Truck 6x6 by XAX (Man Kat 6x6)
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
No to mamy "lekki" projektu.
Luki podesłałeś mi świetny pojazd.
Zabieram się za skalowanie Man Kat 6x6
Postaram się zbliżyć maksymalnie do skali jaki i rozwiązań w zawieszeniu.
Urok jego jest taki że jest po prostu brzydki i przypomina cegłę na kołach
Przy okazji Pablo pokazał na forum jak powinien wyglądać
Luki podesłałeś mi świetny pojazd.
Zabieram się za skalowanie Man Kat 6x6
Postaram się zbliżyć maksymalnie do skali jaki i rozwiązań w zawieszeniu.
Urok jego jest taki że jest po prostu brzydki i przypomina cegłę na kołach
Przy okazji Pablo pokazał na forum jak powinien wyglądać
Ostatnio zmieniony 2014-04-05, 11:37 przez XAX, łącznie zmieniany 1 raz.
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Witam po dłuższej przerwie.
Stara rama rozkręcona. Trochę zal ale trudno właśnie się nowe rodzi
Nowa rama jak i reszta będą zbliżone do wymiarów Man Kat 6x6.
Nie ukrywam ale wymiary nowego pojazdu trochę mnie zaskoczyły
Powoli się zastanawiam gdzie go pomieszczę jak skończę :P
Zobaczymy jak starczy mi czasu ale marzy mi się żeby do niedzieli postawić go na kołach
Ps. Skok zawieszenia zmaleje z 4,5cm do około 2,5cm. Teoretycznie po przeskalowaniu jest podobnie jak w oryginale
Stara rama rozkręcona. Trochę zal ale trudno właśnie się nowe rodzi
Nowa rama jak i reszta będą zbliżone do wymiarów Man Kat 6x6.
Nie ukrywam ale wymiary nowego pojazdu trochę mnie zaskoczyły
Powoli się zastanawiam gdzie go pomieszczę jak skończę :P
Zobaczymy jak starczy mi czasu ale marzy mi się żeby do niedzieli postawić go na kołach
Ps. Skok zawieszenia zmaleje z 4,5cm do około 2,5cm. Teoretycznie po przeskalowaniu jest podobnie jak w oryginale
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Rodzinka wyjechała więc po dłuższej przerwie garaż zostaje ponownie otwarty. I zabieram się ponownie do pracy. A ponieważ jestem zielony to liczę na wasza pomoc i doradztwo żebym znów nie popełnił głupich błędów.
Model ma być stylizowany na Many biorące udział w wyścigach terenowych lub rajdzie Paryż-Dakar.
1) Nowa rama się robi. Będzie wykonana z kątownika aluminiowego 20x30 grubości 2mm. Rama będzie szeroka na około 70-80mm. Amortyzatory tak jak doradzaliście postawione w pionie. Skok zawieszenia w teorii około 25mm. Model będzie dość długi bo sama rama ma coś około 800mm. Co ciekawe na kilku fotkach znalezionych w necie jest kilka wersji 6x6 które wyglądają ze są krótsze (między 1 a 2 osia)
Zderzak przedni pewnie będę wykonywał z cienkiej blachy mosiężnej żeby tam wstawić światła i mocowanie klatki nad karoserią.
2) Docelowo chce zastosować silnik sensorowy Turnigy TrackStar 17,5T (1870KV) lub Turnigy TrackStar 21,5T (1855KV).
Bardziej mi się podoba 17,5T ponieważ łatwiej go uszczelnić i zabezpieczyć przed wodą i kurzem. Na testy pewnie zamontuje co mam w magazynku. Pewnie to będzie jakiś 3800KV (takie kombo ostatnio znalazłem) i będę miał pierwszego Mana przystosowanego do driftingu :hammer
3) Akumulator najpierw chciałem zastosować S2 LiFe 4600mAh ze względu że mam ich kilka i są po prostu niezniszczalne. Niestety niektóre regulatory nie radzą sobie z ich niskim napięciem końcowym (4,8V) i raczej muszę się przesiąść na S3 LiPo. Zastanawiam się nad umieszczeniem akusa z tyłu nad tylnymi osiami aby bardziej dociążyć tył. Drugi pomysł to zamontowanie 2 mniejszych pakietów połączonych równolegle po bokach ramy za przednią osią
4) Przekładnia redukcyjna. I tu mam problem. Na razie zostanie zamontowana przekładnia redukcyjna z Maverick Scout. Zamierzam się jednak zaopatrzyć w coś lepszego.
