2. Regulamin Klasy SCALED (SC) na sezon 2018 + FAQ

Zablokowany
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

2. Regulamin Klasy SCALED (SC) na sezon 2018 + FAQ

#1

Post autor: jaruso »

Regulamin Klasy SCALED (SC) na sezon 2018/2019, materiały do pobrania:
(brak zmian w zakresie wymogów technicznych względem sezonu 2017)

1. Pełna treść regulaminu - wersja do druku:
2. SCALED 2018.pdf
UWAGA! W trakcie opracowania jest errata, dopuszczająca start modeli niespełniających wymagań technicznych nie mających wpływu na właściwości terenowe (wnętrze, lusterka, oświetlenie) za odpowiednią karą punktową, proszę o cierpliwość.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: 2. Regulamin Klasy SCALED (SC) na sezon 2018 + FAQ

#2

Post autor: jaruso »

FAQ

P: Co to jest zawieszenie "na droopie', typu droop i czy jest dopuszczalne we wszystkich klasach?
O: "Droop", najprościej mówiąc, to taka konfiguracja zawieszenia, w której model postawiony na podłożu nie posiada zapasu pracy zawieszenia "w dół". Może być to wynikiem zastosowania sprężyn lub resorów o zbyt małej twardości, całkowitym brakiem elementów resorujących, lub celowym zastosowaniem odpowiednich amortyzatorów o odwróconym kierunku pracy (przyciągających oś do podwozia). Zawieszenie tego typu pozwala obniżyć środek ciężkości, jednak sprawia, że zawieszenie pracuje w nienaturalny sposób (brak amortyzacji).
Droop jest niedopuszczony w klasach Super Scaled i Scaled.
W modelu do SS i SC elementy resorujące muszą być na tyle twarde, aby po postawieniu modelu na podłożu, była jeszcze możliwa praca zawieszenia w dół. Łatwo to sprawdzić dociskając model postawiony na podłożu - musi być widoczna praca zawieszenia, a nie np. samych opon.


P: Co oznacza zapis: "Dopuszcza się zmiany w odwzorowaniu zawieszenia w porównaniu do pierwowzoru 1:1"? Czy nawiązując do tego punktu można zastąpić wahacze mostem?
O: Zapis ten pozwala na zastosowanie w modelu innego zawieszenia niż to, jakie występowało w pojeździe 1:1 i dotyczy klas SC, SP i EX.
Można na przykład zastosować sztywne mosty w miejsce wahaczy, zawieszenie na linkach i amortyzatorach w miejsce resorów, 4-link w miejsce 3-linka itd. W klasie Super Scaled zawieszenie co do zasady działania musi być zgodne z oryginałem, czyli jeśli w oryginale było zawieszenie oparte na sztywnych mostach, to model musi być również na mostach, jeśli były wahacze, to model również musi mieć wahacze, to samo dotyczy elementów resorujących: sprężyn i resorów. Jedyne akceptowalne (niechętnie) w SS odstępstwa dotyczą sytuacji, gdy:
- auto 1:1 ma amortyzatory i sprężyny osobno - można zastosować amortyzatory ze zintegrowaną sprężyną,
- auto 1:1 ma resory i amortyzatory - można zastosować same resory bez amortyzatorów.


P: Czy można zmieniać opony w modelu w trakcie rundy zawodów?
O: Co do zasady nie ma możliwości zmiany opon w modelu w trakcie zawodów, poza jednym przypadkiem:
"Wymiana opon lub całych kół podczas zawodów jest możliwa jedynie w przypadku usterki technicznej
wspomnianych elementów, wymiana traktowana jest jako naprawa modelu i naliczane są odpowiednie punkty.
Model poddaje się ponownie kontroli RTI."
Zasada ta obowiązuje wszystkie klasy osobówek.


P: Czy bramki można pokonywać również tyłem modelu?
O: W żadnej z klas osobówek nie ma możliwości pokonywania bramek tyłem modelu.
Regulamin określa minimalną odległości pomiędzy bramkami (80cm), pozwalającą na swobodne manewrowanie pomiędzy nimi.
W przypadku trasy ograniczonej taśmą zastosowanie ma również zapis o minimalnej szerokości tak ograniczonej trasy (od 60 do, dlatego uczestnik zawsze ma szansę pokonać bramkę przodem pojazdu, w wyznaczonym kierunku przejazdu.


