Axial Wraith "Mad Max" wg. Jaruso13

Tematy odnośnie budowy modeli, które nie pasują do powyższych kategorii.
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Axial Wraith "Mad Max" wg. Jaruso13

#1

Post autor: jaruso »

Czołem, jeszcze tu garażu nie miałem :p
Gdzie by tu garaż założyć? Z wraitha taki Crawler jak z koziej d..pupy trąbka...
Wg obecnych regulaminów - do klasy Crawler za duży rozstaw osi...
Model miał już swój garaż, bo zanabyty został od kolegi Sharkiego (dzięki Adaś :OK) , w chwili słabości, wbrew własnej woli stuknąłem PW no i masz...
No ale do rzeczy...

Wraith, jaki jest, każdy wie, jednakże Adaś zmodyfikował go zarówno mechanicznie (alu-dodatki) jak i wizualnie (szacun za pasy bezpieczeństwa, pstryczki-elektryczki, otwieraną machę i inne bajerki). Z zakupu jestem bardzo zadowolony.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Co do alu-dodatków, to zawsze byłem co najmniej sceptycznie nastawiony do takich elementów w trialowych modelach 4x4 i po przeglądzie tego modelu utwierdziłem się w tym przekonaniu, o czym dalej będzie mowa.

Model wyposażony został w regulator axiala i silnik szczotkowy 20T, po jeździe testowej zaraz po zakupie stwierdziłem, że odzwyczaiłem się od szczotek na dobre i wyszperałem w zasobach Trackstara 13.5T (2590kV), atak 23T i sprawdzony regiel X-car 60A aby dla odmiany model był szybszy nieco od moich scxów.

Obrazek Obrazek

Jak już zacząłem rozbierać model aby zmienić silnik postanowiłem zrobić mu przegląd generalny..

Na pierwszy ogień poszła przekładnia - łożyska OK, koła zębate w stanie idealnym, w środku czysto i ... sucho, brak smaru. Zabezpieczyłem obudowy i łożyska przed przedostawaniem się wody i złożyłem z powrotem.

Obrazek Obrazek

Następnie zabrałem się za aluminiowe linki zawieszenia. Owe linki to aftermarketowe zamienniki pochodzące z Asiatees i niestety o ile co do sztywności nie można mieć zastrzeżeń, to sposób rozwiązania problemu z trzymaniem kulki rollendu na miejscu jest bardzo nietrwały. Otóż linki posiadają mosiężne (chyba?) tuleje, w które wprasowane zostały "kulki" a te z kolei zabezpieczone zostały przed wypadnięciem i/lub przemieszczeniem cieniutkim o-ringiem. Podczas przeglądu okazało się, że tylko 1 z 16 o-ringów utrzymał się na miejscu, 2 zniknęły bez śladu a reszta dyndała obok "kulek", dzięki czemu luz poprzeczny wynosił ok 3 mm. To by było tyle jeśli chodzi o poprawę prowadzenia na alu-częściach:]

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

c.d.n.
Ostatnio zmieniony 2014-07-07, 11:11 przez jaruso, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Dextil
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1995
Rejestracja: 2012-04-26, 09:35
Imię: Michał
Lokalizacja: Giżycko
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Re: Axial Wraith wg. Jaruso13

#2

Post autor: Dextil »

jaruso13 pisze:w chwili słabości, wbrew własnej woli stuknąłem PW no i masz...
:LOL

Co do modelu: był fajny, jest fajny i pewnie będzie jeszcze fajniejszy :OK

:W

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#3

Post autor: zotornik »

Czasami kuszą takie modele, które pozwalają zaszaleć inaczej niż trialówką :)
:OK

Temat wspomnianyc linków, to klasyczny przykład nie do końca udanego "alu tuningu" o którym niedawno pisałem. Po za tym, że "kulki" się nie trzymają (to częsta przypadłość tych osadzanych w dodatkowej tulei), to przy takim modelu który ma wyczyniać cuda wolałbym sprężyste i "wyginające" się linki zawieszenia - zanim przyczynią się pośredni do połamania innych elementów.

p.s.1 Fajna kierownica :) - oryginalna z kompletu ?

p.s.2 Na rccrawler już dawno poradzili sobie z przyporządkowywaniem modeli - po za działami wg klas (1.5, 1.9, 2.2, ... ) mają po prostu działy wg modeli fabrycznych - gdzie nie tylko opisują sam model, ale również jego hop-upy, tuningi i tym podobne przeróbki. Jest w tym sens.
Obrazek

