Teraz jest 2018-07-15, 21:16

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane:2017-09-12, 08:23 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Witam
Z racji powtarzających się pytań o tematykę rc-trialu/przepraw, postanowiłem stworzyć FAQ.
Zawiera ono najczęściej zadawane pytania tutaj na forum, na pw, oraz na grupach FB, odpowiedzi to zbiór moich doświadczeń, wniosków, analiz nad modelami terenowymi. Proszę też nie traktować tego jako "wiedzy absolutnej" jestem człowiekiem i mogę się też mylić ;) .


Jeśli chciałbyś skorygować, sprostować, zadać pytanie bądź uważasz że jakaś informacja się tutaj powinna znaleźć: napisz. Uwagi mile widziane. FAQ to nie jest jeszcze wersja ostateczna, więc z czasem znajdą się poprawki i aktualizacje :)

Miłej Lektury :)

Pozdrawiam :W



edycja - zotornik
Podobny temat - jednakże obecnie nieco nieaktualny z racji daty jego powstania - można znaleźć pod adresem:
Jak się zabrać za trial?


Załączniki:
FAQver8.pdf [866.66 KiB]
Pobrane 40 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-09-13, 18:05 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Wersja w formie postu, wyżej do pobrania w wersji PDF.
FAQ
1. Czym jest trial rc? Co to jest rc-trial?
2. Jaki budżet powinienem mieć na model trialowy?
3. Jakiej marki jest najlepszy model trialowy?
4. Jaki model trialowy na początek?
5. Co to jest KIT i RTR?
6. Co to jest RTI?
7. Sklepy gdzie można kupić części i gotowe modele
8. Co to jest „drag brake”? Do czego służy?
9. Jaka aparatura do trialu?
10. Jakie serwo do trialu?
11. Jaki silnik i regulator do trialu?
12. Wyciągarka co i jak?
13. Jakie są najlepsze opony do trialu? Jakie są rozmiary opon?
14. Jakie są najlepsze felgi do trialu?
15. Przełożenia w modelu, jakie ma znaczenie, co to daje?
16. Wyważanie i dociążanie modelu? Po Co? Do czego to?
17. Zawody forum rc-trial? Skąd? Gdzie?
18. Czy mogę startować w zawodach forum rc-trial?
19. Czy mogą startować w zawodach dzieci, czyli osoby niepełnoletnie?
20. Jakie są klasy modeli na zawodach?

1. Czym jest trial rc? Co to jest rc-trial?

Rc-trial to najstarsze w Polsce forum zajmujące się tematyką trialu rc, organizujące od 2006r cykliczne spotkania / zawody dla modeli trialowych.

Trial rc - jest to specyficzna część modelarstwa nastawiona na powolne, precyzyjne
pokonywanie przeszkód terenowych modelami zdalnie sterowanymi, wzorowanymi na
pojazdach 1:1, a wyróżniamy z nich terenówki osobowe 4x4 oraz ciężarówki 4x4, 6x6 i 8x8,
do których potrzebne jest prawo jazdy kat. C.
Uprzedzę na starcie, tak są osobowe 6x6 pojazdy jak Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 czy
Toyota Land Cruiser 70 6x6 i nic nie stoi na przeszkodzie by taki model zbudować/kupić,
lecz należy pamiętać o tym, jeśli zamierzalibyśmy startować takim modelem na zawodach to
niestety na tą chwilę regulaminy nie dopuszczają startów takich modeli.

2. Jaki budżet powinienem mieć na model trialowy?
Budżet to min 1.000pln (słownie jeden tysiąc złotych polskich)
Finalny koszt zależy od tego, jakie masz zaplecze modelarskie, czyli podstawowe narzędzia
do pracy przy modelu: klucze imbusowe i nasadowe, ładowarka procesorowa do
akumulatorków.
Inne narzędzia są opcjonalne, ale też przydatne ;) czyli: kombinerki, imadełko, wkrętarka,
wiertarka, gwintowniki i narzynki, lutownica, dremel, palnik, maszyna frezująca CNC,
tokarka, drukarka 3D

3. Jakiej marki jest najlepszy model trialowy?
Nie ma czegoś takiego jak najlepszy gotowy model trialowy. Zawsze znajdzie się „coś” czy to
w kupnym modelu z sklepu czy z drugiej ręki, co można poprawić, ulepszyć, zmienić.
Wynika to z trzech rzeczy:
-preferencji użytkownika do danego modelu oraz jego „zamiary, co do modelu”
-różnorodności terenu, jakie modele muszą pokonywać ;) (piasek, ziemia, żwir, skały, błoto,
korzenie, asfalt, kamienie, wodne przeszkody w postaci wodospadu oraz strumyczka wody
czy kałuży)
-dostosowanie modelu pod dany regulamin na zawody – tutaj nie ma „przymusu”, ale
większości ok. 90% osób i tak trafia na zawody ;)

4. Jaki model trialowy na początek?
Pytanie jest dość specyficzne i trzeba odpowiedzieć sobie na pytania: Czy modelem będą
jeździć dzieci? Czy mam jakieś doświadczenie w obchodzeniu się z modelem? Czy nie mam
smykałki do majsterkowania/dłubania?
Jeśli odpowiedziałeś na powyższe pytania TAK to polecam zainteresować modelami z nieco
wyższej półki, gdyż są trwalsze niż tańsze odpowiedniki. (Lista modeli podana poniżej nie
jest pełna, jeśli znalazłeś ciekawy model warty uwagi, a nie ma go na liście daj znać ;) )

