Teraz jest 2018-08-15, 02:57

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post nr:#1  PostTytuł: H I P S
PostNapisane:2008-11-28, 12:07 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-01-23, 15:47
Posty: 2101
Lokalizacja: z EPPK
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 44

Model: LAND ROVER LR 90
Imię: Łoligator
Ostatnim czasem dużo buduje się modeli z wykożystaniem SPIENIONEGO PCW zresztą sam popełniłem takową karoserię w MAN-ie i w trakcie prac dostrzegłem parę minusów tego materiału, a mianowicie jego małą udarowość :( . Cięcie i obróbka jak najbardziej ale powierzchnie płaskie w momencie kiedy czymś delikatnie zarysujemy albo na desce znajdzie się jakaś zabłąkana śrubka robi nam delikatnie mówiąc wgniecenia które trzeba szpachlować szlifować i pomalować pół biedy kiedy to robimy w tak zwanym procesie konstrukcyjnym i przed malowaniem ale później, na przykład na zawodach mała rolka zakończona delikatnymi przetarciami lub wgnieceniami i znów szachla i malowanie i tak bez końca.
Kiedyś już wspominałem o HIPS i sam się zastanawiałem nad tą formą materiału i powiem tak jestem mile zaskoczony, a mianowicie kolega jechał do zaprzyjaźnionej nam hurtowni TUPLEX która to w ofercie posiada takowy materiał, więc poprosiłem by przywiózł kawałek jakiejś próbki. Przywiózł 3mm m/p formatkę materiał wydawał się ciężki ale to w końcu jest 3mm, a w ofercie posiadają też materiał o grubości 0,25mm. Ciekawostką są oznaczenia m/m i m/p co oznaczają: m/m – matowo-matowy, m/p – matowo-połysk. Tak Panowie ten materiał występuję w takich formach. Jak ju ż wużej wspomniałem trafił mi sie kawałek m/p dla naszych celów mało przydatny ponieważ przy naginaniu materiał lubi pękać to znaczy struktura połyskująca to jakaś żywica czy coś w ten deseń.
Tak jak już wspomniałem posiadają w ofercie różne grubości co za tym idzie że jest to lżejsze, co do udarowości zrobiłem tak zwaną próbę „paznokciową”, spienione poddaję się bez trudu pozostają rysy i wgłębienia, a przy HIPS nic totalnie nic. Klejenie tak jak w jednym i dtugim przypadku łatwo się klei CA, jednak przy użyciu aktywatora zwanego pospolicie przyspieszaczem spieniony delikatnie się odbarwia, a HIPS sprawia wrażenie jak by się delikatnie rozpuszczał. Maluje się idealnie, obróbka papierem sciernym też nie nastręcza problemów. Poniżej podaję linki do strony TUPLEX-a z opisanym przezemnie materiałem:

http://www.tuplex.pl/index.php?pid=108

tu też znajduje się cennik i porady co do obróbki. [/b]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#2  PostTytuł:
PostNapisane:2008-11-28, 12:30 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-02-01, 15:57
Posty: 3764
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy
Wiek: 27

Model: Scania R470, knight Hauler, king hauler, CC-01
Imię: Kamil
bude do scaled robie własnie z hipsu
zakupiłem 120cm/100cm grubość 1mm
mam matowo połyskowy


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#3  PostTytuł:
PostNapisane:2008-11-28, 14:53 
Offline
Początkujący
Początkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-10-10, 06:22
Posty: 483
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Wiek: 43

Model: CERBER (baza TLT)
Imię:
Mam dokładnie te same odczucia BOBASku. O ile na pierwszy rzut oka i styczność ze spienionym wydaje się, że jest fajniejsze jakoś do obróbki to HIPS wcale nie jest gorszy. Biorąc np. cięcie po prostej linii - hips natniesz i ładnie ci się "ułamie", Spienione trzeba ciąć przez całą grubość materiału. Uszkodzenia - u Teda co najwyżej lekkie otarcia lakieru, u mnie przy nadbudówce karawanu niezłe wgnioty. Fajną cechą spienionego jest że gdy chcesz np. na powierzchni zaznaczyć kontury drzwi to sobie ładnie rysikiem to przeprowadzisz, przy Hips'ie trzeba by dłutkiem albo bawić się różnymi grubościami materiału. Ostatecznie postanowiłem zbudować budę z HIPSa.

