Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

Zagroda TRXów, buchających gorącym powietrzem z przegrzanych regulatorów i ze skwierczących serw...
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

#1

Post autor: zotornik »

Skoro my "som" duże dzieci, to mogę zakrzyknąć: mam i ja!!! :D

Wczoraj dotarł do mnie mój drugi kupny model, a pierwszy "RTR'. Oczywiście mówimy o nowym dziecku Traxxasa, czyli TRX-4 :)
Chciałem nawiązać do tradycji i udokumentować zakup na tle monitora, ale ................ paczka zasłania monitor i wszystko w około ;)
TRX-4_0001.JPG
TRX-4_0002.JPG
TRX-4_0003.JPG
Zakup w Modelarnia.pl, a paczuszka dotarła ekspresowo. Warto z Nimi porozmawiać, dla trialowców jakiś rabat pewnie się uda sprokurować :)

Nie będę zakładał 2 tematów, więc będzie to zarówno prezentacja oryginalnego TRX-a, jak i moja jego ewentualna modyfikacja. Więc jak ktoś ma konkretne pytania pisać tu lub na PW.

Model sklepowy, zapakowany jest w karton 65 x 26 x 31 cm, ale spokojnie to nie wymiary modelu ;)
Długość pudła wynika z obecności 2 styro-wyprasek, a w jedną z nich dodatkowo wpasowany jest nadajnik. Co nie zmienia faktu, że model mały nie jest, ale i bez przesady tyle że o tym przy innej okazji.

Co mamy w owym kartonie?
No właśnie - ja się tam nie znam - ale jak by to miał być prawdziwy RTR, to jak na mój gust, obok podwozia modelu z elektroniką, nadajnika, pomalowanej karoserii, powinien być też pakiet i jakaś choćby najprostsza ładowarka - a tak nie jest. Ale to uwaga do "Pana Traxxasa".
Dla mnie to nie problem, ale jeżeli ktoś kiedyś kupował jakiegoś RTR-a i dostał komplet, to tu może być zaskoczony.

No dobra, do rzeczy.
W pudle mamy:
- kompletne podwozie na kołach, z zamontowaną elektroniką (serwa, odbiornik, regulator, silnik)
- lexanową karoserię, pomalowaną z dodatkami (klatka, bagażnik, lusterka, grill i inne dodatki)
- nadajnik (tu też nie ma baterii)

Czyli dostajemy to co widać poniżej:
(ja mam wersję ciemno czerwona perła, druga wersja kolorystyczna, to srebrna perła)
TRX-4_0004.JPG
TRX-4_0006.JPG
TRX-4_0007.JPG
TRX-4_0005.JPG
TRX-4_0008.JPG
Dlaczego wczoraj nie wykonałem pierwszej jazdy?
Bo mnie starego zaćmiło i zapomniałem, że Traxxas od kilku lat stosuje swój własny standard złączki :/
TRX-4_0018.JPG
Nie byłem na to przygotowany, a w moim co prawda kochanym mieście, nie ma jednego sklepu modelarskiego :(
Plany były różne, podpiąć na krokodylki, na styk lub inne cuda ....... na szczęście nie było czasu na kombinacje, było kino: "Dunkierka".
Ostatecznie uznałem że nie kombinuję i nie szukam guza lub innego zwarcia, nie kupuję też przejściówki, która kosztuje tyle co 1/5 pakietu 5000 mAh !!!
Dziś oryginalna wtyka idzie pod nóż, a na jej miejsce zastąpi XT60 - takie mam pakiety i jednocześnie taka złączka jest obecnie najpopularniejsza u nas na forum.

Teraz przerwa na lutowanie :)

Awatar użytkownika
Matti
Początkujący
Początkujący
Posty: 433
Rejestracja: 2014-08-28, 17:11
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Mysłowice
Podziękował : 2 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#2

Post autor: Matti »

Pierwsza modyfikacja to wlasnie XT60 :)

Druga uwaga. Uwazaj na drugim biegu na ostre manewry. Pierwsza jazda mojego Syna zakonczyla sie efektowna rolka :D

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Pixel
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 2687
Rejestracja: 2015-09-26, 13:46
Imię: Bartek
Lokalizacja: okolice Łodzi
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 10 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#3

Post autor: Pixel »

Wojtku, czy mi się tylko zdaje, czy on ma lekki camber na przednich kołach?

