Patrzcie ludzie co się dzieje z człowiekiem przez nudę... zachciało mi się pomagania innym
Tak więc dziś przygotowałem dla was zbiór uaz'ów, ich planów, opisów fotek etc.
Było już kilka tematów pt. "Co zbudować?" więc może komuś się przyda
Zaczynamy
Na początek trochę informacji ogólnych o tej jakże cudownej marce:
Cytuj:
UAZ (ros. УАЗ) – marka samochodów terenowych i ciężarowych produkowanych przez fabrykę Uljanowskij Awtomobilnyj Zawod w Uljanowsku) w Rosji.
Fabryka rozpoczęła produkcję samochodów w okresie II wojny światowej. W 1941 do Uljanowska przewieziono oprzyrządowanie z ewakuowanej z Moskwy przed wojskami niemieckimi fabryki samochodów ZiS i w 1942 rozpoczęto tam produkcję samochodów cieżarowych ZIS-5W z przeznaczeniem dla wojska. Po wojnie fabrykę przeniesiono w inne miejsce Uljanowska. Pierwszym powojennym samochodem produkcji UAZ była półtoratonowa ciężarówka konstrukcji zakładów GAZ - GAZ-MM. Od 1954 rozpoczęto w Uljanowsku produkcję samochodów terenowych GAZ-69 pod oznaczeniem UAZ-69. W 1958 rozpoczęto produkcję terenowych samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek UAZ 450, a od 1965 popularnych UAZ-ów 452, produkowanych z kilkoma zmianami do dziś. Od 1970 rozpoczęto produkcję najsłynniejszego samochodu z Uljanowska - terenowego UAZ 469B, który w 1985 zmienił nazwę na UAZ 31512 Commanders (produkcję zakończono w 2003). Samochody terenowe UAZ wszystkich modeli produkowane były w największych ilościach na potrzeby wojska - Armii Radzieckiej i wojsk państw Układu Warszawskiego, gdzie były standardowymi samochodami terenowymi, oraz innych państw będących pod wpływem ZSRR. Obecnie fabryka zatrudnia około 20 tysięcy osób i produkuje kilkaset tysiecy samochodów rocznie, głównie na rynek rosyjski. Od kilku lat następuje modernizacja produkcji i wprowadza się nowe samochody o bardziej luksusowym standardzie (UAZ Hunter, UAZ 3162 Simbir, UAZ 3153 Strech de luxe, UAZ Patriot)
[Wikipedia.org]
Dla zainteresowanych oficjalna strona uaza
[RUS] /
[ENG]___________________________________________________________________Teraz czas na
UAZ'a
469BCytuj:
UAZ469B - Samochód terenowy produkcji radzieckiej produkowany od 1972 do 2003 roku w fabryce UAZ w Ulianowsku. W roku 1985 z niewielkimi zmianami produkowany pod nazwą UAZ 31512 Commanders.
Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał uznanie w innych służbach mundurowych a nawet wśród osób cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu. Zmiana między wersjami 469b a 31512 nie jest nagła, gdyż samochód zaczęto już modernizować od roku 1980. Jako modernizacje od pierwotnego modelu można uznać: nowy silniejszy stelaż, mniejszą chłodnicę, systematycznie modernizowane gaźniki od K126g do K151, serwo - wspomaganie hamulców, hamulce tarczowe, nowy okrągły kolektor ssący, mosty zwolnicowe (tzw. afgany), nieznaczne zmiany blacharskie, podwieszane pedały, sprzęgło hydrauliczne oraz wydajniejsza nagrzewnica.
Krótka charakterystyka:
* Napęd 4x4 (dołączany przedni most)
* Skrzynia redukcyjna 2 stopniowa
* Silnik benzynowy gaźnikowy górnozaworowy:
o pojemność skokowa: 2445cm³
* Całkowita masa samochodu : 2150kg
* Maksymalna prędkość przy maksymalnym obciążeniu - 105 km/h
* Liczba cylindrów - 4
* Stopień sprężania - 6,7 (benzyna 72 oktanowa)
* Moment obrotowy : 172 Nm
* moc: 80 KM
* skrzynia 4 biegowa (3 i 4 bieg synchronizowany)
* użyteczne obciążenie dla wszystkich rodzajów dróg - 7 osób + 100kg
* spalanie : 16l/100 km w trasie do 28l/100 km w terenie
[Wikipedia.org]

























