Truck 6x6 by XAX (Man Kat 6x6)
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Musze przemyśleć całą sprawę.
Zamierzałem zbudować ten model jako typowa tralówka. Ma to być pomoc techniczna podczas rajdów przeprawowych "normalnych" 4x4 dlatego zależy mi na jak największej dzielności i zwrotności w terenie. Dlatego też wybrałem zawieszenie od crawlerów żeby mieć duży skok zawieszenie. Po skończeniu tego projektu zamierzam budować drugi model typowo redukcyjny.
Dokładnie chodzi mi o budowę czegoś takiego ( Filmik, Filmik2 )
Ramo zwężę ale nie za bardzo mi się podoba pomysł z amorami na jej zewnątrz w pionie. Boję się że przy takim skoku i tak koła będą haczyć o nie.
No nic trzeba się brać do ciężkiej roboty i wszystko jeszcze raz przemyśleć.
Zamierzałem zbudować ten model jako typowa tralówka. Ma to być pomoc techniczna podczas rajdów przeprawowych "normalnych" 4x4 dlatego zależy mi na jak największej dzielności i zwrotności w terenie. Dlatego też wybrałem zawieszenie od crawlerów żeby mieć duży skok zawieszenie. Po skończeniu tego projektu zamierzam budować drugi model typowo redukcyjny.
Dokładnie chodzi mi o budowę czegoś takiego ( Filmik, Filmik2 )
Ramo zwężę ale nie za bardzo mi się podoba pomysł z amorami na jej zewnątrz w pionie. Boję się że przy takim skoku i tak koła będą haczyć o nie.
No nic trzeba się brać do ciężkiej roboty i wszystko jeszcze raz przemyśleć.
- jaruso
- Dinożarł / AT!
- Posty: 6928
- Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
- Podziękował : 48 razy
- Otrzymał podziękowań: 83 razy
Na początku też tak miałem Tak potężne skoki zawieszenia mogą dać odwrotny efekt od zamierzonego w tym przypadku. Nie brałeś pod uwagę masy i położenia środka ciężkości w Twoim modelu. Crawlery mają środek ciężkości maksymalnie nisko i dlatego są w stanie wykorzystać duże wykrzyże zawieszenia. W Twoim przypadku takie miękkie zawieszenie będzie skutkować efektownymi rolkami, zwłaszcza przy trawersach.XAX pisze: .... zależy mi na jak największej dzielności i zwrotności w terenie. Dlatego też wybrałem zawieszenie od crawlerów żeby mieć duży skok zawieszenie.
Jeśli nie pociąga to za sobą zbędnych wydatków to możesz uruchomić model na obecnym zawieszeniu - będziesz miał punkt odniesienia.
- czayo
- Dinożarł / AT!
- Posty: 3734
- Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 48 razy
Nie będą zawadzały. Jeszcze raz namawiam na lekturę garaży jeśli naprawdę chcesz budować Trucka 6x6 (a nie crawlera 6x6). Tu linki akurat do mojego modelu, bo nie musiałem szukaćXAX pisze:Musze przemyśleć całą sprawę.
Zamierzałem zbudować ten model jako typowa tralówka. Ma to być pomoc techniczna podczas rajdów przeprawowych "normalnych" 4x4 dlatego zależy mi na jak największej dzielności i zwrotności w terenie. Dlatego też wybrałem zawieszenie od crawlerów żeby mieć duży skok zawieszenie. Po skończeniu tego projektu zamierzam budować drugi model typowo redukcyjny.
Dokładnie chodzi mi o budowę czegoś takiego ( Filmik, Filmik2 )
Ramo zwężę ale nie za bardzo mi się podoba pomysł z amorami na jej zewnątrz w pionie. Boję się że przy takim skoku i tak koła będą haczyć o nie.
No nic trzeba się brać do ciężkiej roboty i wszystko jeszcze raz przemyśleć.
viewtopic.php?p=214694#214694
viewtopic.php?p=211346#211346
I tak jak Jaruso napisał, miękkie zawieszenie nie zawsze jest plusem.
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
=> czayo
Jakie długie amory użyłeś? Jaką masz szerokość ramy.
Mam pytanie jaki środkowy rozdzielacz używacie? Jakiś w miarę dostępny?
