DAC 887R

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

DAC 887R

#1

Post autor: kokos »

Cześć,

Marzy mi się od dłuższego czasu 8x8, który będzie typowym dzikiem do rycia, żebym nie musiał się martwić o baki, schodki, kominy itd.

Przeszukując internet znalazłem rumuńską ciężarówkę, która ma same kąty proste i do tego wystepowała (w ograniczonej ilości) w wersji 8x8. Poszukiwania danych były trudne. Po kontakcie z rumuńskim modelarzem udało mi się zdobyć trochę danych.

Kilka informacji:

Rama alu handmade

Resory handmade

Mosty HPI venture

Przekładnia austar

Rozdzielacz z wyjściem na trzy wałki na stronę z Aliexpress.

Karoseria ze spienionego oraz hipsu.

Koła 1.9 120mm.
Załączniki
received_450381376393685.jpeg
received_450381376393685.jpeg (19.22 KiB) Przejrzano 1305 razy
cn_16673.jpg
tapatalk_-1629882250_512x384.jpeg

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: DAC 887R

#2

Post autor: zotornik »

kokos pisze:
2021-12-05, 17:56
Przeszukując internet znalazłem rumuńską ciężarówkę, która ma same kąty proste
Wymarzona forma dla tych "zdolniejszych inaczej" :D
Choć prosto, nie koniecznie znaczy łatwo - powodzenia :OK

Moje poszukiwania pomysłu na ciężarówkę, również szły tym torem i zaowocowały odkryciem iberyjskiego kanciastego wynalazku :]

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#3

Post autor: kokos »

Cały czas zdobywam umiejętności manualne i mam plan zrobić wszystkie elementy jak najwierniej. Mam za sobą dopiero dwie karoserie wykonane samodzielnie i nie są to niestety najpiękniejsze budy. Mam nadzieję, że tym razem pójdzie lepiej 😀

Awatar użytkownika
RockyRider
Adept / AT!
Adept / AT!
Posty: 475
Rejestracja: 2016-07-15, 23:06
Imię: Dawid
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 1 razy

Re: DAC 887R

#4

Post autor: RockyRider »

Szykuje się piękny projekt :)
wiesz Koskos ze trening czyni mistrza, zaskoczysz nasz jeżeli wykonasz te przetłoczenia na karoserii :OO
Powodzonka, pamiętaj M2 w traku wytrzymają jeżeli będzie ich 3x więcej :zapo

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: DAC 887R

#5

Post autor: zotornik »

RockyRider pisze:
2021-12-06, 09:26
Szykuje się piękny projekt :)
wiesz Koskos ze trening czyni mistrza ...
Dokładnie, kto buduje ten się uczy ... najczęściej na własnych błędach, ale na tym też polega nauka :]
Ciężarówka - a w szczególności 8x8 - to poważne wyzwanie, więc powodzenia tylko życzyć :OK

RockyRider pisze:
2021-12-06, 09:26
... zaskoczysz nasz jeżeli wykonasz te przetłoczenia na karoserii :OO
Na szczęście to nie przetłoczenia wgłębne, z takimi było by o wiele więcej zachodu.


p.s.
Zdjęć 870-ki jak widzę w necie jest niewiele, ale jeżeli kabina w wersji 3 osiowej jest podobna lub taka sama, to tych jest już więcej. Będzie dobrze :england

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#6

Post autor: kokos »

Baaardzo powoli ale do przodu. W nocy pracuję nad przetłoczeniami na karoserii, a do południa przed pracą nad ramą. Rama to dwa ceowniki połączone płaskownikami. Tył ramy gotowy. Otwory, wymierzone, wywiercone i nagwintowane. Z moimi zdolnościami i narzędziami spędziłem dwa przedpoludnia na 4 otworach. 😅

Na podstawie dostępnych projektów i zdjęć można wywnioskować, że w tych ciężarówkach występowały dwa rodzaje kabin: krótsze i dłuższe. Krótsze były w modelach 444 oraz 665. Dłuższe w 665 i 887. Ten budowany przeze mnie w oryginale oprócz dodatkowej osi różnił się od 665 jeszcze silnikiem - był wyposażony w V8. O innych różnicach informacji nie znalazłem.
Załączniki
tapatalk_-714540205_512x384.jpeg
tapatalk_-1198933592_512x384.jpeg
tapatalk_404689883_384x512.jpeg

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: DAC 887R

#7

Post autor: zotornik »

kokos pisze:
2021-12-10, 13:11
Rama to dwa ceowniki połączone płaskownikami. Tył ramy gotowy. Otwory, wymierzone,

Taka forma łączenia może być dobrana na wstępie, gdy potrzebujesz uchwycić wymiary.
Zobacz jak koledzy w truckach łączą ramę, bo tu z pewnością więcej "zastrzałów-rozpór" będziesz musiał wstawić.
Mam świadomość, że to wstęp, a nie gotowa usztywniona rama, ale warto poszukać sprawdzonych pomysłów w tego typu konstrukcjach.

