Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Sport
Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#16

Post autor: Deny rc »

Dobrze powiedziane co do indywidualnych preferencji dot. Opony, ich wyglądu itp. i zgadzam się w 100% ale ze względu na ograniczenia budżetowe nowy zakup będzie musiał na trochę dłużej wystarczyć więc chciałbym coś co robi robotę ;) a nie chce stać w tyle jak Wasze modele będą się wpinać na wypasionych gumach :D hehe

Czy tak wygląda chiński Hyrax?
https://m.pl.aliexpress.com/item/400027 ... 0275840702&

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#17

Post autor: Deny rc »

Drodzy! Jeszcze jedna kwestia póki nie poszedłem dalej w budowie.. link skrętu - póki co przy takim ustawieniu kąta zwrotnic przy maksymalnym skręcie link dotyka górnej części dekla mostów. Wydaje mi się że gdyby był zagięty to jeszcze kilka stopni skrętu by się uzyskało a obecnie nie ma tych deklarowanych 45° Chyba że to złudne bo kąt skretu będzie super i nie warte dłubania na tym etapie bo najpierw należy złożyć wszystko i podpiąć serwo?

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#18

Post autor: zotornik »

Deny rc pisze:
2020-06-27, 17:54
Czy tak wygląda chiński Hyrax?
Podany link dziwnie się otwiera - z telefonu wklejany?

W każdym razie pisałem o takich oponach:
http://rc-trial.pl/viewtopic.php?f=82&t ... 45#p343166

Za niecałe 100 zł masz je tu:
https://pl.aliexpress.com/item/32810360 ... hweb201603_

Jeżeli mają to być opony o średnicy ok. 120 mm, to w temacie linkowanym poniżej, pada kilka propozycji
http://rc-trial.pl/viewtopic.php?f=16&t=15025

Deny rc pisze:
2020-06-27, 17:59
Drodzy! Jeszcze jedna kwestia póki nie poszedłem dalej w budowie.. link skrętu - póki co przy takim ustawieniu kąta zwrotnic przy maksymalnym skręcie link dotyka górnej części dekla mostów. Wydaje mi się że gdyby był zagięty to jeszcze kilka stopni skrętu by się uzyskało a obecnie nie ma tych deklarowanych 45° Chyba że to złudne bo kąt skretu będzie super i nie warte dłubania na tym etapie bo najpierw należy złożyć wszystko i podpiąć serwo?
Z "maksymalizacją" wychylenia zwrotnic nie przesadź - jest coś takiego jak granica poprawnej mechanicznej pracy dla przegubów w zwrotnicy. Przesadzisz, to może pracować na naprężeniu i pęknie kielich lub co tam jest.
Najpierw złóż, a poprawić, zmodernizować zawsze jeszcze będziesz mógł.

Deny rc pisze:
2020-06-26, 12:15
przy skręcaniu tyłu trochę za bardzo "chciałem" i ...
Skręcając elementy z ABS-u trzeba wykazać się sporym wyczuciem. Przeciągniesz, to zerwiesz "gwint" lub odkształcisz element i będzie coś źle pracować np. nie osiowo lub łożysko będzie się lub coś blokować.
Głównie piszę o skręcaniu mostów, skrzyni czy też przekładni. Dokręcasz aż się elementy zejdą i do pierwszego wyraźnego oporu - potem zwykle "oddaję" pół obrotu w tył.

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#19

Post autor: Deny rc »

Składamy dalej.. a właściwie to już skończyłem KIT z pudła ;) Kilka fotek po drodze i pytań przed "pierwszym uruchomieniem" :D a później pytania o dalsze mody.

1) Złożona w końcu skrzynia.. Umordowałem się nad nią, kilka razy rozkręcałem i skręcałem ponownie, raz za mocno i wtedy bardzo ciężka praca - raz za słabo i rozłażąca się obudowa. Zatornik-u uwierz że wziąłem sobie do serca Twoje rady aby nie przesadzać ze skręcaniem ABS szczególnie przy przekładni ale jednak nie poszło tak łatwo :biglol
Teraz pytanie: Czy powinien być nieduży luz przy poruszaniu wg. strzałek na zdjęciu?
Ten luz powoduje, że gdy założę silnik i zębatkę to siłą rzeczy w zależności od ułożenia się tego luzu zębatkinie będą w jednej lini się stykać.