Pytanko tylko odnośnie odwzorowywania łuków-wypukłości.
Ted jak się nie mylę zaokrągloną krawędź karoserii robił z wycinków, kleił i szpachlował.
Hips jest dość sztywny ale niezbyt szeroki pasek bez problemu udało mi się wygiąć w łuk o promieniu ok. 1,5 cm tylko wtedy materiał jakby robi się bardziej plastyczny i nie ma już początkowej twardości i powstały łuk aby się zachował trzeba by podkleić od spodu profilem w kilku miejscach. Drugi test był podgrzanie :p zapalniczką, nagięcie i przytrzymanie aż wystygnie. Materiał trzyma kształt i jest porównywalnie lub nawet ciut bardziej sztywny.
Czy ktoś już tym eksperymentował? Ted zaraz napisze że moimi poczynaniami miałem wpływ na strukturę materiału i mogłem go osłabić (pewnie będzie miał rację) ale z gięciem jest chyba mniej zachodu niż z wycinkami klejeniem i szpachlowaniem, a powierzchnie nie są aż tak wielkie żeby udarnością po gięciu specjalnie się przejmować.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#4  PostTytuł:
PostNapisane:2008-11-28, 15:45 
Hej ;)

Cóż, zgadzam się w pełnej rozciągłości z wszystkimi opiniami. Jeżeli chodzi o gięcie to nie róbmy scen ;) przecież po tym walce nie będą jeździć. Ja nie gnę bo wiem, że z tym więcej problemu niż z docinaniem ;) (utrzymanie kształtu, symetrii itd itp). Szpachla występuje u mnie w śladowych ilościach (wystarczy dobrze pokleić i zeszlifować naddatki). "Każdy robi jak lubi" :).

Dodam może jeszcze, że malując budę Mikiego zauważyłem spore problemy z malowaniem spienionego. Farba jakby wsiąka w materiał. Było by wręcz zaletą gdyby zechciała go pokolorować - ale efekt jest wręcz przeciwny. Dodatkowo po obiciu i tak widać białe szramy i pęknięcia.

Niepodważalną za to zaletą spienionego jest jego waga (sporo mniejsza niż HIPS) wywołana mniejszą gęstością materiału.

Pozdrawiam

Ted


Góra
  
 
 Post nr:#5  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 00:50 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-07-15, 20:05
Posty: 1475
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 29

Model: Senior&Zawisza Jeep rubicon MAZ537 w budowie
Imię: Zawisza
żeby nie otwierać nowego wątku to się podepnę tutaj

mam pytanko czy w polsce są gdzieś dostępne takie oto płytki
http://www.truckmodellsport.de/shop/ind ... _1185.html

http://www.truckmodellsport.de/shop/ind ... _1186.html

http://www.truckmodellsport.de/shop/ind ... _1187.html


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#6  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 00:54 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-02-01, 15:57
Posty: 3764
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy
Wiek: 27

Model: Scania R470, knight Hauler, king hauler, CC-01
Imię: Kamil
bede zamawiał z truckmodelsport za jakis czas pare drobiazgów ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#7  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 00:55 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-07-17, 22:32
Posty: 5070
Lokalizacja: blisko Łodzi ;)
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy
Wiek: 42

Model: 5D
Imię: Halinka
Popraw linki bo nie działają ;)

Pozdr.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#8  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 00:57 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-02-01, 15:57
Posty: 3764
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy
Wiek: 27

Model: Scania R470, knight Hauler, king hauler, CC-01
Imię: Kamil
raczej nie beda działac,
ta strona ma to do siebie że nieda sie otworzyc w oknach poszczególnych produktów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#9  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 08:32 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!

Dołączył(a): 2008-09-22, 16:22
Posty: 2728
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy
Wiek: 32

Model: Wrangler JK, Kamaz 65224 6x6
Imię: Krzysiek
ja to widze.. to jest ryfel plastikowy chyba..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#10  PostTytuł:
PostNapisane:2008-12-02, 09:24 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-01-23, 15:47
Posty: 2101
Lokalizacja: z EPPK
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 44

Model: LAND ROVER LR 90
Imię: Łoligator
ku.... panowie temat HIPS więc nie śmiecić tu o blachach łezkowych bo taka ich nazwa, a na marginesie w polsce ciężko to dostać a jak już jest to kosztuje jak na batorym :q

a co do obróbki HIPS-a ponoć niezawodną jest opalarka tyle że trzeba wyczuć w jakiej temperaturze się poddaje materiał albo zaopatrzyć się w taką z termoregulatorem, ustawiamy tyle ile powinnno być i problem z głowy :OK


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#11  PostTytuł:
PostNapisane:2009-02-02, 20:55 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-03-01, 13:59
Posty: 15472
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 192 razy
Wiek: 46

Model: ze mnie :)
Imię: Obi-Wan Kenobi
Ponieważ ten materiał stał się ostatnio bardzo popularny na forum więc ja może wtrącę swoje 0,03 zł odnośnie klejenia HIPS.

Otóż początkowo kleiłem HIPS klejem Cosmofen plus - klej do PCV i innych tworzyw. Jednak klej ten mam taka przypadłość, że po wypłynięciu ze spoiny zostawia grubą "narośl" a dodatkowo łączy powierzchnie poprzez zjawisko adhezji czyli jest jakby spoiwem i powoduje to, że jego wytrzymałość jest inna niż wytrzymałość mechaniczna łączonych tworzyw i powoduje to odrywanie się łączonych elementów od siebie po użyciu siły.

