Mercedes 8X4 - nie trial :(
- bh91
- Teoretyk
- Posty: 70
- Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Piaseczno
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
Mercedes 8X4 - nie trial :(
Witam. Jako że mam już wszystkie materiały (prawie) i poczyniłęm pierwsze prace, mogę powoli otworzyć temat budowy, w którym będę prezentował postępy jak i konsultował różne rozwiązania. No i oczywiście przyjmował wszelką krytykę
Wiem że to forum o pojazdach trialowych jeśli jednak niechcecie tego tematu to usunę go ;p
Krótka historia o początkach.
Na początek się przedstawię - jestem krzysiek, mieszkam i pracuję w radomiu, mam 20 lat. Modelarstwem się interesowałem od dawna (małe modelarze [plastików jakoś nie lubiłem] aż w koncu zauważyłęm, że powoli stać mnie na zabawy z RC. Jako miłośnik lotnictwa chciałem samolot - lecz nie mam samochodu a w mieście nie da rady latać - Wybór padł na helikopter - od 2-ch sezonów sobie aktywnie nimi latam. Lecz w tą zimę (mróz wiatr wiec nie latałem ) szukałem czegoś na takie warunki klimatyczne - znalazłem fora modelltruck.net gdzie ludzie budowali sobie ciężarówki i inne maszyny budowlane z hydrauliką itd. Po ojcu mam smykałkę do ciężarówek i wszelkich autobusów więc spodobało mi się Zbierałem długo informację co się opłaca, jakie są popularne skale itd itp (wtedy też trafiłęm na tatre ale nie wiedziałem że to POLSKI!!! model) ominąłem wiec szybko aby nie popaść w zauroczenie
1 krok do kolejnej modelarskiej choroby...
Wybór padł na tamiye - mercedes-benz 1838 z ebay, lecz szybko mi się przestała podobać forma w jakiej jest prosto z pudełka - tak więc idąc sobei do pracy (jeździ nieopodal dużo różnorakich ciężarówek) najbardziej przykuł mą uwagę 4osiowy mercedes - i wtedy wiedziałem że to jest to
a na zabudowę chciałem hakowca (nie wiem jeszcze jak to będzie z pneumatyką lub hydrauliką)
Krok 2 - brakujące części
Ramę chciałem wykorzystać od king haulera, lecz ceny jakie osiąga ten kawałek ceownika są niewyobrażalne tak więc w obi kupiłem nieznacznie różniący się wymiarami. Zadecydowałem wtedy, że poprzeczki w ramie też wytnę sobie sam.
poprzeczka nr 1 (wersja handmade) bedzie wykonana ponownie na stole koordynacyjnym i troszkę równiej. Dalej na zdjęciach rama z nowymi śrubami m3 z łbem 6-kątnym - mimo że duze to wygląda lepiej niż z krzyżaczkami
Zamierzam rozłączyć nit łączący pióra resorów i dać pomiędzy nie przegładki z hipsu o grubości 1mm.
Drążki układu kierowniczego w oryginalnym stanei takie liche mi się zdawały, więc za pomocą mosiężnej rureczki dodałem im masywniejszego wyglądu.
Całe nadwozie wraz ze skrzynią biegów zamierzam podnieść w górę. Jak bym miał trochę $ to bym kupił oponki "fulda crossforce" ale to kupa kasy by wyszła niestety póki co mi szkoda wiecej wydawać.
A oto zdjęcia co było w zestawie oraz po zmontowaniu oryginalnego podwozia
skrzynia będzie żółta a podwozie czerwone :{}
Na razie to chyba tyle. Mam 2 przednie mosty 1 tylny z pojedynczym wyjściem oraz z podwójnym wyjściem, wały, koła więc myslę ze troche prace wreszcie przyspieszą :oo
Jeśli się uda ładnie, to nastepna w kolejce jest ciężarówka trialowa może tatra w wersji alulajt ;p ????? Pozdrawiam!
Wiem że to forum o pojazdach trialowych jeśli jednak niechcecie tego tematu to usunę go ;p
Krótka historia o początkach.
Na początek się przedstawię - jestem krzysiek, mieszkam i pracuję w radomiu, mam 20 lat. Modelarstwem się interesowałem od dawna (małe modelarze [plastików jakoś nie lubiłem] aż w koncu zauważyłęm, że powoli stać mnie na zabawy z RC. Jako miłośnik lotnictwa chciałem samolot - lecz nie mam samochodu a w mieście nie da rady latać - Wybór padł na helikopter - od 2-ch sezonów sobie aktywnie nimi latam. Lecz w tą zimę (mróz wiatr wiec nie latałem ) szukałem czegoś na takie warunki klimatyczne - znalazłem fora modelltruck.net gdzie ludzie budowali sobie ciężarówki i inne maszyny budowlane z hydrauliką itd. Po ojcu mam smykałkę do ciężarówek i wszelkich autobusów więc spodobało mi się Zbierałem długo informację co się opłaca, jakie są popularne skale itd itp (wtedy też trafiłęm na tatre ale nie wiedziałem że to POLSKI!!! model) ominąłem wiec szybko aby nie popaść w zauroczenie
1 krok do kolejnej modelarskiej choroby...
