudnia przebieg zawodów. Nie dotyczy to sytuacji, w których nieobecność została zgłoszona i uzgodniona z pozostałymi uczestnikami lub wynika z obowiązków związanych z organizacją lub przebiegiem zawodów.

10. Niepokonanie bramki – doprecyzowanie zasad jakie obowiązywały już do tej pory oraz zapis związany z Ostateczną Próbą. Z niepokonania bramki można skorzystać w określonych warunkach. Na przykład, aby zawodnik mógł skorzystać z tego sposobu na zaliczenie bramki musi się znaleźć w odległości nie większej niż długość modelu od bramki i podjąć próbę jej pokonania. Jeśli nie jest w stanie dostać się na taką odległość może skorzystać z helpów lub przestawienia (jednorazowo maksymalnie o długość modelu, każda wielokrotność tej miary, to kolejne przestawienie). Te zasady obowiązywały już wcześniej, jednak w ramach interpretacji, a nie zapisów w regulaminie.

11. Zmiana punktu zaczepienia wyciągarki – doprecyzowanie stosowanych obecnie zasad. W przypadku zmiany punktu mocowania nie wolno zwiększać pierwotnego zasięgu wyciągarki. Na przykład, jeżeli w momencie zmiany punktu zaczepienia odległość od pierwotnego punktu zaczepienia wyciągarki wynosi 1m, to maksymalnie w takiej samej odległości można ustawić nowy punkt zaczepienia (nie zwiększy to zasięgu liny wyciągarki). Nie wymagane są do tego żadne narzędzia pomiarowe, bo najlepszym narzędziem jest sam lina z hakiem, która nam dokładnie pokaże zakres w jakim można umieścić nowy punkt mocowania.
W przypadku, gdy zwiększymy zasięg liny przy zmianie punktu mocowania, to traktowane jest to jako ponowne użycie wyciągarki i naliczane są odpowiednie punkty karne.

12. Poprawienie trapów – podobnie jak w przypadku zmiany punktu zaczepienia nastąpiło jedynie opisanie zasad powszechnie stosowanych. Po rozpoczęciu korzystania (rozpoczęcie pokonywania przeszkody) wyłącznie przy użyciu jednego trapu nie wolno już dokładać drugiego (zmiana konfiguracji użycia HELP-a z 1 na 2 trapy), bo potraktowane będzie to jako kolejne użycie trapów. Po rozpoczęciu z korzystania z trapów w ramach tego przewinienia można poprawić można 1 trap lub 2 trapy, o ile nie utraciły one kontaktu z oponą (np. obrót kół wyrzucił je spod opon). W ramach poprawiania trapów niedopuszczalne jest wyciągnięcie trapu spod opony i ustawienie go pod innym kołem, a także przesuwanie go w miarę jak model zaczyna pokonywać przeszkodę - zwiększenie odległości po jakiej model porusza się po trapach („zasięg” trapów). Każde sytuacja wykraczająca poza poprawę trapów traktowana będzie jako ponowne ich użycie i naliczone zostaną odpowiednie PK.

13. Zasady użycia HELP-ów – korekta redakcyjne: w ramach helpów można stosować trapy, wyciągarkę, a także bloczki, rolki, kotwice ziemne lub dodatkowe liny ale tylko o ile znajdują się na modelu.
Zmiana związana z Ostateczną Próbą :
- użycie każdego z helpów musi się zamknąć w czasie 2 minut (chyba, że jest to Ostateczna Próba, wtedy obowiązuje czas OP) – jeśli zawodnik nie zmieści się w tym czasie, to sędzia ma prawo wezwać go do zastosowania dostępnych rozwiązań (kolejny HELP, przestawienie lub niepokonanie bramki), w przypadku odmowy, sędzia ogłasza rozpoczęcie Ostatecznej Próby – inaczej mówiąc, jeśli użycie HELP-a nie skończy się w czasie do 2 minut, to sędzia stwierdza utknięcie modelu i zastosowanie mają zasady dla niego przewidziane (punkt 11. w Rozdz. II regulaminów).