Dlatego szukawszy w necie innego kleju trafiłem na klej Tamiya Extra Thin Cement.

Obrazek

Jest to klej specjalnie do polistyrenów. Opakowanie to szklana buteleczka 40ml w zakrętką zawierająca pędzelek do nakładania kleju. I tu ciekawostka dotycząca sposobu klejenia tym klejem, standardowo, klejąc dwie powierzchnie smaruje się je klejem i dociska do siebie, jednak w tym przypadku jest inaczej a mianowicie, klejone powierzchnie przykłada się na "sucho" do siebie a następnie za pomocą pędzelka nakłada się klej na miejsce styku. Klej sam penetruje szczelinę pomiędzy obiema powierzchniami, rozpuszcza je powierzchniowo a następnie odparowywuje tworząc jednorodną z klejonym materiałem spoinę. Dodatkowo, jak sama nazwa wskazuje, klej nawet po wypłynięciu zostawia tak cienką warstwę na powierzchni materiału, że nie trzeba go szlifować. Miejsce klejone uzyskuje pełną wytrzymałość po około 24 godzinach natomiast w około 30 s po nałożeniu kleju posiada już wstępną wytrzymałość pozwalającą na ustabilizowanie na trwałe klejonych elementów.
Sklejone elementy posiadają bardzo dużą wytrzymałość, dużo większą niż przy zastosowaniu kleju o którym pisałem wyżej.

Klej bardzo trudny do nabycia w kraju. Prawdopodobnie z tego powodu, że TH nie wysyła pocztą lotniczą a i być może na jego mniejszą niż innych popularność ze względu na cenę - 13-17 zł za 40 ml.

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#12  PostTytuł:
PostNapisane:2009-02-02, 21:15 
Ja używam do klejenia HIPS-u czegoś takiego http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?g ... teg=115234 . Ten klej również "roztapia" wierzchnią warstwę dokładnie tak jak opisuje powyżej Walle. Cena niższa, a co do wytrzymałość to jest po prostu :OK


Góra
  
 
 Post nr:#13  PostTytuł:
PostNapisane:2009-02-02, 21:24 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-07-15, 20:05
Posty: 1475
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 29

Model: Senior&Zawisza Jeep rubicon MAZ537 w budowie
Imię: Zawisza
a mój GL został sklejony tym ;)
http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?g ... teg=115234


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#14  PostTytuł:
PostNapisane:2009-02-02, 22:14 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-06, 20:17
Posty: 4709
Lokalizacja: podlaskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Wiek: 44

Model: Tatra Kolos 813
Imię: Adam
Ja dzisiaj próbowałem skleić 2x 0.5 mm comofenem + i myślałem że mnie (cenzura) strzeli.
Nie dość tego że się namotałem z trzymaniem w formie hipsu to po wyjęciu okazało się że hips się po prostu rozpuścił :OO .
Pewnie przesadziłem z ilością kleju :D
Tak czy inaczej szybko przeprosiłem spieniony :VV


Góra
 Zobacz profil  
 
 Post nr:#15  PostTytuł:
PostNapisane:2009-02-03, 00:12 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-01-23, 15:47
Posty: 2101
Lokalizacja: z EPPK
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Wiek: 44

Model: LAND ROVER LR 90
Imię: Łoligator
tak panowie z rozmów i doświadczeń jakie przeprowadziłem HIPSa można kleić na parę sposobów, a mianowicie :

I - CJANOAKRYL - i tu uciekamy się do róznych gęstości wiadomo, rzadki - szybko, średni - troszkę wolniej, gęsty - bardzo wolno. Jedyna wada jak użyjemy AKTYWATORA to CA zrobi się delikatnie zielonkawy a tam gdzie jego było więcj się po prostu spieni.
II - ACETON - próba przebiegła bardzo pomyślnie wystarczy zwykły rozcienczalnik acetonowy i cięki pędelek przykładamy dwie płaszczyzny do siebie na ten przykład pod kątem prostym i pędzelkiem smarujemy po jednej i drugiej krawędzi, chwilkę trzymamy i sklejone dla lepszego efektu odstawić na chwilę dla lepszego odparowania acetonu.(Praktyczna porada aceton jest zawarty w zmywaczach do paznokci)
III - TOLUEN - jest to rodzaj rozpuszczalnika coś na bazie acetonu z tym że wolniej odparowywuje i daje mozliwość korekty. Ponoć często igęsto wykożystywany przez modelarzy plastikowców do klejenia modeli.

P.S. - jest jescze IV sposób o którym nie wspomnę bo jest bardzo dobry :LOL


Ostatnio edytowano 2009-07-14, 17:54 przez Bobas, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

phpBB SEO