Wybór padł na tamiye - mercedes-benz 1838 z ebay, lecz szybko mi się przestała podobać forma w jakiej jest prosto z pudełka - tak więc idąc sobei do pracy (jeździ nieopodal dużo różnorakich ciężarówek) najbardziej przykuł mą uwagę 4osiowy mercedes - i wtedy wiedziałem że to jest to
a na zabudowę chciałem hakowca (nie wiem jeszcze jak to będzie z pneumatyką lub hydrauliką)
Krok 2 - brakujące części
Ramę chciałem wykorzystać od king haulera, lecz ceny jakie osiąga ten kawałek ceownika są niewyobrażalne tak więc w obi kupiłem nieznacznie różniący się wymiarami. Zadecydowałem wtedy, że poprzeczki w ramie też wytnę sobie sam.
poprzeczka nr 1 (wersja handmade) bedzie wykonana ponownie na stole koordynacyjnym i troszkę równiej. Dalej na zdjęciach rama z nowymi śrubami m3 z łbem 6-kątnym - mimo że duze to wygląda lepiej niż z krzyżaczkami
Zamierzam rozłączyć nit łączący pióra resorów i dać pomiędzy nie przegładki z hipsu o grubości 1mm.
Drążki układu kierowniczego w oryginalnym stanei takie liche mi się zdawały, więc za pomocą mosiężnej rureczki dodałem im masywniejszego wyglądu.
Całe nadwozie wraz ze skrzynią biegów zamierzam podnieść w górę. Jak bym miał trochę $ to bym kupił oponki "fulda crossforce" ale to kupa kasy by wyszła niestety póki co mi szkoda wiecej wydawać.
A oto zdjęcia co było w zestawie oraz po zmontowaniu oryginalnego podwozia
skrzynia będzie żółta a podwozie czerwone :{}
Na razie to chyba tyle. Mam 2 przednie mosty 1 tylny z pojedynczym wyjściem oraz z podwójnym wyjściem, wały, koła więc myslę ze troche prace wreszcie przyspieszą :oo
Jeśli się uda ładnie, to nastepna w kolejce jest ciężarówka trialowa może tatra w wersji alulajt ;p ????? Pozdrawiam!
- barman_pl
- Wtajemniczony / AT!
- Posty: 5077
- Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
- Imię: Halinka
- Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 35 razy
Re: Mercedes 8X4 - nie trial :(
Fajnie się zaczyna powodzonka w budowie
Pozdr.
Jak nie będziemy chcieli oglądać to sobie wsadzimy do ignorowanychbh91 pisze:...Wiem że to forum o pojazdach trialowych jeśli jednak niechcecie tego tematu to usunę go ;p...
Pozdr.
- bh91
- Teoretyk
- Posty: 70
- Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Piaseczno
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
Dzięki za miłe przyjęcie Póki co nagwintowałem 8 otworków które tylko na to czekały :} .
Widziałem na zdjęciach jak maxim gwintował ręcznie - ja nie miałem tych "rączek" do gwintowników i narzynek i "eksperymentyalnie" użyłem elektrycznej wkrętarki - o dziwo pięknie mi nagwintowało wszystko i od tamtego czasu gwintuję mechanicznie
Jest gdzies jakaś tabelka jaki powinno się wiercić otwór pod dany gwint? Pod M3 wierce póki co na oko 2,4mm.
Może uda mi się dzis choćby rysikiem powyznaczać miejsca pod tylne zawieszenie. Do poprawienie jest deczko jeden rowek ( tam widać takie nacięcia) bo rama ma być troszkę wygięta tak jak w oryginale.przód będzie miał szerokość 60mm a tył 46mm.
A teraz idę kroić cebulę :_
Widziałem na zdjęciach jak maxim gwintował ręcznie - ja nie miałem tych "rączek" do gwintowników i narzynek i "eksperymentyalnie" użyłem elektrycznej wkrętarki - o dziwo pięknie mi nagwintowało wszystko i od tamtego czasu gwintuję mechanicznie
Jest gdzies jakaś tabelka jaki powinno się wiercić otwór pod dany gwint? Pod M3 wierce póki co na oko 2,4mm.