- Przekładnia z Traxxasa (bo widzę że dużo z was jej używa)
- Przekładnia R2 od rc4wd + dłuższy wałek. Tylko czy zastosować zwykłą czy lepiej dopłacić do DH?
5) Karoserie będę robił od podstaw samemu i nie ukrywam tego boje się najbardziej.
Chce ją wykonać z hipsu 2mm. Trochę mi zajęło przeskalowanie i przeliczenie wymiarów gdyż nigdzie nie mogłem dorwać dokumentacji z wymiarami. Dodatkowo też ten pojazd jest wykonywany w kilku wersjach nadwozi.
Mam jeden poważny dylemat. Przeglądałem forum i wszyscy się chwalą pięknymi budami ale nigdzie nie zauważyłem jak są one mocowane do ramy. Może ktoś mnie oświeci jak to robicie???
Mam pewne podejrzenia ale wole się spytać.
Model ma być stylizowany na Many biorące udział w wyścigach terenowych lub rajdzie Paryż-Dakar.
1) Nowa rama się robi. Będzie wykonana z kątownika aluminiowego 20x30 grubości 2mm. Rama będzie szeroka na około 70-80mm. Amortyzatory tak jak doradzaliście postawione w pionie. Skok zawieszenia w teorii około 25mm. Model będzie dość długi bo sama rama ma coś około 800mm. Co ciekawe na kilku fotkach znalezionych w necie jest kilka wersji 6x6 które wyglądają ze są krótsze (między 1 a 2 osia)
Zderzak przedni pewnie będę wykonywał z cienkiej blachy mosiężnej żeby tam wstawić światła i mocowanie klatki nad karoserią.
2) Docelowo chce zastosować silnik sensorowy Turnigy TrackStar 17,5T (1870KV) lub Turnigy TrackStar 21,5T (1855KV).
Bardziej mi się podoba 17,5T ponieważ łatwiej go uszczelnić i zabezpieczyć przed wodą i kurzem. Na testy pewnie zamontuje co mam w magazynku. Pewnie to będzie jakiś 3800KV (takie kombo ostatnio znalazłem) i będę miał pierwszego Mana przystosowanego do driftingu :hammer
3) Akumulator najpierw chciałem zastosować S2 LiFe 4600mAh ze względu że mam ich kilka i są po prostu niezniszczalne. Niestety niektóre regulatory nie radzą sobie z ich niskim napięciem końcowym (4,8V) i raczej muszę się przesiąść na S3 LiPo. Zastanawiam się nad umieszczeniem akusa z tyłu nad tylnymi osiami aby bardziej dociążyć tył. Drugi pomysł to zamontowanie 2 mniejszych pakietów połączonych równolegle po bokach ramy za przednią osią
4) Przekładnia redukcyjna. I tu mam problem. Na razie zostanie zamontowana przekładnia redukcyjna z Maverick Scout. Zamierzam się jednak zaopatrzyć w coś lepszego.
- Przekładnia z Traxxasa (bo widzę że dużo z was jej używa)
- Przekładnia R2 od rc4wd + dłuższy wałek. Tylko czy zastosować zwykłą czy lepiej dopłacić do DH?
5) Karoserie będę robił od podstaw samemu i nie ukrywam tego boje się najbardziej.
Chce ją wykonać z hipsu 2mm. Trochę mi zajęło przeskalowanie i przeliczenie wymiarów gdyż nigdzie nie mogłem dorwać dokumentacji z wymiarami. Dodatkowo też ten pojazd jest wykonywany w kilku wersjach nadwozi.
Mam jeden poważny dylemat. Przeglądałem forum i wszyscy się chwalą pięknymi budami ale nigdzie nie zauważyłem jak są one mocowane do ramy. Może ktoś mnie oświeci jak to robicie???
Mam pewne podejrzenia ale wole się spytać.
Let me offer original drawings MAN HX and SX. This is the next generation of trucks after MAN CAT. Cabins and wheel formula similar. If you wish, I will need your e-mail.
Podam oryginalne rysunki MAN HX i SX. Nowa generacja samochodów ciężarowych po MAN CAT. Kabiny i wzór felgi są podobne. Jeśli chcesz, mi potrzebny będzie twój e-mail.