Zastanawiam się nad rozwiązaniem używanym przez wielu was polegający na zastosowaniu środkowego rozdzielacza a silnik bardziej z przodu z przekładnią planetarną.
Jaki macie mniej więcej skok zawieszenia (od górnego do dolnego położenia)????
Jakie długie amory użyłeś? Jaką masz szerokość ramy.
Mam pytanie jaki środkowy rozdzielacz używacie? Jakiś w miarę dostępny?
Zastanawiam się nad rozwiązaniem używanym przez wielu was polegający na zastosowaniu środkowego rozdzielacza a silnik bardziej z przodu z przekładnią planetarną.
Jaki macie mniej więcej skok zawieszenia (od górnego do dolnego położenia)????
- czayo
- Dinożarł / AT!
- Posty: 3734
- Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 48 razy
Niestety nie mam już tego modelu, więc nie pomierzę skoku zawieszenia, ale amorki z tego co pamiętam 85mm, a szerkość ramy 70mm po zewnątrz ( i taką szerokość mam też w Fordzie).
Rozdzielacze najczęściej są szyte na miarę do danego modelu (różne sposoby mocowania, różne przełożenia), i zazwyczaj w garażu (na pierwszej stronie) podane jest jakie komponenty użyte były do budowy modelu, w tym rozdzielacz.
Szczerze to nigdy mi nie przyszło na myśl kupienie gotowego rozdzielacz, więc nawet nie wiem czy są jakieś dostępne. Zawsze były robione do konkretnego modelu. Może chłopaki znają jakieś gotowce, ja nie kojarzę.
Rozdzielacze najczęściej są szyte na miarę do danego modelu (różne sposoby mocowania, różne przełożenia), i zazwyczaj w garażu (na pierwszej stronie) podane jest jakie komponenty użyte były do budowy modelu, w tym rozdzielacz.
Szczerze to nigdy mi nie przyszło na myśl kupienie gotowego rozdzielacz, więc nawet nie wiem czy są jakieś dostępne. Zawsze były robione do konkretnego modelu. Może chłopaki znają jakieś gotowce, ja nie kojarzę.
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Koledzy staram się czytać forum. Niestety informacji jest tyle że czasem jest trudno się w tym połapać. Szkoda że nie mamy żadnej oficjalnej strony gdzie można by zebrać wszystkie podstawowe informacje w jednym miejscu i takim początkującym konstruktorom wytłumaczyć pewne rzeczy łopatologiczne.
Na przykład ile nieciemniejącej powinien wynosić skok zawieszenia żeby było dobrze. Pozwoliło by to zaoszczędzić wiele zbędnych pytań i niepotrzebnej pracy.
Dzięki za informacje i biorę się ponownie do pracy.
Ps. Nie jestem leniwy. W ramach ciekawostki zrobiłem poradnik do modelu Savage gdzie spisałem wszystko co jego dotyczy i można znaleźć w necie o nim.
Na przykład ile nieciemniejącej powinien wynosić skok zawieszenia żeby było dobrze. Pozwoliło by to zaoszczędzić wiele zbędnych pytań i niepotrzebnej pracy.
Dzięki za informacje i biorę się ponownie do pracy.
Ps. Nie jestem leniwy. W ramach ciekawostki zrobiłem poradnik do modelu Savage gdzie spisałem wszystko co jego dotyczy i można znaleźć w necie o nim.
- Radzik
- Dinożarł / AT!
- Posty: 5327
- Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
- Imię: Radek
- Lokalizacja: Będzin
- Podziękował : 11 razy
- Otrzymał podziękowań: 14 razy
Każdy model jest inny i wystarczy żeby miał inną masę i już się inaczej zachowuje
Każda ciężarówka ma inny typ zawieszenia i też się inaczej będzie zachowywał
Można napisać jakich podzespołów najlepiej użyć, ale potem i tak znajdują się filozofowie, którzy próbują przecierać przetarte szlaki
Także wszystko metodą prób i błędów "Kolego" :W
Nasze modele to nie są gotowce typu Savage
Pozdrawiam :W
Radek
Każda ciężarówka ma inny typ zawieszenia i też się inaczej będzie zachowywał
Można napisać jakich podzespołów najlepiej użyć, ale potem i tak znajdują się filozofowie, którzy próbują przecierać przetarte szlaki
Także wszystko metodą prób i błędów "Kolego" :W
Nasze modele to nie są gotowce typu Savage
Pozdrawiam :W
Radek
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Ja wiem o tym ale jakieś podstawy zawsze są.