Awatar użytkownika
Jakoob
YOTA Maniak / AT
YOTA Maniak / AT
Posty: 2639
Rejestracja: 2011-10-10, 13:50
Imię: pije Kuba do Jakuba
Lokalizacja: WPR
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#4

Post autor: Jakoob »

Oo, pierwsze zdjęcie na tle okna - ciemność widzę, ciemność :p i padał chyba deszcz . A tak poważniej, ciekawe jak spodoba ci się to że ten modelik jedzie szybko, ciekawym też jak bardzo - a nie sądzę szczerze Wojtku ze to sprawdzisz - są odporne komponenty na te duże prędkości w trybie High Speed :figa

Gratulować zakupu :hehe

Teraz dojrzałem, nie wiem czy to tylko zmyłka spowodowana postrzeganiem zdjęcia - modelik wygląda agresywnie :D z przodu.

Awatar użytkownika
szymon1
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1604
Rejestracja: 2010-04-05, 11:16
Imię: szymon
Lokalizacja: Okolice Poznania
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#5

Post autor: szymon1 »

Brawo i gratulacje

:brawo :brawo

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#6

Post autor: zotornik »

Takie były na dzisiaj plany, a tu nicie z tego - sobota "dzień wolny" kurde blaszka :/
Wtyka przynajmniej przelutowana.
Matti pisze:Uwazaj na drugim biegu na ostre manewry. Pierwsza jazda mojego Syna zakonczyla sie efektowna rolka :D
Nie dziwie się - co prawda na razie przejechałem tylko trasę kuchnia-pokój-przedpokój-kuchnia ;) - ale szukając odpowiedzi na pytanie Pixela, odkręciłem koło i tu "lekkie" rozczarowanie :(
Opona (jutro o niej więcej) jest przyklejona do zwykłej plastikowej felgi, która nie jest niestety dociążona. W efekcie, mamy dość ciężki i do tego wysoki model postawiony na czterech leciusieńkich balonikach - tu ewidentnie Traxxas wykazał się brakiem doświadczenia w zakresie tego typu modeli.
Pixel pisze:Wojtku, czy mi się tylko zdaje, czy on ma lekki camber na przednich kołach?
I tak i nie, choć nie jestem znawcą tego typu zawieszenia. Jutro fotki i kilka słów, na teraz tylko powiem tak: przy kołach na wprost raczej nie ma nachylenia kół, a jak już to minimalne. Natomiast c-huby, które są dość "wysokie", bo obejmują jednocześnie zwolnice, nie mają pionowej osi pracy takiego c-huba. Nie jest ona prostopadła do podłoża, więc przy skręcie koła się pochylają. Jutro może uda mi się to zwizualizować .............. lub okaże się, że mi się coś przywidziało ;)
jakoobcycles pisze:Oo, pierwsze zdjęcie na tle okna - ciemność widzę, ciemność :p i padał chyba deszcz . A tak poważniej, ciekawe jak spodoba ci się to że ten modelik jedzie szybko, ciekawym też jak bardzo - a nie sądzę szczerze Wojtku ze to sprawdzisz - są odporne komponenty na te duże prędkości w trybie High Speed
Zdjęcie robione tuż po burzy, więc światłość za oknem rzeczywiście nienaturalna :)
Model budził moje obawy głównie co do wielkości - ale jak wspominałem ten temat czeka też na swoich kilka słów wyjaśnienia i porównania.
Generalnie model - szczególnie w tym ciemno wiśniowym metaliku, w połączeniu z czarnymi elementami i detalami - prezentuje się przebajerancko :D Wyliczenia dotyczące skali jeszcze przede mną, ale model wygląda proporcjonalnie, nie ma jakiś ewidentnych przerysowań. No może tylko te okna - na co zwrócił uwagę Szymon i od tej pory mnie to nieco drażni :> - są ciut za małe. Chyba w wersji srebrnej jest to jakby mniej widoczne.
Testów szybkościowych nie robiłem, bo jak wyżej napisałem, w teren idziemy dopiero w niedzielę.
jakoobcycles pisze:Teraz dojrzałem, nie wiem czy to tylko zmyłka spowodowana postrzeganiem zdjęcia - modelik wygląda agresywnie :D z przodu.
Generalnie model - choćby po przez te nadkola - nie jest repliką klasycznej wersji Defendera. To taki tuning off-rodowy, ale bez przegięć. Albo coś w rodzaju Icelandera (link do albumu)
Obrazek