Powyższe zdjęcia pochodzą z serwisu mojuaz.com oraz uaz.wozniakiewicz.pl
___________________________________________________________________Następny będzie
UAZ 3303Cytuj:
UAZ 3303 wypuszczony na rynek w 1966 roku, sprawdzony przez czas i drogi całego, byłego związku radzieckiego. Towarowy, z napędem na cztery koła UAZ 3303 polecił siebie jako zdolnego, bezproblemowo dostarczającego ładunek po każdym rodzaju dróg i bezdroży.
Jest on bardzo zwrotny, prosty w obsłudze oraz jest zdolny do przewozu cięższego ładunku niż ten, podany w charakterystykach technicznych.
W zależności od przeznaczenia na pakę można założyć plandekę oraz dwa, dwumiejscowe siedzenia wzdłuż przedniej burty.
Możliwe jest także zamontowanie dodatkowego zbiornika paliwa oraz podgrzewacza zapewniającego niezawodne uruchomienie silnika w zimowych warunkach.
UAZ 3303 to prawdziwy "roboczy konik" zdolny praktycznie do wszystkiego
[4x4game.ru] tłumaczenie: Hałas (przy pomocy [translatica.pl])












screeny z gry "УАЗ 4х4 : Уральский призыв"
___________________________________________________________________Następny kandydat to:
UAZ 2206Cytuj:
Uaz 2206 (tzw "bochenek") jak i większość modeli UAZ został opracowany dla wojskowo-przemysłowych celów ZSRR. Kolejne, wojskowe przezwisko tego auta to "tabletka".
Model ten, poza wojskiem znany jest również z służby jako karetka pogotowia i po dziś dzień pełni tę role w odległych, pozbawionych dróg zakątkach Rosji. Samochód posiada doskonałe właściwości terenowe.
[4x4game.ru] tłumaczenie: Hałas (przy pomocy [translatica.pl])









___________________________________________________________________Dzisiaj jeszcze jeden do kolekcji
tym razem:
UAZ 31514Cytuj:
W 1993 roku w fabryce UAZ zaczęto produkować nowy model UAZa, któremu przypisano numer 31514. Ta modyfikacja UAZa 469z podniesionym komfortem odznaczała się obecnością metalowego dachu, regulowanymi siedzeniami nowymi zamkami drzwi. W tym modelu przewidziana była nowa gama silników, oraz zmodyfikowane zawieszenie.
[4x4game.ru] tłumaczenie: Hałas (przy pomocy [translatica.pl])
Do komfortowej jazdy po wszystkich typach dróg i bezdrożach wypuszcza się na rynek osobowy UAZ-31514 (31519) z metalowym dachem i ulepszonym wykończeniem pomieszczenia dla pasażerów ( do standardowego wyposażenia należą regulowane komfortowe siedzenia, miękkie obicie części dla pasażerów, dekoracyjne wykończenie, złącze odłączenia przednich kół "ELMO", orurowany przód i in.)
Możecie wybrać samochód z przednim sprężynowym zawieszeniem albo na małopiórowych resorach, ze zwykłymi albo wyposażonymi w reduktory kołowe mostami - tak zwanymi "wojskowymi". Są modyfikacje z lukiem wentylacyjnym, radiomagnetofonem, o różu m stopniu komfortu ( w tym "super-luks" 31519-080) - na każdy gust.
Samochód wyposaża się w jeden z trzech silników:
* gaźnikowy produkcji Uljanowskiej Fabryki Silników o mocy 92 KM (pojemność 2,44 1, instaluje się do modelu 31514 i jego modyfikacje);
* tzw. "trzylitrowy" (moc 9 -100 KM, gaźnik, pojemność 2,89 1, instaluje się do wszystkich wariantów UAZ-31519) także produkcji Uljanowskiej Fabryki Silników;
* ekonomiczny benzynowy silnik iwanowskiej S.A. "RIAT", instaluje się do UAZ- 1514-028 (model DWS 210.10, nominalna moc - 91 KM, pojemność 2,445 l, MAX 18,2 kts m, mniejsze (na ,5-2 1) zużycie paliwa.
[auto-gryf.com.pl]