Może uda mi się dzis choćby rysikiem powyznaczać miejsca pod tylne zawieszenie. Do poprawienie jest deczko jeden rowek ( tam widać takie nacięcia) bo rama ma być troszkę wygięta tak jak w oryginale.przód będzie miał szerokość 60mm a tył 46mm.
A teraz idę kroić cebulę :_
- barman_pl
- Wtajemniczony / AT!
- Posty: 5077
- Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
- Imię: Halinka
- Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 35 razy
Można by było tego posta podkleić jakoś... Ja często się zastanawiam czym wiercić pod dany gwintownikWalle pisze:Średnice otworów pod gwinty metryczne :
M1 - 0,80
M2 - 1,60
M2.5 - 2,05
M3 - 2,50
M3.5 - 2,90
M4 - 3,30
M5 - 4,20
M6 - 5,00
M7 - 6,00
M8 -
- skok 1,25 - 6,80
- skok 1,00 - 7,00
- skok 0,75 - 7,25
M10 -
- skok 1,50 - 8,50
- skok 1,25 - 8,80
- skok 1,00 - 9,00
- skok 0,75 - 9,25
Ogólna zasada, mnożysz M x ~0,85 (średnice w przybliżeniu)
Pozdr
Pozdr.
-
- Weteran / AT!
- Posty: 2728
- Rejestracja: 2008-09-22, 16:22
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Gdańsk
- Otrzymał podziękowań: 14 razy
Barman dokladnie o tym samym pomyslalem jak zobaczylem tego posta
Maxim podklej moze to co napisal walle.
Maxim : Podklejone : http://rc-trial.ayz.pl/phpBB/viewtopic.php?t=2924
Maxim podklej moze to co napisal walle.
Maxim : Podklejone : http://rc-trial.ayz.pl/phpBB/viewtopic.php?t=2924
Ostatnio zmieniony 2009-03-31, 15:01 przez Krzysiek, łącznie zmieniany 1 raz.
- bh91
- Teoretyk
- Posty: 70
- Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Piaseczno
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
No no Jestem idealistą więc elementy będą powstawac powoli ( ni zatwierdze jak coś krzywo widocznie bedzie )
Wszelkie szczegóły, których nie ma sensu wyginać w aluminium itd itd będą zrobione z hipsu - prosto tanio i estetycznie. Jakiś czas temu sobie rozrysowałem ramę bokiem i od góry, abym wiedział mniej więcej co robić. Ale rysowanie zaprzestałem na tym - reszte (czyli poprzeczki jak narazie) rysuję w programie Power draw (darmowy do rysunków technicznych) - szybciej, nie trzeba scierać i poprawiać na kartce ;p
Sterowanie wykonam w sposób podobny do tego, jaki został zastosowany w modelach Osswalda. Trzeba dorobić popychacze (albo wykorzystam któreś z posiadanych) i kawałek alublaszki + popychacze. Będzie efektywniej wyglądało niż standartowe tamiyowe
o tu piekny obrazek:
http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 69/imgID/1
a tu podobna tylko że krótsza i wygięta (tak i moja będzie też :{} )
http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 66/imgID/1
ładne efektowne i stosunkowo łatwe do wykonania. Już obliczyłem ile stopni powinna sie skręcać 2 skrętna oś obliczenia na całą stronę
Jutro od rana dalej dziuruję ramę - chcę mniej wiecej wszystko już powiercić i złożyć - a nie wiercić już w poskładanej choć wiadomo ze zawsze się coś trafi :[
a teraz tak odbiegnę od tematu pytałem maxima jak działa dyfer w tatrze bo nie mogłem sobie wyobrazić - znalałem człowieka który buduje model z dyfrem - emejzing
http://www.scale4x4rc.org/forums/showth ... ight=tatra
korci mnie korci ale to kilka (naście?) wypłat później i po skończonym mercu
Pozdrawiam!
Wszelkie szczegóły, których nie ma sensu wyginać w aluminium itd itd będą zrobione z hipsu - prosto tanio i estetycznie. Jakiś czas temu sobie rozrysowałem ramę bokiem i od góry, abym wiedział mniej więcej co robić. Ale rysowanie zaprzestałem na tym - reszte (czyli poprzeczki jak narazie) rysuję w programie Power draw (darmowy do rysunków technicznych) - szybciej, nie trzeba scierać i poprawiać na kartce ;p
Sterowanie wykonam w sposób podobny do tego, jaki został zastosowany w modelach Osswalda. Trzeba dorobić popychacze (albo wykorzystam któreś z posiadanych) i kawałek alublaszki + popychacze. Będzie efektywniej wyglądało niż standartowe tamiyowe
o tu piekny obrazek:
http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 69/imgID/1
a tu podobna tylko że krótsza i wygięta (tak i moja będzie też :{} )
http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 66/imgID/1
ładne efektowne i stosunkowo łatwe do wykonania. Już obliczyłem ile stopni powinna sie skręcać 2 skrętna oś obliczenia na całą stronę
Jutro od rana dalej dziuruję ramę - chcę mniej wiecej wszystko już powiercić i złożyć - a nie wiercić już w poskładanej choć wiadomo ze zawsze się coś trafi :[
a teraz tak odbiegnę od tematu pytałem maxima jak działa dyfer w tatrze bo nie mogłem sobie wyobrazić - znalałem człowieka który buduje model z dyfrem - emejzing
http://www.scale4x4rc.org/forums/showth ... ight=tatra
korci mnie korci ale to kilka (naście?) wypłat później i po skończonym mercu
Pozdrawiam!