A tu Defek na zwolnicach ;)
big-Defenders_report_02.jpg

Awatar użytkownika
Pixel
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 2687
Rejestracja: 2015-09-26, 13:46
Imię: Bartek
Lokalizacja: okolice Łodzi
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 10 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#7

Post autor: Pixel »

zotornik pisze:Natomiast c-huby, które są dość "wysokie", bo obejmują jednocześnie zwolnice, nie mają pionowej osi pracy takiego c-huba. Nie jest ona prostopadła do podłoża, więc przy skręcie koła się pochylają.
Czyli model posiada zarówno camber jak i caster, jak w drifcie :hehe .

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#8

Post autor: zotornik »

Defek dorobił się własnej Galerii - jest tam też kilka słów związanych z wrażeniami po pierwszych jazdach, więc jak ktoś ciekawy zapraszam.

Teraz krótka prezentacja kół z zestawu RTR, na których Traxxas postawił TRX-a.
I zacznę na początek od marudzenia ;)
Zrobił Traxxas "kawał" ciekawego modelu z bajerami jak blokady mostów, 2-biegowa skrzynia i ........... do tego dołożył plastikowe zwykłe felgi, na dodatek z przyklejonymi doń oponami :No Tu dali plamę jak ..... nie wiem co :(

Opony to produkt Traxxasa: Canyon Trail 1.9" z gąbkowymi wkładkami (numer fabryczny #8270, obecna cena 24$ za 2 szt.) Opony można kupić samodzielnie - to tylko w modelu uszczęśliwili nas przyklejonymi felgami.
TRX-4_0030.JPG
TRX-4_0035.JPG
TRX-4_0031.JPG
Wymiary opony wg producenta:
średnica 118 mm
szerokość 48 mm
Tym razem nie ma niespodzianek - wg moich pomiarów średnica i szerokość zgodne z powyższymi .
Opony wykonane są z miękkiej i w dotyku kleistej gumy. Jedyny dotychczasowy terenowy test, miał miejsce na piaskach, tam mało która opona się sprawdza, ale źle nie było :)
TRX-4_0033.JPG
TRX-4_0034.JPG
TRX-4_0032.JPG
Kostki bieżnika nie są przesadnie głębokie, ale są naprzemiennie ustawione, również na bokach opony, więc powinna dawać rade na korzeniach i kamieniach.
Aha - opona jest opisana jest jako "kierunkowa" i faktycznie nie jest symetryczna, ale znam takich (choćby siebie), którzy świadomie zakładają opony na jednej osi odwrotnie - w końcu nie zawsze wspinamy się wyłącznie przodem ;)

Co ciekawe - pomimo, iż opona jest miękka, a model lekki nie jest - to koła uginają się tylko nieznacznie. Na poniższych zdjęciach co prawda bez karoserii, ale już z Li-Pol(em) hardcase 5000 mAh.
Do tego wkładki dobrze usztywniają koło, bo opona w terenie nie ma tendencji do uciekania na boki.
TRX-4_0029.JPG
To wszystko daje nam całkiem przyzwoity prześwit pod gruszką na poziomie 5 cm
TRX-4_0027.JPG
I jeszcze słowo o feldze - to zwykła felga 1.9" pewnie jakąś nazwę ma, nie szukałem ;)
Plastik z fabrycznym otworkiem odpowietrzającym - numer fabryczny #8271, obecna cena ok. 8$ za 2 sztuki. Mocowanie na hex-a 12 mm.

p.s.
No i przecież wtyka zamieniona :)
TRX-4_0036.JPG

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#9

Post autor: zotornik »

Miało być o czym innym, ale skoro Pixel wywołał temat, to niech będzie.

