Teraz jest 2018-11-19, 15:46

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane:2014-09-24, 12:16 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Proponuję podwiesić taki temat w dziale "Zawieszenie" dla nowych forumowiczów, oszczędzi to niepotrzebnych pytań (starsze tematy nie mają już fotek itd)...

Dla określenia możliwości (wykrzyżu) zawieszenia w off-roadzie służy m.in. wskaźnik RTI czyli Ramp Travel Index. Im wyższy wskaźnik, tym większy wykrzyż zawieszenia.


1. Pomiar RTI przy użyciu rampy

Do pomiaru RTI potrzebna jest rampa najazdowa o nachyleniu 30° - taki kąt został przyjęty na tym forum.
Pomiaru dokonuje się najeżdżając na rampę jednym kołem modelu aż do momentu, kiedy którekolwiek z pozostałych kół straci kontakt z podłożem.
Wtedy mierzy się drogę (d) jaką przebył model po rampie* (stąd nazwa Ramp Travel Index), dzieli się pomiar przez rozstaw osi w modelu (b) a otrzymany wynik mnoży się przez 1000.

*odległość jaką pokonał model na rampie liczy się od początku najazdu rampy do punktu styku opony z powierzchnią rampy (prostopadle do osi koła) - zgodnie z rysunkiem poniżej (d).

Obrazek Obrazek

RTI = d / b * 1000

Przykład: Model o rozstawie osi wynoszącym 27 cm zdołał pokonać na rampie odległość 15 cm nim jedno z tylnych kół oderwało się od podłoża.
Wyliczenie RTI= 15 cm / 27 cm * 1000 = 555


2. Pomiar RTI bez użycia rampy

Można również dokonać pomiaru RTI bez pomocy rampy, lecz jest to trudniejsze technicznie do wykonania (dokładność pomiaru wysokości).
Analogicznie jak w przypadku rampy dźwigamy koło aż jedno z pozostałych trzech straci kontakt z podłożem.
Mierzymy na jaką wysokość musieliśmy podnieść koło (h) oraz rozstaw osi (b).

Podstawiamy wyniki do wzoru (dla rampy 30°):

RTI= h / b * 2000

Przykład: Zmierzona wysokość h=7,5 cm, rozstaw b=27 cm
RTI = 7,5 cm /27 cm * 2000 = 555



Na poziom RTI mają wpływ m.in.:
- długość skoku (zakres pracy) amortyzatorów
- sztywność amortyzatorów / resorów
- ciężar modelu (wpływa na pracę zawieszenia)
- rozstaw osi
- konstrukcja zawieszenia

Linki:
- RTI w wikipedii
- pomiar w skali 1:1 i kalkulatory
- przykład wykonania rampy 1:10
- test rampy 1:10 - filmik kolegi Zotornika


Załączniki:
Komentarz: Wzór do wyliczenia RTI

Komentarz: Przykład rampy w 1:1

Komentarz: Dokładny pomiar przy pomocy dodatkowych narzędzi



Ostatnio edytowano 2015-02-23, 23:45 przez jaruso, łącznie edytowano 5 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#2  PostTytuł:
PostNapisane:2014-09-24, 12:23 
Offline
Początkujący
Początkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-08-28, 17:11
Posty: 433
Lokalizacja: Mysłowice
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy
Wiek: 27

Model: Ural 5323
Imię: Mateusz
ja tylko dodam od siebie, że najlepiej byłoby wrzucić fotki gdzieś gdzie nie znikną.. fotosik często zmienia adresy..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#3  PostTytuł:
PostNapisane:2014-09-24, 13:10 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Fotki mam na płatnym koncie, wiec może będzie lepiej - poza tym opis jest dość wyczerpujący wiec i bez rysunku chyba jest temat do ogarnięcia (?)

Dodałem też opis obliczenia RTI bez rampy....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#4  PostTytuł:
PostNapisane:2014-09-24, 13:52 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2010-03-14, 18:23
Posty: 986
Lokalizacja: Opole
Podziękował : 12 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 39

Model: HILUX-TF2, HILUX Rcmodelex, Axial itd...
Imię: Grzegorz
Nasz nadworny sędzia jak zwykle spisał się na medal :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#5  PostTytuł:
PostNapisane:2014-09-24, 14:26 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Zapo napisał(a):
Nasz nadworny sędzia jak zwykle spisał się na medal :D

Oj tam, opisałem się parę razy na PW, więc może tak ktoś szybciej trafi na temat..