2) W instrukcji mamy podane coś w stylu, że odległość między zębatkami ma być taka jak po włożeniu "kartki papieru". Hmm.. Ustawiłem na oko i czułość w dłoni tak aby praca była cicha i bez dużych oporów. Postąpiłem następująco: dociśnięcie silnika z zębatką na max, następnie ruch dużą zębatką - było trudno i głośno. Następnie lekko odpuściłem - było lepiej. Następnie minimalnie odsunąłem i finalnie skręciłem.. Oceńcie proszę na zdjęciach czy wygląda to w porządku.

3) Dociśnięcie śruby ze sprężyną sprzęgła?? tak to sie nazywa? W instrukcji była podana odległość od talerza do kołnierza nakrętki na 8mm. Pytam bo czasami piszecie że ktoś za mocno dokręcił sprzęgło itp. a to dziwne bo instrukcja to podaje :) Dajcie znać czy wg. waszych doświadczeń powinno być inaczej niż w instrukcji?

4) Serwo - na razie do pierwszych jazd zakładam wg. instrukcji czyli na ramę - w zestawie były gumki i tulejki. Pytanie czy widzicie konieczność ich stosowania, ja szczerze mówiąc nie widzę ale to mój pierwszy KIT. Natomiast jestem pewny że serwo trzeba nieco dać wyżej bo po założeniu orczyka dotyka link od panharda więc bez sensu przeszkadza. Zobaczcie na zdjęciu jak to wszystko jest blisko.. nie podoba mi się to ;)

Crow - kupiłem za Twoim poleceniem SRT ;) wygląda solidnie! Zaraz testy ale.... nie mogę wepchnąć tego ameliniowego orczyka. Orczyk niby 25T? Pchać mocniej :hehe czy jednak coś może być nie tak?

5) Amory - Zalane olejem z KIT-a tj 30WT bo szkoda było nie wykorzystać. Pytanie jak się ma wartość 30WT do 350cst? Który rzadszy? co to za oznaczenia?

6) Buda lexan - do pierwszych jazd muszę ją mieć i zrobić pierwsze malunki zanim się zabiorę za Hardbody. Pytanie - ponieważ zajmuję się też modelarstwem plastikowym/redukcyjnym to posługuję się aero ale dysza 0,4mm. Próbować malunków czy nie jest to warte aż takiego zachodu ? :D i nie mA sensu się męczyć a nalezy się zaopatrzyć w "szpraje" do budy, jedna puszka starczy?
Jeżeli możecie to podeślijcie proszę link gdzie mogę zakupić Hardbody Cherokee ;)

Macie pomysł czym wyciąć ładnie "mordę" :D mojemu Jeepowi? Skalpelem nie daję rady, nożyczki też słabo.
Załączniki
106489596_278780479862098_5377302815346319068_n.jpg
_1.jpg
74431526_624450591502515_5760087618136231545_n.jpg
79281674_320355925643765_4925019764198789284_n.jpg
103355702_290891902320863_1745730198263140088_n.jpg
106419029_302140640969396_4771892993651956737_n.jpg
83392783_710594386361936_2191700687074177264_n.jpg
106281562_595751141364613_6009960937356406827_n.jpg
106331888_2322177978091148_978316148056772609_n.jpg
74632432_2591912161122870_5158280765880122775_n.jpg

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#20

Post autor: Deny rc »

Z czego wykonujecie nadkola? Hips?

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#21

Post autor: welna79 »

Deny rc pisze:
2020-07-01, 00:41
Z czego wykonujecie nadkola? Hips?
Hips
Spienione
Pudełka po CD
Opakowanie po serkach homo
itp

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#22

Post autor: ges »

welna79 pisze:
2020-07-01, 07:25
Opakowanie po serkach homo
:biglol :biglol

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#23

Post autor: zotornik »

