Toyota BJ40 Ugly Duckling

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Sport
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#46

Post autor: Pirx »

Nie, miałem na myśli awarie innych uczestników. Toyka dała radę przejechać wszystkie trasy bezawaryjnie włączając odcinek specjalny "extreme".

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#47

Post autor: Pirx »

Porównanie z 1:1. W gruncie rzeczy proporcje są ok tylko tylne koło za bardzo z tyłu - będę to przerabiać
Załączniki
22365275_10203543001491205_895218588944538294_n.jpg

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#48

Post autor: zotornik »

To jeszcze zaznacz, który jest który ;)

Awatar użytkownika
RC-Nennox
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 2568
Rejestracja: 2013-11-17, 14:55
Imię: Błażej
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#49

Post autor: RC-Nennox »

Wiadomo! Ten ładniejszy :)

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#50

Post autor: Pirx »

Zabrałem się za przebudowę tyłu zgodnie z początkowym planem (jak na pierwszym zdjęciu oryginalnego pojazdu).
Po pierwsze skróciłem tylne linki i wał i teraz rozstaw osi wynosi 285 mm (o 10 mm mniej).
Po drugie zabrałem się za lutowanie bagażnika.

Chciałbym usłyszeć Waszą opinię odnośnie przednich i tylnych nadkoli.
Szerokość opony Pit Bull na feldze to 42 mm. Szerokość modelu z kołami to 240 mm a szerokość karoserii z błotnikami to 165 mm (przód) i 182 mm (tył).
Zgodnie z regulaminem nadkola powinny zakrywać 10% szerokości opony czyli 4,2 mm z każdej strony.
Z przodu z każdej strony koła wystają po (240-165)/2 = 37,5 mm więc zakryte jest 42-37,5 = 4,5 mm.
Z tyłu będzie odpowiednio więcej.
Formalnie wszystko jest niby w porządku ale na oko od razu widać, że cała sprawa wygląda na mocno naciąganą.
Zanim jednak pojawią się oskarżenia chciałbym wyjaśnić, że model nie jest robiony "na śledzika" pod zawody (jest ciężki i ma wysoko środek ciężkości) a chodzi mi jedynie o odtworzenie pojazdu istniejącego w skali 1:1. W razie czego na zawodach gotów jestem przyjąć odpowiednią ilość pkt karnych (do Extreme się na razie nie piszę bo boję się zniszczyć model, poza tym takim modelem nie miał bym tam szans :) ).
Załączniki
Meet-Brian.jpg
DSC_0047.JPG
DSC_0048.JPG
DSC_0049.JPG

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#51

Post autor: Pirx »

Dzięki Jerry ale przemyślałem całą sprawę i doszedłem do wniosku, że model nie nadaje się do sportów. Muszę jeszcze przemyśleć sprawę czy migrować w stronę Extreme czy raczej zrobić coś zupełnie od nowa bo nie widzę możliwości przeróbek, które pozwoliłby na dostosowanie tego modelu do wymogów klasy.

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#52

Post autor: Pirx »

Właśnie tego się obawiam, że w extreme będzie szybka destrukcja a spędziłem przy nim naprawdę wiele godzin :/.
Model jest już obniżony: amortyzatory przód mają 90 mm (110 oryginał) a tył 70 mm i są zamontowane pod kątem prostopadle do osi pojazdu. Bardziej już nie obniżę bo wtedy drążek serwa opiera się o linkę skrętu.
Żeby nie było wątpliwości co do kwestii regulaminowych musiałbym zrobić sporo zmian (prawie całe nowe nadwozie):
- z tyłu zabudowa musiałby być na całą szerokość modelu (pkt. 6 regulaminu) + musiałbym zrobić jakieś nadkola żeby przykryć koła,
- kształt przednich nadkoli (pomijając kwestę szerokości) nie spełnia zasady w regulaminie, że nadkola mogą być tylko lekko profilowane (pkt 4).

Usłyszałem też opinię, że mój model w ogóle nie przypomina normalnie spotykanego na drodze seryjnego pojazdu (pkt 1).

Cały czas się jeszcze zastanawiam co zrobić... ciężki orzech.
Wiedziałem, że będą problemy ale nie mogłem się powstrzymać żeby go zrobić i mimo wszystko jestem zadowolony.
Marzy mi się klasa, która z jednej strony pozwalałaby na budowanie modeli wyglądających extreme ale z detalami (obowiązkowe wnętrze, kierowca, szpej itd.) :). Uczestników na zawodach jest coraz więcej więc kto wie, może kiedyś...

