CR-01 - oryginał i modyfikacje
- Rafał Kowina
- Adept / AT!
- Posty: 924
- Rejestracja: 2007-10-20, 11:55
- Imię:
- Lokalizacja: Świnoujście
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
CR-01 - oryginał i modyfikacje
Tamiya CR-01 – model który jest odpowiedzią rynkową japońskiego producenta na bardzo popularnego Axiala AX10. Twórcy poniekąd wzorowali się na przerabianych konstrukcjach opartych o mosty modelu TLT-1.
Cechami głównymi wyróżniającymi podwozie CR-01 są między innymi:
1. Zawieszenie oparte o układ rockersów i amortyzatorów (nie są one jednoczesnym mocowaniem sprężyn).
2. Przekładnia planetarna – bardzo cicha i wytrzymała, jej najsłabszym elementem jest pin, przez który przekazywana jest moc na wał główny, jednakże jak dotąd (prawie 2 lata użytkowania) nic się z nim nie stało, nie słyszałem również o jakiś większych problemach. Ważne jest odpowiednie ustawienie odległości między zębatką atakującą na silniku a odbierającą. Ustawienie „na kartkę papieru” nie zawsze się sprawdza, najlepszym sposobem jest ustawienie zębatek na słuch, jeśli przekładnia chodzi cicho, nie rzęzi, nie stuka – możemy sobie pogratulować.
3. Mosty – duża „gruszka”, skrajnie szerokie, z zewnątrz podobne do tych z TLT, największymi zmianami są C-huby które możemy wymienić w kilka sekund w razie ich uszkodzenia (w TLT trzeba wówczas wymienić całą obudowę mostu) oraz możemy dzięki nim ustawić kąt wyprzedzenia zwrotnicy (caster angle).
MODYFIKACJE
1. Zwrotnice – oryginalne plastikowe są podatne na wyginanie, przez co zwiększa się promień skrętu modelu, wymiana na aluminiowe rozwiązuje ten problem.
2. Wały – oryginalne przekaszają się i w efekcie ukręcają bardzo szybko. Wymiana na trx z aluminiowymi zabierakami lub kompletne alu wały 3Racing. Unikałbym wałów opartych o przeguby CVD i ich pochodne. Wymagają one częstego smarowania, są mniej odporne na brud oraz nie zapewniają takich kątów pracy co klasyczne kardany.
3. Półosie HD i blokada dyferencjału HD – trzpienie w oryginalnych półosiach ulegają z czasem zaokrągleniu, w ekstremalnych przypadkach możemy stracić napęd na jedno lub więcej kół. Oryginalna blokada dyfra, choć funkcjonalna z czasem się wyklepuje przez co powstają na niej duże luzy i trakcja modelu na tym cierpi.
4. Aluminiowe hexy mocujące felgi. Plastikowe zapiekają się w felgach, co przy wymianie kół naraża nas na utratę ważnego pina.
5. Zmniejszanie promienia skrętu poprzez spiłowanie c-huba w miejscu, w którym styka się z nim ramię zwrotnicy (przy maksymalnym jej wychyleniu).
6. Inny tuning: zakup części aluminiowych, zwolnic itp.
Uwagi:
1) Oryginalne felgi nie pasują do zwolnic 3Racing.
2) Wały 3Racing wymuszają na nas zwiększenie rozstawu osi w pojeździe.
3) Sprężyny Tamiya nie pasują do Alu mocowań 3Racing.
4) Części przeniesienia napędu (koszyk satelitek w przekładni, dyferencjał lub jego blokada) oraz zawieszenia (zwrotnice, rod-endy) skręcajcie na loctait.
Ograniczenie RTI
Aby wystartować w klasie Extreme wymogiem jest okiełznanie gigantycznego wykrzyżu CR’ki. Można to zrobić na kilka sposobów:
1. Poprzez ograniczenie pracy amortyzatorów np. umiejscowienie tulei, krótkiego odcinka modelarskiego przewodu paliwowego lub po prostu grubo nawiniętej taśmy izolacyjnej na goleni amortyzatora. Ogranicza to niestety skok ogólny zawieszenia.
2. Poprzez spięcie mostu z ramą przy użyciu zip-tie (czyli „zipki”, „trytki” …). Używane często na 5 minut przed pomiarem RTI na zawodach.
3. Poprzez wymianę oryginalnych stabilizatorów na twardsze, np. wykonane ze szprychy rowerowej.
PS: Wersja BETA W wolnej chwili dojdzie parę fotek i myślę, że jeszcze kilka zdań.
pozdr
Cechami głównymi wyróżniającymi podwozie CR-01 są między innymi:
1. Zawieszenie oparte o układ rockersów i amortyzatorów (nie są one jednoczesnym mocowaniem sprężyn).
2. Przekładnia planetarna – bardzo cicha i wytrzymała, jej najsłabszym elementem jest pin, przez który przekazywana jest moc na wał główny, jednakże jak dotąd (prawie 2 lata użytkowania) nic się z nim nie stało, nie słyszałem również o jakiś większych problemach. Ważne jest odpowiednie ustawienie odległości między zębatką atakującą na silniku a odbierającą. Ustawienie „na kartkę papieru” nie zawsze się sprawdza, najlepszym sposobem jest ustawienie zębatek na słuch, jeśli przekładnia chodzi cicho, nie rzęzi, nie stuka – możemy sobie pogratulować.