___________________________________________________________________No to wedle waszych próśb (i gróźb?

)
UAZ Hunter Cytuj:
UAZ Hunter- Jest to zmodernizowana wersja UAZ’a 31519 (bogato wyposażony UAZ 31512). Jest on mniej spartański. Obecnie jest na wyposażeniu wojsk Federacji Rosyjskiej. Jest produkowany od 2003 roku w Uljanowsku w Rosji.
Hunter jest montowany z 3 silnikami :
* ZMZ-409.10 - silnik benzynowy prod. rosyjskiej na wtrysku o pojemności 2.7 litra o mocy 128 KM i 217Nm
* UMZ-4218.10 - silnik benzynowy prod. rosyjskiej gaźnikowy o pojemności 2.9 litra o mocy 84 KM i 189Nm
* Andoria 4CT90 - silnik wysokoprężny polskiej konstrukcji, prod. rosyjskiej o pojemności 2.4 litra o mocy 86KM i 183Nm
Samochód jest produkowany w wielu modyfikacjach zależnie od woli kupującego. Możliwe do zamontowania są wahacze, mosty hipoidalne czy sztywny dach. Cena nowego samochodu w Polsce oscyluje w granicach od 40.000zł do 60.000zł.
[Wikipedia.org]









Cytuj:
___________________________________________________________________Dzisiaj następny:
UAZ PATRIOTCytuj:
Uaz Patriot - najnowszy model Uaz-a. Jest to luksusowa (jak na Uaz-a) terenówka, wg. firmy funkcjonalna i rodzinna. Posiada duże kąty natarcia, duży prześwit oraz sporą głębokość brodzenia. Model mało rozpowszechniony w Polsce ze względu na wysokie koszty przerejestrowania. Wynika to z tego, że Uaz nie ma w Polsce swoich salonów i nowe samochody ściąga jedynie bardzo mała grupka importerów.
Dane techniczne
Napęd: 4x4
Ilość miejsc: 5 (opcjonalnie 9)
Prześwit: 210 mm
Dopuszczalna masa całkowita: 2670 kg
Dopuszczalna ładowność: 600 kg
Prędkość maksymalna: 150 km/h
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa min 92 okt.
Układ hamulcowy przedni: tarcze - wentylowane, podwójne cylinderki, zaciski pływające
Układ hamulcowy tylny: bębny, jeden cylinderek z samo-regulatorem luzu szczęki/bęben
Rozmiar opon: 225/75 R16; 245/70 R16
[Wikipedia.org]