Do takich modeli zaliczają się:
1. Axial scx10 (wycofywany z produkcji na rzecz axiala scx10 II,
http://www.axialracing.com/products/ax90028)
2. Axial ax10 (terenówka 4x4 http://www.axialracing.com/products/ax90033)
3. Axial scx10 II (terenówka 4x4 http://www.axialracing.com/products/ax90046)
4. Axial XR10 (100% crawler, wycofany z produkcji, dostępny na rynku wtórnym, http://www.axialracing.com/products/ax90017)
5. Traxxas TRX-4 (terenówka 4x4, mosty zintegrowane z zwolnicami, blokady
dyferencjałów, 2 biegowa skrzynia https://m.traxxas.com/products/landing/trx-4/ )
6. Vattera Ascender (dostępny z karoseriami: Ford Bronco, Chevrolet K-5 Blazer, Chevrolet K10 Pickup http://www.vaterrarc.com/Products/Defau ... d=VTR03023 )
7. Tamiya CR-01(dostępny z karoseriami: Toyota FJ40, Jeep Wrangler, Ford Bronco,
Mercedes-Benz Unimog 406 https://www.tamiyausa.com/items/radio-control-kits-
30/trucks-36500/rc-toyota-land-cruiser-40-58405 )
8. Tamiya F350 High Lift (dostępny z karoseriami: Toyota Hilux, Ford F350, Toyota
Tundra https://www.tamiyausa.com/product/item. ... t-id=58397 )
9. Tamiya CC-01 (dostępny z karoseriami: Mitsubishi Pajero, Toyota FJ40, Ford Bronco,
Toyota FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406, Jeep Wrangler, Isuzu Mu, Ford
Landfreeder Pick-up, VW Amarok)
10. MST CFX 1:10 (dostępny bez karoserii i z karoseriami: Toyota FJ40, Ford Bronco,
Toytoa FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406 http://www.rcmst.com/product_car_info.p ... 25&sn=2920 )
11. MST CMX 1:10 (dostępny bez karoserii i z karoseriami: Toyota FJ40, Ford Bronco,
Toytoa FJ Cruiser, Mercedes-Benz Unimog 406 http://www.rcmst.com/product_car_info.p ... 14&sn=2718 )
12. MST CFX-W 1:8 (mosty zintegrowane z zwolnicami http://www.rcmst.com/product_car_info.p ... 26&sn=2930 )
13. GMADE 1/10 GS01 Sawback 4WD ( http://gmade.net/dealer/index.php?main_ ... cts_id=602 )
14. Gmade 1/10 GS01 KOMODO 4WD ( http://gmade.net/dealer/index.php?main_ ... cts_id=696 )
15. Gmade Crawler R1 Rock Buggy ( http://gmade.net/dealer/index.php?main_ ... cts_id=427 )
16. Gelande II Truck Kit w/Defender D90 Body Set ( http://store.rc4wd.com/Gelande-IITruck- ... _3248.html )
17. Gelande II D110 Truck Kit With Hard Body ( http://store.rc4wd.com/Gelande-IID110-T ... _4326.html )
18. GELANDE II TRUCK KIT W/ TOYOTA FJ40 BODY SET ( http://store.rc4wd.com/Gelande-II-Truck ... _4348.html )
19. Trail Finder 2 Truck Kit w/Toyota Mojave II Body Set (http://store.rc4wd.com/TrailFinder-2-Tr ... _4645.html )
20. Trial Finder 2 LWB W/ TOYOTA LAND CRUISER LC70 BODY SET BUNDLE (
http://store.rc4wd.com/TF2-LWB-w-Land-C ... _5380.html )
21. TRAIL FINDER 2 LWB W/ MOJAVE II FOUR DOOR BODY SET (
http://store.rc4wd.com/Trail-Finder-2-T ... _5221.html )
22. 2017-MEX LC80-EXPEDITIN-Offroad-ARB 1/9 ( http://www.rcmodelex.com/wwwrcmodelex-c ... ad-ARB-1-9
W przypadku http://www.rcmodelex.com jest dostępnych aż 49 wersji modeli, karoserie się
powtarzają się, a różnią się podwozia ;) )
23. HPI Crawler KING( dostępny z karoseriami Ford Bronco, Ford Raptor
https://www.hpiracing.com/pl/kit/113225 )
24. HPI Toyota FJ Cruiser VENTURE (zapowiedź, jeszcze nie ma w sprzedaży,
https://www.hpiracing.com/pl/kit/116558 )
25. Losi: 1/18 Mini-Rock Crawler ( http://www.losi.com/Products/Default.as ... LOSB0222BD )
26. Losi: 1/10 Night Crawler ( http://www.losi.com/Products/Default.as ... LOSB0104T1 )


Firmy niszowe, często bazujące na markowych firm( czyli klony), a zaliczają się do nich:
1. HSP Kulak 1:18 (na polskim rynku znany, jako 1:16, klon Mini-Rock Crawler 1/18
http://www.helipal.com/hsp-kulak-rock-c ... style.html )
2. HSP Pangolin Rock Crawler 1/10 (klon axiala ax10, https://hobbiesdirect.com.au/hsp-
110-pangolin-electric-4wd-rtr-rc-rock-crawler-tpet-1080t2 )
3. Maverick Scout Rock Crawler (klon axiala ax10, z stajni HPI, a wydany pod nazwa
maverick scout https://www.hpiracing.co.uk/piw.php?partNo=MV12501 )
4. HG P402 1/10 2.4G 4WD Wheel Drive Roadster Climbing Car (klon axiala scx10 z
przeróbkami, http://www.banggood.com/HG-110-2_4G-4WD ... 69753.html )
5. HG P601 1/10 2.4G 6WD RC Crawler RTR (klon z axiala scx10 z przeróbkami,
dodana 3 oś, http://www.banggood.com/HG-P601-110-2_4 ... 69752.html )
6. Cross PG4A 1/10 4X4 http://www.cross-rc.com/productinfo.aspx?pid=126 )
7. AMEWI D90 CRAWLER KIT FULL CNC ALLOY 1/10 EP 4WD ( klon Gelande,
pod karoserię chińskiego land rovera d90, występuje aktualnie jako niszowy bo rzadko
spotykany oraz jest bardzo drogi, niby niemiecka firma ale wyprodukowany w
Chinach, można też pod inna nazwą kupić i taniej https://www.lindinger.at/en/?sViewport= ... le=9714739 )
8. CNC Machined 1/10 Scale Alloy Rc Rock Crawler Metal Gelande II Defender D90
Chassis RC4WD (klon gelande II https://pl.aliexpress.com/item/CNC-Machined-1-10-
Scale-Alloy-Rc-Rock-Crawler-Metal-Gelande-II-Defender-D90-ChassisRC4WD/32732465783.html )
9. 1/10 ROCK CRAWLER R3 2 SPEED FULL METAL TF2 CHASSIS TRAIL
FINDER 2 TRUCK KIT RC4WD (klon trial finder II https://pl.aliexpress.com/item/1-
10-OFFROAD-R3-2-SPEED-FULL-METAL-TF2-CHASSIS-TRAIL-FINDER-2-TRUCK-KIT-RC4WD/32720824258.html )
10. MHPC 1/10 RC Crawler Cars Electric Off Road Alloy Chassis Kit V2 (klon gelande II
rc4wd, nazwa często się zmienia, https://pl.aliexpress.com/item/1-10RC-C ... 26906.html )
11. 1/10 Scale Metal Frame Chassis Axle Roll Cage for RC4WD (klon trial finder z
poprawkami https://pl.aliexpress.com/item/1-10-Sca ... 15700.html )
12. Cool Racing CNC 1/10 Rock Crawler Aluminum Axial SCX10 Chassis W/ Carbon
Frame Wheelbase 313mm Silver (klon axiala scx10, full aluminium,
https://pl.aliexpress.com/item/Cool-Rac ... 17135.html )
13. RGT 136100 Electric Racing 4wd Off Road Rock Crawler Rc Car Rock Cruiser RC-4
Climbing 1/10 (klon klona kulaka 1:18 z ulepszeniami
https://pl.aliexpress.com/item/RGT-Raci ... 38298.html )
14. CAPO 1/8TH SCALE JEEP 4X4 WRANGLER CD15823 (najdroższy gotowy
trialowy model do kupienia http://www.klp-racing.com/capo-jeep-4x4-wranglercd15823 )
15. MEW CAPO REAL 1:10 SCALE METAL TATRA 8X8 RC TRUCK NEW
EDITION CD15825 (najdroższy gotowy trialowy model do kupienia http://www.klpracing.com/mew-capo-real- ... on-cd15825 )
16. TATRA 6x6 celokovový model 1/10 6WD ARR AMEWI 22193
(http://www.htmodel.sk/produkty/funkcne- ... 26223.html )
17. Venom Creeper Rock Crawler Kit 1/10 Green Electric
(http://www.horizonhobby.com/product/car ... ks-14524--
1/electric-cars-and-trucks/venom-creeper-rock-crawler-kit-1-10-green-electricvnr8300gr )
18. Kyosho Rock Force 4WD Rock 2.2 (http://www.kyoshoamerica.com/DIS--110-4 ... p_653.html )
19. Duratrax Cliff Climber (http://www.hab.se/duratrax-cliff-climbe ... -p-6003-c-
189.aspx )

5. Co to jest KIT i RTR?
RTR - ready-to-run czyli gotowy do użycia, prosto z pudełka złożony model, tylko podłączyć
zasilanie i jeździć. Ma to swoje zalety i wady.

