Teraz jest 2018-02-19, 01:15

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane:2017-01-17, 22:22 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 11:06
Posty: 5249
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Regulamin Klasy Extreme (EX) na sezon 2017, materiały do pobrania:

1. Pełna treść regulaminu - wersja do druku:
Załącznik:
4. EXTREME 2017.pdf [119.45 KiB]
Pobrane 46 razy

2. Treść regulaminu z oznaczonymi zmianami w stosunku do poprzedniego sezonu:
Załącznik:
Komentarz: Regulamin z zaznaczonymi zmianami.
4. EXTREME 2017 (zmiany).pdf [121.78 KiB]
Pobrane 66 razy

3. Wstęp do regulaminu i opis zmian w sezonie 2017:
Załącznik:
Komentarz: Wstęp do regulaminu z opisem zmian.
104 zmiany w EXTREME na 2017.pdf [139.34 KiB]
Pobrane 39 razy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-17, 22:22 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 11:06
Posty: 5249
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Wstęp do regulaminu rc-trial dla klasy Extreme na sezon 2017.

Prace nad regulaminami na sezon 2017 w głównej mierze polegały na uporządkowaniu zapisów i definicji oraz doprecyzowaniu zasad, które obowiązywały już wcześniej, tak by nie było niejasności w ich interpretacji i stosowaniu.

Wszystkie regulaminy osobówek są spójne jeśli chodzi o definicje przewinień, punktację, zasady obowiązujące podczas zawodów i przepisy ogólne, stąd osoby zmieniające klasę, w tym zakresie nie odczują żadnych zmian. Różnice występują oczywiście w zakresie wymagań technicznych dla modeli (strona 1, Rozdz. I każdego z regulaminów) i szerokości bramek.

Każdy z regulaminów osobówek poza Super Scaled (tam występuje dodatkowy rozdział) posiada identyczny układ:
I. Wymagania techniczne dla modeli startujących w zawodach.
II. Przebieg zawodów, definicja OS-u, trasy OS-u i bramki.
III. Punkty karne (PK) za przewinienia.
IV. Definicje punktowanych przewinień.
V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.
VI. Ogólne zasady obowiązujące w trakcie zawodów.
VII. Punktacja do klasyfikacji generalnej (PKG).
VIII. Kwestie regulaminowe.
Przypisy końcowe.

Poniżej znajduje się lista zmian i korekt na sezon 2017 uporządkowana zgodnie z tematyką i kolejnością występującą w regulaminie:

I. Zmiany w zakresie wymagań technicznych dla klasy.

1. Dodatkowe wymogi dla modeli z karoseriami wykonanymi z elastycznych materiałów (np. leksan, policarbon, dotyczy SS,SC,SP i EX). Podobnie jak w pozostałych klasach dopisaliśmy dodatkowe wymagania w przypadku karoserii wykonanej z elastycznego tworzywa. W uwagach do regulaminów pojawiały się głosy, że np. leksanowe karoserie są lekkie, elastyczne i poddają się w przypadku najazdu na przeszkodę pozwalając łatwiej ją pokonać. Niektórzy w związku z tym proponowali wprowadzić wagę minimalna dla modeli lub dodatkową karę punktową za nadwozie z elastycznego materiału by „wyrównać szanse” modeli z twardymi karoseriami.
Według nas nie należy dyskryminować modeli z karoseriami leksanowymi. Waga minimalna, ani dodatkowe punkty karne nie są dobrymi rozwiązaniami – wagę modelu można zwiększyć poprzez obciążenie kół lub mostów, więc modele z lekką skorupą przy tej samej wadze całego modelu mogły by więcej masy umieścić „na dole”, co pogłębiło by tylko różnice zamiast „wyrównać szanse”.
Dodatkowe punkty karne, poza problemem z ustaleniem ich „sprawiedliwej” wielkości, uderzałyby też w modele z karoserią leksanową, wykończone z dbałością o szczegóły, dobrze wyposażone i przez to również ciężkie.

W związku z powyższym, jedyną zmianą w przypadku karoserii wykonanych z elastycznych materiałów wprowadzoną na sezon 2017 jest wymóg usztywnienia jej boków pomiędzy osiami pojazdu , co ograniczyć ma uginanie się karoserii na przeszkodach.

Sposobów na usztywnienie karoserii jest kilka – można ją podkleić od wewnątrz, zbudować klatkę wewnętrzną lub umieścić na podwoziu usztywnienia (box na elektronikę, czy też podłoga kabiny) o które będzie opierać się karoseria po założeniu jej na podwozie. Za wystarczający zabieg usztywniający uznaje się zamontowanie progów bocznych („rock sliders”) chroniących karoserię od spodu. O ile usztywnianie karoserii od wewnątrz wymaga nieco większych umiejętności, to ostatnie rozwiązanie jest na tyle powszechne (większość stockowych modeli ma progi w standardzie) i proste w zastosowaniu, że nikt nie powinien mieć problemu ze spełnieniem tego wymogu.