- bh91
- Teoretyk
- Posty: 70
- Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Piaseczno
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
Miałem wkleić zdjęcie planu wstępnego jaki jakiś czas temu sobie naszkicowałem
poprzeczki 2 (rurka fi 8mm) niewiadomo czy będzie - jeśli miejsca starczy zrobię zagiętą podpórkę pod skrzynią biegów. Do 7 będzie przyczepiony element tylnego zawieszenia ( na 7mm podkładce z hipsu, bo tyle zwęża się rama z każdej ze stron).
Patałachom z tamiyi chyba się nie chciało myśleć, bo drążek trzymający elementy skręcające(?) był po stronie gdzie umocowane są amortyzatory - co ładnie zmniejszało ich maksymalny wychył o 1/4 ale to juz pzrewrócone jest. Będzie ładnie skręcać
Dokupić jeszczę muszę łożyska do mostów - te tulejki z brązu to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie?
Ewentualnei gdzie je moge zostawić - dla zmniejszenia kosztów
2 sprawa - tak sobie pomyślałem że mogę sobie potestować dyferencjały - te raczej nie będą mega sił znosić wiec jak by co mogę je eksperymentami nadwyrężyć deczko - Jak wygląda mechanizm blokowania dyfra w takim prostym mechaniźmie tamiyi? Jedna strona obudowy jest połączona z zębatką atakowaną a w środku 3 zębatki planetarne. (mam nadzieję że w miarę obrazowo )
Dzisiaj sobie przyciąłęm ramę juz do finalnej długości i zrobiłem rowki do 2 wygięcia - wszystko pieknie równo stół koordynacyjny to był dobry wydatek - nigdy z taką przyjemnością i bez stresu nie wierciłem - wszystko zawsze w powietrzu było a potem pilnik i poprawki :Y
poprzeczki 2 (rurka fi 8mm) niewiadomo czy będzie - jeśli miejsca starczy zrobię zagiętą podpórkę pod skrzynią biegów. Do 7 będzie przyczepiony element tylnego zawieszenia ( na 7mm podkładce z hipsu, bo tyle zwęża się rama z każdej ze stron).
Patałachom z tamiyi chyba się nie chciało myśleć, bo drążek trzymający elementy skręcające(?) był po stronie gdzie umocowane są amortyzatory - co ładnie zmniejszało ich maksymalny wychył o 1/4 ale to juz pzrewrócone jest. Będzie ładnie skręcać
Dokupić jeszczę muszę łożyska do mostów - te tulejki z brązu to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie?
Ewentualnei gdzie je moge zostawić - dla zmniejszenia kosztów
2 sprawa - tak sobie pomyślałem że mogę sobie potestować dyferencjały - te raczej nie będą mega sił znosić wiec jak by co mogę je eksperymentami nadwyrężyć deczko - Jak wygląda mechanizm blokowania dyfra w takim prostym mechaniźmie tamiyi? Jedna strona obudowy jest połączona z zębatką atakowaną a w środku 3 zębatki planetarne. (mam nadzieję że w miarę obrazowo )
Dzisiaj sobie przyciąłęm ramę juz do finalnej długości i zrobiłem rowki do 2 wygięcia - wszystko pieknie równo stół koordynacyjny to był dobry wydatek - nigdy z taką przyjemnością i bez stresu nie wierciłem - wszystko zawsze w powietrzu było a potem pilnik i poprawki :Y
- barman_pl
- Wtajemniczony / AT!
- Posty: 5077
- Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
- Imię: Halinka
- Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 35 razy
Proponuję je zostawić w jakiejś szufladzie. Może kiedyś się przydadzą jako grube podkładki ... A zamiast nich - komplet łożysk.bh91 pisze:...Dokupić jeszczę muszę łożyska do mostów - te tulejki z brązu to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie?
Ewentualnei gdzie je moge zostawić - dla zmniejszenia kosztów ...
Pozdr.