Ford Bronco Extreme

Tematy odnośnie budowy modeli klasy Extreme
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2098
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Ford Bronco Extreme

#1

Post autor: Gorg »

Specyfikacja:
1. Karoseria – Ford Bronco HPI
2. Mosty – Losi Rock Crawler
3. Przekładnia – handmade, projekt własny, drukowany.
4. Wały – stalowe
5. Silnik – LRP Vector K4 13,5T
6. Amortyzatory – G-made G-TRANSITION Shock
7. Rama – handmade, przestrzenna z rurek mosiężnych
8. Wahacze tylne – włókno węglowe, projekt własny
9. Wyciągarka – serwo Tower Pro sterowana mikroserwem i przełącznikiem 3-pozycyjnym
11. Regulator– TSKY 120A
12. Serwo skrętu – JX PDI-6221MG 20KG
13. Opony i felgi  – felgi aluminiowe badlock i opony Louise CR-Champ
14. BEC  6V 5A
16. Pojemnik na akumulator, pojemnik na elektonikę – projekt własny, drukowany
17. Elementy: gaśnica, hi-lift, trapy, butelka, oświetlenie dachowe, cb-radio - projekt własny, drukowany.
19. Rod-end – Traxxas
20. Akumulator – Gens Ace 5700 mAh 60C
21. Podłoga – hips

Przeglądając forum rccrawer zauważyłem ciekawy projekt. Rama przestrzenna i dopasowana do nie karoseria lexanowa.
Ponieważ postanowiłem zbudować sobie drugi model do extreme tylko o większym rozstawie osi więc uznałem że pomysł jest ciekawy i spróbuje sam coś takiego zrobić.
Zacząłem od wyboru karoserii – postanowiłem użyć karoserii Ford Bronco HPI.
Karoserię pociąłem tak że osobno powstały boki nadwozia, dach i maska. Boki nadwozia zwęziłem a sam leksan aby zmienić trochę kąty podgrzewałem opalarką i na nowo kształtowałem. Aby połączyć ponownie boki zaprojektowałem i wydrukowałem na przód nowy grill jak w Bronco tylko że węższy oraz z tyłu nakładkę z nazwą modelu. Następnie całość poskręcałem śrubkami M2. Gdy już miałem nadwozie zabrałem się za wykonywanie ramy pod to nadwozie.
Do budowy ramy przestrzennej użyłem rurek mosiężnych które giąłem ręcznie i lutowałem. Do klatki dolutowane są różne mocowania na oświetlenie, chłodnicę, mocowanie pojemnika na elektronikę. Tak wykonana klatka w stosunku do klatek spawanych drutu stalowego (często używany materiał w USA) czy lutowanych z grubych rurek hamulcowych ma tą zaletę że prawie nic nie waży.

Ponieważ mosty ślimakowe Losi mają same w sobie duże przełożenie (25:1) zaprojektowałem przekładnie składająca się z zębatki atakujące i odbiorczej z której bezpośrednio napęd przechodzi na mosty. Do napędzania użyłem silnika bezszczotkowego LRP 13,5T.

Jako amortyzację użyłem amorów G-made G-TRANSITION Shock. Amortyzator mają wewnątrz dwie sprężyny – dłuższą i krótszą. Zmieniając je miejscami można uzyskać albo większy prześwit albo lepszą przyczepność na trawersach.
Po całkowitym zmontowaniu okazało się, że tył mocniej przysiadł ale to można wyregulować zmieniając punkt mocowania amortyzatorów.
Z przodu zawieszenie to klasyczny 4 link, z tyłu prawe to samo. Różnica polega na tym, że dolne wahacze wykonałem samodzielnie z wykorzystaniem płyty z włókna węglowego i rod-endów traxxasa. Zrobiłem tak po to aby móc mocować amortyzatory do wahacza a nie do mostu.

Przy zastosowaniu amorów g-made i takiego sposobu montażu udało się uzyskać niesamowity wykrzyż. Na mojej rampie nie jestem w stanie go zmierzyć. Aby ograniczyć wykrzyż do regulaminowego poziomu musiałem zastosować specjalne taśmy blokujące skok amortyzatora.

Całość elektroniki została schowana w zaprojektowanym i drukowanym przez mnie pojemniku. Na pojemniku znajduje się też przełącznik do zmiany kierunku obrotów wyciągarki.
Wyciągarka jest z serwa (Tower Pro MG995) a za sterowanie odpowiada mikroserwo i mikroprzełącznik. Często używam tego serwa do wykonania wyciągarki ponieważ jest to jedyne którego silnik wytrzymuje bez problemu podłączenie bezpośrednio pod zasilanie 7,4 V.

Wyjątkowo w tym projekcie użyłem akumulatorów 5700 mAh dla których zaprojektowałem pojemnik. Wszystkie części mocno obciążające model są umiejscowione więc jak najniżej i na środku modelu. Ciężar modelu jest tak zbalanoswany ze delikatnie cięższy jest przód.
Regulator użyty w projekcie to:
Jest to moje najnowsze odkrycie – ma regulowanego dragbreak do 100% oraz opcję crawler czyli jazda przód/tył bez hamulca. Co prawda w tym modelu draga robią przekładnie ślimakowe w mostach.