2. Na wniosek uczestników zawodów wprowadzamy w klasie Extreme wymóg posiadania wyciągarki. Związane jest to z poziomem trudności budowanych tras – model bez wyciągarki może nie poradzić sobie na OS-ach i dodatkowo spowalniać przebieg zawodów.
Jednocześnie pozostawiona jest „furtka” - osoby startujące po raz pierwszy w zawodach oraz zawodnicy Extreme, którzy nie posiadają zamontowanej wyciągarki w modelu mogą jednorazowo wystartować w klasie Extreme modelem bez wyciągarki, jednak na kolejnej edycji zawodów model musi już bezwzględnie spełniać ten wymóg (ten wyjątek również został uzgodniony z uczestnikami zawodów).

3. Na wniosek uczestników zawodów w klasie Extreme wprowadza się wymóg posiadania wnętrza kabiny (uproszczonego) i figurki kierowcy w przypadku modeli z otwartym nadwoziem.
Staramy się, aby nasze modele wyglądały na trasie jak najbardziej realistycznie, więc decydując się na model z otwartym nadwoziem mamy obowiązek spełnić ten dodatkowy wymóg – umieścić figurkę kierowcy (człowieka) w skali 1:10 i zabudować co najmniej uproszczone wnętrze kabiny.
Wnętrze kabiny może być wykonane z dowolnego materiału, wystarczy deska rozdzielcza, kierownica i oparcia przednich foteli , figurka kierowcy może być tylko częściowa (np. od pasa w górę). Przykładem takiego uproszczonego wnętrza jest wnętrze kabiny axial dingo, czy tez axial rubicon.
Można zastosować również gotowe wnętrze „półpłaskie” w formie wypraski z leksanu, dostępne np. do modeli onroad – oferuje je m.in. Tamiya, Killerbody, Axial czy HPI.
Załącznik:
Komentarz: Wnętrze półpłaskie - Tamiya.

Załącznik:
Komentarz: Wnętrze półpłaskie - Killerbody.

Załącznik:
Komentarz: Wnętrze półpłaskie - Killerbody.

Załącznik:
Komentarz: Sama deska rozdzielcza i kierownice.



W każdym z modeli, ale w tych z otwartym nadwoziem, czy też z zabudową rurową należy szczególną uwagę zwrócić na zamaskowanie podzespołów elektronicznych modelu (ESC, odbiornik, pakiet i przewody).


4. Na wniosek uczestników zawodów w klasie Extreme zmianie ulega dopuszczalna liczba HELP-ów na OS-ie. W sezonie 2017 na każdym z OS-ów będzie możliwość użycia do 3 razy wyciągarki oraz do 3 razy trapów.
Z uwagi na długi czas oczekiwania zawodników na start pomiędzy OS-ami w sezonie 2016 zaproponowaliśmy wprowadzenie od sezonu 2017 punktów za czas przejazdu. Ostatecznie zawodnicy EX nie zdecydowali się na punktowanie czasu stwierdzając, że zwiększenie liczby HELP-ów będzie wystarczające do rozładowania zatorów na trasach OS-ów.
Co do tej zmiany, to nie jesteśmy do końca przekonani, czy to dobry kierunek, ponieważ większa liczba HELP-ów może doprowadzić do dalszego zwiększenia trudności tras, a wtedy pokonywanie trasy będzie wiązało się z częstszym korzystaniem z wyciągarki lub z trapów, a w konsekwencji czasy przejazdów mogą się przedłużyć.
Potraktujmy tą zmianę jako eksperyment na sezon 2017, po jego zakończeniu ocenimy wspólnie, czy było to dobre rozwiązanie.

5. W przypisach końcowych dotyczących wymogów technicznych dla klasy Extreme szerzej napisaliśmy o idei klasy oraz związanych z nią wymaganiach co do modeli jeśli chodzi o konstrukcję i karoserię. Nie wprowadziliśmy zmian, jedynie opisaliśmy dokładniej to, co obowiązywało wcześniej. Z rozmów i pytań zadawanych na zawodach wynikało, że należy to zrobić.

„Ideą klasy są modele mocno zmodyfikowane do jazdy w trudnym terenie, jednak wciąż zbudowane na bazie konkretnego modelu seryjnie produkowanego pojazdu. Przez „budowę na bazie” rozumie się co najmniej częściowe wykorzystanie karoserii pojazdu 1:1, tak by na pierwszy rzut oka można było rozpoznać „bazę” (np. nadwozie wraith poison spider bazujące na jeepie). W przypadku „szczątkowej karoserii” należy szczególną uwagę zwrócić na zamaskowanie w nadwoziu elementów elektronicznych modelu, przewodów i pakietu. Model musi posiadać karoserię co najmniej w przedniej części modelu: pas przedni z grillem podobnym do pojazdu-bazy, błotniki przednie, przednią maskę i zarys kabiny (może kończyć się ona za przednimi fotelami). Karoseria w Extreme może mieć formę paneli nadwozia przykręcanych do ramy przestrzennej. Model może nie mieć przedniej maski tylko w przypadku, gdy posiada odwzorowane wnętrze komory silnika (daje to możliwość jej ekspozycji).”