BTW. W sędziowaniu i układaniu tras to ja nie mam szans z Tobą :]
Wożę tą nieszczęsną rampę ze sobą na spotkania, w końcu trzeba będzie jej użyć :>>
Scaledy, strzeżcie się :biglol


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#6  PostTytuł:
PostNapisane:2014-09-24, 14:31 
Offline
Adept / AT!
Adept / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-06-06, 15:31
Posty: 886
Lokalizacja: Chorzów
Podziękował : 8 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Wiek: 38

Model: Axial SCX10 i ...
Imię: Adam
jaruso13 napisał(a):
Zapo napisał(a):
Nasz nadworny sędzia jak zwykle spisał się na medal :D

Oj tam, opisałem się parę razy na PW, więc może tak ktoś szybciej trafi na temat..

BTW. W sędziowaniu i układaniu tras to ja nie mam szans z Tobą :]
Wożę tą nieszczęsną rampę ze sobą na spotkania, w końcu trzeba będzie jej użyć :>>
Scaledy, strzeżcie się :biglol


Jestem za a nawet przeciw:) :ok :biglol


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#7  PostTytuł:
PostNapisane:2015-04-13, 14:50 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-09-08, 18:34
Posty: 2028
Lokalizacja: Konstantynów
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy
Wiek: 37

Model: SCX-10 i inne elektryki
Imię: Michał
Dlaczego przy pomiarze bez rampy wynik mnożymy przez 2000 a przy pomiarze na rampie przez 1000 ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#8  PostTytuł:
PostNapisane:2015-04-13, 20:07 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
cina81 napisał(a):
Dlaczego przy pomiarze bez rampy wynik mnożymy przez 2000 a przy pomiarze na rampie przez 1000 ?


Mnoży się przez 1000, bo tak lepiej brzmi - np. Co lepiej brzmi: RTI równe 0.550 czy RTI 550?
Przy pomiarze bez rampy trygonometria się kłania...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#9  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 12:40 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Kiedyś rozwinął się wątek o dokładności pomiaru RTI, wrzucę informację też tutaj, może komuś się przyda:

Po pierwsze - rampa - tu większych problemów nie powinno być z budową, nawet bez odpowiedniego kątomierza: kąt 30° można wyznaczyć rysując dwusieczną konta 60°(patrz trójkąt równoboczny) lub jeszcze prościej:


Jeśli macie już rampy, to zweryfikujcie ich kąt nachylenia poprzez porównanie z wyciętym z np. tektury szablonem o prawidłowym nachyleniu.

Po drugie - pomiar długości najazdu - najeżdżamy równolegle do krawędzi najazdu, nie pod kątem, przy czym patrzymy na koła obu osi po tej stronie, którą najeżdżamy a nie na nadwozie, które przy dużym wykrzyżu zachowuje się inaczej...
Rampę trzeba ustawić na poziomej, twardej powierzchni.
Jedziemy modelem bardzo powoli, dopóki którekolwiek z kół nie straci kontaktu z podłożem.
Do pomiaru odległości super sprawdza się ekierka lub kątownik - nim najdokładniej ustalimy odległość pokonaną przez model na rampie: przykładając jedno ramie przy kącie prostym do nakrętki koła, wierzchołek kąta wskaże odległość na najeździe.

Tak na szybko rysunek - to coś niebieskie, to ekierka :)
Obrazek

Dokładniej to się już chyba nie da.
Lekko nieprawidłowo nachylona rama, ustawiona byle gdzie plus niestaranny pomiar odległości i różnice powyżej 100 RTI gotowe ;)

Inna sprawa, że nawet na prawidłowej rampie kolejna próba pewnie nie da identycznego pomiaru (chodzi o np precyzję kierowcy), ale na pewno nie będą to jakieś kosmiczne różnice.

Jeśli po jakimś czasie robimy pomiary to oczywiście mogą się różnić - kwestia wagi modelu, w tym np kół (gąbka nasiąknięta wodą), sprężyn i twardości amortyzatorów itd.