Deny rc pisze:
2020-06-30, 20:24
Macie pomysł czym wyciąć ładnie "mordę" mojemu Jeepowi? Skalpelem nie daję rady, nożyczki też słabo.
A wygląda jakbyś siekierką wycinał :o
Może pod tym linkiem z mojego garażu coś podpatrzysz: http://rc-trial.pl/viewtopic.php?f=82&t ... 35#p350176
Krok pierwszy trasujesz "długie proste" rysikiem, zaokrąglenia katów - jakkolwiek to brzmi poprawiam ręcznie.
Krok drugi, to kilkakrotne przejechanie nożykiem Olfy po wytrasowanych liniach - nie na siłę, nie na raz, ale jakbyś japoński miecz wykuwał raz , raz, raz, aż przetniesz (no i o podkładce nie zapominając).
Krok trzeci, jak już wyciąłeś prostokąt, to pilnikiem iglakiem okrągłym lub obłym w zależności od promienia, poprawiasz "kąty".
Deny rc pisze:
2020-06-30, 20:24
W instrukcji mamy podane coś w stylu, że odległość między zębatkami ma być taka jak po włożeniu "kartki papieru".
Potraktuj to dosłownie. Poniżej przykładowy link do filmiku, który obrazuje o co z tym papierem się rozchodzi:

Takich filmowych, bądź opisowych poradników ustawiania luzu znajdziesz w internecie moc.
https://www.rccaraction.com/think-you-h ... gear-mesh/
Powyższa metoda jest punktem wyjścia, następnie sprawdzam ręcznie, czy nie ma oporów, a jeszcze następnie następnie podpinam silnik do elektroniki i na obrotach słucham głośności pracy układu zębatek - jak jęczy, rzęzi lub wyje, to jeszcze delikatnie odpuszczam.
Z czasem docenisz cichą pracę układu napędowego, więc lepszy minimalnie za duży luz niż męczący twoje i otoczenia uszy jazgot.
Deny rc pisze:
2020-06-30, 20:24
Dociśnięcie śruby ze sprężyną sprzęgła?? tak to sie nazywa?
Postępuj za instrukcją, jak docisk będzie za słaby, to dokręcisz. Kluczyk do kół i ze dwa inbusy zawsze trzeba mieć ze sobą, ot taki dobry zwyczaj.
Tu za bardzo nie doradzę, bo przez wszystkie lata miałem tylko jeden trialowy model ze sprzęgłem - reszta kręciła na sztywno, bez asekuracji.
Deny rc pisze:
2020-06-30, 20:24

... w zestawie były gumki i tulejki. Pytanie czy widzicie konieczność ich stosowania
Jak były w zestawie to montuj, po co mają leżeć w pudełku.

Na ten czas ode mnie tyle.

p.s.
Ali... to jedno ze źródeł karoserii Cherokee - ale jest kilka różnych wersji, część z mocno podciętymi nadkolami pod modele na większych kołach - putanie co ma być finalnie?
https://pl.aliexpress.com/item/40003185 ... 7563%23566_

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#24

Post autor: Deny rc »

Jerry_Cornelius pisze:
2020-07-01, 19:04
Nie polecam w tym przypadku na papier bo zbyt mocno się zazębia. Przerabiałem to i wolałem już na "słuch" bo na papier darło pape przeraźliwie, że byłem w szoku... dopiero jak poruszałem na słuch przestało hałasować.

"Ten wyczuwalny luz 1mm" - tutaj ważne pytanie ode mnie, czy po odpięciu wałów oraz zdjęciu zębatki atakującej z silnika - czy słychać i czuć trekotanie metaliczne w środku skrzyni biegów?

Orczyk niestety albo z zestawu plasticzany albo https://asiatees.com/display?Axial-SCX1 ... 6804&pid=1

Co do nadkol... to polecę Ci ten zestaw dedykowany do tej budy co masz ale można przystosować do hardbody ;) https://www.thingiverse.com/thing:3206130

Co do Serwa to masz w zestawie "podkładki" by orczyk w miarę ładnie wpasowywał się w tą wnękę od panharda ;)

Pozdr.
Już zanim wszystko do skrzyni podpiąłem to wiele razy ją obadałem dookoła właśnie pod względem tego niewielkiego luzu jak i terkotania w środku. Jak obudowę zbyt mocno dowalę to wszystko rzęzi i ciężko chodzi. Jak z umiarem to jest w miarę lekko ale pracę skrzyni jednak trochę słychać... Nie wiem czy to metaliczny dźwięk.. Bardziej słychać to że tryby się mocno zazębiają ale na słuch dla mnie do przyjęcia. Dużych oporów nie ma przy poruszaniu. Wkurza mnie tylko ten luz bo jak można zobaczyć na zdjęciach to ten 1mm albo nawet mniej ale zębatki nie są idealnie równo. Chyba że podczas pracy luz nie będzie ważny bo skrzynia zawsze pójdzie bardziej w prawo i na zęby od silnika będzie nachodzić idealnie równo. Teraz to takie kręcenie w paluchach. Gdy kręcę mostami i cisza jak makiem zasiał ale tam przecież tylko dwie zębatki a tutaj jednak jest czym kręcić. Drążę temat bo nie chce sytuacji że zacznę zabawę w terenie i rozwalę skrzynie lub inne graty do niej podpięte bo trochę to kosztuje a i zabierze mi przyjemność z zabawy już na początku ;)

