Truck 6x6 by XAX (Man Kat 6x6)

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
luki
Początkujący
Początkujący
Posty: 1121
Rejestracja: 2011-12-15, 00:35
Imię: Luki
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#31

Post autor: luki »

Ja zrobił bym tak , skoro nie zamierzasz brać udziału tym modelem w zawodach możesz pozwolić sobie na wiele ustępstw .Proponuje mana kat. buda prosta do wykonania zostanie Ci tylko lekka modyfikacja ramy rozstaw osi może zostać.

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#32

Post autor: XAX »

No to mamy "lekki" :update projektu.

Luki podesłałeś mi świetny pojazd.
Zabieram się za skalowanie Man Kat 6x6
Postaram się zbliżyć maksymalnie do skali jaki i rozwiązań w zawieszeniu.

Urok jego jest taki że jest po prostu brzydki i przypomina cegłę na kołach :VV
Przy okazji Pablo pokazał na forum jak powinien wyglądać :D
Ostatnio zmieniony 2014-04-05, 11:37 przez XAX, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
luki
Początkujący
Początkujący
Posty: 1121
Rejestracja: 2011-12-15, 00:35
Imię: Luki
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#33

Post autor: luki »

;)

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#34

Post autor: XAX »

Witam po dłuższej przerwie.

Stara rama rozkręcona. Trochę zal ale trudno właśnie się nowe rodzi :)
Nowa rama jak i reszta będą zbliżone do wymiarów Man Kat 6x6.
Nie ukrywam ale wymiary nowego pojazdu trochę mnie zaskoczyły :00
Powoli się zastanawiam gdzie go pomieszczę jak skończę :P

Obrazek

Zobaczymy jak starczy mi czasu ale marzy mi się żeby do niedzieli postawić go na kołach :)

Ps. Skok zawieszenia zmaleje z 4,5cm do około 2,5cm. Teoretycznie po przeskalowaniu jest podobnie jak w oryginale :)

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#35

Post autor: Radzik »

Brawo !!!
I tak trzymać :OK
Miałem i MKI i MKII i są to piękne ciężarówki :VV
Trzymam kciuki i czekam na update :W

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#36

Post autor: XAX »

Rodzinka wyjechała więc po dłuższej przerwie garaż zostaje ponownie otwarty. I zabieram się ponownie do pracy. A ponieważ jestem zielony to liczę na wasza pomoc i doradztwo żebym znów nie popełnił głupich błędów.
Model ma być stylizowany na Many biorące udział w wyścigach terenowych lub rajdzie Paryż-Dakar.

1) Nowa rama się robi. Będzie wykonana z kątownika aluminiowego 20x30 grubości 2mm. Rama będzie szeroka na około 70-80mm. Amortyzatory tak jak doradzaliście postawione w pionie. Skok zawieszenia w teorii około 25mm. Model będzie dość długi bo sama rama ma coś około 800mm. Co ciekawe na kilku fotkach znalezionych w necie jest kilka wersji 6x6 które wyglądają ze są krótsze (między 1 a 2 osia)
Zderzak przedni pewnie będę wykonywał z cienkiej blachy mosiężnej żeby tam wstawić światła i mocowanie klatki nad karoserią.

Obrazek

2) Docelowo chce zastosować silnik sensorowy Turnigy TrackStar 17,5T (1870KV) lub Turnigy TrackStar 21,5T (1855KV).
Bardziej mi się podoba 17,5T ponieważ łatwiej go uszczelnić i zabezpieczyć przed wodą i kurzem. Na testy pewnie zamontuje co mam w magazynku. Pewnie to będzie jakiś 3800KV (takie kombo ostatnio znalazłem) i będę miał pierwszego Mana przystosowanego do driftingu :hammer

3) Akumulator najpierw chciałem zastosować S2 LiFe 4600mAh ze względu że mam ich kilka i są po prostu niezniszczalne. Niestety niektóre regulatory nie radzą sobie z ich niskim napięciem końcowym (4,8V) i raczej muszę się przesiąść na S3 LiPo. Zastanawiam się nad umieszczeniem akusa z tyłu nad tylnymi osiami aby bardziej dociążyć tył. Drugi pomysł to zamontowanie 2 mniejszych pakietów połączonych równolegle po bokach ramy za przednią osią

4) Przekładnia redukcyjna. I tu mam problem. Na razie zostanie zamontowana przekładnia redukcyjna z Maverick Scout. Zamierzam się jednak zaopatrzyć w coś lepszego.
- Przekładnia z Traxxasa (bo widzę że dużo z was jej używa)
- Przekładnia R2 od rc4wd + dłuższy wałek. Tylko czy zastosować zwykłą czy lepiej dopłacić do DH?

5) Karoserie będę robił od podstaw samemu i nie ukrywam tego boje się najbardziej.
Chce ją wykonać z hipsu 2mm. Trochę mi zajęło przeskalowanie i przeliczenie wymiarów gdyż nigdzie nie mogłem dorwać dokumentacji z wymiarami. Dodatkowo też ten pojazd jest wykonywany w kilku wersjach nadwozi.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Mam jeden poważny dylemat. Przeglądałem forum i wszyscy się chwalą pięknymi budami ale nigdzie nie zauważyłem jak są one mocowane do ramy. Może ktoś mnie oświeci jak to robicie???
Mam pewne podejrzenia ale wole się spytać.

RVR
Teoretyk
Posty: 21
Rejestracja: 2014-08-04, 10:10
Imię: Salavat
Lokalizacja: Russia UFA

#37

Post autor: RVR »

Let me offer original drawings MAN HX and SX. This is the next generation of trucks after MAN CAT. Cabins and wheel formula similar. If you wish, I will need your e-mail.