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

Re: DAC 887R

#8

Post autor: welna79 »

Od razu jak możesz wzmacniaj słupki A i B w budzie.
Podczas rolki docenisz tą dodatkową pracę

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#9

Post autor: kokos »

zotornik pisze:
2021-12-10, 21:45
Mam świadomość, że to wstęp, a nie gotowa usztywniona rama, ale warto poszukać sprawdzonych pomysłów w tego typu konstrukcjach.
Dzięki, spędziłem już kilka wieczorów przeglądając garaże 😊
w planach są już na pewno trzy dodatkowe zastrzały.
welna79 pisze:
2021-12-10, 21:52
Od razu jak możesz wzmacniaj słupki A i B w budzie.
Podczas rolki docenisz tą dodatkową pracę
Dzięki, muszę koniecznie. Zastanawiam się nad zabudową jak w truck trialu i zbudowaniu klatki, ale wzmocnień nigdy za wiele 💪

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#10

Post autor: kokos »

Czas na mały updated :)
Zrobione uszczelki okien, poprawiony kształt bocznych okien (wyciąłem kąty proste, a oryginał ma zaokrąglone rogi okien).
Dwa z czterech przednich resorów gotowe, mocowanie mostów do tylnych resorów kołyski zrobione - udało się wykorzystać oryginalne mocowania mostów z ventury. Po świętach ciąg dalszy prac nad zawieszeniem. W międzyczasie dotarły cztery felgi i komplet opon, na dniach przyjdą kolejne cztery felgi. Felgi metalowe beadlocki 1.9. Koła dostały dodatkowy pasek ciężarków. Dziś odebrałem regulator HW1080.
Baaardzo powoli ale do przodu, elementy z aluminium dostaną jeszcze ostateczny szlif.
Załączniki
tapatalk_282735044_336x640.jpeg
tapatalk_-188573507_384x512.jpeg
tapatalk_-797752160_384x512.jpeg
tapatalk_-1457531852_384x512.jpeg
tapatalk_-404987661_384x512.jpeg
tapatalk_-227687535_384x512.jpeg
tapatalk_1833020049_384x512.jpeg

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

Re: DAC 887R

#11

Post autor: welna79 »

Z czego robiłeś resory?
Czy pod wpływem pracy zawieszenia nie będzie następowało minimalne okręcanie się mostów w osi?
Szekle to strzymają?

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#12

Post autor: kokos »

Resory zrobione ze sprężyny rozrusznika - szarpanki.
Szekli nie jestem do końca pewien niestety, wyjdzie w praniu.
Co do pracy mostu to nie wiem jak przymocować drugą stronę resora. W garażach widziałem, że czasem resory mocowane są na sztywno, bez wieszaków.
Wydaje mi się to chyba złym rozwiązaniem i chciałbym zrobić wieszaki jak w prawdziwym aucie. Ale z piętnastej strony muszę przyjrzeć się jeszcze jak jest w dużych ciężarówkach. No i z której strony dać wieszaki? W autach terenowych daje się je od strony zewnętrznej pojazdu ale jak to powinno być w ciężarówce 8x8? Możecie coś podpowiedzieć proszę? Tak dużo pytań....

Awatar użytkownika
RockyRider
Adept / AT!
Adept / AT!
Posty: 475
Rejestracja: 2016-07-15, 23:06
Imię: Dawid
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 1 razy

Re: DAC 887R

#13

Post autor: RockyRider »

Hej, wieszaki zawsze z tyłu mostu a to dlatego ze one pracują przy ugięciu w tył czyli most przesuwa się troszeczkę do tylu , co wpływa na lepszą prace zawieszenia gdy pojazd jedzie w przód :)
chyba tylko stary wrangler i kilka wozów z tamtych lat miało przedni most z wieszakami na przodzie, ale ciężarówki nie widziałem z takim rozwiązaniem :)

Awatar użytkownika
kokos
Teoretyk
Posty: 236
Rejestracja: 2017-11-27, 18:18
Imię: Kuba
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: DAC 887R

#14

Post autor: kokos »

Udało się trochę pójść do przodu z pracami. Przednie mosty siedzą już na resorach na swoim miejscu. Tylna kołyska jest już w fazie wykonania, dzięki uprzejmości Kozy i Kapiego będę miał kołyskę drukowaną, montowaną na dwóch łożyskach z każdej strony. Udało mi się wreszcie ustawić docelowe odległości między osiami. Mam już skręcone wszystkie koła, trwają prace nad zderzakiem. Do poprawki idzie dół budy, wystające od dołu elementy karoserii okazały się za krótkie 😞

Jestem na etapie montowania przekładni i rozdzielacza. W głowie świta już pomysł na poprowadzenie wałów. Jeżeli chodzi o skręt to planuję każdy most z osobnym serwem. Teoretycznie miejsca wystarczy, zobaczymy co będzie w praktyce.
Załączniki
tapatalk_695627218_512x384.jpeg

Awatar użytkownika
Koza94
Początkujący
Początkujący
Posty: 317
Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
Imię: Paweł
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 4 razy

Re: DAC 887R

#15

Post autor: Koza94 »

Mimo wyjątkowej urody kabiny z niecierpliwością czekam na kolejne etapy budowy, która wcake tak wolno nie idzie!
No i bardzo mi dumnie, że jakieś małe, kozie ziarenko jest w tym projekcie :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trucki 8x8...”