Zaprojektowałem również dwa light bary – przedni i tylny oraz zamocowałem chłodnice pochodzącą z Axiala Exo.

Aby przykryć wnętrze i zrobić wnętrze użyłem kokpitu jakie wykorzystuje się przy budowie modeli szybkich np. rally, drift itp.

Na desce rozdzielczej zainstalowałem wyświetlacz napięcia akumulatorów zamontowany w drukowanej obudowie.

Nadwozie boczne i dach są przykręcone mikro śrubkami używanymi przy składaniu okularów.

Maska przednia jest zamocowana na magnesach.

Aparatura to Traxxas przerobiony na 4 kanały. Przy przerabianiu kolega Ballu dodał jeszcze diodę fi 10mm która może służyć jako latarka – świetny patent.
Załączniki
P9190429.jpg
P9190487.jpg
P9190486.jpg
P9190504.jpg
P9190499.jpg
P9190495.jpg
P9190492.jpg

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2098
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#2

Post autor: Gorg »

reszta zdjęć
Załączniki
P9190476.jpg
P9190474.jpg
P9190472.jpg
P9190470.jpg
P9190468.jpg
P9190466.jpg
P9190464.jpg
P9190463.jpg
P9110438.jpg

Awatar użytkownika
RC-Nennox
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2568
Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
Imię: Błażej
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#3

Post autor: RC-Nennox »

Ale mega zmota!! O kurczę! Zaszalałeś!! Wyglada Suuper :)

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2098
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#4

Post autor: Gorg »

wersja RTR waży 3,1 kg więc raczej niewiele

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#5

Post autor: Pirx »

Kolor karoserii mi zupełnie nie leży ale poza tym to świetny model! Te paski ograniczające RTI są super. Inne detale też. Podziwiam!

Awatar użytkownika
RC-Nennox
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2568
Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
Imię: Błażej
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#6

Post autor: RC-Nennox »

Widziałem model na Manewrach. Powiem tak. Zastanawiam się czy w tydzień łatwiej będzie mi zbudować nowy model czy przygotować jakiś inny do scaled ;)
A tak serio Gorgu Piękny Jest!

Awatar użytkownika
Bastian
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 947
Rejestracja: 2016-04-23, 09:18
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#7

Post autor: Bastian »

Widziałem model na zawodach i naprawdę super się prezentuje a jeździ jeszcze lepiej :OK

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2098
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#8

Post autor: Gorg »

Aktualizacja na rok 2018

1. Wymiana zasilania na 3S. Silnik Hobbyking i akumulator 2200 mAh 60C

2. Dodana jest tylna wyciągarka. Wyciągarka standardowy chińczyk. Dodałem ją po przemyśleniach z jednych zawodów kiedy kolejny zawodnik już miał tak wyślizgany podjazd, że nie był w stanie tyłem podjechać pod bramkę i musiał zaliczyć opuszczenie bramki.
Pewnie sytuacja może się nie powtórzyć ale lepiej dmuchać na zimne :D .
Zamontowałem ją ponieważ pojawiła się szansa na sterowanie dwoma wyciągarkami z jednego pilota po tym jak Ramp polutował odpowiedni układ.

Teraz do sterowania modelem i DIG służy apka Spektrum DX3e a do wyciągarek pilot.

Na moduł wyciągarek zaprojektowałem elegancką skrzyneczkę która znalazła swoje miejsce pod maską.

3. Zmiana pianek w kołach. Zrobiłem połączenie pianki miękkiej i twardej. Według mnie Louise za bardzo kładły się przy skręcie przez co model zwłaszcza na trawersach był przy skręcie dalej jechał prosto.
Załączniki
20180318_193612.jpg
20180318_193422.jpg
20180318_193350.jpg
20180318_193409.jpg

Awatar użytkownika
RC-Nennox
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2568
Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
Imię: Błażej
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#9

Post autor: RC-Nennox »

Dwie wyciągarki? Nie szkoda wagi? Ja na Jurze zapomniałem, że mam wyciagarke i przejechałem bez :)
Widzę, że moda na 3s jest coraz bardziej popularna :)

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2098
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#10

Post autor: Gorg »

Waga modelu gotowego do jazdy to 3,1 kg czyli tyle ile było. Wyciągarka waży praktycznie nic. Waha się nie zmieniła bo wcześniej używałem aku saddle pack 5700 mAh 2S a teraz 2200 mAh 3S
rozłożenie masy po równo

Awatar użytkownika
czayo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 3734
Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

Re: Ford Bronco Extreme

#11

Post autor: czayo »

Robert, jak obiecałem, tak zaglądam. Ale jak zajrzałem, to okazało się że już tu kiedyś byłem :D Ale że się nie znam na Extreme, to nic nie napisałem.

Więc napiszę teraz :) Model wygląda bardzo fajnie, ale największy szacun za ilość pracy

:brawo

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Extreme”