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#25

Post autor: Deny rc »

Deny rc pisze:
2020-07-02, 01:36
Jerry_Cornelius pisze:
2020-07-01, 19:04
Nie polecam w tym przypadku na papier bo zbyt mocno się zazębia. Przerabiałem to i wolałem już na "słuch" bo na papier darło pape przeraźliwie, że byłem w szoku... dopiero jak poruszałem na słuch przestało hałasować.

"Ten wyczuwalny luz 1mm" - tutaj ważne pytanie ode mnie, czy po odpięciu wałów oraz zdjęciu zębatki atakującej z silnika - czy słychać i czuć trekotanie metaliczne w środku skrzyni biegów?

Orczyk niestety albo z zestawu plasticzany albo https://asiatees.com/display?Axial-SCX1 ... 6804&pid=1

Co do nadkol... to polecę Ci ten zestaw dedykowany do tej budy co masz ale można przystosować do hardbody ;) https://www.thingiverse.com/thing:3206130

Co do Serwa to masz w zestawie "podkładki" by orczyk w miarę ładnie wpasowywał się w tą wnękę od panharda ;)

Pozdr.
Już zanim wszystko do skrzyni podpiąłem to wiele razy ją obadałem dookoła właśnie pod względem tego niewielkiego luzu jak i terkotania w środku. Jak obudowę zbyt mocno dowalę to wszystko rzęzi i ciężko chodzi. Jak z umiarem to jest w miarę lekko ale pracę skrzyni jednak trochę słychać... Nie wiem czy to metaliczny dźwięk.. Bardziej słychać to że tryby się mocno zazębiają ale na słuch dla mnie do przyjęcia. Dużych oporów nie ma przy poruszaniu. Wkurza mnie tylko ten luz bo jak można zobaczyć na zdjęciach to ten 1mm albo nawet mniej ale zębatki nie są idealnie równo. Chyba że podczas pracy luz nie będzie ważny bo skrzynia zawsze pójdzie bardziej w prawo i na zęby od silnika będzie nachodzić idealnie równo. Teraz to takie kręcenie w paluchach. Gdy kręcę mostami i cisza jak makiem zasiał ale tam przecież tylko dwie zębatki a tutaj jednak jest czym kręcić. Drążę temat bo nie chce sytuacji że zacznę zabawę w terenie i rozwalę skrzynie lub inne graty do niej podpięte bo trochę to kosztuje a i zabierze mi przyjemność z zabawy już na początku ;)
No jednak jest coś na rzeczy :) Dokładnie na tym filmie widać jak likwidują ten luz.. pytanie tylko czy z tym luzem da się żyć bo producent takiej modyfikacji w instrukcji nie przewidział. Zobaczcie film


Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#26

Post autor: Deny rc »

jakiś kolejny patent..


Trudno mi zrozumieć co producent mógł niby spieprzyć że trzeba takie zabawy uskuteczniać w nowym modelu

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#27

Post autor: Deny rc »

Jeszcze jeden


Awatar użytkownika
Crow
Teoretyk
Posty: 851
Rejestracja: 2018-07-04, 05:44
Imię: Jacek
Lokalizacja: Pomorskie
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#28

Post autor: Crow »

Nie ogarniam... to jest błąd projektowy?

Deny rc
Teoretyk
Posty: 111
Rejestracja: 2015-03-16, 17:34
Imię: Deny
Lokalizacja: Warszawa

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#29

Post autor: Deny rc »

Crow pisze:
2020-07-02, 20:35
Nie ogarniam... to jest błąd projektowy?
Czołem! Też tego nie rozumiem - kupujesz Axiala a tu takie kwiatki.. Zakładam, że głośna praca skrzyni nie spowoduje jej uszkodzeń lecz tylko brak komfortu użytkowania. Ogólnie lipa straszna ale uporałem się z tym.. Rozkręcałem skrzynię z 10 razy - pomógł najbardziej sposób z pierwszego filmy czyli dopasowanie rurki fi 5,1 mm na wałek 5mm. Długość rurki ok 7mm. Efekt -> Brak luzu więc można idealnie zestawić dużą zębatkę z atakiem silnika.

