Od zera do Defendera

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Sport
ODPOWIEDZ
szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Od zera do Defendera

#1

Post autor: szafir51 »

O nie! Tylko nie kolejny Defender!

Tak, tak, wiem. W trialowcach Defenderów pełno. Ale ja jeszcze swojego nie mam, więc będzie kolejny :)

Tym razem postanowiłem zaszaleć i pójść w metal. Metalowa rama z przekładnią planetarną, mosty, wały, linki, zderzaki, progi, bagażnik, felgi, amortyzatory. Na deser pakiet oświetlenia, wyciągarka, symulator dźwięku.
Pomysł jest też taki, żeby pojazd był wodoodporny.

No to do dzieła. Czy coś z tego będzie?
0.jpg
Na pierwszy ogień poszły koła. Same metalowe felgi są już dość ciężkie
20201225-PC251004.jpg
20201225-PC251005.jpg
ale postanowiłem je jeszcze dociążyć
20201225-PC251006.jpg
wyszło coś ok. +150g na koło
20201225-PC251007.jpg
prawie 1,5 kg. Sporo.
20201225-PC251008.jpg
Potem przyszła pora na mosty. W środku lekko liźnięte smarem, postanowiłem rozkręcić i trochę je dosmarować, uszczelniając przy okazji smarem miejsca, którymi mogłaby się dostać do środka woda
20201225-PC251002.jpg
20201226-PC261009.jpg
Kolejny etap to przekładnia. Tam już było sucho jak pieprz. A bez smarowania nie ma jazdy, wiadomix
20201226-PC261010.jpg
Teraz można montować silnik. Póki co tymczasowo wygrzebałem z szuflady silnik 21T. Docelowy jeszcze nie wybrany.
20201226-PC261015.jpg

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#2

Post autor: szafir51 »

Dalej przyszła pora na linki. I tu miałem największy zgryz, bo nie wiem dlaczego uparłem się, że zawieszenie jest na 4 linkach, jak w moim Wranglerze. Kombinowałem, przekładałem i za nic nie mogłem dość jak to poskładać. W końcu z pomocą przyszła mi instrukcja do Axiala i po długościach linek doszedłem, że mają być 3 linki + drążek reakcyjny Panharda jak w Axialu SCX10.2.

Przód
20201226-PC261013.jpg
Tył
20201226-PC261014.jpg
I montaż do ramy
20201227-PC271016.jpg
20201227-PC271017.jpg
20201227-PC271018.jpg
Kolejny krok, montaż wałów. Tu obyło się bez większych problemów
20201227-PC271019.jpg
20201227-PC271020.jpg
20201227-PC271021.jpg
20201227-PC271022.jpg
Czas na montaż amortyzatorów (90mm). W środku sucho, postanowiłem dolać oleju maszynowego. Nie wiem, jaki to ma sens, ale dolałem. W razie czego wylać zawsze można :)
20201227-PC271023.jpg
20201228-PC281028.jpg
20201228-PC281029.jpg

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#3

Post autor: szafir51 »

Przyszła kolej na montaż serwa. I tu pojawił się pierwszy problem, bo okazało się, że tymczasowy silnik jest o ok. 3mm za długi i serwo nie wejdzie.
20201226-PC261012.jpg
Już wiem, że docelowy silnik nie może być zbyt długi. No cóż, żeby robota szła do przodu wytargałem silnik z Wranglera. Pasuje na styk.
20201228-PC281035.jpg
20201228-PC281031.jpg
20201228-PC281032.jpg
20201228-PC281033.jpg


Rama gotowa, czas na montaż kół
20201228-PC281034.jpg
20201228-PC281038.jpg
20201228-PC281037.jpg
20201228-PC281036.jpg
20201228-PC281039.jpg
i pierwszy test :)

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#4

Post autor: szafir51 »

Po świętach kurier dostarczył kolejną paczkę zawierającą ESC Quicrun 1080, pudełko na odbiornik, pakiet oświetleniowy oraz chłodzenie w postaci silnika LS7 V8
20201228-PC281040.jpg
Silnik już złożony
20210101-P1011041.jpg
powędrował na ramę. Serwo ledwo się mieści, ale się mieści :)
20210101-P1011043.jpg
Teraz pytanie o zabezpieczenie elektroniki przed wodą. Chciałbym zabezpieczyć moduł dźwiękowy i oświetlenie
20210101-P1011044.jpg
20210101-P1011045.jpg
20210102-P1021046.jpg
Do dyspozycji mam taki lakier zaprawkowy samochodowy lub ewentualnie żywicę epoksydową Epidian 652.
20210102-P1021047.jpg
Czego najlepiej użyć? Czy może iść w stronę dedykowanych środków do zabezpieczania elektroniki, tj. Plastik70 czy PVB60?