Budowa pojazdu od podstaw to duża różnica niż tuningowanie gotowca dlatego tym bardziej powinien być gdzieś łopatologiczny opis takich podstawowych zasad aby ktoś kto zaczyna taką zabawę nie robił takich podstawowych błędów jak ja.
Szkoda odchodzić od tematu
Trzeba działać.
Ps. Lubie dłubać więc muszę lubić swoje błędy :crazy
Budowa pojazdu od podstaw to duża różnica niż tuningowanie gotowca dlatego tym bardziej powinien być gdzieś łopatologiczny opis takich podstawowych zasad aby ktoś kto zaczyna taką zabawę nie robił takich podstawowych błędów jak ja.
Szkoda odchodzić od tematu
Trzeba działać.
Ps. Lubie dłubać więc muszę lubić swoje błędy :crazy
- XAX
- Teoretyk
- Posty: 660
- Rejestracja: 2014-02-15, 23:57
- Imię: Bartłomiej
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Poczytałem trochę forum, pooglądałem zdjęcia i przetrawił wasze sugestie. Przemyślałem jeszcze raz moją koncepcje od nowa i ustaliłem nowe priorytety przy budowie:
1) Przeliczenie wszystkiego pod skale do Kraz 255W (ciągnik siodłowy). Dlaczego wersja W a nie B. Po prostu jest krótsza wiec tył rzadziej będzie rył w ziemi. „Niestety” model się wydłuży o 220mm miedzy osią 1 a 2. Teraz model miał długość 550mm a będzie miał 770mm (dość spora zmiana). Musze też obejrzeć co da się zrobić z odległością miedzy 2 i 3 osią. Ze skali wynika że miedzy nimi powinno być 140mm a ja mam 150mm. Jeszcze się zastanowię czy przerabiać czy zostawić tak jak jest.
2) Zwęzić ramo z 90mm do 70mm co rozwiąże to problem tarcia opon przednich przy skręcie.
3) Wyrzucenie amortyzatorów na zewnątrz ramy i ułożenie ich w pionie. Zmieni się skok zawieszenie z 40mm na 25mm. Dodatkowo tak jak pisaliście zwiększy się stabilność modelu. Sprawdzałem to dzisiaj i model jadąc bokiem po skarpie byłby strasznie wywrotny. Wole nie myśleć co by się działo jakby była zamontowana buda i paka na ramie
Strasznie mi się ten Kraz podoba Jednak moje zawieszenie kompletnie nie pasuje do niego
Poszperam jeszcze w necie i może znajdę coś co będzie mi bardziej do niego pasowało.
1) Przeliczenie wszystkiego pod skale do Kraz 255W (ciągnik siodłowy). Dlaczego wersja W a nie B. Po prostu jest krótsza wiec tył rzadziej będzie rył w ziemi. „Niestety” model się wydłuży o 220mm miedzy osią 1 a 2. Teraz model miał długość 550mm a będzie miał 770mm (dość spora zmiana). Musze też obejrzeć co da się zrobić z odległością miedzy 2 i 3 osią. Ze skali wynika że miedzy nimi powinno być 140mm a ja mam 150mm. Jeszcze się zastanowię czy przerabiać czy zostawić tak jak jest.
2) Zwęzić ramo z 90mm do 70mm co rozwiąże to problem tarcia opon przednich przy skręcie.
3) Wyrzucenie amortyzatorów na zewnątrz ramy i ułożenie ich w pionie. Zmieni się skok zawieszenie z 40mm na 25mm. Dodatkowo tak jak pisaliście zwiększy się stabilność modelu. Sprawdzałem to dzisiaj i model jadąc bokiem po skarpie byłby strasznie wywrotny. Wole nie myśleć co by się działo jakby była zamontowana buda i paka na ramie
Strasznie mi się ten Kraz podoba Jednak moje zawieszenie kompletnie nie pasuje do niego
Poszperam jeszcze w necie i może znajdę coś co będzie mi bardziej do niego pasowało.
Ostatnio zmieniony 2014-04-04, 06:43 przez XAX, łącznie zmieniany 1 raz.