Zalety:
-prawie gotowy do pracy od razu po wyjęciu z pudełka. Otrzymasz szybką satysfakcję!
-nie trzeba się martwić o zakup dodatkowego sprzętu.
-gotowa dostarczona przez producenta elektronika

Wady:
-Nie jesteś w stanie poznać dokładnie swojego modelu zanim go uruchomisz, nie masz szansy
na poznanie budowy i nie będziesz wiedział na co zwracać uwagę jak będzie coś nie tak.
-błędy montażowe w fabryce, które mogą doprowadzić do przedwczesnej usterki lub
zagubienia śrubki/części. Przy wykorzystywaniu pełnej mocy modelu okazać się może, że
zgubisz strategiczną część np. śrubkę od wału i nie możesz kontynuować zabawy.
-elektronika dostarczona przez producenta jest często niszowa i niekoniecznie przydatna do
wykorzystania w danym celu np. axial scx10 RTR oferuje w zestawie silnik szczotkowy 27T
czyli silnik jest za szybki oraz ma mało mocy, co wymusza zmianę podzespołu.
-niektóre elementy w modelu są słabszej jakości (np. linki skrętu, linki do mostów, felgi na
opony są z montażem na klejowym zamiast skręcane beadlocki)
-mosty i przekładnie czasami nie mają smaru, przez co szybko zużywają się dane podzespoły
-opony są fabrycznie przyklejone do felgi co uniemożliwia odpowiednie dociążenie bez
dodatkowych zabiegów (odklejanie opon od felg, zabieg czasami ryzykowny bo można
uszkodzić oponę, a na straty są często spisane felgi)

KIT- jest to zestaw do samodzielnego złożenia. Ma to swoje zalety i wady.

Zalety:
-poznajesz budowę modelu, składasz od podstaw, jesteś w stanie zrozumieć jak to działa,
masz pewność, że wszystko jest dokręcone i zrobione jak należy. Masz ułatwiony potem
serwis, bo wiesz co wykręcić by dostać się do uszkodzonej części. Przy serwisowaniu masz
szansę przewidzieć czy coś się uszkadza, czy będzie wymagało naprawy, bądź dokonania
tuningu.
-wkładasz swój wysiłek w złożenie modelu a to daje uczucie spełnienia i emocjonalne
przywiązanie do modelu, oraz świadomość że z kupki „części” zbudowałeś wspaniały model
;)
-dobierasz samodzielnie elektronikę, dodatkowe komponenty co automatycznie oszczędza Ci
czasu sprzedawania „niechcianych” przedmiotów
-zestaw ma czasami lepsze podzespoły w postaci linek, felg,
-model jest tańszy w zakupie

Wady
-wymaga poświęcenia czasu na złożenie często od 2 do 9h ~ (wszystko zależy od wielkości
zestawu więc podział czasowy jest podany hipotetyczny)
-zestaw jest niepełny, wymaga zakupu dodatkowego sprzętu by mógł zostać uruchomiony
(serwo, silnik, regulator, aparatura sterująca, akumulator, ładowarka do akumulatora, sprzęt
do zrobienia karoserii: farby, nożyczki, dziurkacz)

Porównując zestawy KIT, a RTR trzeba przyjrzeć się szczegółom co dany zestaw zawiera, bo
czasami warto wziąć zestaw RTR rozłożyć na części i złożyć, niż brać zestaw KIT i
dokupywać resztę. Taki jeden przykład jest przy modelu MST cfx/cmx 1:10 sklepy jak
asiatees albo rcmart za niewielką dopłatą oferują silnik 35T albo regulator Hobbywing
QuicRun 1080 80A ESC z kartą do programowania CB1056

6. Co to jest RTI ?
RTI: Ramp Travel Index, wskaźnik za pomocą którego robimy pomiar „wykrzyżu” czyli
pracy zawieszenia w modelu. Oblicza się ją za pomocą rampy zbudowanej na podstawie
trójkąta prostokątnego o kątach 30° 60° 90°.
Wzór:
Załącznik:
wzór RTI.JPG
wzór RTI.JPG [ 8.7 KiB | Przeglądane 1640 razy ]

R-RTI
d-przebyta droga najazdu na rampie, aż do oderwania jednego koła z podłoża
b-rozstaw osi modelu
Przykład: Model o rozstawie osi 28 cm najechał na rampie odległość 9 cm nim jedno koło
tylne lub przednie oderwało się od podłoża. Obliczenie RTI= 9 cm / 28 cm * 1000 = 321

Dodatkowe informacje:
pomiar-rti-na-rampie-i-bez-rampy-wykrzyz-t11874.html
http://www.therangerstation.com/tech_li ... tors.shtml

7. Sklepy gdzie można kupić części i gotowe modele
Modele można kupić w Polsce bądź w zagranicznych sklepach. Oferta krajowa jest
najczęściej droższa gdyż zawiera vat, cło, oraz marżę sklepu.
Popularne sklepy to:
http://www.towerhobbies.com
http://www.rcmart.com
http://www.rc-mushroom.com
http://www.tcscrawlers.com
http://www.store.rc4wd.com
http://www.asiatees.com
Serwisy na których można kupić przedmioty związane z tematyką trialu:
https://pl.aliexpress.com
http://www.ebay.com
http://www.allegro.pl
http://www.amazon.com

8. Co to jest „drag brake”? Do czego służy?
Drag Brake jest to funkcja regulatora, która ma za zadanie hamowanie modelu za pomocą
silnika elektrycznego. Działa on przy zjeżdżaniu modelu z pochyłego terenu.
Tutaj filmiki od danej minuty jak „ma” działać w modelu ta funkcja i jak ma model się
zachowywać:
https://www.youtube.com/watch?v=MACP2s961nY
https://youtu.be/nNgT21NDVRA?t=177
https://youtu.be/RlIn5BXzU6Q?t=106 tutaj jest zrobiony test drag brake z różnym stopniem
wykorzystania, ale przy podanej minucie podane jest mniej więcej jak ma zachowywać się
model przy pełnym wyposażeniu i dociążeniu (model z karoserią, czyli gotowy model RTR w
teren).

9. Jaka aparatura do trialu ?
Nada się taka co działa w paśmie 2.4Ghz i ma min 3 kanały, a ten 3 jest proporcjonalny 1-0-2.
Popularne są aparatury: Spektrum DX3R, DX3S DX4S itd, RadioLink RC4
(https://pl.aliexpress.com/item/High-Qua ... 77379.html
nie musi być koniecznie z Gyro ;) ) Futaba i wiele innych.