IV. Zmiany w zakresie ogólnych zasad obowiązujących w trakcie zawodów oraz punktacji generalnej.

1. Z uwagi na możliwe komplikację związane ze startem jednego zawodnika w dwóch klasach jednocześnie (tej samej rundzie zawodów) od sezonu 2017 znosimy taką możliwość. Jeden zawodnik może startować na danej edycji zawodów tylko w jednej klasie, jednym i tym samym modelem. Danym modelem może startować tylko jeden zawodnik.

2. Przeszkody wodne. Dotychczasowy zapis był różnie interpretowany, więc uściśliliśmy go.
- przeszkody wodne w klasie SS i SC nie mogą być głębsze niż maksymalny dopuszczalny w danej klasie promień opony,
- w pozostałych klasach (SP i EX) przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna dopuszczalna w danej klasie średnica opony.
Jednocześnie każda z przeszkód wodnych musi być zaakceptowana przez każdego z zawodników startujących w danej klasie.

3. Aby runda w danej klasie została rozegrana potrzeba co najmniej 3 zawodników zgłoszonych do startów w terminie określonym przez organizatora rundy – takie zasady obowiązywały, jednak nie w każdym regulaminie zostało to opisane. Zawodnicy powinny się na tyle wcześniej zadeklarować, aby organizator rundy miał czas zorganizować odpowiednią liczbę medali i dyplomów.

4. Klasyfikację Generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej PKG w sezonie. Do KG nie będzie wliczany najgorszy wynik z jednej rundy zawodów rozegranej w danym sezonie, o ile rozegrano co najmniej 3 rundy (nowy zapis).
Za najgorszy wynik uznaje się też nieobecność zawodnika na jednej z rozegranych rund (opisanie istniejącej zasady).

5. „Wszelkie uwagi i pomysły do regulaminów należy zgłaszać i omawiać z Komisją przede wszystkim na zawodach lub spotkaniach organizowanych przez forum”. Tu nie ma zmiany, opisano formę w jakiej powinny być dyskutowane uwagi do regulaminów. Spotykamy się na rundach zawodów, spędzamy wspólnie czas również poza OS-ami, więc jest to najlepszy czas i miejsce na dyskusje regulaminowe i wyjaśnianie pomysłów na bieżąco w sposób bezpośredni. Wystarczy sięgnąć w historię dyskusji regulaminowych toczonych na forum „zza klawiatury” by utwierdzić się w przekonaniu, że takie dyskusje kończą się serią nieporozumień i niepotrzebnymi awanturami. Dlatego zachęcamy co roku do rozmów w trakcie naszych spotkań.

6. „Wszelkie zmiany w regulaminie muszą zostać ogłoszone na forum najpóźniej do końca roku obowiązywania poprzedniego regulaminu”. Jak pokazuje przykład tegoroczny, termin upływający końcem listopada okazuje się czasem nierealny. Niby nie ma poważnych zmian na kolejny sezon, jednak liczba tych „drobiazgów” i utrudniona komunikacja „na odległość” zarówno z zawodnikami jak i z członkami Komisji Regulaminowej znacznie wydłuża czas pracy nad zmianami. W tym roku do opracowania było 58 punktów, z czego wprowadzonych zostało ok 30. Dlatego jeszcze raz zachęcamy do rozmów podczas naszych zawodów lub spotkań, to znacznie przyśpieszy pracę i będziemy mogli publikować regulaminy znacznie wcześniej. Regulaminy w swej zasadniczej części są stabilne od sezonu roku 2015, kolejne lata służyły dopracowywaniu szczegółów i zapisywaniu zasad, które i tak obowiązywały w praktyce. To co wydawało się jasne dla osób z pewnym forumowym bagażem doświadczeń, nie było już tak oczywiste dla ludzi z krótszym stażem, nowych członków forum, stąd też regulaminy stały się bardziej rozbudowane - dodane zostały przypisy końcowe, które opisują dokładniej zasady postępowania i definicje zawarte w regulaminach.

Mamy nadzieje, że obecna forma regulaminów spełni oczekiwania aktywnych członków forum rc-trial.pl i kolejne lata nie będą wymagały dalszych korekt.

jaruso
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: 3. Regulamin Klasy Sport (SP) na sezon 2017 + FAQ

#3

Post autor: jaruso »

Rezerwacja na dodatkowe FAQ.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2017”