no i wersja Pick-up. Niestety nie znalazłem blueprintów




___________________________________________________________________Teraz cofniemy się trochę w czasie... do roku
1952 Kiedy to jeszcze ta sławna Radziecka fabryka mieściła się w mieście
Gorki(dziś
Niżny Nowogród ).
Nadszedł czas na:
GAZa
69Cytuj:
GAZ-69 – samochód terenowy produkowany w latach 1952-1972 w mieście Gorki. W siłach zbrojnych większości krajów Układu Warszawskiego, zastąpiony przez samochody UAZ-469. Nadal jest na wyposażeniu kilku armii i prawdopodobnie jest produkowany w Korei Północnej. W roku 1955 zakłady produkcyjne Gaza zostały przeniesione do Ulianowska. W 1972 zakończeno produkcję i zastąpiono samochód nowocześniejszym - UAZ 469/469b. Produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: 2 drzwiowej (GAZ 69, GAZ 69M) i 4 drzwiowej (GAZ-69A, GAZ 69AM) tak zwana "komadorka". Podczas produkcji wprowadzano pewne modyfikacje techniczne. Samochód oprócz skrzyni biegów posiada także reduktor, dzięki któremu można zwiększyć przełożenie i dołączyć przedni napęd.
Dane techniczne:
* silnik:M-20, dolnozaworowy, poj. 2140 cm³;, benzynowy czterosuwowy, gaźnikowy
* sprzęgło: suche, jednotarczowe
* hamulce hydrauliczne bębnowe, jedno obwodowe bez wspomagania
* wymiary: 3,85 x 1,72
* pojemność zbiorników paliwa:
o dla wersji 2 drzwiowej: 48 l (główny) i 27 l (zapasowy)
o dla wersji 4 drzwiowej: 60 l
* napęd: 4 x 4 (tylny stały, przedni dołączany)
* prędkość max: 100km/h
* zużycie paliwa: 15l/100 km
* liczba miejsc oraz ładowność:
o dla wersji 2 drzwiowej: 8 osób lub 2 osoby i 500 kg ładunku
o dla wersji 4 drzwiowej: 5 osób i 50 kg ładunku
* moc maksymalna przy 3600obr/min: 55 KM
* maksymalny moment obrotowy: 12,7 kG*m
* skrzynia biegów: 3 + wsteczny (2 i 3 synchronizowane), przełożenia: I-3,115, II-1,772, III-1,00, R-3,738
* reduktor: bieg szosowy (1,15) i terenowy (2,78), dołączenie przedniego napędu (załączenie biegu terenowego możliwe tylko przy dołączonym przednim napędzie)
* zawieszenie: cztery resory piórowe, półeliptyczne, cztery amortyzatory hydrauliczne, dwustronnego działanie, tłoczkowe
* prześwit (na oryginalnym ogumieniu): 210mm
* masa własna: 1535 kg
* dopuszczalna masa całkowita: 2135 kg
* ogumienie: 210 x 75R16
[wikipedia.org]



















___________________________________________________________________No to lecimy dalej...
Tym razem cofamy się do roku
1941 Kiedy to
inż. W. Graczow skonstruował
GAZ'a
67Cytuj:
GAZ-67 (popularna w Polsce nazwa – Gazik lub Czapajew) – radziecki samochód terenowy z okresu II wojny światowej i lat powojennych produkowany w Fabryce Samochodów im. W. Mołotowa w Gorkim
Historia
Prototyp samochodu GAZ-67 powstał jeszcze przed wybuchem wojny radziecko-niemieckiej. Jego konstruktorem był inż. W. Graczow z Fabryki Samochodów im. W. Mołotowa w Gorkim. Prototyp ten wzorowany był na budowanym już samochodzie GAZ-61, który był budowany w odmianach GAZ-61-40 z nadwoziem odkrytym, GAZ-61-73 z nadwoziem typu limuzyna, GAZ-61-415 z nadwoziem pick-up. Samochód ten miał jednak skomplikowaną konstrukcję i jego produkcja była pracochłonna.
W związku z tym latem 1941 roku inż. Graczow opracował wersję przystosowaną do masowej produkcji, która otrzymała oznaczenie GAZ-67 i została skierowana do produkcji seryjnej.
W 1944 roku samochód GAZ-67 otrzymał ulepszony silnik, a wersję tę oznaczono jako GAZ-67B. Produkcja tej wersji zakończono w 1953 roku.
Jego następcą był GAZ-69 produkowany początkowo w tej samej fabryce.
Przeznaczenie
W założeniu samochód GAZ-67 był produkowany dla potrzeb wojska i był samochodem uniwersalnym.
Samochód GAZ-67 służył do przewozu 4-6 osób lub ładunku o masie do 400 kg, a także do holowania moździerzy i dział małego kalibru. Dla celów łączności montowano na nim radiostację lub urządzenia do budowy linii telefonicznych. Niektóre egzemplarze były uzbrojone w ciężki karabin maszynowy Maxim 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK kal. 12,7 mm.
Samochody GAZ-67 i GAZ-67B były powszechnie używane w Armii Czerwonej jak również w jednostkach Ludowego Wojska Polskiego.
[Wikipedia.org]













