LD D110 - Injora

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Sport
szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#46

Post autor: szafir51 »

ges pisze:
2021-02-02, 15:20
Jeszcze jeden drobny detal - proporcje.
:>>

Jeżeli idziesz w kierunku "skalowego landka", to trzymaj się mocno za portfel :D
Ale o co chodzi z proporcjami? Mógłbyś wyjaśnić, bo nie za bardzo chwytam?

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: LD D110 - Injora

#47

Post autor: n30n_neon »

O wszysto w skali, buda, opony, rozsraw osi, prześwit zawieszenia, szerokość mostów itp. co do milimetra

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: LD D110 - Injora

#48

Post autor: ges »

n30n_neon pisze:
2021-02-02, 17:25
O wszysto w skali, buda, opony, rozsraw osi, prześwit zawieszenia, szerokość mostów itp. co do milimetra
Nie do końca o to chodzi. Wszystkie budy są robione w uproszczeniach (wymiarowych). Po to, żeby pasowały pod nasze modelarskie standardy.
Chodzi o proporcje budy, względem tej od Czechów czy choćby porównując do popularnego "chińskiego defka" (coś a la ten od RC4WD czy inne Team żiRaffe).
Zobacz jaką wysokość ma "kabina". Jaka jest szerokość samej budy.
Podwozie, a konkretniej szerokość mostów, to etap następny. :D
Także im bliżej skalowego modelu tym wincyj "problemów". Ale podoba mi się kierunek działania. :OK :D

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#49

Post autor: szafir51 »

No to właśnie nie do końca tak jest.

Injora dla swojego D110 podaje wymiary:
Wheelbase: 313mm/12.3inch
Size: 500 x 236 x 170mm/19.69 x 9.29 x 6.69inch

RC4x4:
Wheelbase: 330mm
Lenght: 495mm
Width: 208mm

RCMODELex
Overall Length - 523mm
Width - 213.5mm
Height - 174mm
Wheelbase - 334mm

To które są te prawdziwe, 1:10?

Jak pisałem wcześniej, Land Rover wprowadził na początku modele 90 (Ninety) i 110 (One Ten). Numer pochodzi od rozstawu osi w calach - 90" (rozstaw osi 236cm, długość nadwozia 408cm), 110" (280 cm, długość nadwozia 460cm).
Potem na potrzeby m.in. wojska i różnych specjalistycznych zastosowań wprowadzono dłuższą wersję D127 o rozstawie osi 323cm i długości nadwozia 500cm (przemianowano to z czasem na D130 ale już bez zmiany rozstawu osi). W tej wersji po prostu rozcięli auto na 2 części i wspawali 17" blachy.
D127 był poddawany wielu różnym modyfikacjom, w zależności od potrzeb. Sprzedawano nawet samo podwozie z zabudową przodu, a resztę każdy sam rzeźbił jak mu trzeba było.

Tak więc żadne z powyższych bud nie jest D110 patrząc na rozstaw osi. Żadne nie ma 11" rozstawu osi. Najbliżej im do D127/130, ale tutaj też proporcje są różne. Współczynnik długości do szerokości dla Injora to 2,11, RC4x4: 2,37 a RCMODELex 2:45. Oryginalnie jest ~2,9.
Wymiary które podawałem i tak są przybliżone, bo im więcej szukałem informacji tym więcej różnych wyników znajdowałem. Każda strona podaje nieco inne wymiary.
Także tak, chińskie podwozie Injory, które jest dopasowane do ramy i mostów SCX10.2 ma najbardziej zaburzone proporcje. Mimo wszystko akurat w przypadku tego auta można spokojnie przymknąć na to oko :)

Tak jeszcze patrząc na to podwozie RCMODELex to... wydaje się być identyczne z tym Injory, które składałem (no ok, inne są poszerzenia błotników i są też progi w zestawie).

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: LD D110 - Injora

#50

Post autor: ges »

Żaden model nie jest idealnie w 1:10
Porównywanie do wymiarów auta 1:1 to nie jest dobry trop. Zapomnij o wymiarach prawdziwego auta. Jesteśmy w świecie modeli aut. :)
Tak jak napisałem wcześniej. Nasze modele (a najbardziej karoserie) są robione w uproszczeniu. Ja piszę, żebyś zwrócił uwagę na proporcje kabiny względem pozostałych wymiarów (na oko nie na milimetry) a Ty o rozstawie osi.
Jest jeszcze jeden istotny element. Nie każdy widzi subtelne różnice. :)

Najprościej jest/będzie zrobić eksperyment stawiając obok siebie:
- defka "chińskiego" - mam więc jak się kiedyś spotkamy łatwo będzie zweryfikować
- defka leksanowego, np. Traxxasowego
- defka injorowego

Wtedy się okaże co mam na myśli.

