Mercedes 8X4 - nie trial :(

Niedokończone budowy, garaże - widma...
Awatar użytkownika
bh91
Teoretyk
Posty: 70
Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Piaseczno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Mercedes 8X4 - nie trial :(

#1

Post autor: bh91 »

Witam. Jako że mam już wszystkie materiały (prawie) i poczyniłęm pierwsze prace, mogę powoli otworzyć temat budowy, w którym będę prezentował postępy jak i konsultował różne rozwiązania. No i oczywiście przyjmował wszelką krytykę ;)

Wiem że to forum o pojazdach trialowych :D jeśli jednak niechcecie tego tematu to usunę go ;p

Krótka historia o początkach.
Na początek się przedstawię - jestem krzysiek, mieszkam i pracuję w radomiu, mam 20 lat. Modelarstwem się interesowałem od dawna (małe modelarze [plastików jakoś nie lubiłem] aż w koncu zauważyłęm, że powoli stać mnie na zabawy z RC. Jako miłośnik lotnictwa chciałem samolot - lecz nie mam samochodu a w mieście nie da rady latać - Wybór padł na helikopter - od 2-ch sezonów sobie aktywnie nimi latam. Lecz w tą zimę (mróz wiatr wiec nie latałem :( ) szukałem czegoś na takie warunki klimatyczne - znalazłem fora modelltruck.net gdzie ludzie budowali sobie ciężarówki i inne maszyny budowlane z hydrauliką itd. Po ojcu mam smykałkę do ciężarówek i wszelkich autobusów więc spodobało mi się ;) Zbierałem długo informację co się opłaca, jakie są popularne skale itd itp (wtedy też trafiłęm na tatre :D ale nie wiedziałem że to POLSKI!!! model) ominąłem wiec szybko aby nie popaść w zauroczenie :p

1 krok do kolejnej modelarskiej choroby...
Wybór padł na tamiye - mercedes-benz 1838 z ebay, lecz szybko mi się przestała podobać forma w jakiej jest prosto z pudełka - tak więc idąc sobei do pracy (jeździ nieopodal dużo różnorakich ciężarówek) najbardziej przykuł mą uwagę 4osiowy mercedes - i wtedy wiedziałem że to jest to :)

a na zabudowę chciałem hakowca (nie wiem jeszcze jak to będzie z pneumatyką lub hydrauliką)

Obrazek

Krok 2 - brakujące części
Ramę chciałem wykorzystać od king haulera, lecz ceny jakie osiąga ten kawałek ceownika są niewyobrażalne :D tak więc w obi kupiłem nieznacznie różniący się wymiarami. Zadecydowałem wtedy, że poprzeczki w ramie też wytnę sobie sam.

poprzeczka nr 1 (wersja handmade) bedzie wykonana ponownie na stole koordynacyjnym i troszkę równiej. Dalej na zdjęciach rama z nowymi śrubami m3 z łbem 6-kątnym - mimo że duze to wygląda lepiej niż z krzyżaczkami :q

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zamierzam rozłączyć nit łączący pióra resorów i dać pomiędzy nie przegładki z hipsu o grubości 1mm.

Drążki układu kierowniczego w oryginalnym stanei takie liche mi się zdawały, więc za pomocą mosiężnej rureczki dodałem im masywniejszego wyglądu.

Obrazek

Obrazek

Całe nadwozie wraz ze skrzynią biegów zamierzam podnieść w górę. Jak bym miał trochę $ to bym kupił oponki "fulda crossforce" ale to kupa kasy by wyszła niestety :/ póki co mi szkoda wiecej wydawać.

A oto zdjęcia co było w zestawie oraz po zmontowaniu oryginalnego podwozia

Obrazek

skrzynia będzie żółta a podwozie czerwone :{}

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na razie to chyba tyle. Mam 2 przednie mosty 1 tylny z pojedynczym wyjściem oraz z podwójnym wyjściem, wały, koła więc myslę ze troche prace wreszcie przyspieszą :oo

Jeśli się uda ładnie, to nastepna w kolejce jest ciężarówka trialowa :D może tatra w wersji alulajt ;p :VV ????? Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
barman_pl
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 5077
Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
Imię: Halinka
Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy

Re: Mercedes 8X4 - nie trial :(

#2

Post autor: barman_pl »

Fajnie się zaczyna ;) powodzonka w budowie ;)
bh91 pisze:...Wiem że to forum o pojazdach trialowych :D jeśli jednak niechcecie tego tematu to usunę go ;p...
Jak nie będziemy chcieli oglądać to sobie wsadzimy do ignorowanych :D

Pozdr.