10. Jakie serwo do trialu?
Do modelu 4x4 min 10kG uciągu, dla Ciężarówek 6x6 min 15kG uciągu. Obojętnie jakie
serwo cyfrowe czy analogowe, wodoodporne czy nie wodoodporne (z reguły płaci się
„zazwyczaj” ekstra za nazwę „waterproof”). Popularne marki serw to: hitec, bluebird,
towerpro, kingmax, turnigy, futaba, (jeśli znasz jakieś godne polecenia a uważasz żeby się
znalazło tutaj daj znać)

11. Jaki silnik i regulator do trialu?
W trialu występują silniki bezszczotkowe (charakteryzują się niskim poborem na prąd, ale
bardzo łatwo uszkodzić je przez nieuwagę), oraz silniki szczotkowe (prądożerne ale można
bez obaw topić ;) w wodzie )
Z silników bezszczotkowych to zakres jest od 21.5T do 13.5T mających często zakres kV od
1870kV do 3200kV. Jako ciekawostka podobne parametry silników ale, różni producenci to
każdy z tych silników ma inna charakterystykę pracy oraz krzywą mocy czyli nie będą tak
samo pracowały przy tych samych obrotach.
Im niższa liczba T, a zarazem wyższa kV to silnik ma mniej mocy, a więcej prędkości. Tutaj
zaleca się dobór silnika do przełożenia w modelu jakie można uzyskać.
Trzeba przede wszystkim pamiętać, interesują nas silniki SENSORED, czyli mające sensory.
Pozwalają one na precyzyjne i dokładne wykorzystanie silnika, przy małych prędkościach.
Brak sensorów to objawia się „kaszlaniem” silnika przy małych prędkościach (model „drży”,
nagle rusza) i wymusza konieczność wysokiego kręcenia silnika by zniwelować ten efekt.
Zaliczają się do nich:
Novak Goat 2700kV 18.5T (dostępny zazwyczaj na rynku wtórny oraz w „nielicznie”
zakamuflowanych sklepach)
Speed passion 17.5T 2700kV
Speed passion 21.5T 1800kV http://www.rcmart.com/speed-passion-138 ... 32348.html
Trackstar 21.5T 1855kV https://hobbyking.com/en_us/turnigy-tra ... roved.html
Trackstar 17.5T 2270kV https://hobbyking.com/en_us/turnigy-tra ... roved.html
Trakcstar 17.5T 1870kV https://kamami.pl/niedodane-/223301-tur ... 870kv.html
został wycofany i zastąpiony wersją niżej:
TrackStar 17.5T 2050kV https://hobbyking.com/en_us/trackstar-1 ... roved.html
Do regulatorów które współpracują z silnikami bezszczotkowymi to (należy pamiętać, żeby
miały ustawialny „Drag brake” opisany w/w p.12 ):
Regle z popularne ze względu na swoją cenę:
X-Car 60A https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr- ... rless.html
HobbyKing® ™ 60A Sensored https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr- ... -1-12.html
TrackStar Sportsman 60A 1/10th Scale Sensored Brushles
https://hobbyking.com/en_us/trackstar-s ... aresc.html
Wyższa półka to Tekin, Castle Creations
Tekin RS Gen2 Sensored Brushless ESC https://www.teamtekin.com/rs.html
Mamba max pro http://www.castlecreations.com/en/mamba ... 20-0063-00
Jest i wiele innych regulatorów bezszczotkowych do trialu, trzeba pamiętać by taki regulator
miał konfigurowany drag brake. Jeśli znasz jakiś regulator a uważasz że powinien być tutaj
daj znać ;)

Silniki szczotkowe do trialu mają zakres od 35T do 80T. Im wyższa liczba tym silnik
mocniejszy, a zarazem wolniejszy. Tutaj nie ma faworytów, bo w użyciu jest wiele
producentów :) : axial, rc4wd, hpi, goolrc (chińczyk ale niczym nie ustępujący markowym
silnikom)
Regulatory do silników szczotkowych:
HobbyWing QuicRun 1/10 Waterproof Brushed 60A Electronic Speed Controller ESC #1060
http://www.hobbywing.com/goods.php?id=358
Hobbywing QuicRun 1080 Waterproof Brushed 80A ESC w/ Program Card For 1/10 1/8
Crawler #QUICRUN WP-CRAWLER-BRUSHED
https://www.hobbywingdirect.com/product ... 6223842568

12. Wyciągarka co i jak?
Z wyciągarek do trialu możemy wyróżnić dwa rodzaje: kupiona gotowa ze sklepu
miniaturowa wyciągarka, oraz zrobione na bazie serwomechanizmu (serwa).
Wyciągarka gotowa „przeważnie tylko dobrze wygląda”. Jak ma wyglądać i pracować
należycie to koszty szacują się na ponad 100USD z tego powodu poleca się zrobienie z serwa
;) .

Gotowe wyciągarki:
3Racing Automatic Crawler Winch (1/10 Size) http://www.rpphobby.com/product_p/3racr01-
27.htm
3Racing Automatic Crawler Winch (1/8 Size) http://www.rcmart.com/3racing-automatic ... l-txs01-p-
27345.html?cPath=595_737_395
RC4WD 1/10 Warn 9.5cti Winch http://store.rc4wd.com/RC4WD-110-Warn-9 ... _3734.html
RC4WD 1/8 WARN ZEON 10 WINCH http://store.rc4wd.com/RC4WD-18-Warn-Zeon-10-
Winch_p_4592.html
RC4WD 1/10 WARN 8274 WINCH http://store.rc4wd.com/RC4WD-110-Warn-8274-
Winch_p_5120.html
RC DWN N10097 Crawler Motor Winch Warn 9.5cti For 1:10 4WD Wrangler (kopia
3racing’a )https://www.aliexpress.com/item/RC-DWN-N10097-Crawler-Motor-Winch-Warn-
9-5cti-For-1-10-4WD-Wrangler/32651863318.html
Brand New High Quality TFL 1/10 RC Car Spare parts
https://www.aliexpress.com/item/Brand-N ... 88203.html
1/10 RC Electric Winch With Radio System https://www.aliexpress.com/item/1-10-RC ... 99006.html

I wiele innych. Jak znasz ciekawą wartą swojej ceny a chcesz by się tu znalazła daj znać ;)
Gotowe wyciągarki mają dwie poważne wady (w najdroższych „niby” wyeliminowane te
błędy ale mniej zaboli 100pln niż aż 500 jak coś się uszkodzi ;) ): słaba elektronika oraz
wątpliwej jakości użyte materiały do miniaturowych przekładni. Wyciągarki mają uciąg
zazwyczaj od 1 do 4kG, czyli „model” na sucho jako tako podniosą, ale jak już przychodzi do
użycia w terenie to już nie wystarczają ;) (mają do wyciągnięcia model + wygrzebanie go z
trudnego terenu)

Najlepsza wyciągarka to jest zrobiona na serwomechanizmie (serwie) ;) z min 10kG uciągu,
mająca metalowe zębatki. Jeśli twoje umiejętności są przeciętne i wiesz, że nie poradzisz
sobie z budową bądź nie masz cyfrowej aparatury do budowy wyciągarki zaleca się kupno
serwa pracującego w 360stopni, czyli coś w stylu tower pro 360 https://botland.com.pl/serwapraca-ciagl ... topni.html