Edit:
Jeszcze jedna sugestia, mam nadzieję, wyjaśniająca co mam na myśli.
Budy defków mam posadzone na podwoziach MST, a nie Axialu. A dlaczego? :)
Żeby koła nie wyłaziły poza obrys.

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: LD D110 - Injora

#51

Post autor: ges »

Zanim się dokopałem do zdjęć, to już posta edytować nie mogłem.
"Chiński defek" na axialu:
https://i.imgur.com/BC7F20P.jpg
https://i.imgur.com/n71ojPH.jpeg
I teraz, żeby "naciągnąć" budę na podwozia o takich szerokościach mostów, należy proporcjonalnie powiększać budę.
Większość producentów skaluje długość i szerokość. A wysokość dziwnym trafem nie idzie "w parze".

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: LD D110 - Injora

#52

Post autor: ges »

Obiecuję, że więcej już nie będę spamował. :q
Powinienem taką grafikę machnąć przy pierwszym poście dot. proporcji.
Mam nadzieję, że widać tu o co mi chodziło.
Załączniki
zestawienie-defkow.png

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#53

Post autor: szafir51 »

ges
tak, wiem, o co ci chodzi - jak pisałem, Injora robi budę pod Axiala, który ma szersze mosty niż MST. Wspomniane wyżej nadwozia są trochę bliżej oryginału, ale to wciąż nie jest skala 1:10, tylko jakiś jej wariant. I wciąż to nie jest D110 :P W pełni skalowo to trzeba jednak samemu rzeźbić nadwozie z nosem w dokumentacji technicznej, gotowce zawsze idą na jakieś ustępstwa.

Dobra, koniec offtopu. Paczajmy i podziwiajmy lepiej co kolega n30n_neon robi ze swoim Defkiem.

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: LD D110 - Injora

#54

Post autor: n30n_neon »

szafir51 pisze:
2021-02-03, 11:43

Dobra, koniec offtopu. Paczajmy i podziwiajmy lepiej co kolega n30n_neon robi ze swoim Defkiem.
Nawiązała sie bardzo fajna merytoryczna dyskusja tylko, niestety przez Was to mam ochotę wjechać nim teraz w ognisko :jakby Wady są i z moimi zdolnościami raczej jeszcze ich przybędzie :)

Pytanie o skalowalność. Czy zmiana opon 116x42 na opony 100x39 ma jakikolwiek sens ? czy zrezygnować z felg 1.9 i przejść na 1.55
i iść bardziej w 90mmx24mm

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#55

Post autor: szafir51 »

poczekaj chwilę, do mnie idą właśnie opony 100x36mm. Założę i zobaczymy jak to będzie wyglądało na aucie. Obawiam się tylko, że znikną w tych wielkich nadkolach. Trzeba by opuścić nieco ramę tylko jak, krótsze amorki?

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: LD D110 - Injora

#56

Post autor: n30n_neon »

szafir51 pisze:
2021-02-03, 13:06
poczekaj chwilę, do mnie idą właśnie opony 100x36mm. Założę i zobaczymy jak to będzie wyglądało na aucie. Obawiam się tylko, że znikną w tych wielkich nadkolach. Trzeba by opuścić nieco ramę tylko jak, krótsze amorki?
Nie mów, że w końcu pokażesz całe auto w swoim garażu :OK
albo wyższe wieżyczki na tych tak zwanych "malinkach"

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#57

Post autor: szafir51 »

uważaj, bo się doczekasz :)

Awatar użytkownika
n30n_neon
Teoretyk
Posty: 84
Rejestracja: 2007-04-11, 01:17
Imię: Konrad
Lokalizacja: Warszawa

Re: LD D110 - Injora

#58

Post autor: n30n_neon »

Dzisiaj udało mi się zmarnotrawić troszkę służbowego czasu. Na warsztat trafiły amorki i ich wysokość. Prawdopodobnie w późniejszym czasie amorki zakupię inne. Kilka fotek, bez zbędnego gadania :D
Pole bitwy
Pole bitwy
Trzpień amortyzatora -10mm
Trzpień amortyzatora -10mm
Finał
Finał
Ewidentnie Defek poszedł w dół, sporym kosztem wykrzyżu. Z amorków 100mm zrobiło sie 90mm. Czeka mnie zmiana opon na mniejsze a finalnie pewnie jeszcze felgi i przedłużenie przednich linków o jakieś 5/10mm

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: LD D110 - Injora

#59

Post autor: szafir51 »

Fajny ten kolorek, patrząc na niego trochę żałuję, że kupiłem zieleniaka.

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: LD D110 - Injora

#60

Post autor: ges »

O! I masz potencjalnego kupca.
Sprzeeedaaaawaaaj! 😄

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Sport”