Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Sport
szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#1

Post autor: szafir51 »

Cześć,

Zdążyłem się już co nieco pobawić szybszymi modelami i postanowiłem spróbować z czymś wolniejszym. Założenia takie, że podchodzę to tematu budżetowo, bez wydawania miliona monet na początek.

Zakupiłem na portalu aukcyjnym (ponoć) powystawowy model Reely Free Men, będący klonem Axiala SCX10.2, coś takiego:
https://www.conrad.pl/p/model-samochodu ... en-1893843
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
Apkę i odbiornik mam, jakieś pakiety LiPo 2S i 3S też się znajdą.

Zamówiłem już u naszych chińskich przyjaciół combo szczotkowe: 540 Motor 60A ESC Carbon Brushed Shaft 3.175mm For 1/10 RC Car 35T
oraz serwo: EMAX ES3005 42g Metal Analog Servo for RC Airplane Waterproof

W oczekiwaniu na zamorską przesyłkę postanowiłem pogrzebać przy budzie, bo ta oryginalna jakoś średnio mi pasuje. Jako, że mam drukarkę 3d pomyślałem, że sam zrobię sobie nadwozie. Wybór padł na Jeepa Wranglera, bo znalazłem całkiem fajny model 3d.
06-wiz.jpg
07-wiz.jpg
08-wiz.jpg
09-wiz.jpg
Niestety model może i fajnie wygląda na renderowanych obrazkach, ale do druku kompletnie się nie nadaje. Przygotowanie go do wydruku to kupa roboty, więc na razie bawię się w modelarstwo 3d na komputerze :)

PS. Mam nadzieję, że w dobrym dziale, jak nie to proszę modów o przeniesienie.

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#2

Post autor: szafir51 »

Póki co udało mi się zrobić z grubsza proste elementy nadwozia, zrobiłem też próbny wydruk.
10.jpg
11.jpg
12.jpg
I tu się pojawił pierwszy problem. Przeskalowałem model 3d do takich wymiarów, żeby rozstaw osi był 313 mm, taki jak w podwoziu Reely. Jednak coś nie pykło i buda wyszło za krótka. Muszę popracować nad wymiarami, bo ta oryginalna jest o jakieś 7 cm dłuższa.
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
Jak to ze sobą zgrać? Zdemontować te oryginalne zderzaki Reely i zastąpić drukowanymi z modelu?

Jakieś porady, podpowiedzi dla początkującego?

Awatar użytkownika
tomaszkowalski719
Teoretyk
Posty: 72
Rejestracja: 2019-09-03, 07:41
Imię: Kamil
Podziękował : 6 razy

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#3

Post autor: tomaszkowalski719 »

Pytanie do Ciebie kolego. Co zrobisz że stara buda? Może miałbyś ochotę sprzedać jeśli tak w jakiej kwocie?

Wysłane z mojego SM-J730F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2732
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#4

Post autor: ges »

Spróbuj skrócić linki, żeby rozstaw osi pasował do budy.
A jeśli chodzi o zderzak, to dremel i cięcie ramy :)

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#5

Post autor: szafir51 »

@tomaszkowalski719
póki nowa buda nie będzie gotowa to stara póki co zostaje na aucie.

@ges
ale to nie chodzi o to, żeby dopasować podwozie do budy tylko odwrotnie :) Buda póki co się projektuje, na tym etapie można jeszcze wszystko poprawić.

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#6

Post autor: szafir51 »

Przedłużyłem maskę o 2,5 cm, poszerzyłem nadwozie o 6 mm i jakoś to zaczyna wyglądać. Czas ogarnąć zderzaki.
Jeep v12.jpg
Ech, kiedy te chińczyki przyślą elektronikę... liczyłem, że dzisiaj już będzie ale chyba będę się musiał uzbroić w cierpliwość.

Awatar użytkownika
Jakoob
YOTA Maniak / AT
YOTA Maniak / AT
Posty: 2639
Rejestracja: 2011-10-10, 13:50
Imię: pije Kuba do Jakuba
Lokalizacja: WPR
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#7

Post autor: Jakoob »

szafir51 pisze:@tomaszkowalski719
póki nowa buda nie będzie gotowa to stara póki co zostaje na aucie.

@ges
ale to nie chodzi o to, żeby dopasować podwozie do budy tylko odwrotnie :) Buda póki co się projektuje, na tym etapie można jeszcze wszystko poprawić.
Ges pominął pomocnicze pytanie :hehe - czy karoseria jest/będzie w skali 1:10? Czy przy projektowaniu trzymasz się wymiarów pojazdu 1:1 czy dostosowujesz karoserię modelu do podwozia, to chyba istotne pytanie :frank

Awatar użytkownika
Radek
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 11533
Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
Imię: noname
Lokalizacja: WOT
Podziękował : 26 razy
Otrzymał podziękowań: 60 razy

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#8

Post autor: Radek »

szafir51 pisze:Przedłużyłem maskę o 2,5 cm, poszerzyłem nadwozie o 6 mm i jakoś to zaczyna wyglądać. Czas ogarnąć zderzaki.
Jeep v12.jpg
Ech, kiedy te chińczyki przyślą elektronikę... liczyłem, że dzisiaj już będzie ale chyba będę się musiał uzbroić w cierpliwość.
Przedłużył bym budę w miejscu tylnych drzwi, bo wydają się krótkie, chyba że tak jest w oryginale.