Podam oryginalne rysunki MAN HX i SX. Nowa generacja samochodów ciężarowych po MAN CAT. Kabiny i wzór felgi są podobne. Jeśli chcesz, mi potrzebny będzie twój e-mail.

Awatar użytkownika
luki
Początkujący
Początkujący
Posty: 1121
Rejestracja: 2011-12-15, 00:35
Imię: Luki
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#38

Post autor: luki »

Jeśli dalej nie wykonałeś kabiny kolega Arhie mógł by Ci ja sprzedać ,daj znać mi jeśli Cię taka opcja interesowała bo Archie raczej tu nie zagląda.

Link do garażu viewtopic.php?t=6773

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#39

Post autor: XAX »

Dzięki Luki za pamieć ale raczej ja sam zrobię.
Nie wiem ile czasu mi to zajmie ale postanowiłem jak najwięcej zrobić samemu :)

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#40

Post autor: XAX »

Witam po długiej przerwie.

O to co popełniłem dzisiaj pod wpływem waszych porad.
Mam nadzieję że teraz już jest lepiej :)


Długość ramy 780mm szerokość wewnątrz 80mm
Wykonana z kątownika 20x30mm
Obrazek

Zawieszenie ulepszyłem i postawiłem amorki w pionie. Skok zawieszenia przy tak ustawionych amortyzatorach wynosi 23mm
Zastanawiałem się nawet żeby tak jak w oryginale górne wodziki zamontować odwrotnie (ciekawe co mieli namyśli je tak montując). Niestety budowa dyfra mi to uniemożliwiła (w szybki sposób).
Obrazek
Obrazek

Oczywiście nie obyło się bez problemów. Przy pełnym wychyleniu zawieszenia opony lekko ocierają o góry amortyzatora. Zastanawiam się nad dalszym zwężenie jeszcze ramy. Teraz ma 80mm pewnie 70mm załatwiło by sprawę. Tylko czy warto? Jeszcze zobaczę co będzie jak zamontuje przednią oś skrętną.
Obrazek

Druga sprawa to zbyt twarde sprężyny na amortyzatorach. Ale to się da jakoś załatwić.

Plan na dalsze dni (jak się takie znajdą) to zamontowanie pozostałych kół i serwa skrętu do ramy. Oraz główkowanie co zastosować w napędzie.

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#41

Post autor: Sławek »

Kątownik na ramę to fatalny pomysł.

Pozdr

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#42

Post autor: XAX »

=> Jerry

To jest maksymalne wychylenie zwieszenia. Obawiam się w praktyce że rzadko będzie występować w rzeczywistości. Na razie rama jest tylko wstępnie skręcona wiec mogę szybko odkręcić poprzeczki i je jeszcze przyciąć trochę.


=> Sławek

Wolałbym ceownik ale chciałem się choć trochę zbliżyć z wysokością ramy do oryginału. Niestety nie za bardzo można dostać takiego ceownika. Dodatkowo dochodzi cięcie go wzdłuż od dołu ( co nie jest zbyt wygodne) lub zamontowanie wszystkiego od zawieszenia i napędu na jego zewnątrz co raczej nie będzie zbyt fajnie wyglądać.

Awatar użytkownika
czayo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 3734
Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

#43

Post autor: czayo »

Jak zrobisz zabudowę, to ramy i tak nie bedzie widać. Więc co za różnica?

Co do ramy, to przy takim zawieszeniu, żeby wszystko pracowało bez obcierek to szerokość około 80mm. Po zewnątrz. Ja w swoich modelach mam ramę na szerkość 70mm po zewnątrz, ale to przy zawieszeniu resory/kołyska. W unimogu miałem właśnie chyba na 80mm.

Co do maksymalnego wychylenia itd, zdziwił byś się co się dzieje w terenie. Żaden test domowy na szybko nie pokaże co się dzieje z mostami ramą. Świetny przykład Radka i jego kamaza. Wszystko wyglądało dobrze, ale w bardzo specyficznych warunkach, mosty tak się układały że blokował się skręt. Nie udało się w żaden sposób tego zrobić na stole czy przy innych eksperymentach. A problem pojawiał się raz na dwa dni zawodów. Pół roku chyba go śledził zanim udało się znaleźć problem.

Więc reasumując. Słuchaj rad chłopaków, wiedzą co mówią. Dwa, dopiero teren zweryfikuje konstrukcję, i to najczęściej zawody. Ale jak coś źle złożysz z ramą, to już nie będzie Ci się chciało rozbierać całego modelu żeby to poprawić. Więc ramę trzeba zrobić odrazu porządnie.

Awatar użytkownika
XAX
Teoretyk
Posty: 660
Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
Imię: Bartłomiej
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

#44

Post autor: XAX »

Znalazłem ceownik 40x20 grubość 2mm
Zastanawiam się tylko czy ścianki boczne 20mm są mi potrzebne?
Czy nie ściąć ich na przykład o 10mm. Odchudzi to konstrukcje a raczej na sztywności nie straci.

Jest jeszcze ceownik 30x20 grubość 1,5 i 2mm



Co do obcierania to spróbuje jeszcze ramę zwęzić o jakieś 5mm (będzie szeroka na 75mm)

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#45

Post autor: Sławek »

A po cóż Ci rama aż o takiej wysokości ? chyba tylko Kraz ma ramę wyższą, reszta trucków ma ramę około 200mm czyli standardowy ceownik aluminiowy 20x10x2mm - stosowany praktycznie we wszystkich truckach na forum :)

Pozdr
Ostatnio zmieniony 2015-01-04, 11:51 przez Sławek, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trucki 6x6...”