Tematy gdzie ludzie opisali budowę wyciągarki na serwomechanizmie czyli serwie:
wyciagarka-winch-by-jerry-cornelius-t12853.html
wyciagarka-winch-by-zotornik-t1790.html
wyciagarka-z-serwa-t14468.html

13. Jakie są najlepsze opony do trialu? Jakie są rozmiary opon?
Jest takie powiedzenie „jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego” ;) Nie ma w tej chwili
opon jako tako uniwersalnych. Jedno się sprawdza: przy mokrym terenie, każda się zalepi
piaskiem/błotem co automatycznie traci właściwości terenowe.
Z racji różnorodnego terenu a do nich zaliczamy: piasek, ziemia, żwir, skały, błoto, korzenie,
asfalt, kamienie, wodne przeszkody w postaci wodospadu oraz strumyczka wody czy kałuży,
na każdy z tych rodzajów terenu znajdą się opony, które radzą bardzo dobrze.
W trialu używa się rozmiaru od 1.55 do 2.2, sporadycznie trafiają się 1.7 albo 1.5. Wiąże się z
tym też dobór odpowiednich felg o czym można poczytać w poz. 14.

Pełne zestawienie opon można znaleźć w tym temacie, aktualizowanym na bieżąco, rozmiary
opon podawane są bez felgi oraz na jakiej feldze:
zestawienie-opon-1-55-1-9-i-2-2-t12375.html
Należy pamiętać, że nawet inna felga to inaczej się ułoży opona przez co zmieniają się
proporcje szerokości i średnicy opony.

14. Jakie są najlepsze felgi do trialu?
Najlepsze felgi to tzw. Beadlocki czyli skręcane felgi. Opona jest przytrzymywana przez
pierścień do felgi (wyglądają jak tutaj: http://www3.towerhobbies.com/cgibin/wti ... XWDJ9&P=ML)
bądź przez obręcze wsadzane do środka opony, oraz
skręcane 2 połówki felgi (wyglądają jak tutaj http://store.rc4wd.com/5-Lug-Wagon-19-S ... _1930.html
, albo
https://www.aliexpress.com/store/produc ... Wheel-Rim-
1-9-Inch-BEADLOCK-for-1-10/2349268_32749744915.html w środowisku trialowym znane
pod nazwę „Rdzawki” ze względu na materiał z którego zostały wykonane i rdzewieją po
dłuższym kontakcie w wodzie ;) )

Zalety:
-bardzo łatwy montaż opony, czyszczenie i konserwacja gąbek/pianek
-łatwy dostęp do środka felgi w celu dociążenia kół (najczęstsze wykorzystywane w
dociążaniu kół to paski wulkanizacyjne/ciężarki klejone np. http://sklep.max-trade.pl/ciezarkiklejo ... -7935.html , nie podaję linków na allegro, gdyż łatwo „znikają aukcje” ;) )
-w przypadku felg 4 częściowych czyli rdzawek (obręcz, 2 połówki felgi, piasta) jest możliwe
modyfikowanie offsetu felgi poprzez wymiany piasty na węższą wraz ze zmianą montażu do
mostów (z hex na pin)

Wady:
-cena (chociaż w dobie serwisu aliexpress to zanika ;) )
-mały wybór wzorów
-mała trwałość plastikowych beadlocków – lubią pękać i łamać się.
-trzeba uważać na dobór felg do opon oraz kompatybilność „producencka” opon do felg
(szerzej o tym problemie w dalszej części punktu)

W trialu spotyka się też felgi „zwykłe” przeznaczone do przyklejenia trwale opony do felgi.
Spotykane coraz częściej w gotowych zestawach modelów trialowcyh.

Zalety:
-szeroki wybór wzorów
-cena

Wady:
-brak możliwości szybkiej konfiguracji dociążenia koła
-brak możliwości czyszczenia
-bardzo wysokie prawdopodobieństwo odklejenia się opony od felgi w terenie
-bardzo wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia opony i wewnętrznego rantu
montażowego

Wyżej padło stwierdzenie: „Dobór felg do opon oraz kompatybilność „producencka” opon do
felg” co to jest w praktyce?
Producenci chcąc przywiązać nas do danego zestawu robią małe modyfikacje w swoich
produktach (np. nieznacznie powiększając wewnętrzną średnicę opony oraz dodając
dodatkowo więcej gumy). Pomimo podania „rozmiaru opony i felgi” mieszanie zestawów
często powoduje „konflikty sprzętowe”. Takim przykładem są firmy: Pro-Line, Gmade,
RC4WD. W przypadku ostatnich oni oferują do swoich felg „specjalne” powiększone obręcze
dla opon pro-line (1.9 PROLINE TIRE COMPATIBLE INTERNAL BEADLOCK RINGS
http://store.rc4wd.com/product.asp?itemid=2878 ).

Jako ciekawostka, a warto pamiętać jak będzie się szukać ładnych felg do modelu to
producent Gmade inaczej oznacza osadzenie felgi offset positive i negative. Jak to robi
pokazuje ten obrazek: http://rc4x4.ru/image/data/gmade/gmade_ ... _guide.jpg Czyli
- negatywny zmniejsza rozstaw kół, + pozytywny zwiększa rozstaw kół. Reszta światka RC
robi odwrotnie ;) Trzeba dokładnie sprawdzać i studiować opisy by się nie „machnąć” ;) w
doborze felg.

Fotka przekroju felgi i opony GMADE oraz jej montaż
http://www.gmade.net/products/wheels/19 ... 01_sgs.jpg

Obserwując zagraniczne fora można zaobserwować zjawisko wkładania na felgi 2.2 opony
1.9 czyli zrobienie „naciągu balonowego”. Fajnie wygląda ale należy pamiętać że bardzo
rozciąga i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony
http://www.rccrawler.com/forum/members/ ... -23620.jpg
http://s844.photobucket.com/user/spdyra ... 5.jpg.html

15. Przełożenia w modelu, jakie ma znaczenie, co to daje?
Przełożenie modelu czyli tzw. Final Ratio jest to iloczyn poszczególnych podzespołów w
modelu, może występować w różnych wariantach:
- mosty * rozdzielacz * reduktor
- mosty * skrzynia biegów (przełożenie wew. skrzyni) * (zębatki odbiór/atak)
- zwolnice * mosty * skrzynia biegów (przełożenie wew. skrzyni) * (zębatki odbiór/atak)
- zwolnice * mosty * rozdzielacz * reduktor
- zwolnice * mosty * rozdzielacz * skrzynia biegów (przełożenie wew. skrzyni) * (zębatki
odbiór/atak)
Przykład:
- most axiala scx10 2.92 * skrzynia biegów axiala 2,6 * (zębatki odbiór i atak 87/14)
czyli 2.92*2.6*(87/14)=7,592*(4,35)= 47,17885714285714~ zaokrąglenie czyli 47,18
Czyli final ratio dla podstawowego modelu axiala scx10 o zębatkach odbiorczej 87 atakującej
14 wynosi 1:47,18 (Występowały dwie wersje zębatki atakującej w axialu scx10 14T i 20T,
dla 20T to final ratio 1:33,03~)