Powiedz a jak te podwozie z Conrada jakościowo i jak ze skrętem, zbliżony jest do 45 stopni?

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#9

Post autor: szafir51 »

jakoobcycles pisze:Ges pominął pomocnicze pytanie :hehe - czy karoseria jest/będzie w skali 1:10? Czy przy projektowaniu trzymasz się wymiarów pojazdu 1:1 czy dostosowujesz karoserię modelu do podwozia, to chyba istotne pytanie :frank
Chciałbym zachować skalę 1:10. Poszukam w necie wymiarów karoserii Wranglera, może macie jakieś sprawdzone źródło?
Przedłużył bym budę w miejscu tylnych drzwi, bo wydają się krótkie, chyba że tak jest w oryginale.
Patrząc po zdjęciach to proporcje są zachowane, "długi" Wrangler 4D ma tylne drzwi wyraźnie krótsze niż przednie.
Powiedz a jak te podwozie z Conrada jakościowo i jak ze skrętem, zbliżony jest do 45 stopni?
Jakościowo jest wg mnie bardzo dobrze. W komplecie KIT dostałem dodatkowo taki zestaw
https://www.conrad.pl/p/zestaw-konwersj ... 01-1852467
oraz lepsze amorki
https://www.conrad.pl/p/amortyzator-ole ... 22-1852474
i takie ładne pokrywki na dyfry
https://www.conrad.pl/p/pokrywa-obudowy ... 16-1852472

Zębatki bardzo ładnie obrobione, wszystko pasuje. Skręt kół jest bardzo duży, oglądałem na YT filmy z Axialem SCX10.II i w tym moim wygląda to podobnie - na pewno nie jest gorzej. Z podwozia jestem mega zadowolony. Dodatkowo miał przyjść sam kit a przyszedł z reglem wp1040 i silnikiem 21T.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Jeep Wrangler by szafir51

#10

Post autor: jaruso »

szafir51 pisze:
jakoobcycles pisze:Ges pominął pomocnicze pytanie :hehe - czy karoseria jest/będzie w skali 1:10? Czy przy projektowaniu trzymasz się wymiarów pojazdu 1:1 czy dostosowujesz karoserię modelu do podwozia, to chyba istotne pytanie :frank
Chciałbym zachować skalę 1:10. Poszukam w necie wymiarów karoserii Wranglera, może macie jakieś sprawdzone źródło?
Jeśli podwozie to kopia axiala to o rzeczywistej skali 1:10 możesz zapomnieć, te modele są "1:10" tylko z nazwy. Już sama szerokość mostów uniemożliwia wykonanie na nich modelu w skali 1:10.

Jeśli chciałbyś w karoserii zachować rozstaw osi jaki masz obecnie w podwoziu, tj. 313mm, to trzeba przyjąć dla karoserii skalę ok 9,4:1, szerokość nadwozia w nadkolach miała by wtedy ok 199mm, długość (od zderzaka do zderzaka) ok 500mm. To takie wyliczenia "pi razy oko" na podstawie danych katalogowych modelu....
szafir51 pisze:@tomaszkowalski719
@ges
ale to nie chodzi o to, żeby dopasować podwozie do budy tylko odwrotnie :) Buda póki co się projektuje, na tym etapie można jeszcze wszystko poprawić.
W tym miejscu pozwolę się nie zgodzić. Lepiej wg mnie zachować proporcje karoserii (zwłaszcza gdy robisz ją od początku) i zmodyfikować podwozie żeby całość jak najbardziej zbliżona była do oryginału, niż "naciągać" niektóre wymiary karoserii by pasowała na podwozie.
Takie "naciąganie" to stosują właśnie producenci modeli, po to, aby na jedno podwozie pasowało wiele nadwozi - to wymaga kompromisów, jedne wyglądają lepiej, inne gorzej.
Zmiana rozstawu osi w modelu nie jest skomplikowana, zwykle wystarczy wykonać dłuższe/krótsze linki zawieszenia, zmienić ich punkty mocowania itd.
Skracanie i wydłużanie ramy też jest możliwe.
Tak naprawdę ogranicza Cię szerokość mostów z docelowym offsetem felg, szerokością opon i hexów oraz Twoja wizja modelu jako całości - czy to ma być "monster truck" z dużym liftem i kołami wystającymi mocno poza nadkola, czy też coś bardziej cywilnego? Na Twoim miejscu wybrałbym skalę w oparciu o docelową szerokość karoserii w nadkolach, porównał ją z wymiarami 1:1 i obrał skalę dla całego modelu. Jeśli trzeba będzie podwozie lub rozstaw osi skrócić bądź wydłużyć w rozsądnym zakresie to nie powinno być z tym problemu.
Takie przedłużenie samej maski wg mnie zaburza za bardzo proporcje modelu.
Na koniec - zrób jak uważasz, Tobie ma się ten model podobać ;)

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#11

Post autor: szafir51 »

jaruso

wielkie dzięki za szczegółowe wyjaśnienie sytuacji. Faktycznie, pomierzyłem ramę i mosty i wychodzi jak napisałeś, musiała by być skala 1:9,4.