II. Zmiany w zakresie przebiegu zawodów.

1. Doprecyzowaliśmy zapisy dotyczące bramek pomocniczych i ograniczania trasy (dotyczy SS,SC,SP i EX) na całej długości lub na fragmencie OS-u. Zachęcamy do korzystania z tej metody uatrakcyjniania tras OS-ów, szczególnie na mniej wymagających terenach, gdzie przy swobodnym manewrowaniu pomiędzy bramkami przejazd nie stanowiłby żadnego wyzwania. Ograniczenie trasy taśmą, linką lub słupkami pomocniczymi ogranicza możliwą trasę przejazdu do następnej bramki do tej wybranej przez osobę ustawiającą odcinek specjalny. W takim przypadku, na obowiązkowej trasie przejazdu mogą znaleźć się przeszkody, które normalnie uczestnik zawodów mógłby ominąć szerokim łukiem, co zdecydowanie może podnieść atrakcyjność OS – ów. Na przykład można wyznaczyć szeroki dojazd do bramki po trawersie wzniesienia, wytyczyć 1-2 metrową, stromą ścieżkę podjazdu na szczyt wzniesienia, tak by model mógł pomiędzy taśmami poruszać się po trawersie, wytyczyć przejazd wzdłuż cieku wodnego bez konieczności ustawiania bramek itd.

Przy okazji zachęcamy do przyjęcia zasady, że po tak wyznaczonej trasie OS-u powinny poruszać się jedynie modele aktualnie pokonujące trasę OS-u, nie powinniśmy również poruszać się po niej pieszo. Trasę wyznaczoną taśmą lub słupkami ciężko jest nie zauważyć i wejść na nią przez przypadek, jest ona bardziej widoczna niż stojące parami słupki bramek.

Słupki pomocnicze, taśma czy lina są nieaktywne punktowo - nie liczymy dotknięć, skoszeń, cofać na trasie ograniczonej można dowoli. Jedyne punktowane przewinienie związane ze słupkami pomocniczymi, taśmą lub linką to „opuszczenie trasy”. Dochodzi do niego, gdy model opuści trasę OS-u wszystkimi czterema kołami z innego powodu niż wywrotka na trasie (czyli „na kołach”). Jeśli do opuszczenie trasy doszło w wyniku przewrotki, to postępujemy tak jak w przypadku postawienia po przewrotce, naliczane są punkty tylko za postawienie. Jeśli natomiast do przewrotki doszło już poza trasą, to zawodnik otrzymuje jednocześnie karę za postawienie oraz za opuszczenie trasy.

Brak PK za dotykanie, czy też skoszenie słupków pomocniczych, taśmy, czy linki ma zachęcić do stosowania tej metody uatrakcyjniania tras, starajmy się jednak nie wchodzić w kontakt z tymi elementami, by nie zostały zniszczone podczas przejazdu. Trudność trasy ograniczonej powinna wynikać z terenu i przeszkód na nim znajdujących się, a nie z ograniczenia pola do manewru modelu do minimum, dlatego ustaliliśmy minimalną szerokość ograniczonej trasy na 60 cm. Szerokość powinna być dostosowana do konkretnego terenu lub przeszkody.
Filmik ilustrujący standardowe trasy wyznaczone taśmą:


W szczególnych warunkach, za zgodą wszystkich uczestników można wyznaczyć odcinki trasy o mniejszej szerokości, np. w przypadku bardzo łatwego odcinka, dojazdu do przeszkody, która nie wymaga miejsca do manewrowania itd., zmniejszenie szerokości trasy nie może jednak mieć na celu zwiększenia ryzyka opuszczenia trasy przez model, każdy z modeli musi mieć szansę poruszać się po takim odcinku swobodnie. Przykład takiej trasy w wersji „halowej”:


2. „Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu” – samo brzmienie tego punktu nie uległo zmianie, a jedynie rozwinęliśmy jego opis w FAQ, ponieważ zdarzały się przypadki błędnej interpretacji. Kolejność i kierunek przejazdu dotyczy również bramek zaliczonych. Dlatego też model w ramach manewrowania na trasie może wycofać w zaliczoną już bramkę, jednak dalsza jazda jest możliwa jedynie przez tą bramkę - nie wolno jej ominąć w drodze do następnej. Słupki bramek są oczywiście aktywne punktowo przez cały czas trwania OS-u.
Problem z interpretacją tego zapisu rozwiązuje się sam w przypadku trasy OS-u ograniczonej na całej długości taśmą, liną lub słupkami pomocniczymi – wtedy model ma wymuszoną kolejność pokonywania bramek i przy odpowiednio małej szerokości trasy nie jest w stanie wycofać przez bramkę i przejechać obok niej dalej, do kolejnej bramki (nie zmieści się pomiędzy słupkiem bramki a słupkami pomocniczymi/taśmą).