Wyżej jest obliczone na piechotę ;) tutaj znajdziecie arkusz excela gdzie wystarczy podstawić
powyższe dane: kalkulator-przelozen-i-predkosci-maksymalnej-modelut12183.html
(https://drive.google.com/file/d/0ByekiW ... lvVmM/view )

Ma to znaczenie przy dobieraniu silnika elektrycznego do modelu (opisywane w punkcie 11),
by był odpowiedni stosunek mocy do prędkości modelu. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę swoje
preferencje do prędkości z zachowaniem odpowiedniej mocy. Optymalna prędkość mieści się
w zakresie 5km/h do 8km/h czyli dla typowego chodu człowieka. Wiele osób woli mieć niską
prędkość, a dużo mocy.
Żeby było optymalnie z mocą i prędkością to na każde 1000kV silnika bezszczotkowego
przypadało ok 1:25 (minimum to 1:19) przełożenia finalnego.
Wtedy dla opisywanego w/w przypadku dla przełożenia 1:47,18 (o zębatkach odbiorczej 87
atakującej 14) optymalny silnik to 1870kV na pakiecie LiPo 2S, uzyskuje się ok. 5,97km/h na
kołach o średnicy 108mm.
W przypadku braku wymaganej prędkości, są 3 możliwości przyspieszenia modelu
- zmiana pakietu (silnik 1870kV) np. z LiPo 2S (7.4V) na 3S (11.1V), w takim przypadku
prędkość z 5,97km/h wzrośnie do 8,96km/h, lub zmiana pakietu na LiFe 3S 9.9V to wzrośnie
prędkość do 7,99km/h – rozwiązanie dość optymalne bez straty mocy ale warunkiem jest
posiadanie miejsca na większy pakiet oraz czy regulator i silnik obsługują taki zakres
napięciowy
-zmiana zębatki atakującej na silniku np.: z 14T na 20T przy pakiecie LiPo 2S (7.4V) przy
silniku 1870kV to zmieni się prędkość z 5,97km/h (przełożenie 1:47,18) na 8,53km/h
(przełożenie 1:33,03) – rozwiązanie przekracza założenia dla minimalnego przełożenia
finalnego na 1000kV, skutkiem tego jest utrata mocy kosztem wzrostu prędkości. Dla tego
silnika optymalna zębatka atakująca dla zachowania min przełożenia finalnego (1:19 na
1000kV) to 17T, dla którego prędkość wyniesie 7,25km/h
-zmiana silnika np. z 1870kV na 2200kV przy przełożeniu 1:47,18 (o zębatkach odbiorczej 87
atakującej 14) oraz pakiecie LiPo 2S (7.4V) – zwiększy prędkość z 5,97km/h do 7,02km/h –
zostaje zachowane przełożenie modelu i jego moc oraz zostaje zwiększona prędkość (dla tego
silnika przełożenie finalne jest na 1:21,45 na każde 1000kV), minusem tego jest dodatkowy
koszt silnika, oraz kończy się możliwość spowolnienia tego modelu (najmniejszą zębatkę jaką
można dać do axiala scx10 to 12T48P)

Ogólnie łatwiej patrzy się na te wyliczenia wraz z arkuszem do obliczania przełożeń i
prędkości.
Ogólnie po co to i co to daje? Najlepsze wykorzystanie silnika elektrycznego do trialu, przy
zachowaniu precyzji i pełnego wykorzystania jego mocy, prędkości oraz ustawienie modelu
pod dany silnik.

16. Wyważanie i dociążanie modelu? Po Co? Jak to zrobić?
Gotowe modele oraz czasami z drugiej ręki cierpią na brak wyważenia oraz dociążenia
skutkuje to brakiem możliwości wjechania (np. model robi rolkę do tyłu) w miejsca gdzie inni
wjeżdżają bez problemu, zjechania z górki albo brak stabilności na trawersach
(pochyłościach).
Nacisk na daną oś można sprawdzić kładąc gotowy model do jazdy w teren (wraz z pakietem)
w połowie lub ¾ (bez jednej osi) na wagę (jak to wygląda? Jedna oś stoi na wadze, druga przy
wadze ale nie dotyka jej). Czyli nacisk 1 osi przedniej + nacisk 2 osi tylnej = waga całkowita
modelu. Zdarza się „że ucieknie” nam np. ok. 100gram jest to skutek niewłaściwych
pomiarów oraz złe postawienie modelu na wadze.
Najlepsze proporcje rozłożenia wagi modelu to 50/50 (przód/tył) czyli przykładowo waga
modelu całkowita 3kG, a na oś nacisk jest 1.5kG.
Odchyły takie jak 55/45 czy 60/40 (przód/tył) są jeszcze akceptowalne w terenie (może się
pojawić zagrożenie przewrotki do przodu przy zjeżdżaniu, dlatego przy takim rozkładzie
należy uważać na tylną pracę zawieszenia, remedium to ograniczenie pracy zawieszenia bądź
zmiana rozkładu masy) Przy 70/30 to jest przeholowanie i model zaczyna mieć tendencje do
rolek przy zjeżdżaniu.
Odchyły takie jak 45/55 wzwyż to zaczynają się problemy przy podjeżdżaniu, model zaczyna
mieć tendencje do robienia rolek do tyłu

Wyważanie i dociążanie modelu
Najważniejsze jest by mieć jak najniżej położony punkt ciężkości. Zależy też jakie są
proporcje wagi oraz co możesz „zmienić” np. pakiet dać na przód, regulator z odbiornikiem
na tył. Jak zrobiliśmy balans w miarę możliwości w ramie to pora na dociążanie kół.

Dociążanie.
Tutaj nie ma złotego środka. Są dwie opcje: zmiana obudowy mostu z plastikowej na
aluminiowa albo dociążanie felg. Z racji kosztownej zmiany obudowy mostu, mało kto się
decyduje na taki zabieg, ale są też gotowe mosty z aluminiową obudową.
Przy dociążaniu kół należy zwrócić uwagę jakie mamy felgi: plastikowe, aluminiowe, z
tworzywa czy stalowe (oczywiście najlepsze są beadlocki bo pozwolą nam na szybsze i
bezpieczne manipulowanie dociążeniem bez szkód i strat w oponach) oraz jakie mamy
obudowy mostów. Więcej ciężarków trzeba dać przy plastikowych felgach i mostach niż przy
aluminiowych.
Duży wpływ ma karoseria (czy jest z tworzywa ABS’u czy lexanowa). Niektórzy kierują się
wagą karoserii co by zrekompensować jej ciężar i podwyższony środek ciężkości (np.
karoseria waży ok. 800gram, to dają tyle ciężarków by 1 koło (opona, felga + ciężarki) miało
razem 200gram) dodatkowo można wyrównać balans i nacisk na oś, np. przy 40/60 dać
więcej na przód np. po 250gram na koło a z tyłu po 150 na koło. Lub łączą koła + mosty jako
przeciwwaga dla karoserii + podzespołów w ramie.
Wszystko zależy od modelu, proporcji (szerokość, długość, wysokość), wagi karoserii, oraz
testów w terenie. Może się zdarzyć tak że przy aluminiowych mostach i stalowych felgach
wystarczy dociążyć np. przód co by „przestał” robić rolki do tyłu przy wjeżdżaniu na
przeszkody.