___________________________________________________________________Odchodzę od UAZów, po prostu nie mogę ich więcej znaleźć
Czas zatem na
SUZUKICytuj:
Suzuki Motor Corporation – japońskie przedsiębiorstwo produkujące wiele modeli samochodów, motocykli, silników do motorówek i wiele innych silników spalinowych różnego zastosowania. Należy do wielkiej czwórki (Suzuki, Yamaha, Honda oraz Kawasaki) największych dystrybutorów motocykli na świecie. Suzuki posiada 15 fabryk w 14 krajach i 133 dystrybutorów w 119 krajach.
KALENDARIUM
1909 – Michio Suzuki zakłada przedsiębiorstwo Suzuki Loom Works w Hamamatsu, Prefektura Shizuoka.
1920 – Zreorganizowana i z kapitałem 500 000 jenów Suzuki Loom Manufacturing Co. z Michio Suzuki jako prezesem.
1952 – Rozpoczęcie sprzedaży "Power Free".
1954 – Zmiana nazwy na Suzuki Motor Co., Ltd.
1955 – Samochód 'Suzulight' (360 cm³, dwusuw) rozpoczyna erę lekkich samochodów w Japonii.
1961 – Założenie firmy Suzuki Loom Manufacturing Co. poprzez wyodrębnienie z firmy oddziału produkującego maszyny tkackie; rozpoczęcie sprzedaży lekkiej ciężarówki "Suzulight Carry".
1962 – Suzuki wygrywa mistrzostwa w klasie 50 cm³ na Wyspie Man (Wielka Brytania)
(...)
1970 – Rozpoczęcie sprzedaży samochodu terenowego Suzuki LJ.
(...)
1981 – Podpisanie umów z General Motors i Isuzu Motors, Ltd.
1982 – Produkcja samochodów terenowych rozpoczęta w PAK Suzuki Motor Co., Ltd., Karaczi (Pakistan); siódme z rzędu mistrzostwo producenta na World Road Race Grand Prix 500
(...)
1985 – Założenie Suzuki of America Automotive Corp. wraz z zaprezentowaniem samochodu Samurai i motocykla GSX-R750. Rozpoczęcie produkcji skuterów w Avello S.A. (Hiszpania). Zgoda na produkcję samochodów Suzuki w fabryce Santana Motors w Linares (Hiszpania).
(...)
1988 – Rozpoczęcie sprzedaży samochodów terenowych Escudo/Vitara[b/]. Produkcja samochodów osiąga 10 milionów sztuk.
(...)
1990 – Zmiana nazwy przedsiębiorstwa na [b]Suzuki Motor Corporation.
(...)
1998 – Suzuki i General Motors podpisały umowę o partnerstwie strategicznym. Chongqing Changan Suzuki Automobile Co., Ltd. dostało oficjalne pozwolenie władz Chin na produkcję samochodów osobowych.
(...)
2001 – Sumaryczna ogólnoświatowa sprzedaż samochodu Suzuki Samurai osiągnęła 2 miliony sztuk, a Suzuki Alto – 4 miliony sztuk.
(...)
___________________________________________________________________SUZUKI LJ10 Cytuj:
75 lat historii Suzuki Motor Company to nieustający międzynarodowy sukces dzięki tworzeniu najwyższej jakości produktów odpowiadających oczekiwaniom klijentów. 30 ostatnich lat to dla Suzuki Motor Company okres tworzenia jedynych w swoim rodzaju samochodów z rodziny 4x4.
Pierwsze suzuki o napędzie czterokołowym był jednocześnie pierwszym masowo produkowanym samochodem tego typu w Japonii. rozwój działu 4x4 w koncernie Suzuki rozpoczoł się w roku 1968 i zaowocował wprowadzeniem na rynek modelu LJ10 w roku 1970. LJ10 był małym 3 osobowym samochodem w którym koło zapasowe było za siedzeniem pasażera siedzącego obok kierowcy. LJ10 ważył 600kg a jego rozstaw osi to zaledwie 1930mm, pierwszy samochód z tej serii wyposażony był w mały, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy silnik, dwusuwowy o pojemności 360 cc i mocy 25bhp.
[
suzuki4x4.pl ]