3. Zwiększenie minimalnego odstępu pomiędzy bramkami z 60 do 80cm (dotyczy SS,SC,SP i EX). Drobna korekta, będąca ukłonem w kierunku większych i dłuższych modeli. Taka odległość ma gwarantować, że każdy model dopuszczony do zawodów w klasach osobówek będzie miał szansę na manewrowanie pomiędzy bramkami. Do tej pory trudność bramki często polegała na postawieniu jej w bliskiej odległości od poprzedniej, do tego na terenie uniemożliwiającym manewrowanie pomiędzy bramkami (poprzednia bramka ograniczała pole manewru). Chcemy zmienić nieco podejście i zachęcić do budowania ograniczonych taśmą tras, wtedy to właśnie taśma i słupki pomocnicze przejmą na siebie zadanie ograniczenia terenu do manewrowania, a sama bramka będzie częściej punktem oddzielającym jeden odcinek trasy od drugiego niż wyzwaniem samym w sobie.

4. Korekta wymaganej wysokości słupków bramki (dotyczy SS,SC,SP i EX) – zamiast „około 15cm” jest teraz przedział liczbowy od 10 do 15 cm. Wiadomo, że modele pomiędzy klasami różnią się skalą, wielkością i wysokością, stąd taki uniwersalny zapis, pozwalający dostosować wysokość do specyfiki danej klasy. Łatwo dostępne są gotowe słupki o wysokości 15 cm, które po wbiciu w ziemie będą wystawać 12-13 cm, więc był to też jakiś wyznacznik dopuszczalnego zakresu.

5. Rozróżnienie pojęć pokonanie i zaliczenie bramki. Do tej pory te dwa pojęcia były dość losowo i zamiennie używane w regulaminie, teraz są to dwa różniące się między sobą pojęcia, wprowadzone również po to, by nie powtarzać niepotrzebnie w kilku miejscach regulaminu tych samych zdań (zmniejszenie objętości tekstu).

Przez pokonanie bramki rozumie się tylko i wyłącznie prawidłowy przejazd modelu przez światło bramki. Taka bramka równocześnie staje się również bramką zaliczoną.

Przez zaliczenie bramki rozumie się natomiast zarówno pokonanie bramki, jak i skorzystanie przez zawodnika z „niepokonania bramki”, co wiąże się z naliczeniem odpowiednich punktów karnych i przestawieniem modelu za linie niepokonanej bramki.

Zaliczenie bramki jest warunkiem koniecznym do kontynuowania jazdy na OS-ie i rozpoczęcia próby pokonywania kolejnej bramki. Każda pokonana bramka jest również bramką zaliczoną, jednak nie każda bramka zaliczona jest bramką pokonaną. Aby dany OS został zaliczony zawodnik musi zaliczyć każdą bramkę – z tym, że pierwszą musi pokonać, a następne może zaliczyć poprzez naliczenie punktów karnych za „niepokonanie bramek”.

6. Postępowanie w przypadku niezaliczonej próby pokonania bramki. Do tej pory jeżeli model wykonał próbę pokonania bramki, jednak nie został ona zaliczona, bo np. jeden ze słupków bramki został skoszony przez koło przedniej osi, to model musiał na własnych kołach podjechać przed bramkę i wykonać ponowną próbę (tylko wtedy nie otrzymywał żadnych dodatkowych PK poza skoszeniem). Wszystko było w porządku o ile była fizyczna możliwość podjazdu przed bramkę. Jeśli natomiast bramka była typowo „jednokierunkowa”, czyli ustawiona np. w połowie zjazdu ze stromej skarpy i jednocześnie nie było drogi alternatywnej, to zawodnik mógł skorzystać z przestawienia (60PK) o długość modelu, lub gdy to nie niewiele zmieniało mógł ustawić model za linią ostatnio pokonanej bramki (również 60PK). Postanowiliśmy nieco poluzować kary w tym przypadku. Po zmianach obowiązują takie zasady:

„10. W przypadku, gdy pokonanie bramki nie zostało zaliczone, a model przekroczył linię bramki całą swoją długością, nie zaliczając przy tym przewrotki, zawodnik ma do wyboru:
a) ręcznie przestawić model przed niepokonaną bramkę na odległość nie mniejszą niż długość modelu i podjąć kolejną próbę pokonania bramki (0PK),
b) skorzystać z niepokonania bramki i kontynuować jazdę z miejsca w którym znajduje się model lub od linii niepokonanej bramki (120PK),
c) jeżeli model zaliczył również wywrotkę, to niezależnie od wyboru opcji a) lub b), dodatkowo naliczana jest zawodnikowi kara za postawienie (60PK), a model kontynuuje jazdę zgodnie z wybraną opcją a) lub b).”