3. Mosty – duża „gruszka”, skrajnie szerokie, z zewnątrz podobne do tych z TLT, największymi zmianami są C-huby które możemy wymienić w kilka sekund w razie ich uszkodzenia (w TLT trzeba wówczas wymienić całą obudowę mostu) oraz możemy dzięki nim ustawić kąt wyprzedzenia zwrotnicy (caster angle).
MODYFIKACJE
1. Zwrotnice – oryginalne plastikowe są podatne na wyginanie, przez co zwiększa się promień skrętu modelu, wymiana na aluminiowe rozwiązuje ten problem.
2. Wały – oryginalne przekaszają się i w efekcie ukręcają bardzo szybko. Wymiana na trx z aluminiowymi zabierakami lub kompletne alu wały 3Racing. Unikałbym wałów opartych o przeguby CVD i ich pochodne. Wymagają one częstego smarowania, są mniej odporne na brud oraz nie zapewniają takich kątów pracy co klasyczne kardany.
3. Półosie HD i blokada dyferencjału HD – trzpienie w oryginalnych półosiach ulegają z czasem zaokrągleniu, w ekstremalnych przypadkach możemy stracić napęd na jedno lub więcej kół. Oryginalna blokada dyfra, choć funkcjonalna z czasem się wyklepuje przez co powstają na niej duże luzy i trakcja modelu na tym cierpi.
4. Aluminiowe hexy mocujące felgi. Plastikowe zapiekają się w felgach, co przy wymianie kół naraża nas na utratę ważnego pina.
5. Zmniejszanie promienia skrętu poprzez spiłowanie c-huba w miejscu, w którym styka się z nim ramię zwrotnicy (przy maksymalnym jej wychyleniu).
6. Inny tuning: zakup części aluminiowych, zwolnic itp.
Uwagi:
1) Oryginalne felgi nie pasują do zwolnic 3Racing.
2) Wały 3Racing wymuszają na nas zwiększenie rozstawu osi w pojeździe.
3) Sprężyny Tamiya nie pasują do Alu mocowań 3Racing.
4) Części przeniesienia napędu (koszyk satelitek w przekładni, dyferencjał lub jego blokada) oraz zawieszenia (zwrotnice, rod-endy) skręcajcie na loctait.
Ograniczenie RTI
Aby wystartować w klasie Extreme wymogiem jest okiełznanie gigantycznego wykrzyżu CR’ki. Można to zrobić na kilka sposobów:
1. Poprzez ograniczenie pracy amortyzatorów np. umiejscowienie tulei, krótkiego odcinka modelarskiego przewodu paliwowego lub po prostu grubo nawiniętej taśmy izolacyjnej na goleni amortyzatora. Ogranicza to niestety skok ogólny zawieszenia.
2. Poprzez spięcie mostu z ramą przy użyciu zip-tie (czyli „zipki”, „trytki” …). Używane często na 5 minut przed pomiarem RTI na zawodach.
3. Poprzez wymianę oryginalnych stabilizatorów na twardsze, np. wykonane ze szprychy rowerowej.
PS: Wersja BETA W wolnej chwili dojdzie parę fotek i myślę, że jeszcze kilka zdań.
pozdr
- Radek
- Dinożarł / AT!
- Posty: 11534
- Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
- Imię: noname
- Lokalizacja: WOT
- Podziękował : 26 razy
- Otrzymał podziękowań: 60 razy
Re: CR-01 - oryginał i modyfikacje
Czekam z utesknieniem OAA bo mam zamiar zakupic cos i sie wacham miedzy CR-01 a Tundra Toyota, ale po luknieciu w sklepie w realu na czesci jakos przemawia bardziej do mnie CR-01 , choc z wygladu ladniejsza jest tundra.Rafał Kowina pisze:PS: Wersja BETA W wolnej chwili dojdzie parę fotek i myślę, że jeszcze kilka zdań.
Pozdro i dzieki za cale to info czekam na wiecej
-
- Początkujący
- Posty: 2044
- Rejestracja: 2009-03-22, 22:43
- Imię:
- Lokalizacja: Wolin
- Otrzymał podziękowań: 10 razy
jak chcesz wierny model to crka nie dokonca się do tego nadaje , również jak chcesz robić model pod zawody to trzeba go troche ograniczyć w stosunku do tego co oferuje standard .