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#53

Post autor: jaruso »

Pirx, wstrzymaj się jeszcze z radykalnymi decyzjami. Wg. mnie nie wszystkie wymienione przez Ciebie niezgodności są zasadne jeśli chodzi o regulamin klasy sport. Trzeba się temu bliżej przyjrzeć, bo model jest nietypowy pod paroma względami.

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#54

Post autor: welna79 »

Prix, zrób nową mydelniczkę na tył a z tej zrób np przyczepkę
To powinno pomóc w ukierunkowaniu się pod Szporty
:OK

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#55

Post autor: Pirx »

Wełna - to bardzo dobry pomysł z tą przyczepką!
Przeprojektuję tył a z przodu dam dodatkowe pałąki przy nadkolach, które poszerzą zabudowę i jednocześnie osłonią nadkola. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#56

Post autor: welna79 »

:OK

Tak czułem że jesteś sprytny i coś wykombinujesz przy małym naprowadzeniu ;)

Do dzieła
:VV

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#57

Post autor: jaruso »

Model na pierwszy rzut oka kojarzy się z Extreme, ale jak mu się bliżej przyjrzeć, to już niekoniecznie...
Okazuje się, że wynika to głównie z tego, że model ten bazuje na karoserii w skali 1:10, która w tej klasie pozwala na więcej niż w przypadku modeli z nieco większymi (fabrycznymi) nadwoziami, ale przypominam, skala 1:10 była i jest na tym forum "skalą wiodącą".

Zacznę od sprostowania (to nie do Ciebie osobiście Szymon) - to, że ktoś znajdzie w sieci zdjęcie jakiegoś zmotanego pojazdu 1:1 nie oznacza wcale, że model bazujący na takim pojeździe będzie automatycznie spełniał wymogi klasy Sport!
To tak nie działa, nawet jeśli pierwowzór tej zmoty z 1:1 był seryjnie produkowanym pojazdem 4x4.

Jeśli chodzi o Twój model Szymonie, to podtrzymuję to o czym pisałem Ci na PW i w wątku - w postaci przedstawionej na zdjęciach:
pirx top view.JPG
pirx1.JPG
nie spełnia on regulaminu klasy Sport, ale lista niezgodności ogranicza się praktycznie do tylnej zabudowy modelu, a ich usunięcie nie powinno sprawić większych problemów na tym etapie.
Jeśli chodzi o przednią część karoserii, to mamy tu do czynienia z nadwoziem bez stałego dachu, więc wymagana jest klatka bezpieczeństwa z co najmniej czterema punktami mocowania do nadwozia/podwozia. Patrząc na fotki, widać że wymóg ten jest spełniony.

Tylna zabudowa. Za szoferką i przodem ze zmodyfikowanej karoserii wadera mamy "coś", co nie przypomina fabrycznej zabudowy pick-upa od toyoty, potraktować to należy więc jako zabudowę typu Truggy. Zabudowa taka jest dopuszczona w modelach Sport, jednak musi mieć na całej długości szerokość co najmniej równą szerokości kabiny (dopuszcza się lekkie ścięcie tylnych narożników jak to ma miejsce w axial honcho). Najlepiej ilustruje to ta grafika:
truggy - typy zabudowy.jpg


Przy pomiarze nie bierze się pod uwagę nadkoli. Jeśli kabina ma różną szerokość, należy dokonać pomiaru w jej najszerszym miejscu.
W tym konkretnym przypadku, gdzie kabina ma zmienną szerokość , pomiaru należy dokonać w tym miejscu (zaznaczone żółta linią):
pirx top view2.jpg
Fotografia nie jest zrobiona idealnie z góry, ale chyba widać o co chodzi?
Pod tym względem model nie spełnia wymogów regulaminu klasy Sport.

Tylna zabudowa powinna być co najmniej takiej samej szerokości jak maksymalna szerokość kabiny, na fotografii zaznaczyłem minimalną szerokość tylnej zabudowy niebieskim kolorem.
Tylna zabudowa jako przedłużenie kabiny powinna również rozpoczynać się zaraz za szoferką (patrz rysunek "Dopuszczone zabudowy typu "truggy"), u Ciebie pojawiła się tam nienaturalna przerwa.
Uwzględnij to przy poprawkach, w sumie będzie to na plus dla modelu nie tylko wizualnie, ale też zlikwidujesz możliwość dostawania się w tą szczelinę przeszkód, ze słupkami włącznie.