Po zmianach, o ile model się nie przewrócił, a zawodnik chce powtórzyć próbę pokonania bramki, to zawsze zabiera model z trasy i ustawia go przed tą bramką w odległości nie mniejszej niż długość modelu, w ramach tej opcji nie otrzymuje dodatkowych punktów karnych za przestawienie (jest „taniej” niż dawniej). Z tą odległością chodzi o to, by zawodnik nie ustawiał modelu w świetle bramki, co przeważnie pozbawia taką kolejną próbę trudności.

Jeśli model wywrócił się przy okazji niezaliczonej próby pokonania bramki i zawodnik postanawia ponowić próbę, to stawia model przed tą bramką w odległości nie mniejszej niż długość modelu – naliczane są mu punkty jedynie za postawienie (60PK).
Jeżeli zawodnik po przewrotce nie zamierza ponawiać próby, to może skorzystać z „niepokonania bramki” i kontynuować jazdę od miejsca w którym się znajduje, lub od linii niepokonanej (ale zaliczonej) bramki. W takim przypadku naliczane są punkty karne za postawienie (60PK) i za niepokonanie bramki (120PK).

Oprócz tego, że przepisy są łagodniejsze dla zawodnika, to powinny też przyczynić się do sprawnego rozgrywania zawodów, zawodnik nie będzie musiał objeżdżać trasy, szukać alternatywnej drogi by znaleźć się ponownie przed bramką, przy okazji nie będzie też niszczył trasy. Poza tym powrót przed bramkę drogą alternatywną byłby praktycznie niemożliwy w przypadku trasy ograniczonej taśmą lub słupkami pomocniczymi.

7. Ograniczenie czasu jazdy w przypadku utknięcia czy też przedłużających się prób pokonania bramki. Do tej pory sędzia posiadał narzędzie do dyscyplinowania zawodników ociągających się na trasie OS-u, jednak zasady jego stosowania nie były jasno określone w regulaminie, przez co młodsi stażem forumowicze nie byli pewni kiedy i jak z tego korzystać. Dlatego na sezon 2017 zapis w tym zakresie został mocno rozszerzony:

11. W sytuacji, gdy model utknął na trasie OS-u, lub gdy próby pokonania bramki przedłużają się (trwają dłużej niż 2-3 minuty), sędzia może wezwać zawodnika do podjęcie decyzji o zastosowaniu:
a) HELP-ów (o ile są dozwolone w danej klasie i zawodnik nie wyczerpał limitu ich użycia)
b) przestawienia,
c) niepokonania bramki (o ile model znajduje się w odpowiedniej odległości określonej w Rozdz. V. pkt. 9)
O zastosowaniu rozwiązań a), b) i c) może zadecydować sam zawodnik, nie czekając na wezwanie sędziego, musi jednak zgłosić ten fakt sędziemu i uzyskać jego zgodę.
12. Jeżeli zawodnik w sytuacji opisanej w pkt. 11 mimo wezwania sędziego nie chce skorzystać z dostępnych rozwiązań, sędzia rozpoczyna odliczanie czasu 2 minut w ramach Ostatecznej Próby (OP). Odliczanie czasu w ramach OP przerywa jedynie pokonanie lub zaliczenie bramki. Jeżeli w wyznaczonym czasie zawodnik nie zdoła pokonać bramki otrzymuje karę za niepokonanie bramki, bramkę uznaje się za zaliczoną, a model przestawia się za linię niepokonanej bramki.”


Tak naprawdę zawodnik musi się bardzo postarać aby sędzia wyznaczył mu nieprzekraczalny czas 2 minut na pokonanie bramki. Aby do tego doszło zawodnik najpierw musi przez 2-3 minuty nie robić postępów na trasie (utknięcie modelu na trasie lub przedłużające się próby pokonania samej bramki) i na wezwanie sędziego do wyboru dalszego postępowania odpowiedniego w danym miejscu (do wyboru przestawienie, niepokonanie bramki lub helpy) odmówić zastosowania któregokolwiek z rozwiązań. Dopiero wtedy sędzia ogłasza odliczanie czasu 2 minut w ramach ostatecznej próby.

Raz uruchomiony pomiar 2 minut nie może zostać przerwany, jeśli w tym czasie model nie pokona bramkę, to naliczana mu jest kara za niepokonanie bramki, a model przestawiany jest za linię tej bramki. Pomiaru 2 minut nie przerywa również naprawa modelu, tj. jeżeli usterka nastąpiła już po ogłoszeniu Ostatecznej Próby, to zawodnik otrzymuje karę za naprawę i w ramach pozostałego czasu OP musi naprawić model i pokonać bramkę. Jeśli nie zdąży, to poza PK za naprawę otrzyma również PK za niepokonanie bramki.