17. Zawody organizowane przez forum rc-trial? Skąd? Gdzie?
Polecam śledzić na forum dział Zawody/Spotkania: zawody-spotkaniaf11.html
. Cykl zawodów składa się z 5 spotkań w całym roku.
Zawody są 3 dniowe, czyli składa się na to:
1. Piątek! Dojazd na miejsce, zakwaterowanie.
W tym dniu nie ma jazd na punkty, to czas na integrację, rozmowy, ale także na sprawdzenie modelu pod kątem wymagań danej klasy i ewentualne korekty.
2. Sobota. Czas igrzyska zacząć. Zbiórka w godzinach od 7.00 do 9.00 (różnie to bywa,
śniadanie, kontrola techniczna modeli, czas na dotarcie na miejsce gdzie są rozgrywane zawody). Zawody się
rozgrywa od 9.00 do późnego wieczora, czyli 19.00/20.00. Widełki czasowe są
umowne, zależy od porozumienia danej grupy zawodników. W połowie dnia jest czas
na przerwę obiadową, chyba, że grupa zdecyduje, że jeździ przez cały dzień a na
posiłek wróci dopiero na wieczór, więc warto pamiętać o napojach i jedzeniu ;)
3. Niedziela. Ostatni zryw zawodów i podsumowanie. Zbiórka w godzinach od 7.00 do
9.00. W ostatnim dniu zawody są od godziny 9.00 do 12.00/13.00 (czas zakończenia
też jest umowny, wszystko zależy od pory roku, oraz tego ile zawodników ma do
pokonania duży dystans by wrócić do domu).
Jest czas na podsumowanie, podliczenie wyników i prezentacja zwycięzców. Nagrody
są symboliczne, za zajęcie miejsca od 1 do 3 są to drobne upominki w postaci
pucharków/medali, 4 i dalsze miejsca pamiątkowe dyplomy.

18. Czy mogę startować w zawodach organizowanych przez forum rc-trial?
Tak, warunkiem jest posiadanie modelu zgodnego daną klasą oraz musi mieć założony garaż
na forum rc-trial.pl.

19. Czy mogą startować w zawodach dzieci, czyli osoby niepełnoletnie?
Wszyscy zawodnicy, w tym również nieletni, przyjeżdżają i uczestniczą w
zawodach wyłącznie na własną odpowiedzialność.
Osoby niepełnoletnie muszą przebywać pod opieką rodziców / opiekunów prawnych, lub innych osób pełnoletnich upoważnionych pisemnie przez rodziców do sprawowania opieki nad nieletnim podczas zawodów.

20. Jakie są klasy modeli na zawodach forum rc-trial?
Klas jest sześć, każda z nich ma widełki regulaminowe, które dany model powinien spełnić.
Skalą, jaka operujemy to jest od 1:8 do 1:11, bierze się ona zwymiarowania danej
KAROSERII, nie samego podwozia modelu. W przypadku klasy Truck skala to DOKŁADNIE 1:10.
Regulamin jest uszeregowany i po stopniowany do wymagań modelu. Tutaj podam krótką
charakterystykę, szczegóły pomiędzy klasami można zobaczyć tutaj http://rctrial.pl/wymagania-techniczne- ... 14513.html .

Podział na klasy:
-Super Scaled: modele wiernie odwzorowane z 1:1, kładzie się nacisk na
odwzorowanie zawieszenia (wahacze, resory, linki itd.) chowanie się kół w nadkolach, oraz
na pełne wnętrze w modelu. Brak możliwości używania wyciągarki i trapów. Koła od 1.55 do
1.9, max 96mm średnicy, szerokości 36mm
-Scaled: modele podobne do klasy SS, lecz zmniejszone zostały restrykcje, co do zawieszenia,
można używać wyciągarki i trapów. Koła od 1.55 do 1.9, max 105mm średnicy, szerokości
38mm
-Sport: modele z tzw. „high liftem” na cięższy teren, można używać wyciągarki i trapów.
Koła od 1.55 do 1.9, max 118mm średnicy, szerokości 50mm.
-Extreme: hardcorowa klasa, tutaj się spotyka zmoty jak w 1:1, można używać wyciągarki i
trapów. Koła od 1.55 do 2.2, max 130mm średnicy, szerokości 65mm.
-Crawler: modele wszędołazy, potrafi wjeżdżać tam gdzie prawa fizyki temu zaprzeczają,
cechą szczególna crawlerów są mosty MOA(Motor on Axle Design, silniki montowane są w
mostach z dużym przełożeniem)
-Truck: modele 1:10, są tutaj zmoty truck trial/przeprawowe, wojskowe modele, oraz
ciężarówki występującej w rzeczywistości, a zostały dopuszczone do ruchu drogowego (czyli
ze skrzynią ładunkową, ciągniki siodłowe, holowniki, ciężarówki do przewozu drewna itp.).
W przypadku klas Super Scaled, Scaled, Sport, Extreme i Crawler wymagany jest pomiar RTI
oraz ograniczenie pracy zawieszenia zgodnie z danym regulaminem klasy.

C.d.N.
W miarę “pojawiania się” nowych pytań FAQ będzie aktualizowane ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-12-25, 17:18 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Aktualizacja FAQ ver7
10. Jakie serwo do trialu?
Do modelu 4x4 min 10kG uciągu, dla Ciężarówek 6x6 min 15kG uciągu. Obojętnie jakie serwo cyfrowe czy analogowe, wodoodporne czy nie wodoodporne (z reguły płaci się „zazwyczaj” ekstra za nazwę „waterproof”). Popularne marki serw to: hitec, bluebird, towerpro, kingmax, turnigy, futaba, savox.
Ostatnio zyskuje na popularności chińskie serwo JX, które niczym nie ustępuje savoxom czy innym renomowanym firmom.
(jeśli znasz jakieś godne polecenia a uważasz żeby się znalazło tutaj daj znać)


14. Jakie są najlepsze felgi do trialu?
Najlepsze felgi to tzw. Beadlocki czyli skręcane felgi. Ze względu na rodzaj mocowania opony wyróżniamy:
- opona przytrzymywana przez pierścień do felgi (wyglądają jak tutaj: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XWDJ9&P=ML jako ciekawostka można używać do opon marki pro-line, duratrax,, pitbull oraz rc4wd)
Załącznik:



Tutaj felga bez opony oraz z oponą Duratrax C3 Deep Woods CR 1.9
Załącznik:




- opona przytrzymywana przez obręcze wsadzane do środka opony, oraz skręcane 2 połówki felgi (wyglądają jak tutaj http://store.rc4wd.com/5-Lug-Wagon-19-S ... _1930.html , albo https://www.aliexpress.com/store/produc ... 44915.html w środowisku trialowym znane są pod nazwą „Rdzawki” ze względu na materiał z którego zostały wykonane i rdzewieją po dłuższym kontakcie w wodzie ;) )