Awatar użytkownika
Sharki
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 983
Rejestracja: 2013-06-06, 15:31
Imię: Adam
Lokalizacja: Chorzów
Podziękował : 9 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

#4

Post autor: Sharki »

zotornik pisze:
p.s.1 Fajna kierownica :) - oryginalna z kompletu ?
Tak kierownica orginalna:)

Krzyśku gratuluje zakupu i zadowolenia :)
Mówisz i masz :)

Będę miał na bank na oku ten garaż :W

Awatar użytkownika
Bogdan
Teoretyk
Posty: 336
Rejestracja: 2014-03-06, 22:23
Imię: Bogdan
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post autor: Bogdan »

zotornik pisze:...
p.s.2 Na rccrawler już dawno poradzili sobie z przyporządkowywaniem modeli - po za działami wg klas (1.5, 1.9, 2.2, ... ) mają po prostu działy wg modeli fabrycznych ...
Tak samo jest na www.u4rc.pl,
ale to zupełnie nowe forum.
Ostatnio zmieniony 2014-07-06, 18:39 przez Bogdan, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

odbudowa, ciąg dalszy...

#6

Post autor: jaruso »

Ciąg dalszy przeglądu -tym razem mosty.
Przy rozbiórce zauważyłem znaczne luzy pomiędzy aluminiowymi c-hubami, zwrotnicami a oryginalnymi obudowami mostów axiala.
Dodatkowe części są wykonane ze zbyt dużym luzem, co widać na przykładzie tylnej osi (obudowa axiala nie jest zużyta w tym miejscu):

Obrazek Obrazek

Można sobie wyobrazić jak "pracują" tylne koła przy przyśpieszaniu/hamowaniu :]
Podobne luzy występują pomiędzy aluminiowymi c-hubami i zwrotnicami na przedniej osi, camber kół zmienia się dość znacznie w trakcie jazdy.

Po rozkręceniu mostów, w środku znalazłem po odrobinie oryginalnego smaru axiala, czyli standardowa ilość wrzucona podczas montażu pomiędzy 2 zębatki mostu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

O dziwo w środku było dość czysto, dostało się niewiele pyłu, na łożyskach wewnętrznych nie było śladu wody. Co innego na zewnętrznych łożyskach i tych w zwrotnicach, one wymagały wymiany - nie były zatarte ale w do środka przedostała się woda i piasek.

Obudowy zostały wyczyszczone, zużyte łożyska wymienione na nowe i zabezpieczone smarem. Cała obudowa została zabezpieczona przed wodą dużą ilością smaru. Koła zębate dodatkowo dostały po odrobinie oleju przekładniowego.

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Luzy pomiędzy obudową mostów a c-hubami zlikwidowałem przy pomocy taśmy aluminiowej bodajże 0,2mm, jak na razie zdaje egzamin:

Obrazek

Amortyzatory zostały wyczyszczone, olej w środku był zanieczyszczony więc został wymieniony na nowy, nieco gęściejszy. Amortyzatory zostały odpowietrzone, nic nie cieknie, można zakładać..
Koła miały wizytę w myjni, linki zawieszenia zreanimowałem - zostały nasmarowane a oringi założyłem na miejsca, zobaczymy ile wytrzymają w tej pozycji. Całość po przeglądzie, gotowa do instalacji:

Obrazek Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#7

Post autor: Radzik »

Lubię takie przeglądy :OK
Konkretne podejście do tematu :ok

Awatar użytkownika
andrzej w
Początkujacy / AT!
Początkujacy / AT!
Posty: 976
Rejestracja: 2011-12-06, 23:00
Imię: andrzej
Lokalizacja: czechy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#8

Post autor: andrzej w »

Tak to już jest jak się chce jeździć ( bez awaryjnie ) to trzeba się poświecić :OK

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#9

Post autor: jaruso »

Ano Andrzeju trzeba się trochę ubrudzić, żeby spokojnie i długo to później działało.
Wraith poskładany, odbył już jazdę testową. Kable trzeba jeszcze dorobić na wymiar do pakietu i silnika, w tej chwili wygląda jak pojazd rodem z Mad Maxa :D :

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nie obyło się bez wpadki - we wraithcie dużą zębatkę w moście ("słoneczko") można umieścić po lewej lub prawej stronie bevelshafta (zmiana kierunku obrotów), no i oczywiście poskładałem tak, że koła na obu osiach kręciły się w przeciwne strony.
Na szczęście zorientowałem się przed odpaleniem silnika :LOL

Obrazek

Jakiś tam filmik z pierwszej jazdy, kręcony kalkulatorem:
[youtube][/youtube]

Po około minucie miałem już tylko napęd 3x4 :]
Ukręciła się krótka półoś CVD z asiatees, ta dłuższa uległa awarii już u Sharkiego, więc wytrzymałością to one nie grzeszą, skoro zwykły dog-bone wytrzymuje dłużej...
Na składzie mam trochę gratów, więc wraith szybko odzyskał pełną sprawność.