Podam oryginalne rysunki MAN HX i SX. Nowa generacja samochodów ciężarowych po MAN CAT. Kabiny i wzór felgi są podobne. Jeśli chcesz, mi potrzebny będzie twój e-mail.
- luki
- Początkujący
- Posty: 1121
- Rejestracja: 2011-12-15, 00:35
- Imię: Luki
- Otrzymał podziękowań: 1 razy
Jeśli dalej nie wykonałeś kabiny kolega Arhie mógł by Ci ja sprzedać ,daj znać mi jeśli Cię taka opcja interesowała bo Archie raczej tu nie zagląda.
Link do garażu viewtopic.php?t=6773
Link do garażu viewtopic.php?t=6773
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Witam po długiej przerwie.
O to co popełniłem dzisiaj pod wpływem waszych porad.
Mam nadzieję że teraz już jest lepiej
Długość ramy 780mm szerokość wewnątrz 80mm
Wykonana z kątownika 20x30mm
Zawieszenie ulepszyłem i postawiłem amorki w pionie. Skok zawieszenia przy tak ustawionych amortyzatorach wynosi 23mm
Zastanawiałem się nawet żeby tak jak w oryginale górne wodziki zamontować odwrotnie (ciekawe co mieli namyśli je tak montując). Niestety budowa dyfra mi to uniemożliwiła (w szybki sposób).
Oczywiście nie obyło się bez problemów. Przy pełnym wychyleniu zawieszenia opony lekko ocierają o góry amortyzatora. Zastanawiam się nad dalszym zwężenie jeszcze ramy. Teraz ma 80mm pewnie 70mm załatwiło by sprawę. Tylko czy warto? Jeszcze zobaczę co będzie jak zamontuje przednią oś skrętną.
Druga sprawa to zbyt twarde sprężyny na amortyzatorach. Ale to się da jakoś załatwić.
Plan na dalsze dni (jak się takie znajdą) to zamontowanie pozostałych kół i serwa skrętu do ramy. Oraz główkowanie co zastosować w napędzie.
O to co popełniłem dzisiaj pod wpływem waszych porad.
Mam nadzieję że teraz już jest lepiej
Długość ramy 780mm szerokość wewnątrz 80mm
Wykonana z kątownika 20x30mm
Zawieszenie ulepszyłem i postawiłem amorki w pionie. Skok zawieszenia przy tak ustawionych amortyzatorach wynosi 23mm
Zastanawiałem się nawet żeby tak jak w oryginale górne wodziki zamontować odwrotnie (ciekawe co mieli namyśli je tak montując). Niestety budowa dyfra mi to uniemożliwiła (w szybki sposób).
Oczywiście nie obyło się bez problemów. Przy pełnym wychyleniu zawieszenia opony lekko ocierają o góry amortyzatora. Zastanawiam się nad dalszym zwężenie jeszcze ramy. Teraz ma 80mm pewnie 70mm załatwiło by sprawę. Tylko czy warto? Jeszcze zobaczę co będzie jak zamontuje przednią oś skrętną.
Druga sprawa to zbyt twarde sprężyny na amortyzatorach. Ale to się da jakoś załatwić.
Plan na dalsze dni (jak się takie znajdą) to zamontowanie pozostałych kół i serwa skrętu do ramy. Oraz główkowanie co zastosować w napędzie.
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
=> Jerry
To jest maksymalne wychylenie zwieszenia. Obawiam się w praktyce że rzadko będzie występować w rzeczywistości. Na razie rama jest tylko wstępnie skręcona wiec mogę szybko odkręcić poprzeczki i je jeszcze przyciąć trochę.
=> Sławek
Wolałbym ceownik ale chciałem się choć trochę zbliżyć z wysokością ramy do oryginału. Niestety nie za bardzo można dostać takiego ceownika. Dodatkowo dochodzi cięcie go wzdłuż od dołu ( co nie jest zbyt wygodne) lub zamontowanie wszystkiego od zawieszenia i napędu na jego zewnątrz co raczej nie będzie zbyt fajnie wyglądać.
To jest maksymalne wychylenie zwieszenia. Obawiam się w praktyce że rzadko będzie występować w rzeczywistości. Na razie rama jest tylko wstępnie skręcona wiec mogę szybko odkręcić poprzeczki i je jeszcze przyciąć trochę.