P: Czy dopuszczalny jest powrót modelem przed pokonaną już bramkę i dalsza jazda po OSie do kolejnej bramki z pominięciem przejazdu przez tą już pokonaną, bo np. obok niej jest łatwiejszy teren?
O: Nie, taka sytuacja jest niedopuszczalna. Jest o tym mowa w regulaminach:
"Rodz. II (III w SS), Pkt. 6. Zadaniem zawodnika jest zaliczenie wszystkich ustawionych na trasie OS‐u bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu."
Przypis 12: "Kierunek przejazdu przez bramkę dotyczy również bramek zaliczonych. Model w ramach manewrowania na trasie może wycofać w zaliczoną bramkę, jednak dalsza jazda jest możliwa jedynie przez tą bramkę ‐ nie wolno jej ominąć w drodze
do następnej. Słupki bramek są aktywne przez cały czas trwania OS‐u."
W bramkę zaliczoną można wycofać, by np. nieco lepiej ustawić model do pokonania kolejnej, ale bezwzględnie należy kontynuować jazdę przez tą zaliczoną bramkę.
Problem z interpretacją tego zapisu rozwiązuje się sam w przypadku trasy OS-u ograniczonej na całej długości taśmą, liną lub słupkami pomocniczymi – wtedy model ma wymuszoną kolejność pokonywania bramek i przy odpowiednio małej szerokości trasy nie jest w stanie wycofać przez bramkę i przejechać obok niej dalej do kolejnej bramki (nie zmieści się pomiędzy słupkiem bramki a słupkami pomocniczymi/taśmą).


P: Czy dozwolone jest stosowanie opon które były modyfikowane pod względem rozmiarów lub kształtu bieżnika
O: Modyfikowanie opon jest zabronione w klasach SS i SC, zwłaszcza wycinanie bieżnika, by był bardziej agresywnym, czy też ścieranie, zmniejszanie i zwężanie opon fabrycznie większych, aby mieściły się w wymogach klasy. W pozostałych klasach osobówek takiego zakazu nie ma obecnie, jednak należy zwracać uwagę na wytrzymałość opon po takich zabiegach jak i ich wygląd.


P: Co to jest Ostateczna Próba, kiedy sędzia może ją zastosować?
O: Procedura Ostatecznej Próby (OP) to "motywator" stosowany, aby usprawnić przejazdy. Stosuje się ją w przypadku utknięcia czy też przedłużających się prób pokonania bramki przez uczestnika. Takie przedłużające się próby, poza tym, że prowadzą do blokowania trasy, powodują również nadmierną dewastację trasy, szczególnie na sypkim gruncie.
Procedura wygląda następująco:
„11. W sytuacji, gdy model utknął na trasie OS-u, lub gdy próby pokonania bramki przedłużają się (trwają dłużej niż 2-3 minuty), sędzia może wezwać zawodnika do podjęcie decyzji o zastosowaniu:
a) HELP-ów (o ile są dozwolone w danej klasie i zawodnik nie wyczerpał limitu ich użycia)
b) przestawienia,
c) niepokonania bramki (o ile model znajduje się w odpowiedniej odległości określonej w Rozdz. V. pkt. 9)
O zastosowaniu rozwiązań a), b) i c) może zadecydować sam zawodnik, nie czekając na wezwanie sędziego, musi jednak zgłosić ten fakt sędziemu i uzyskać jego zgodę.
12. Jeżeli zawodnik w sytuacji opisanej w pkt. 11 mimo wezwania sędziego nie chce skorzystać z dostępnych rozwiązań, sędzia rozpoczyna odliczanie czasu 2 minut w ramach Ostatecznej Próby (OP). Odliczanie czasu w ramach OP przerywa jedynie pokonanie lub zaliczenie bramki. Jeżeli w wyznaczonym czasie zawodnik nie zdoła pokonać bramki otrzymuje karę za niepokonanie bramki, bramkę uznaje się za zaliczoną, a model przestawia się za linię niepokonanej bramki.”


Tak naprawdę zawodnik musi się bardzo postarać aby sędzia wyznaczył mu nieprzekraczalny czas 2 minut na pokonanie bramki. Aby do tego doszło zawodnik najpierw musi przez 2-3 minuty nie robić postępów na trasie (utknięcie modelu na trasie lub przedłużające się próby pokonania samej bramki) i na wezwanie sędziego do wyboru dalszego postępowania odpowiedniego w danym miejscu (do wyboru przestawienie, niepokonanie bramki lub helpy) odmówić zastosowania któregokolwiek z rozwiązań. Dopiero wtedy sędzia ogłasza odliczanie czasu 2 minut w ramach ostatecznej próby.

Raz uruchomiony pomiar 2 minut nie może zostać przerwany, jeśli w tym czasie model nie pokona bramkę, to naliczana mu jest kara za niepokonanie bramki, a model przestawiany jest za linię tej bramki. Pomiaru 2 minut nie przerywa również naprawa modelu, tj. jeżeli usterka nastąpiła już po ogłoszeniu Ostatecznej Próby, to zawodnik otrzymuje karę za naprawę i w ramach pozostałego czasu OP musi naprawić model i pokonać bramkę. Jeśli nie zdąży, to poza PK za naprawę otrzyma również PK za niepokonanie bramki.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2018”