Co do napędu, to silnik trakstar 13.5T (2570kV) na pakiecie 3S i ataku 23T to trochę za dużo, jeśli chodzi o jazdę w trudniejszym terenie, na szuter i lekki teren OK. Prędkość maksymalna jaka wyszła mi z wyliczeń to ok 27 km/h.
Oponki fajnie wyglądają ale nie robią na skałkach, kamieniach :No

Przełożenia:
atak / odbiór (23T/80T)= 1:3,48
przekładnia = 1:2,6
mosty = 1:2,92
RAZEM: = 1:26,43

Po namyśle wymieniłem zębatkę atakującą na 16T a odbiór na 87T (od scx'a), prędkość teoretyczna zmniejszyła się do ok 17,3 km/h a przełożenia wyglądają tak:

atak / odbiór (16T/87T)= 1:5,44
przekładnia = 1:2,6
mosty = 1:2,92
RAZEM: = 1:41,33
Ostatnio zmieniony 2014-07-07, 16:12 przez jaruso, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sharki
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 983
Rejestracja: 2013-06-06, 15:31
Imię: Adam
Lokalizacja: Chorzów
Podziękował : 9 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

#10

Post autor: Sharki »

Ooo jest moc :OK

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#11

Post autor: jaruso »

Sharki pisze:Ooo jest moc :OK
Nawet za dużo, co widać po półosi :LOL.
Na filmiku pakiet 3S był rozładowany...nie włączyłem w reglu cutt-offa :]
Silnik ciągnął prawie 50A, po zmianie ataku i odbioru na 16/87T jest max ok 17,5A na 3S i 12A na 2S... czyli na pakiecie 3x dłuższy czas jazdy.

Teraz na zmienionym setupie jest OK, jest szybko jeśli trzeba ale i precyzyjnie.
Czeka mnie kolejna przekładka "słoneczek" w mostach :|
W tej chwili musiałem dać revers na kanale gazu, bo działał odwrotnie a ten regiel nie ma niestety opcji odwracania obrotów. Podłączenia kabli w sensorowanym silniku wolę nie zamieniać.

Awatar użytkownika
Dextil
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1995
Rejestracja: 2012-04-26, 09:35
Imię: Michał
Lokalizacja: Giżycko
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

#12

Post autor: Dextil »

jaruso13 pisze:Podłączenia kabli w sensorowanym silniku wolę nie zamieniać.
:OK Przy silniku z sensorami nie wolno ich zmieniać

:W

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#13

Post autor: jaruso »

Dextil pisze:
jaruso13 pisze:Podłączenia kabli w sensorowanym silniku wolę nie zamieniać.
:OK Przy silniku z sensorami nie wolno ich zmieniać

:W
Dlatego napisałem tak a nie inaczej :W

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#14

Post autor: jaruso »

W pierwszym poście jest fotka wnętrza przekładni.
Wewnątrz są zębatki w kolejności:
- 20t
- 28t
- 52t

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#15

Post autor: jaruso »

Zębatki wewnętrzne są takie same - przewinęło mi się przez ręce kilkanaście sztuk ;), zresztą to nie jest wiedza tajemna, można sprawdzić w manualu na stronie axiala.

Tu masz wnętrze przekładni wraitha:
Obrazek
Przekładnia różni się kształtem jednej połówki obudowy i jednego wałka zdawczego (dłuższy), ponieważ przekładnia wraitha przygotowana jest po DIG'a.

Wewnętrzne koła zębate mają oznaczenia:
AX30394 - (20T)
AX80010 - (28T+52T)

Między pierwszym a drugim kołem zębatym masz przełożenie 1,4:1 (28/20), między drugim a trzecim 1,857142857:1 (52/28) co daje łącznie 2,6:1 (2,6 obrotu wałka z zębatką odbiorczą na 1 obrót wałka wyjściowego przekładni).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Inne ...”