Teraz jest 2018-07-17, 02:21

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 85 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane:2014-08-27, 18:52 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-06, 20:17
Posty: 4705
Lokalizacja: podlaskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Wiek: 44

Model: Tatra Kolos 813
Imię: Adam
Założyłem temat bo baterie o nazwie LiPol są dość powszechne.
Nie wiem jak u Was ale u mnie po jakimś czasie użytkowania z prostokątów porobiły się poduszeczki co niewątpliwie świadczy o jakimś problemie i skróceniu ich żywotności.

Aby tego uniknąć i zapewnić długie ich użytkowanie należy nie ładować ich do 4.2V na celę czyli trzeba zrezygnować z programu ładowania lipo i zastosować jak niżej dla LiIo
Obrazek

Wynikiem tego będzie ładowanie do 4.1V na celę.
Zaleca się też ustawienie cut offa na 3.3V na celę
No i ładować małym C znacznie poniżej 1C bo jak wiadomo Lipole nie boją się dużych prądów rozładowań tylko szybkiego ładowania.

:W


Ostatnio edytowano 2014-08-27, 20:12 przez Adamo, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#2  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-27, 19:19 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Interesujace :)
Długo już tak ładujesz?
Czy mając program LiPo ładowałeś programem charge czy balance?
Jak Ci puchły "pakiety" to czy kontrolowałeś Temp pakietu?

Co do prądu ładowania to możesz nawet 5A ustawić ale i tak ładowarka sama obniży ;)



:W


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#3  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-27, 19:59 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-07-12, 23:18
Posty: 1336
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Wiek: 38

Model: SCX10, Team Asso. SC10.2 i HPI Bullet w kartonie
Imię: Hubert
Jakieś herezje tu widzę...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#4  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-27, 20:19 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-06, 20:17
Posty: 4705
Lokalizacja: podlaskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Wiek: 44

Model: Tatra Kolos 813
Imię: Adam
Jerry spokojnie przez lata trochę pakietów przepuściłem a jak się wczytasz to w spec. podają prąd max ładowania. Ładować najlepiej z ballancerem jasne jasne :) Pakiet Ci się nie nagrzeje jak ładujesz małym C i jeśli nie przekroczysz 4.2V na celę

Opisany sposób traktowania Lipoli dla długiej ich użyteczności pochodzi z zaprzyjaźnionego forum gdzie pakiety są ładowane czsem po 2 razy dziennie i konkretnie obciążane. Po 300 cyklach takiego traktowania żadnych objaw zużycia i spadku pojemności :)
Tak ja też tak ładuję/rozładowuję nowe pakiety i są fajnie kanciate ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#5  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-27, 22:30 
Offline
Teoretyk
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-06-25, 20:55
Posty: 385
Lokalizacja: Klęczany-Rzeszów
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Wiek: 18

Model: SCX 10 Rubicon
Imię: Dariusz
To znaczy wiesz może Twoja ładowarka przeladowywuje pakiety bo u mnie ( redox alpha v 2 ) jakos nigdy nie było ponad 4.2/cella czasem osiaga 4.2 ale potem to mi jakos obniża . Jerry teraz sprawa mojego pakietu o ktorym juz pisalem . Chyba mu sie nic specjalnego nie stalo bo sprawdzalem wczoraj w poludnie i bylo 4.09 / cella potem wieczorem tak samo a dzis dopiero co sprawdzilem na ladowarce tez 4.09/cella chyba ze nie o to chodzi


( błąd już poprawiony Przepraszam )


Ostatnio edytowano 2014-08-28, 08:42 przez PuszkinPL, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#6  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 02:16 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Adamo słusznie zauważył parę ciekawych spraw i podzielił się Ciekawostką :OK
Wychodzi na to, że ładowarka ładowarce nierówna i te co przebijają V przy "ładowaniu LiPo" lepiej ładować programem Lilo.
Polecam zmierzyć napięcie cell po ładowaniu pakietu buzzerem z moniotrkiem lub innym ;) Nie zawsze bedzie równe 4.2 tylko 4.25, 4.23 etc ;)

Co krok to człek się uczy czegoś nowego!