Przód felgi z RC4WD 6 Lug Wagon 1.9" Steel Stamped Beadlock Wheels (White)
Załącznik:
Komentarz: przód felgi



Tył felgi z RC4WD 6 Lug Wagon 1.9" Steel Stamped Beadlock Wheels (White)
Załącznik:
Komentarz: tył felgi




Rozebrana Felga 6 Lug Wagon 1.9" Steel Stamped Beadlock Wheels (White) i jej części:
Załącznik:




Zalety:
-bardzo łatwy montaż opony, czyszczenie i konserwacja gąbek/pianek
-łatwy dostęp do środka felgi w celu dociążenia kół (najczęstsze wykorzystywane w dociążaniu kół to paski wulkanizacyjne/ciężarki klejone np. http://sklep.max-trade.pl/ciezarki-klej ... -7935.html , nie podaję linków na allegro, gdyż łatwo „znikają aukcje” ;) )
Załącznik:


Załącznik:

Załącznik:


-w przypadku felg 4 częściowych czyli rdzawek (obręcz, 2 połówki felgi, piasta) jest możliwe modyfikowanie offsetu felgi poprzez wymiany piasty na węższą wraz ze zmianą montażu do mostów (z hex na pin)



Wady:
-cena (chociaż w dobie serwisu aliexpress to zanika ;) )
-mały wybór wzorów
-mała trwałość plastikowych beadlocków – lubią pękać i łamać się.
-trzeba uważać na dobór felg do opon oraz kompatybilność „producencka” opon do felg (szerzej o tym problemie w dalszej części punktu)

W trialu spotyka się też felgi „zwykłe” przeznaczone do przyklejenia trwale opony do felgi. Spotykane coraz częściej w gotowych zestawach modelów trialowcyh.
Załącznik:

Załącznik:



Zalety:
-szeroki wybór wzorów
-cena

Wady:
-brak możliwości szybkiej konfiguracji dociążenia koła
-brak możliwości czyszczenia
-bardzo wysokie prawdopodobieństwo odklejenia się opony od felgi w terenie
-bardzo wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia opony i wewnętrznego rantu montażowego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-12-25, 17:25 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Wyżej padło stwierdzenie: „Dobór felg do opon oraz kompatybilność „producencka” opon do felg” co to jest w praktyce?
Producenci chcąc przywiązać nas do danego zestawu robią małe modyfikacje w swoich produktach (np. nieznacznie powiększając wewnętrzną średnicę opony oraz dodając dodatkowo więcej gumy). Pomimo podania „rozmiaru opony i felgi” mieszanie zestawów często powoduje „konflikty sprzętowe”. Takim przykładem są firmy: Pro-Line, Gmade, Pitbull, RC4WD. W przypadku ostatnich oni oferują do swoich felg „specjalne” powiększone obręcze dla opon pro-line (1.9 PROLINE TIRE COMPATIBLE INTERNAL BEADLOCK RINGS http://store.rc4wd.com/product.asp?itemid=2878 ) ale jako ciekawostkę można ich użyć także do felg Duratrax oraz Pitbull.

Czarne to są oryginalne pierścienie z felg 6 Lug Wagon 1.9" Steel Stamped Beadlock Wheels (White), powiększone niebieskie to 1.9 PROLINE TIRE COMPATIBLE INTERNAL BEADLOCK RINGS
Załącznik:

Załącznik:




Jako ciekawostka, a warto pamiętać jak będzie się szukać ładnych felg do modelu to producent Gmade inaczej oznacza osadzenie felgi offset positive i negative. Jak to robi pokazuje ten obrazek: http://rc4x4.ru/image/data/gmade/gmade_ ... _guide.jpg
Załącznik:


Czyli - negatywny zmniejsza rozstaw kół, + pozytywny zwiększa rozstaw kół. Reszta światka RC robi odwrotnie ;) Trzeba dokładnie sprawdzać i studiować opisy by się nie „machnąć” ;) w doborze felg.



Fotka przekroju felgi i opony GMADE oraz jej montaż http://gmadekorea1.cafe24.com/wp/wp-con ... r02_06.jpg
(plik oryginalnie jest większy ale podzielony w FAQ na 3 części dla bardziej lepszej czytelności)
Załącznik:

Załącznik:

Załącznik:




Obserwując zagraniczne fora można zaobserwować zjawisko wkładania na felgi 2.2 opony 1.9 czyli zrobienie „naciągu balonowego”. Fajnie wygląda ale należy pamiętać że bardzo rozciąga i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. W Polsce pokusił się Paweł Pepek o założenie opony 1.9 na felgę 2.2

Załącznik:



Opona 1.9 na feldze 2.2
http://www.rccrawler.com/forum/members/ ... -23620.jpg
Załącznik:




Opona 1.55 na feldze 1.9
http://s844.photobucket.com/user/spdyra ... 5.jpg.html
Załącznik:



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-12-28, 14:43 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
2 Pliki do pobrania:
Pełna wersja zaktualizowanego FAQ: "FAQver8" (kosmetyczne zmiany, korekta tekstu, poprawki błędów)
https://drive.google.com/file/d/1w98DIX ... sp=sharing
Oraz
skrócona zawierająca zaktualizowane informacje: "zmiany w FAQ ver7"
https://drive.google.com/file/d/1rYbnO2 ... sp=sharing

:W

ps. Aktualna wersja w formie załącznika do pobrania w pierwszym poście.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-12-28, 19:51 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-08-20, 22:29
Posty: 7290
Lokalizacja: Podlasie :)
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 108 razy
Wiek: 30

Model: Toyota: Hilux/RAT/LC70/LC80/ Jeep: XJ/TJ KrAZ 255b
Imię: Borys

Ostrzeżenia: 1
Poprawki obejmujące pkt 11
Cytuj:
Im niższa liczba T, a zarazem wyższa kV to silnik ma mniej mocy, a więcej prędkości.


Użyłem tutaj uproszczenia myślowego przez co informacja była sprzeczna sama w sobie, zostało sprecyzowane i rozbudowane by wyjaśniało pierwotny zamysł i myśl przewodnią:
Cytuj:
Im niższa liczba T, a zarazem wyższa kV to silnik ma dużo mocy i prędkości lecz przez nieodpowiedni dobór Final Drive Ratio (FDR więcej w pkt. 15) model nie będzie miał mocy na przełożeniach mechanicznych by powoli wjechać na przeszkodę – silnik nie wyrobi na wolnych obrotach i będzie się bardzo mocno grzał.


Poprawki obejmujące pkt 14
Cytuj:
Czyli - negatywny zmniejsza rozstaw kół, + pozytywny zwiększa rozstaw kół. Reszta światka RC robi odwrotnie ;) Trzeba dokładnie sprawdzać i studiować opisy by się nie „machnąć” ;) w doborze felg.


Poprawnie:
Cytuj:
Czyli - negatywny zwiększa rozstaw kół, + pozytywny zmniejsza rozstaw kół. Reszta światka RC robi odwrotnie ;) Trzeba dokładnie sprawdzać i studiować opisy by się nie „machnąć” ;) w doborze felg.


Pliki do pobrania FAQver9
https://drive.google.com/file/d/1m3r4Rq ... sp=sharing

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

phpBB SEO