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#5

Post autor: ges »

szafir51 pisze:
2021-01-01, 23:08
O nie! Tylko nie kolejny Defender!
Który śmiał tak beztrosko rzucić taką obelgą? Coo za nieokrzesaniec!
Defków nigdy dość. :D :OK

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#6

Post autor: zotornik »

Zacząłem pisać to samo, to już się nie będę powtarzał ..... ale Defków i LR-ów nigdy dość :]

Ładnie pracuje napęd, nie widać żadnych drgań przenoszonych przez wały - to w nawiązaniu do tego filmiku "na plecach"
szafir51 pisze:
2021-01-02, 10:46
Przyszła kolej na montaż serwa. I tu pojawił się pierwszy problem, bo okazało się, że tymczasowy silnik jest o ok. 3mm za długi i serwo nie wejdzie.
Przelutowanie przewodów by odchodziły na boki nie wystarczy? Ciasno tam rzeczywiście.
Można podpiłować otwory w ramie i dokonać przesunięcia planetarki, o ile krzywizna mocowań wchodzących do ramy na to pozwoli. Tylko jak widzę, dodatkowo konieczna była by też przeróbka wału planetarka-rozdzielacz.
Wszystko się da, tylko szkoda w tej ganz nówce dodatkowo wiercić i piłować.

p.s.
Serwo jest "standardowej" szerokości - jakoś tak na zdjęciach grubo wygląda :zotornik
Moje mają coś w granicach 20 mm

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#7

Post autor: jaruso »

Ileż "fruktów" na dzień dobry :=
Robi wrażenie taka "zastawa stołowa" :OK
Będzie jamnik, kibicuję!
Karoseria - gotowiec, czy będziesz coś dłubał z 110'tki?

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#8

Post autor: szafir51 »

Serwo z tym silnikiem wchodzi na styk, wszystko ładnie pasuje. Ale jak wstawiłem V8 to serwo opiera się o te czerwone głowice. Tam jest ok. 1mm plastiku za dużo:
serwo.jpg
serwo.jpg (59.03 KiB) Przejrzano 2382 razy
można by to wyciąć czy spiłować, ale póki co nie widzę sensu - serwo przykręcone mocno, trzyma się dobrze.
jaruso pisze:
2021-01-02, 20:52
Karoseria - gotowiec, czy będziesz coś dłubał z 110'tki?
Drogi są dwie. Pierwsza to mój własny projekt i wydruk 3d. Projekt rodzi się w bólach, bo czasu mam zdecydowanie za mało na takie grzebanie. Wydrukowałem już dwa egzemplarze testowe, ostatni wypust wygląda tak:
Defender druk.jpg
Kilkadziesiąt części, wszystko łączone na śruby i inserty. Niestety trochę brakuje mi cierpliwości, żeby to dalej ciągnąć. Kupiłem gotowca + trochę szpeju i on zawita na tym podwoziu, a swój projekt będę dalej powoli dłubał aż nie dojdę co zadowalających rezultatów :)

Dzisiaj pomalowałem lakierem elektronikę świateł i dźwięku, na razie z jednej strony i schnie, jutro druga strona.

Pytanie o koła: kupiłem opony na felgi 1.9" o wymiarach 120 mm wysokości, 42mm szerokości. Zastanawiam się jednak nad mniejszymi, coś w okolicach 95/35mm lub 100/36mm, żeby pojazd wyglądał bardziej skalowo. Pytanie, czy Def dużo straci na właściwościach terenowych względem większych kół?

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#9

Post autor: n30n_neon »

noooo w końcu :D dobrze wiedzieć jakie będę miał problemy jak do mnie dolecą kolejne puzzle :D Wygląda zacnie :)
Daj cyne jaki konkretnie zamówiłeś zestaw oświetleniowy i jak to się sprawdza na budzie "zastępczej"

p.s; injora właśnie w njusach wydała nową skrzynkę biegów z miniserwem do zmiany przełożeń w skrzyni biegów w identycznym setupie podwozia .. ależ mnie zirytowali tym faktem, miesiąc po moim zakupie :radekface

Signum654
Teoretyk
Posty: 268
Rejestracja: 2020-09-04, 06:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Koszalin

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#10

Post autor: Signum654 »

Fajnego kita sobie sprawiłeś 👍 fajna baza pod defka

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#11

Post autor: ges »

Przeglądaj inne garaże. Tam są odpowiedzi na Twoje pytania.
120 mm dla defka, to zdecydowanie za wielkie balony. Chyba że wzorujesz się na TRXie :D