Rasalo

#3

Post autor: Rasalo »

Ja tam z chęciom popatrzę\poczytam jak powstaje kolejna jakby nie patrzeć ciężarówka ;)

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#4

Post autor: Sławek »

No i pikności :OK

Projekt fajny, no i w końcu coś innego niż Toyota :p

Pozdr

Awatar użytkownika
Maxim
|o\°/o| / AT !
|o\°/o| / AT !
Posty: 7599
Rejestracja: 2006-06-29, 00:19
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Otrzymał podziękowań: 4 razy

#5

Post autor: Maxim »

Witaj.

Ciężarówka może i nie w wersji Trialowej, ale to nie ma znaczenia. Modele osobówek przeciez też nie muszą być z założenia wykorzystywane w trialu (mowa o naszych modelach). Życze powodzenia i napewno będe śledzil temat ;)

A Tatra to polski model ? :> Ajj .. zapomnialem że w podpisie mam foto :/

Awatar użytkownika
bh91
Teoretyk
Posty: 70
Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Piaseczno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#6

Post autor: bh91 »

Dzięki za miłe przyjęcie :D Póki co nagwintowałem 8 otworków które tylko na to czekały :} .

Widziałem na zdjęciach jak maxim gwintował ręcznie - ja nie miałem tych "rączek" do gwintowników i narzynek i "eksperymentyalnie" użyłem elektrycznej wkrętarki - o dziwo pięknie mi nagwintowało wszystko i od tamtego czasu gwintuję mechanicznie :>>

Jest gdzies jakaś tabelka jaki powinno się wiercić otwór pod dany gwint? Pod M3 wierce póki co na oko 2,4mm.

Może uda mi się dzis choćby rysikiem powyznaczać miejsca pod tylne zawieszenie. Do poprawienie jest deczko jeden rowek ( tam widać takie nacięcia) bo rama ma być troszkę wygięta tak jak w oryginale.przód będzie miał szerokość 60mm a tył 46mm.

A teraz idę kroić cebulę :_

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13469
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#7

Post autor: zotornik »

Jak już koledzy napisali - wszystko dobre co nie jest Tatrą, Manem lub Toyotą ;)

Trial, to taka umowna nazwa forum - więcej pisze się tu o fotografii i innych pie......

A na poważnie, ciężarówki mile widziane i rzeczywiście Merc wprowadzi troszkę urozmaicenia.

:OK

Awatar użytkownika
barman_pl
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 5077
Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
Imię: Halinka
Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy

#8

Post autor: barman_pl »

Walle pisze:Średnice otworów pod gwinty metryczne :

M1 - 0,80
M2 - 1,60
M2.5 - 2,05
M3 - 2,50
M3.5 - 2,90
M4 - 3,30
M5 - 4,20
M6 - 5,00
M7 - 6,00
M8 -
- skok 1,25 - 6,80
- skok 1,00 - 7,00
- skok 0,75 - 7,25
M10 -
- skok 1,50 - 8,50
- skok 1,25 - 8,80
- skok 1,00 - 9,00
- skok 0,75 - 9,25

Ogólna zasada, mnożysz M x ~0,85 (średnice w przybliżeniu)

Pozdr
Można by było tego posta podkleić jakoś... Ja często się zastanawiam czym wiercić pod dany gwintownik :OK

Pozdr.

Krzysiek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2728
Rejestracja: 2008-09-22, 16:22
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Gdańsk
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#9

Post autor: Krzysiek »

Barman dokladnie o tym samym pomyslalem jak zobaczylem tego posta

Maxim podklej moze to co napisal walle.

Maxim : Podklejone : http://rc-trial.ayz.pl/phpBB/viewtopic.php?t=2924
Ostatnio zmieniony 2009-03-31, 15:01 przez Krzysiek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
rudi
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1187
Rejestracja: 2008-05-30, 19:16
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Żmigród/daleki ląd
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#10

Post autor: rudi »

Ja również będę obserwował postępy w budowie. Powodzenia :OK

Awatar użytkownika
bh91
Teoretyk
Posty: 70
Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Piaseczno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#11

Post autor: bh91 »

No no :) Jestem idealistą więc elementy będą powstawac powoli ( ni zatwierdze jak coś krzywo widocznie bedzie ;))
Wszelkie szczegóły, których nie ma sensu wyginać w aluminium itd itd będą zrobione z hipsu - prosto tanio i estetycznie. Jakiś czas temu sobie rozrysowałem ramę bokiem i od góry, abym wiedział mniej więcej co robić. Ale rysowanie zaprzestałem na tym - reszte (czyli poprzeczki jak narazie) rysuję w programie Power draw (darmowy do rysunków technicznych) - szybciej, nie trzeba scierać i poprawiać na kartce ;p