8. Dookreślony został moment w którym rozpoczyna się i kończy pokonywanie przez model trasy OS-u. Ma to szczególne znaczenie w klasach, w których czas przejazdu zawodnika jest mierzony i punktowany:
"14. Pokonywanie trasy OS-u rozpoczyna się w momencie wydania przez sędziego komendy „Start!”, a kończy w momencie zaliczenia ostatniej bramki”
Sędzia zanim wyda komendę „Start!” musi uzyskać potwierdzenie od zawodnika o gotowości do startu. Działa to w obie strony, zawodnik nie może rozpocząć jazdy bez komendy sędziego.
Od momentu wydania komendy każde przewinienie jest już liczone (równocześnie zaczyna się pomiar czasu w klasach których to dotyczy). Pokonywanie trasy OS-u (i pomiar czasu) kończy się w momencie, gdy model zaliczy ostatnią bramkę (pokona bramkę lub skorzysta z niepokonania bramki)


III. Zmiany w zakresie punktacji i definicji przewinień.

1. PK za opuszczenie trasy – zmiana z 60PK na 40PK, aby nie bać się ograniczać trasy OS-ów.

2. PK za postawienie modelu po przewrotce – zmiana z 40PK na 60PK, przewrotka, to „samo zło” więc musi być kosztowna. Do tej pory zawodnik otrzymywał za przewrotkę tyle samo punktów co za wyciągarkę.

3. Doprecyzowanie pojęcia dotknięcia modelu nie zmieniającego jego położenia i ustawienia.
Opisano w tym miejscu stosowaną w trakcie zawodów zasadę – w ramach tego przewinienia oprócz usuwania ciągnących się za modelem przedmiotów, można również przełączyć oświetlenie, ESC, odbiornik, poprawić pakiet, przewody i inne elementy modelu o ile nie wiąże się to z koniecznością przestawienia lub zmiany pozycji modelu (np. podniesienie go, obrócenie itd.) Do elementów, które możemy poprawić w ramach tego dotknięcia musimy mieć więc zapewniony swobodny dostęp (np. otwierana maska modelu, skrzynia z ukrytymi przełącznikami na pace modelu itd.) W ramach jednego dotknięcia poprawiamy lub przełączamy jeden element.
Każde dotknięcie modelu z równoczesnym przestawieniem modelu jest traktowane jako naprawa i naliczane są odpowiednie punkty karne.

4. Definicja przewrócenia słupka – drobna korekta redakcyjna w zakresie podkreślenia, że chodzi między innymi o wyraźny przechył słupka, a 45° to wartość orientacyjna, nie wymagająca użycia kątomierza.

5. Doprecyzowanie postępowania w przypadku postawienia – bardziej dokładny opis postępowania, które było stosowane do tej pory, brak zmian.

6. Doprecyzowanie warunków (brak zmian), w których zawodnik może skorzystać z przestawienia.

7. Naprawa – tu jest nieco zmian.
Po pierwsze napraw nie dokonujemy na trasie OS-u. Zawodnik jeśli decyduje się na naprawę, to ma obowiązek zabrać model z trasy, nawet gdy jest to tylko drobna awaria, ale wymaga zmiany położenia lub ustawienia modelu (np. konieczność podniesienia lub przesunięcia modelu).
Po drugie – po dokonaniu naprawy model zawsze stawiany jest za linią ostatnio pokonanej bramki, niezależnie od miejsca w którym nastąpiła awaria. Konieczność ponownego pokonania danego odcinka trasy to taka dodatkowa kara - szansa na kolejne PK.

Jeśli w ciągu 1 minuty (chyba że jest to Ostateczna Próba, to w czasie pozostałym do końca OP)zawodnik nie jest w stanie usunąć usterki, to:
- jeśli w danej klasie mierzony jest i punktowany czas przejazdu, czas jest zatrzymywany i zapisywany na karcie,
- trasę OS-u rozpoczyna pokonywać kolejny zawodnik,
- po usunięciu usterki zawodnik dokańcza trasę OS-u jako ostatni w kolejce,
- jeśli w klasie liczony jest czas przejazdu, to pomiar czasu jest wznawiany wraz z komendą „start” sędziego po wznowieniu jazdy na OS-ie.