Caster, camber and alignment (toe):)
Jakby ktoś (tak jak ja) nie wiedział co jest co, to poniższy schemat powinien być wystarczający.
caster, camber and alignment.jpg
Nie zgłębiałem instrukcji, ani fabrycznego opisu TRX-4, więc mogę się mylić! Ale wg mnie, to zbieżność mamy na "0".
Jak wyżej napisałem nie jestem znawcą technicznych zagadnień motoryzacyjnych - ale rzecz ma się tak.
Camber na c-hubie ewidentnie jest i jest on ujemny. Widać to wyraźnie patrząc na oś wyznaczoną przez punkty jego mocowania. Z tym, że dalsza konstrukcja zwolnicy, powoduje że przy kołach ustawionych na wprost, są one ustawione prostopadle do gruntu. Przy skręcie oczywiście to się zmienia.
Caster też mamy i ma on wartość dodatnią.
Ostatecznie otrzymujemy ciekawe i chyba oryginalne w swoim rodzaju rozwiązanie - patrząc na inne obecnie popularne trialowe podwozia.
TRX-4_0050.JPG
TRX-4_0051.JPG
TRX-4_0043.JPG
TRX-4_0044.JPG
TRX-4_0045.JPG
TRX-4_0046.JPG
TRX-4_0047.JPG
TRX-4_0048.JPG

Awatar użytkownika
maruda325
Teoretyk
Posty: 94
Rejestracja: 2017-07-23, 13:28
Imię: Mateusz
Lokalizacja: London
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#10

Post autor: maruda325 »

Świetny opis, podejrzewam że twój garaż będzie kopalnia wiedzy o Trx-4 :OK
Zagladaleś już do trybów. U mnie spur gear z pinem nie były w jedej osi. Już poprawione, myślę że warto zaglądnąć :)

Awatar użytkownika
RC-Nennox
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2568
Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
Imię: Błażej
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: TRX-4 by zotornik

#11

Post autor: RC-Nennox »

Caster i camber w podobnych wartościach występuje w MST cfxw tak samo jak i w scx10.2 w którym dodatkowo mamy możliwość regulacji castera.

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

#12

Post autor: zotornik »

I jeszcze jedno spojrzenie na pracę skrętu.
TRX-4_0039.JPG
TRX-4_0037.JPG
TRX-4_0038.JPG
TRX-4_0040.JPG
TRX-4_0041.JPG
TRX-4_0042.JPG
W uzupełnieniu opisu kół, trzeba by jeszcze napisać, iż Traxxas "obarczył" nas z tego co widzę, pełnowartościowym piątym kołem, które mamy z tyłu modelu w formie zapasu. Jak komuś rozklei się jedna z czterech, to nic tylko podmienić ;)


p.s.
Mała zmiana tematu - w końcu to kolejny "braciszek",więc chronologię musowo trzeba zachować :)

Awatar użytkownika
Pixel
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 2687
Rejestracja: 2015-09-26, 13:46
Imię: Bartek
Lokalizacja: okolice Łodzi
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 10 razy

Re: Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

#13

Post autor: Pixel »

Pięknie to Wojtku pokazałeś! :OK Dzięki ;) .

Awatar użytkownika
Kajetan
Początkujący
Początkujący
Posty: 505
Rejestracja: 2011-06-12, 14:13
Imię: jak wyżej :)
Lokalizacja: Bukowno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

#14

Post autor: Kajetan »

kładzie koło przy skręcie niczym stare Merce :)
można jakąś fotkę porównawczą normalny defek vs trx?

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Defek VII czyli TRX-4 by zotornik

#15

Post autor: zotornik »

Kajetan pisze:kładzie koło przy skręcie niczym stare Merce :)
można jakąś fotkę porównawczą normalny defek vs trx?
Chyba właśnie ta praca kół w skręcie, głównie ratuje go przed większą ilością rolek. Nie chce się powtarzać, ale brak fabrycznego dociążenia kół w takim modelu, do tego tak wysoko osadzonym, wydaje się istotnym niedopatrzeniem - ale da się temu zaradzić ;)

Zdjęcia porównawcze - w tym i karoserii - oczywiście będą. Liczyłem na to, że będę mógł zrobić takie porównanie pomiędzy karoserią TRX-4, a 110-tką typu chiński Defek, ale nie wypalił temat. Na razie będzie tylko w konfrontacji do 90-tki.

ODPOWIEDZ

Wróć do „TRX-y, diabelskie pomioty...”