Jeśli te powyższe rzeczy, ci nie przeszkadzają to Crka w dobrym konfigu i ogumieniu wjedzie tam gdzie tundra/f350 zawraca na 2x prostszym terenie ( oczywiście nie ujmując nic nikomu ). No i awaryjność praktycznie żadna a jak nawet to kompletna zebatek do przekładni to 6$ a na most 11$, ale to sie zmienia raz na hoho ruski rok .
masz fotki mojej po tuningu wiecej juz praktycznie nie ma co zmieniać, tam nawet są łożyska w zwolnicach zamiast tulejek.
http://rc-trial.ayz.pl/phpBB/viewtopic. ... c&start=45
pzdr. Łukasz
Jeśli te powyższe rzeczy, ci nie przeszkadzają to Crka w dobrym konfigu i ogumieniu wjedzie tam gdzie tundra/f350 zawraca na 2x prostszym terenie ( oczywiście nie ujmując nic nikomu ). No i awaryjność praktycznie żadna a jak nawet to kompletna zebatek do przekładni to 6$ a na most 11$, ale to sie zmienia raz na hoho ruski rok .
masz fotki mojej po tuningu wiecej juz praktycznie nie ma co zmieniać, tam nawet są łożyska w zwolnicach zamiast tulejek.
http://rc-trial.ayz.pl/phpBB/viewtopic. ... c&start=45
pzdr. Łukasz
- Radek
- Dinożarł / AT!
- Posty: 11534
- Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
- Imię: noname
- Lokalizacja: WOT
- Podziękował : 26 razy
- Otrzymał podziękowań: 60 razy
Aaaa to ja wiem znaczy chyba wiem, ale jakos mi tak bardziej CR-01 wyglada na bardziej odpowiedni w teren, choc przyznam ze modele Tundry, czy F350 bardziej sie podobaja wizualnie i latwiejsze by byly do malowania, albo nawet by mogly byc biale, a w CR-01 to nie wyda, trzeba shit malowacwyspiarz pisze:jak chcesz wierny model to crka nie dokonca się do tego nadaje , również jak chcesz robić model pod zawody to trzeba go troche ograniczyć w stosunku do tego co oferuje standard .
Pozdro
- Radek
- Dinożarł / AT!
- Posty: 11534
- Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
- Imię: noname
- Lokalizacja: WOT
- Podziękował : 26 razy
- Otrzymał podziękowań: 60 razy
hmm no dobra, ale zawody to , to samo co spotkania i zloty? I czy np. mozna brac udzial dla przejechania toru, bez punktacji i miejsca? Ja raczej mysle o hobby, a nie o sporcie, czy tak sie nie da? Bo ja za kiepski w uszach na jakies zawody, ja w zyciu nie bylem w modelarni, zawsze mnie to pasjonowalo, ale byl albo brak kasy, albo nie bylo gdzie
Musze sie zaglebic bardziej w regulaminy, zeby zalapac o co w tym chodzi OAA
Musze sie zaglebic bardziej w regulaminy, zeby zalapac o co w tym chodzi OAA
-
- Znawca / AT!
- Posty: 4878
- Rejestracja: 2006-06-29, 14:06
- Imię: ET
- Lokalizacja: Warszawa / Lancaster
- Otrzymał podziękowań: 35 razy
Żaden model nie jest drogi w "utrzymaniu"...Jerry_Cornelius pisze:Zależy na co się nastawiasz Crka do scaled nie podejdzie ale do extreme/sport gdzie wiele osób jeździ co można zobaczyć po aktywności tej klasy na zawodach.
Jeżeli szukasz wszędołaza, pod zawody no i wg mnie oraz wyspiarza taniego w utrzymaniu to Cr-01 Lecz jeśli realistyczny model Ford/Tundra/Axial i pod scaled/extreme.
Przymierz się do swoich potrzeb i oczekiwań.
Pozdrawiam
cr - bardziej realnie
czy ktoś zrobił z cr-01 coś mniej "crawlerowatego"?
poszukuję metody na przerobienie modelu na coś bliższego do scaled ale bez modyfikacji ramy. Znalaazłem kilka fotek w necie:
http://media.photobucket.com/image/cr-0 ... 1-13-1.jpg
http://home.cogeco.ca/~chriscannon/MISC ... R01-01.jpg
http://media.hobzob.com/files/459/vehic ... G_2056.jpg
http://image2-3.rcuniverse.com/e1/forum ... a83163.jpg
gdzieś miałem także fotki z budą touarega - coś na styl expedition z bagażnikiem itp..
wszystkie jednak rażą swoim rozstawem kól - czy coś da się z tym zrobić?
Czy można zwęzić mosty w cr-ce?
poszukuję metody na przerobienie modelu na coś bliższego do scaled ale bez modyfikacji ramy. Znalaazłem kilka fotek w necie:
http://media.photobucket.com/image/cr-0 ... 1-13-1.jpg
http://home.cogeco.ca/~chriscannon/MISC ... R01-01.jpg
http://media.hobzob.com/files/459/vehic ... G_2056.jpg
http://image2-3.rcuniverse.com/e1/forum ... a83163.jpg
gdzieś miałem także fotki z budą touarega - coś na styl expedition z bagażnikiem itp..
wszystkie jednak rażą swoim rozstawem kól - czy coś da się z tym zrobić?
Czy można zwęzić mosty w cr-ce?