8. Opuszczenie wyznaczonej trasy – tutaj także nastąpiło jedynie doprecyzowanie przypadków wcześniej nie zawartych w regulaminie. Opisane zostały zasady punktowania tego przewinienia w przypadku jednoczesnego wystąpienia przewrotki na trasie i już poza nią.
W przypadku rolki modelu na trasie, która kończy się opuszczeniem trasy, zawodnik otrzymuje PK jedynie za postawienie, opuszczenie trasy nie jest brane pod uwagę, a model jest ustawiany na trasie zgodnie z definicją postawienia (w miejscu w którym rozpoczęła się wywrotka -możliwa korekta położenia modelu jedynie w zakresie obrotu wokół własnej osi- lub bezpośrednio za linię ostatnio pokonanej bramki.
Natomiast, jeżeli model najpierw opuścił trasę, a dopiero poza nią zaliczył wywrotkę, to naliczane są równocześnie PK za opuszczenie trasy i za postawienie, a model ustawiany jest na trasie zgodnie z definicją opuszczenia trasy, czyli powyżej miejsca, w którym opuścił trasę (możliwa korekta położenia modelu w zakresie obrotu wokół własnej osi) lub bezpośrednio za linię ostatnio pokonanej bramki.
W przypadku opuszczenia trasy bez przewrotki, zawodnik otrzymuje PK tylko za opuszczenie trasy, a model ustawiany jest na trasie zgodnie z definicją tego przewinienia.

9. Dodano definicję spóźnienia się zawodnika na trasę OS-u - chodzi o ewidentne przypadki, gdy zawodnik swoim zachowaniem utrudnia przebieg zawodów. Nie dotyczy to sytuacji, w których nieobecność została zgłoszona i uzgodniona z pozostałymi uczestnikami lub wynika z obowiązków związanych z organizacją lub przebiegiem zawodów.

10. Niepokonanie bramki – doprecyzowanie zasad jakie obowiązywały już do tej pory oraz zapis związany z Ostateczną Próbą. Z niepokonania bramki można skorzystać w określonych warunkach. Na przykład, aby zawodnik mógł skorzystać z tego sposobu na zaliczenie bramki musi się znaleźć w odległości nie większej niż długość modelu od bramki i podjąć próbę jej pokonania. Jeśli nie jest w stanie dostać się na taką odległość może skorzystać z helpów lub przestawienia (jednorazowo maksymalnie o długość modelu, każda wielokrotność tej miary, to kolejne przestawienie). Te zasady obowiązywały już wcześniej, jednak w ramach interpretacji, a nie zapisów w regulaminie.

11. Zmiana punktu zaczepienia wyciągarki – doprecyzowanie stosowanych obecnie zasad. W przypadku zmiany punktu mocowania nie wolno zwiększać pierwotnego zasięgu wyciągarki. Na przykład, jeżeli w momencie zmiany punktu zaczepienia odległość od pierwotnego punktu zaczepienia wyciągarki wynosi 1m, to maksymalnie w takiej samej odległości można ustawić nowy punkt zaczepienia (nie zwiększy to zasięgu liny wyciągarki). Nie wymagane są do tego żadne narzędzia pomiarowe, bo najlepszym narzędziem jest sam lina z hakiem, która nam dokładnie pokaże zakres w jakim można umieścić nowy punkt mocowania.
W przypadku, gdy zwiększymy zasięg liny przy zmianie punktu mocowania, to traktowane jest to jako ponowne użycie wyciągarki i naliczane są odpowiednie punkty karne.

12. Poprawienie trapów – podobnie jak w przypadku zmiany punktu zaczepienia nastąpiło jedynie opisanie zasad powszechnie stosowanych. Po rozpoczęciu korzystania (rozpoczęcie pokonywania przeszkody) wyłącznie przy użyciu jednego trapu nie wolno już dokładać drugiego (zmiana konfiguracji użycia HELP-a z 1 na 2 trapy), bo potraktowane będzie to jako kolejne użycie trapów. Po rozpoczęciu z korzystania z trapów w ramach tego przewinienia można poprawić można 1 trap lub 2 trapy, o ile nie utraciły one kontaktu z oponą (np. obrót kół wyrzucił je spod opon). W ramach poprawiania trapów niedopuszczalne jest wyciągnięcie trapu spod opony i ustawienie go pod innym kołem, a także przesuwanie go w miarę jak model zaczyna pokonywać przeszkodę - zwiększenie odległości po jakiej model porusza się po trapach („zasięg” trapów). Każde sytuacja wykraczająca poza poprawę trapów traktowana będzie jako ponowne ich użycie i naliczone zostaną odpowiednie PK.

13. Zasady użycia HELP-ów – korekta redakcyjne: w ramach helpów można stosować trapy, wyciągarkę, a także bloczki, rolki, kotwice ziemne lub dodatkowe liny ale tylko o ile znajdują się na modelu.
Zmiana związana z Ostateczną Próbą :
- użycie każdego z helpów musi się zamknąć w czasie 2 minut (chyba, że jest to Ostateczna Próba, wtedy obowiązuje czas OP) – jeśli zawodnik nie zmieści się w tym czasie, to sędzia ma prawo wezwać go do zastosowania dostępnych rozwiązań (kolejny HELP, przestawienie lub niepokonanie bramki), w przypadku odmowy, sędzia ogłasza rozpoczęcie Ostatecznej Próby – inaczej mówiąc, jeśli użycie HELP-a nie skończy się w czasie do 2 minut, to sędzia stwierdza utknięcie modelu i zastosowanie mają zasady dla niego przewidziane (punkt 11. w Rozdz. II regulaminów).