Głośna praca skrzyni - jak za mocno się skręci obudowę to szoruje baardzo i ciężko chodzi. Więc obudowa musi być kręcona z umiarem. Słychać delikatnie pracę zębatek vs np. lekko szumiące mosty ale cóż.. Nie miałem aż tak głośnego chrobotania jak gość na filmie nr 2 czy 3. Niestety nie znalazłem nigdzie u nas dostępnych tych cieniutkich podkładek 3racing 0,1mm 0,2mm 03mm. Kombinowałem z podkładkami na wał o grubości rzędu 0,7mm 0,8mm ale były zbyt grube. Faktycznie zaczynało chodzić bezszelestnie jak mosty ale co z tego gdy nie można było skręcić obudowy bo wtedy wszystko siedziało zbyt ciasno. Generalnie odpuściłem bo uważam że hałasu nie ma, a luz został zlikwidowany przez docięcie tulejki tak jak na filmie nr 1

Żeby sobie na koniec składania modelu poprawić humor... :radekface2 to napotkałem kolejny problem - podczas jazdy testowej przy maksymalnym skręcie prawo/lewo bardzo szarpie modelem - po prostu zacina się.. Załączam Wam film. Może wiecie o co chodzi? Dodam, że przy ręcznym poruszaniu elementów nie wyczuwa się nieprawidłowej pracy, chodzi luźno. Orczyk skrętu nie dotyka nigdzie skrajnie innych elementów. A przecież musi skręcać 45 stopni bo taka jego konstrukcja.. Orczyk plastik z pudła Axial. Metalowy niby 25T kupiony a nie wchodzi na serwo. Serwo SRT DL5020 z polecenia kolegi Crow

FILM:


PS wiem że koło się telepie - ale było wciśnięte tylko na plastik felgę do testu ;)


Możecie polecić jakąś apraturę 3/4 ch? Niestety moja szwankuje i wykonuje czasami nieskoordynowane drobne ruchy.. Ważny jest budżet - nie ma za wiele :)

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Axial SCX10 ver. II Jeep Cherokee KIT by Deny

#30

Post autor: zotornik »

Deny rc pisze:
2020-07-03, 01:19
podczas jazdy testowej przy maksymalnym skręcie prawo/lewo bardzo szarpie modelem - po prostu zacina się..
Przegub kardanowy ma swoje ograniczenia co do maksymalnego kąta pracy (pisałem już o tym wcześniej). To co widać na filmie, sugeruje, że obecnie w skrajnych położeniach, czyli w tym wypadku maksymalnych wychyleniach skrętu, przekraczasz ów maksymalny punkt zapewniający swobodną i płynną pracę przegubu krzyżowego.
Podobnie jest gdy kardany wału napędowego pracują pod zbyt dużym kątem. Układ napędowy pracuje, model jedzie, ale widać czasami takie jakby skokowe poruszanie się modelu, szczególnie zauważalne na mniejszej prędkości.
Wracając do skrętu twojego modelu, to w wielu modelach konstruktorzy zapewnili konstrukcyjne ograniczenia wychylenia, dzięki którym z automatu unikasz takiej sytuacji. Oczywiście zakładam, że masz most złożony jak należy ... chyba, że toi kolejna niedoróbka Axiala.
Na teraz, aby nie uszkodzić (nie ukręcić) kardanów - wykorzystując na apce funkcję EPA (End Point Adjust) zmniejsz maksymalne wychylenie skrętu.
Deny rc pisze:
2020-07-03, 01:19
Orczyk plastik z pudła Axial. Metalowy niby 25T kupiony a nie wchodzi na serwo. Serwo SRT DL5020 z polecenia kolegi Crow
Policz na wszelki wypadek zęby na wieloklinie serwa i w gnieździe orczyka. Jak jest po 25, to któryś z producentów "odwalił" kolejną fuszerkę. Orczyk ABS z zestawu wchodzi na serwo?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Sport”