=> Sławek
Wolałbym ceownik ale chciałem się choć trochę zbliżyć z wysokością ramy do oryginału. Niestety nie za bardzo można dostać takiego ceownika. Dodatkowo dochodzi cięcie go wzdłuż od dołu ( co nie jest zbyt wygodne) lub zamontowanie wszystkiego od zawieszenia i napędu na jego zewnątrz co raczej nie będzie zbyt fajnie wyglądać.
- czayo
- Dinożarł / AT!
- Posty: 3734
- Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 48 razy
Jak zrobisz zabudowę, to ramy i tak nie bedzie widać. Więc co za różnica?
Co do ramy, to przy takim zawieszeniu, żeby wszystko pracowało bez obcierek to szerokość około 80mm. Po zewnątrz. Ja w swoich modelach mam ramę na szerkość 70mm po zewnątrz, ale to przy zawieszeniu resory/kołyska. W unimogu miałem właśnie chyba na 80mm.
Co do maksymalnego wychylenia itd, zdziwił byś się co się dzieje w terenie. Żaden test domowy na szybko nie pokaże co się dzieje z mostami ramą. Świetny przykład Radka i jego kamaza. Wszystko wyglądało dobrze, ale w bardzo specyficznych warunkach, mosty tak się układały że blokował się skręt. Nie udało się w żaden sposób tego zrobić na stole czy przy innych eksperymentach. A problem pojawiał się raz na dwa dni zawodów. Pół roku chyba go śledził zanim udało się znaleźć problem.
Więc reasumując. Słuchaj rad chłopaków, wiedzą co mówią. Dwa, dopiero teren zweryfikuje konstrukcję, i to najczęściej zawody. Ale jak coś źle złożysz z ramą, to już nie będzie Ci się chciało rozbierać całego modelu żeby to poprawić. Więc ramę trzeba zrobić odrazu porządnie.
Co do ramy, to przy takim zawieszeniu, żeby wszystko pracowało bez obcierek to szerokość około 80mm. Po zewnątrz. Ja w swoich modelach mam ramę na szerkość 70mm po zewnątrz, ale to przy zawieszeniu resory/kołyska. W unimogu miałem właśnie chyba na 80mm.
Co do maksymalnego wychylenia itd, zdziwił byś się co się dzieje w terenie. Żaden test domowy na szybko nie pokaże co się dzieje z mostami ramą. Świetny przykład Radka i jego kamaza. Wszystko wyglądało dobrze, ale w bardzo specyficznych warunkach, mosty tak się układały że blokował się skręt. Nie udało się w żaden sposób tego zrobić na stole czy przy innych eksperymentach. A problem pojawiał się raz na dwa dni zawodów. Pół roku chyba go śledził zanim udało się znaleźć problem.
Więc reasumując. Słuchaj rad chłopaków, wiedzą co mówią. Dwa, dopiero teren zweryfikuje konstrukcję, i to najczęściej zawody. Ale jak coś źle złożysz z ramą, to już nie będzie Ci się chciało rozbierać całego modelu żeby to poprawić. Więc ramę trzeba zrobić odrazu porządnie.
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Znalazłem ceownik 40x20 grubość 2mm
Zastanawiam się tylko czy ścianki boczne 20mm są mi potrzebne?
Czy nie ściąć ich na przykład o 10mm. Odchudzi to konstrukcje a raczej na sztywności nie straci.
Jest jeszcze ceownik 30x20 grubość 1,5 i 2mm
Co do obcierania to spróbuje jeszcze ramę zwęzić o jakieś 5mm (będzie szeroka na 75mm)
Zastanawiam się tylko czy ścianki boczne 20mm są mi potrzebne?
Czy nie ściąć ich na przykład o 10mm. Odchudzi to konstrukcje a raczej na sztywności nie straci.
Jest jeszcze ceownik 30x20 grubość 1,5 i 2mm
Co do obcierania to spróbuje jeszcze ramę zwęzić o jakieś 5mm (będzie szeroka na 75mm)
- Sławek
- Weteran / AT!
- Posty: 15492
- Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
- Imię: Obi-Wan Kenobi
- Lokalizacja: Mielec
- Podziękował : 1 razy
- Otrzymał podziękowań: 94 razy
A po cóż Ci rama aż o takiej wysokości ? chyba tylko Kraz ma ramę wyższą, reszta trucków ma ramę około 200mm czyli standardowy ceownik aluminiowy 20x10x2mm - stosowany praktycznie we wszystkich truckach na forum
Pozdr
Pozdr
Ostatnio zmieniony 2015-01-04, 11:51 przez Sławek, łącznie zmieniany 1 raz.