Poza głównym wymogiem co do zabudowy truggy dotyczącym jej szerokości, zabudowa ta musi spełniać warunki jak dla klasycznej zabudowy, w szczególności:
a) opony tylne, podobnie jak przednie powinny być „schowane” w zabudowie lub w tylnym nadkolu w takim stopniu, aby spełniało to warunki dla klasy Sport (minimum 10% szerokości),
b) zabudowa musi mieć solidnie przymocowany tylny zderzak wyznaczający długość modelu, tylne koła nie mogą wystawać poza ten zderzak (podobnie jak przednie koła nie mogą wystawać przed przedni zderzak),
c) rama musi ciągnąć się przez całą długość modelu.

Z wymienionych punktów a-c, model w tej chwili nie spełnia prawdopodobnie podpunktu a).
Koła muszą chować się z każdej strony w nadkolach co najmniej w 10% swojej szerokości, być może wypuściłeś te rurki nad koła wystarczająco daleko, ale są one zdecydowanie za krótkie - patrząc z góry na model nie pokrywają opony z przodu i z tyłu, zwężają się i kończą za wcześnie.
Tak mniej więcej powinno to wyglądać, nadkole musi pokrywać minimum 10% szerokości koła, ale na całej jego szerokości, a nie tylko na środku:
pirx fender.jpg
Niestety, takie malutkie nadkole, pokrywające 10% koła ale tylko w najszerszym miejscu ("daszek" nad środkiem opony) nie przejdzie - zakładając opony dużej średnicy (w stosunku do nadwozia) trzeba liczyć się z konsekwencjami.
Podobnie można przesadzić z rozstawem kół na osi w przypadku nadkoli w stylu axial poison spider:
ax80122-1_800x533.jpg
ax80122-1_800x533.jpg (61.98 KiB) Przejrzano 2371 razy
Mają one różną szerokość, więc należy tak je dopasować (lub koła/opony/hexy) aby patrząc od góry w najwęższym miejscu pokrywały minimum te 10% szerokości koła na całej widocznej z góry "długości opony".

To samo dotyczy pokrycia kół na osi przedniej, jednak u Ciebie wydaje się to być spełnione patrząc na fotki i licząc, że dobrze wykonałeś obliczenia tych 10% szerokości.

Podsumowując, rzeczy do poprawy:
1. Szerokość tylnej zabudowy - nowa "mydelniczka" jak to Staś określił :D .
2. Zmniejszenie odstępu pomiędzy kabiną a zabudową.
3. Poprawić tylne nadkola tak, aby pokrywały koła co najmniej 10% ich szerokości na całym obrysie (upewnić się czy z przodu jest z tym OK).

W razie wątpliwości dzwoń, pisz ;)


Ps. Na koniec pół żartem - pół serio, skoro wzorowałeś się na tym konkretnym pojeździe 1:1 to aż prosiło by się o zastosowanie takich samych opon w naszej skali (super swampery) ;) , nie są one przy okazji węższe od tych obecnych? Jaki by to miało wpływ na pokrycie opon przez nadkola?

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#58

Post autor: Pirx »

Wooow! Trudno o bardziej wyczerpującą odpowiedz: - dziękuję.
Myślę, że można by ją wkleić do FAQ regulaminu klasy Sport.
Zabieram się w takim razie do pracy.

Z tymi oponami oczywiście masz rację. I nawet są chyba trochę węższe. I nawet mam takie opony ale.... Pit Bulle lepiej robią w terenie. Sprawdziłem. :)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#59

Post autor: jaruso »

Nie ma sprawy.
Pirx pisze:[...]Nawet mam takie opony ale.... Pit Bulle lepiej robią w terenie. Sprawdziłem. :)
Tak myślałem, to taka "podpucha"/test był z mojej strony ;)
Sprawdź zatem, czy coś można powalczyć offsetem koła lub szerokością hexa, by z przodu mieć solidne te minimum 10% szerokości w nadkolu.

Awatar użytkownika
Pirx
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 578
Rejestracja: 2016-01-11, 15:16
Imię: Szymon
Lokalizacja: Rybnik
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

Re: Toyota BJ40 Ugly Duckling

#60

Post autor: Pirx »

Z przodu zrobię coś podobnego jak na pierwszym zdjęciu poniżej. Nie jest to zakrycie koła bezpośrednio przez błotnik ale przecież chyba nie o to w tym przepisie chodzi? Przy okazji osłonię te błotniki bo często obrywają na os'ach.
Tył może tak jak w czerwonej Toyce - aluminium tłoczone na formie z drewna, lub z samego drewna (balsa?) lub tradycyjnie - hips.
W planach mam też plandekę dla kierowcy.
Załączniki
14.jpg
29.jpg

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Sport”