Na zawody stawiamy się przygotowani do skorygowania zawieszenia lub gotowi na zmianę klasy :W


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#10  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 12:46 
Online
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7456
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 116 razy
Wiek: 31

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Zamiast Ekierki można wykorzystać kartę master card :D :LOL
Ogólnie 2-3 najazdy na środku rampy i można uzyskać powtarzalność lecz wystarczy wjechać bliżej lewej lub prawej krawędzi i mamy zmianę :)

:W


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#11  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 13:19 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-05, 14:30
Posty: 3330
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy
Wiek: 39

Model: MAN F2000 8x8
Imię: Marcin
Jeśli chcecie, mogę z HIPSu wyciąć taką rampę. Kąty będą idealne, i nie będzie żadnych dyskusji że rampa nie trzyma kątów. Mógłbym też "wysunąć" jedną krawędź do góry, tak aby model opierał się oponą po niej, tzn zawsze będzie jechał prosto. Podobnie można zrobić podstawkę z krawędzią oporową doczepianą do rampy, i wiadomo że przednie i tylnie koło będzie jechało tym samym śladem. To powinno zwiększyć powtarzalność pomiarów.

Krzysiek, piszesz się na betatestera?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#12  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 13:42 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5795
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 62 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Wiek: 39

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Jak nie, jak tak :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#13  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 14:06 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-05, 14:30
Posty: 3330
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy
Wiek: 39

Model: MAN F2000 8x8
Imię: Marcin
OK. Jak długi najazd ma być? Nigdy nie używałem tej rampy, więm że maks to rozstaw osi modelu, ale pewnie wiele modeli tak daleko nie zajedzie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#14  PostTytuł:
PostNapisane:2015-05-26, 14:27 
Online
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7456
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 116 razy
Wiek: 31

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
czayo napisał(a):
OK. Jak długi najazd ma być? Nigdy nie używałem tej rampy, więm że maks to rozstaw osi modelu, ale pewnie wiele modeli tak daleko nie zajedzie.


Dla extremistów to pewnie ok 35cm bo dla sportów wystarcza 30cm :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#15  PostTytuł:
PostNapisane:2016-01-17, 16:17 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-05, 14:30
Posty: 3330
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy
Wiek: 39

Model: MAN F2000 8x8
Imię: Marcin
Rampa za 2 zł ;)

Jako że temat pomiaru RTI, oraz "regulaminowości" rampy pojawił się znowu, a że jakiś czas temu zaoferowałem się że rozwiążę temat rampy przy pomocy frezarki, postanowiłem coś podziałać w temacie.

Ale postanowiłem iść w inną stronę, żeby każdy mógł sam zrobić taką rampę. Więc poniżej przepis na pewną rampę, która napewno będzie trzymała kąt 30st, oraz jest do wykonania w domu w 30 minut.

Więc co potrzebujemy?

- dwie ekierki
- kawałek HIPSu który pewnie każdy z Was ma w domu
- tapeciak
- linijka do przycięcia HIPSu
- klej na gorąco
- dodatkowa linijka (opcja)

Obrazek Obrazek

Z kosztami jak widać można zejść poniżej 2 zł ;)
Obrazek


Przepis jak się pewnie już domyślacie jest dość prosty. Z HIPSu tniemy dwa paski (ja zrobiłem szerokość 50mm), i przyklejamy klejem na gorąco do ekierek. Trzeba pilnować tylko żeby były pod kątem prostym żeby nie wyszła z całości ósemka. Całość po złożeniu dobrze zalewamy klejem na gorąco żeby nie było zbyt delikatne.

Całość w moim przypadku prezentuje się tak

Obrazek

Ja postanowiłem ułatwić sobie odczyt, i przykleić dodatkowo linijkę wzdłuż rampy, tak aby nie potrzebny był dodatkowy sprzęt. Można również dać drugą linijkę z drugiej strony. Przy okazji mały rant może pomóc w prowadzeniu opony zawsze w ten sam sposób.

Najważniejszym punktem przy przyklejaniu linijki, jest znalezienie 0 całej rampy. Aby znaleźć ten punkt, przyłożyłem do podstawy rampy prosty element, i na przecięciu krawędzi (linijka oraz HIPS) znalazłem 0, czyli sam róg rampy. Potem wysunąłem linijkę 5mm w górę ponad rampę i przykleiłem. Poniżej fotki jak to zrobiłem, oraz jak wygląda całość.

Obrazek Obrazek Obrazek

Rampa wykonana w ten sposób nie będzie budziła wątpliwości, bo kąty muszą być w porządku, no chyba że producent ekierek dał ciała ;)

Oczywiście można użyć większych ekierek, zamiast HIPSu użyć szerokiej linijki itp, najważniejsze to aby użyć ekierek na boki. To daje pewny kąt 30st.

Pzdr, Marcin.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

phpBB SEO