<-LJ20!



___________________________________________________________________SUZUKI LJ50 Cytuj:
Po sukcesie LJ10 na rynku Japońskim postanowiono rozszerzyć sprzedaż również ni inne rynki. Ten zabieg wymagał wprowadzenia do produkowanego samochodu większego silnika. Najbardziej chłonnym rynkiem, ale też bardzo wymagającym w kwestii wielkości i mocy silnika była Australia. Właśnie dla wymagań tego odbiorcy wprowadzono nowy, zmieniony model samochodu o symbolu LJ50. Wersja eksportowa posiadała trzycylindrowy silnik o pojemności 550cc. Chłodzony wodą dwusuw dawał większą moc i możliwości jezdne. Zapasowe koło zostało zamontowane na zewnątrz samochodu co zwiększyło pojemność do czterech osób, gdzie pasażerowie tylnej części samochodu siedzieli na przeciw siebie. Na rynek Australijski LJ50 trafił w wersjach z miękkim i twardym topem i od razu zyskał miano wszechstronnego samochodu 4x4.
[
suzuki4x4.pl ]NIESTETY NIE ZNALAZŁEM BLUEPRINTÓW





___________________________________________________________________SUZUKI LJ80 Cytuj:
Samochody 4x4 były początkowo dla Suzuki Motor Company produkcją niszową pojazdów, które miały użytkowy charakter. Dopiero sukces modeli LJ10 i LJ50 sprawił że ostatni model LJ zachwycał już nie tylko funkcjami samochodu terenowego ale zauważalnymi zmianami estetycznymi i użytkowymi.
w LJ80 nieznacznie zmieniono wygląd zewnętrzny w stosunku do poprzedników, wewnątrz natomiast dodano dwa prawdziwe fotele kierowcy i pasażera z przodu i bardziej komfortowe siedzenia dla pasażerów siedzących za nimi. pokrywa przedniej klapy podobnie jak w poprzednich modelach utrzymywana przez dwa charakterystyczne zatrzaski jedna trochę podniesiona aby pomieścić nowy większy silnik. Nowa jednostka napędowa to czterocylindrowy chłodzony wodą czterosuwowy silnik o pojemności 800cc i mocy 41bhp. model ten sprzedaje się świetnie w Australii od roku 1978 co powoduje podjęcie decyzji o jego eksporcie do Holandii, w tym samym roku trafia też na inne rynki Europejskie i powoduje ustabilizowanie się marki Suzuki jako producenta rewelacyjnych samochodów 4x4
[
suzuki4x4.pl ]





















___________________________________________________________________
To na razie tyle, z postępem mojego nudzenia se postaram się dodać jeszcze kilka pozycji
Bibliografia:
wikipedia.org
carblueprints.narod.ru
uaz.wozniakiewicz.pl
mojuaz.com
auto-gryf.com.pl
images.google.pl
suzuki4x4.pl
______________________________________________
Szanowny panie administratorze, przepraszam za niezgodne z regulaminem użycie koloru czerwonego, ale tylko on jest godny wyróżnienia
Mam nadzieje, że nie będę za to zlinczowany