Sterowanie wykonam w sposób podobny do tego, jaki został zastosowany w modelach Osswalda. Trzeba dorobić popychacze (albo wykorzystam któreś z posiadanych) i kawałek alublaszki + popychacze. Będzie efektywniej wyglądało niż standartowe tamiyowe :)

o tu piekny obrazek:

http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 69/imgID/1

a tu podobna tylko że krótsza i wygięta (tak i moja będzie też :{} )

http://www.osswald-modellbau.de/xtshop/ ... 66/imgID/1

ładne efektowne i stosunkowo łatwe do wykonania. Już obliczyłem ile stopni powinna sie skręcać 2 skrętna oś :D obliczenia na całą stronę :p

Jutro od rana dalej dziuruję ramę - chcę mniej wiecej wszystko już powiercić i złożyć - a nie wiercić już w poskładanej :q choć wiadomo ze zawsze się coś trafi :[



a teraz tak odbiegnę od tematu :D pytałem maxima jak działa dyfer w tatrze bo nie mogłem sobie wyobrazić - znalałem człowieka który buduje model z dyfrem - emejzing :VV

http://www.scale4x4rc.org/forums/showth ... ight=tatra

korci mnie korci ale to kilka (naście?) wypłat później i po skończonym mercu :p

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Maxim
|o\°/o| / AT !
|o\°/o| / AT !
Posty: 7599
Rejestracja: 2006-06-29, 00:19
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Otrzymał podziękowań: 4 razy

#12

Post autor: Maxim »

Zapomnialem odpowiedziec :) Tak ja mam bez dyfra.

Gosciu budowal z dyfrem, ale jak widac projekt upadł :( szkoda ....

Awatar użytkownika
bh91
Teoretyk
Posty: 70
Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Piaseczno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#13

Post autor: bh91 »

Miałem wkleić zdjęcie planu wstępnego :D jaki jakiś czas temu sobie naszkicowałem :p

Obrazek

poprzeczki 2 (rurka fi 8mm) niewiadomo czy będzie - jeśli miejsca starczy zrobię zagiętą podpórkę pod skrzynią biegów. Do 7 będzie przyczepiony element tylnego zawieszenia ( na 7mm podkładce z hipsu, bo tyle zwęża się rama z każdej ze stron).

Patałachom z tamiyi chyba się nie chciało myśleć, bo drążek trzymający elementy skręcające(?) był po stronie gdzie umocowane są amortyzatory - co ładnie zmniejszało ich maksymalny wychył o 1/4 :/ ale to juz pzrewrócone jest. Będzie ładnie skręcać :D

Dokupić jeszczę muszę łożyska do mostów - te tulejki z brązu to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie?
Ewentualnei gdzie je moge zostawić - dla zmniejszenia kosztów :D

2 sprawa - tak sobie pomyślałem że mogę sobie potestować dyferencjały - te raczej nie będą mega sił znosić wiec jak by co mogę je eksperymentami nadwyrężyć deczko - Jak wygląda mechanizm blokowania dyfra w takim prostym mechaniźmie tamiyi? Jedna strona obudowy jest połączona z zębatką atakowaną a w środku 3 zębatki planetarne. (mam nadzieję że w miarę obrazowo ;))

Dzisiaj sobie przyciąłęm ramę juz do finalnej długości i zrobiłem rowki do 2 wygięcia - wszystko pieknie równo :D stół koordynacyjny to był dobry wydatek - nigdy z taką przyjemnością i bez stresu nie wierciłem - wszystko zawsze w powietrzu było a potem pilnik i poprawki :Y :)

Awatar użytkownika
barman_pl
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 5077
Rejestracja: 2008-07-17, 22:32
Imię: Halinka
Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy

#14

Post autor: barman_pl »

bh91 pisze:...Dokupić jeszczę muszę łożyska do mostów - te tulejki z brązu to chyba nie jest najlepsze rozwiązanie?
Ewentualnei gdzie je moge zostawić - dla zmniejszenia kosztów :D...
Proponuję je zostawić w jakiejś szufladzie. Może kiedyś się przydadzą jako grube podkładki :)... A zamiast nich - komplet łożysk.

Pozdr.

Awatar użytkownika
bh91
Teoretyk
Posty: 70
Rejestracja: 2009-01-15, 23:06
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Piaseczno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#15

Post autor: bh91 »

Już nawet mam dla nich lepsze miejsce :D trochę pzreszlifuję i zastosuję je jako podkładki w miejscu, gdzie do ramy (tam gdzie jest pod kątem 7) przymocowany będzie resor akurat brąz to sie tarcie zmniejszy (może) :D Pozdrawiam i uciekam do pracy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Złomowisko...”