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#12

Post autor: szafir51 »

n30n_neon pisze:
2021-01-03, 02:32
Daj cyne jaki konkretnie zamówiłeś zestaw oświetleniowy i jak to się sprawdza na budzie "zastępczej"
Zamówiłem taki:
https://pl.aliexpress.com/item/32856375659.html

i jest lipton, bo on nie pasuje do budy sprzedawanej przez Injora. To jest chyba plug&play do oryginalnej budy TRX-a. W tej Injory są miejsca na pojedyncze diody 5mm i 3mm.
I teraz są dwie opcje:
1. Sprzedać całość i kupić coś innego. Też nie łatwo, bo potrzebuję 12 diod 3mm i 2 diod 5mm, a większość zestawów oświetleniowych ma 12 diod, głównie 5mm.
2. Kupić diody, złącza i podłączyć do tego sterownika, który mam.
Chyba pójdę w opcję nr 1.
p.s; injora właśnie w njusach wydała nową skrzynkę biegów z miniserwem do zmiany przełożeń w skrzyni biegów w identycznym setupie podwozia .. ależ mnie zirytowali tym faktem, miesiąc po moim zakupie :radekface
Z jednej strony szkoda, z drugiej strony czy to tak naprawdę potrzebne? Dla mnie może toczyć się wolno. Silnik 540 35T na 3S ma już imho wystarczająco dużą prędkość a i mocy mu nie brakuje.
ges pisze:
2021-01-04, 10:08
Przeglądaj inne garaże. Tam są odpowiedzi na Twoje pytania.
No właśnie przeglądam i stąd te dylematy :)

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#13

Post autor: n30n_neon »

szafir51 pisze:
2021-01-04, 16:37

Zamówiłem taki:
https://pl.aliexpress.com/item/32856375659.html


2. Kupić diody, złącza i podłączyć do tego sterownika, który mam.
nie wiem czy myślimy o tym samym. Da rade podłączyć do tego sterownika TRXowego od injory, nowe diody elektroluminescencyjne zamiast tych diód smd ? gdzieś tu na forum czytałem że, tak przerabiają. Ciekawe czy ESC wybuchnie :>>

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#14

Post autor: szafir51 »

Pewnie, że da radę, tylko szkoda mi to rozbebeszać. No nic, pójdzie na sprzedaż, ja już zamówiłem nowe. Szkoda tylko mojej pracy, bo już zdążyłem zabezpieczyć przed wodą moduł i światła. Przy okazji zamówiłem opony 100x36mm, powinny lepiej "siąść" pod Defkiem.

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Land Rover Defender D130 by szafir51

#15

Post autor: szafir51 »

Ok, to bierzemy się za malowanie wnętrza. Najpierw żmudne oklejanie wszystkiego taśmą
IMG_20210111_223323.jpg
potem podkładowanie
IMG_20210112_234337.jpg
i pomalowane
IMG_20210113_151829.jpg
P1131180.JPG
Muszę przyznać, że jestem ukontentowany efektem końcowym :)

Żeby auto jechało, musi być prund. Zamówiłem pakiet 3s2p z ogniw Li-Ion 18650. Zamysł był taki, żeby zmieścić je pod ramą, miejsca na 135x60x18mm by tam wystarczyło. Pakiety przyszły wstępnie zgrzane wg przekazanego rysunku
IMG_20210112_234409.jpg
Potem tylko dolutowanie przewodów prądowych i wyprowadzeń do balansera
IMG_20210113_152804.jpg
i wstępny projekt obudowy
IMG_20210113_152939.jpg
Niestety okazało się, że pakiet pod ramę się nie zmieści. Razem z obudową ma ok. 23 mm grubości, jakieś 2 mm za dużo i mosty się na nim opierają przy pełnym wciśnięciu amorków. Cóż, trzeba będzie montować na ramie.

I finalna wersja obudowy. Wydrukowałem gumową uszczelkę i przykleiłem rzep do montażu na aucie:
P1161181.JPG
P1161182.JPG
Oprócz tego z boku małą kieszonkę na wtyczkę od balansera, żeby się kabelek nie majtał.

Samo podwozie dostało zderzaki i progi. Niestety mocowanie przedniego zderzaka jest za długie a nie da się go mocniej wsunąć bo blokuje je serwo. Chińczyk nie pomyślał, trzeba będzie skrócić o jakieś 2 cm.
P1161183.JPG
Jeszcze taki pomysł na kierownicę mi przyszedł do głowy
IMG_20210108_151440_1.jpg
IMG_20210108_151400_1.jpg


Ale muszę popracować nad tematem żeby zmieścić serwo w desce rozdzielczej.

Tymczasem trwają prace nad wyciągarką. Przerobiłem serwo na 360 stopni, drukuję mocowania serwa i atrapę wyciągarki do zamocowania na zderzaku.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Sport”