Dzięki Adamo! Heh i oczywiście na własną odp sprawdzę twoją rade, ale myślę że "nie wybuchnie" mi pakiet :D I swoją drogą też przewaliłem kilka pakietów, ale zazwyczaj to błedy korzystania z nich: przegrzanie pakietów podczas ładowania, rozładowywanie poniżej wartości nominalnych (wtedy zbytnio nie patrzyłem ile pakiet ma na celi podczas jazdy tylko do oporu, a buzzer dopiero po 4 latach kupiłem := )

@PuszkinPL

Już nagane od Zotornika dostałem, więc powtórzę jeszcze raz :) Używacie uszkodzonych pakietów na własną odpowiedzialność.
Niepokojące, że masz cele 4.9V, przeładowanie lub rozładowanie poniżej nominalnych wartości, przegrzanie pakietu powoduje nieodwracalne zmiany w nim.

Bym podchodził z duża rezerwą do takiego pakietu, no i może zmien program którym ładujesz pakiet LiPo na Lilo bo wychodzi u Ciebie spora przebitka jakies 0.7V na cele.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#7  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 06:41 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-05, 14:30
Posty: 3213
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 77 razy
Wiek: 38

Model: MAN F2000 8x8
Imię: Marcin
Dzięki Adaś za hinta :OK . Moje nowiutkie nanotechy zaczęły się zaokrąglać, a nigdy nie są ładowane prądem większym niż 1,5A ( to jest ich 0,25C) , i nigdy nie były przegrzane, ani rozladowane poniżej 3.4v. A mimo to zaczynają puchnąć. Strasznie mnie to zmartwiło, bo traktowałem je zawsze delikatnie, i nie wiedziałem dlaczego się tak dzieje.

Zmienię to napięcie i zobaczę jak się będą zachowywały.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#8  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 07:43 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-07-12, 23:18
Posty: 1336
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Wiek: 38

Model: SCX10, Team Asso. SC10.2 i HPI Bullet w kartonie
Imię: Hubert
Co się mi się wydaje że pakiety puchną najbardziej wtedy - gdy się je trzyma tydzień i więcej naładowane...
Ale to są tylko takie nasze przepuszczenia. Ja ładowałem zawsze dobrze, regiel odcinał mi je baaardzo wysoko (3,2V mam ustawione, ale chyba odcina przy 3,6V) - a i tak jeden spuchnął - jedno co robiłem źle - to właśnie trzymanie naładowanych, gotowych do jazdy pakietów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#9  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 07:53 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2010-09-07, 21:34
Posty: 5209
Lokalizacja: Bytom
Podziękował : 10 razy
Otrzymał podziękowań: 24 razy
Wiek: 37

Model: Jeep scx
Imię: Radek
Ja nigdy nie trzymam na storagu a dwa spuchły mi dlatego ze dopuściłem do spadku poniżej krytycznego i potem ładowałem chwilkę na nimh żeby je postawić a ładuję zawsze kok 70% max pojemności nie więcej jak 4 A

Lipole tak mają sa bardzo delikatne i niebezpieczne
Przy life nawet jak spuchną to trudno :D

:W


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#10  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 08:06 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-06, 20:17
Posty: 4705
Lokalizacja: podlaskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Wiek: 44

Model: Tatra Kolos 813
Imię: Adam
Generalnie z tego co wiem to nie jest błędem trzymanie naładowanych. Z wszystkich info. jakie znalazłem to żadne ogniwo nie lubi być przechowywane rozładowane i zaleca się cykliczne doładowywanie.
Problemem natomiast z tego co zaobserwowałem jest przekraczanie 4.2V ( u mnie po naładowaniu miałem nawet na jednej celi 4.26!!!!) Czytałem że jest to bardzo destrukcyjne.
Nanotechy to podobno wg HK nr1 potem turnigy i na końcu zippy
Myślę ze nic nie tracimy ładując do 4.1 poza kilkoma mah i warto przestawić ładowarkę.... ;)

Jest też druga metoda aby nie puchły hard case kupować :LOL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#11  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 08:10 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2010-09-07, 21:34
Posty: 5209
Lokalizacja: Bytom
Podziękował : 10 razy
Otrzymał podziękowań: 24 razy
Wiek: 37

Model: Jeep scx
Imię: Radek
hard casy też puchną
tylko nie jest to takie widoczne :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#12  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 08:39 
Offline
Teoretyk
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-06-25, 20:55
Posty: 385
Lokalizacja: Klęczany-Rzeszów
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Wiek: 18

Model: SCX 10 Rubicon
Imię: Dariusz
Jerry przepraszam za kolejne wprowadzenie w błąd ... mam 4.09 / cella i nie przeladowywuje ponad 4.20 takie oto zero mi uciekło.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#13  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 08:51 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-07-12, 23:18
Posty: 1336
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Wiek: 38