Zastanawiałem się dłuższą chwilą nad "moją wizją" modelu. Jako, że to pierwszy tego typu mój model to chciałbym trochę nim pojeździć. Boję się, że jak zacznę dłubać i dłubać to nigdy tego nie skończę.
Decyzja taka, że póki co dopasuję nadwozie do podwozia bez przeróbek. Jak się spodoba to zobaczę w którą stronę będę chciał iść, 100% skali czy poprawy właściwości off-roadowych. Mając gotowy model łatwo będzie wyprodukować inną budę.

Z przedłużeniem maski to był taki eksperyment, żeby zobaczyć jak to wygląda na ramie. Bo to co wcześniej wydrukowałem wyglądało jakby ktoś założył za krótkie spodnie :)

Dostałem SMS-a z poczty, że przesyłka do odbioru. Miodzio.

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#12

Post autor: szafir51 »

Karoseria póki co cały czas "się robi" a ja mam dwa pytania:

1. Po zdemontowaniu silnika kręciłem zębatką odbiorczą i w jest pewien moment, w którym zębatka ciężej się obraca. Rozebrałem skrzynię i wyszło mi na to, że problemem są piasty walu (AX30435) od zębatki dyferencjału. Po skręceniu zębatki z piastami nie jest zachowana współosiowość obu piast, przez co zębatka ma lekkie bicie. W jednym położeniu luźniej zazębia się z pozostałymi zębatkami, w innym jest za ciasno, co powoduje opór. Rozkręciłem piasty, wszystko wyczyściłem, skręciłem ponownie ale problem dalej występuje. Da się z tym coś zrobić?

2. Problem z amortyzatorami. Mam takie: https://www.conrad.pl/p/amortyzator-ole ... 22-1852474

I teraz co się dzieje - amortyzatory przed pierwszym ściśnięciem są sztywne. Jak raz je ścisnę to potem pracują normalnie. Po chwili znów trzeba je ścisnąć, żeby pracowały normalnie. Dzieje się tak z wszystkimi czterema. Co może być przyczyną i co można z tym zrobić?

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#13

Post autor: szafir51 »

coś już jest, ale rodzi się w bólach :)
IMG_20191109_114932.jpg

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#14

Post autor: szafir51 »

ech, tan czas... żeby go było tyle co go nie ma.

Buda już dawno podrukowana, wyszlifowana i sklejona. Pomalowałem żywicą epoksydową z domieszką perłowego pigmentu, kolor wyszedł świetny ale niestety bardzo nierówny. Znowu szlifowanie, do znudzenia. Masakra ile się przy tym narobiłem
IMG_20191117_145158.jpg
IMG_20191117_145208.jpg
IMG_20191117_145213.jpg
IMG_20191117_145220.jpg
IMG_20191117_145224.jpg
IMG_20191117_145227.jpg
Na to poszedł podkład Motip Filler
IMG_20191123_133321.jpg
IMG_20191123_133328.jpg
IMG_20191123_133334.jpg
IMG_20191123_133338.jpg
Przy okazji wyszły różne niedoskonałości, więc znów uzupełnianie braków, szlifowanie, malowanie. I tak w kółko :)

Kolor wybrałem ciemnozielony, taki trochę butelkowy. Do tego poszerzane nadkola w czarnym półmacie. Kolor wyszedł świetnie, muszę porobić tylko zdjęcia.

Niestety roboty przy tym nadwoziu zostało jeszcze dużo a czasu jak na lekarstwo. Wpadł więc pomysł, że kupię gotowca a to będę sobie powoli strugał.

szafir51
Teoretyk
Posty: 161
Rejestracja: 2019-10-04, 12:48
Imię: Rafał
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jeep Wrangler by szafir51 (Reely)

#15

Post autor: szafir51 »

Tak to wygląda po pomalowaniu
IMG_20200112_140300.jpg
IMG_20200112_140246.jpg
IMG_20200112_140233.jpg
IMG_20200112_140228.jpg
Są jeszcze poszerzenia nadkoli, zderzaki, detale itp.

Póki co kupiłem nadwozie Jeepa Injora na Ali. Wiedziałem, że nie będzie pasowało i albo przeniesienie napędu na przód pod maskę, tam gdzie więcej miejsca albo cięcie wnętrza. Cięcia chciałem uniknąć. Pomyślałem o podgrzaniu wnętrza opalarką i ukształtowaniu, niestety okazało się to dość trudne, bo miejsca brakowało bardzo dużo.
Finalnie padła decyzja - wycinam całe niepasujące wnętrze i robię nowe pod wymiar ramy i gratów.
IMG_20200110_064702.jpg
IMG_20200110_064642.jpg
IMG_20200110_064713.jpg

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Sport”