Model: SCX10, Team Asso. SC10.2 i HPI Bullet w kartonie
Imię: Hubert
Wiecie co - mi właśnie w hardcase pojawiła się opuchlizna - i zacząłem się bać tego pakietu - to było jakby trzymać nadmuchany balon w pudełku - nigdy nie wiadomo kiedy pęknie :) W tym przypadku prócz huku mamy ryzyko pożaru - na takie ryyko nie mogę sobie pozwolić.
Niby nie powinien pęknąć, ale ... w hardcase jest sporo piasku, no i materiał z którego jest zrobiona cela ma pewnie jakieś granice wytrzymałości ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#14  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 09:59 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 12:06
Posty: 5650
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 60 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
To i ja dodam pięć groszy...

Od 3 lat używam jednej i tej samej ładowarki Accucell 6, w tej chwili w eksploatacji mam 12 pakietów różnych pojemności 2-3S.
Jeżdżą i latają w samolotach, modelach trialowych i onroadach.
Ładowarka ładuje każdą celę do 4,2V i nie przekracza tej wartości.
Do tej pory 2 pakiety nabrały mi "kształtów", jeden z własnej głupoty, drugi z winy producenta.

Pakiety ładuję zawsze w trybie "balanse" prądem od 0,5 - 1,2A, w zależności od pojemności pakietu (mam od 800 mAh do 5000 mAh).
Pewnie zaraz znajdzie się ktoś kto powie, że LiPo można ładować dużo większym prądem....tak, teoretycznie można - ale po co?
Przy przełożeniach trialowych silniki są bardzo "ekonomiczne", więc nie ma potrzeby wymiany pakietu, lub doładowania go w trakcie jazdy "na szybko" (jak np w szybkich onroadach).
Wystarczy przed jazdą doładować pakiet, ewentualnie zaopatrzyć się w zapasowy pakiet i to wszystko. Pośpiech przy ładowaniu nie jest wymagany.
Jeśli ktoś ma ochotę ładować pakiety prądem 5A i więcej, to o ile ładowarka to zniesie, a producent pakietu dopuszcza, to nie ma problemu
Informacje o maksymalnym prądzie ładowania i rozładowania w przypadku chińskich produkcji należy traktować z ostrożnością...

Przez te 3 lata jedynie jeden pakiet spuchł mi w warunkach normalnego użytkowania, był to LiFe Turnigy 2.2A - napęczniał podczas jazdy onroadem, pomimo że nie został rozładowany poniżej wartości krytycznych ani nie został obciążony powyżej własnych możliwości.
Pakiet był może po 30 cyklach? Dlaczego tak się stało?
Prawdopodobnie wydajność prądowa podana przez producenta była dużo niższa od rzeczywistej (ponad połowę!).

Mam znajomych ujeżdżających szybkie modele - tam wychodzi cała prawda o parametrach pakietów, które puchną na potęgę podczas jazdy, pomimo nie przekraczania wydajności prądowej.
Chodzi tutaj o reżim produkcyjny pakietów a co za tym idzie powtarzalność jakości LiPolów z chińskich fabryk. O ile pojemność pakietu można sobie w warunkach domowych łatwo sprawdzić, to wydajności prądowej już nie.
Nie oszukujmy się, nie są to produkty z górnej półki i można trafić na niedoróbkę (np. mniejsza pojemność i wydajność od deklarowanej).
W przypadku naszych, trialowych zastosowań wydajność prądowa pakietu jest praktycznie sprawą pomijalną, bo już pakiet 2000 mAh o prądzie 20C ma wydajność prądową 40A, podczas, gdy np axial na bezszczotce będzie potrzebował 10-20A max.
W naszym przypadku najłatwiej "załatwić" pakiet poprzez zbytnie rozładowanie np. pozostawiając go podłączonego do regla na dłużej lub użytkując go bez wbudowanego w ESC lub zewnętrznego monitora napięcia.

Na koniec, często "nowi modelarze" nie znają podstawowych zasad użytkowania i przechowywania Lixx, nie używają Cut-off w reglu...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#15  PostTytuł:
PostNapisane:2014-08-28, 18:39 
Offline
Teoretyk
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2014-06-25, 20:55
Posty: 385
Lokalizacja: Klęczany-Rzeszów
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Wiek: 18

Model: SCX 10 Rubicon
Imię: Dariusz
No właśnie cut off .. czy axial rtr scx10 ma ustawiony ten cut off ? Jesli tak to na ile a jak nie to jak go ustawic i jak sprawdzić na ile sie go ustawilo


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 85 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

phpBB SEO