IV. Zmiany w zakresie ogólnych zasad obowiązujących w trakcie zawodów oraz punktacji generalnej.


1. Z uwagi na możliwe komplikację związane ze startem jednego zawodnika w dwóch klasach jednocześnie (tej samej rundzie zawodów) od sezonu 2017 znosimy taką możliwość. Jeden zawodnik może startować na danej edycji zawodów tylko w jednej klasie, jednym i tym samym modelem. Danym modelem może startować tylko jeden zawodnik.

2. Przeszkody wodne. Dotychczasowy zapis był różnie interpretowany, więc uściśliliśmy go.
- przeszkody wodne w klasie SS i SC nie mogą być głębsze niż maksymalny dopuszczalny w danej klasie promień opony,
- w pozostałych klasach (SP i EX) przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna dopuszczalna w danej klasie średnica opony.
Jednocześnie każda z przeszkód wodnych musi być zaakceptowana przez każdego z zawodników startujących w danej klasie.

3. Aby runda w danej klasie została rozegrana potrzeba co najmniej 3 zawodników zgłoszonych do startów w terminie określonym przez organizatora rundy – takie zasady obowiązywały, jednak nie w każdym regulaminie zostało to opisane. Zawodnicy powinny się na tyle wcześniej zadeklarować, aby organizator rundy miał czas zorganizować odpowiednią liczbę medali i dyplomów.

4. Klasyfikację Generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej PKG w sezonie. Do KG nie będzie wliczany najgorszy wynik z jednej rundy zawodów rozegranej w danym sezonie, o ile rozegrano co najmniej 3 rundy (nowy zapis).
Za najgorszy wynik uznaje się też nieobecność zawodnika na jednej z rozegranych rund (opisanie istniejącej zasady).

5. „Wszelkie uwagi i pomysły do regulaminów należy zgłaszać i omawiać z Komisją przede wszystkim na zawodach lub spotkaniach organizowanych przez forum”. Tu nie ma zmiany, opisano formę w jakiej powinny być dyskutowane uwagi do regulaminów. Spotykamy się na rundach zawodów, spędzamy wspólnie czas również poza OS-ami, więc jest to najlepszy czas i miejsce na dyskusje regulaminowe i wyjaśnianie pomysłów na bieżąco w sposób bezpośredni. Wystarczy sięgnąć w historię dyskusji regulaminowych toczonych na forum „zza klawiatury” by utwierdzić się w przekonaniu, że takie dyskusje kończą się serią nieporozumień i niepotrzebnymi awanturami. Dlatego zachęcamy co roku do rozmów w trakcie naszych spotkań.

6. „Wszelkie zmiany w regulaminie muszą zostać ogłoszone na forum najpóźniej do końca roku obowiązywania poprzedniego regulaminu”. Jak pokazuje przykład tegoroczny, termin upływający końcem listopada okazuje się czasem nierealny. Niby nie ma poważnych zmian na kolejny sezon, jednak liczba tych „drobiazgów” i utrudniona komunikacja „na odległość” zarówno z zawodnikami jak i z członkami Komisji Regulaminowej znacznie wydłuża czas pracy nad zmianami. W tym roku do opracowania było 58 punktów, z czego wprowadzonych zostało ok 30. Dlatego jeszcze raz zachęcamy do rozmów podczas naszych zawodów lub spotkań, to znacznie przyśpieszy pracę i będziemy mogli publikować regulaminy znacznie wcześniej. Regulaminy w swej zasadniczej części są stabilne od sezonu roku 2015, kolejne lata służyły dopracowywaniu szczegółów i zapisywaniu zasad, które i tak obowiązywały w praktyce. To co wydawało się jasne dla osób z pewnym forumowym bagażem doświadczeń, nie było już tak oczywiste dla ludzi z krótszym stażem, nowych członków forum, stąd też regulaminy stały się bardziej rozbudowane - dodane zostały przypisy końcowe, które opisują dokładniej zasady postępowania i definicje zawarte w regulaminach.

Mamy nadzieje, że obecna forma regulaminów spełni oczekiwania aktywnych członków forum rc-trial.pl i kolejne lata nie będą wymagały dalszych korekt.

jaruso


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-19, 18:40 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 11:06
Posty: 5249
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Dodatkowe FAQ do regulaminu:

1. Czy sterowanie wyciągarką za pomocą przełączników umieszczonych na modelu jest karane punktami karnymi?
Odp: Wyciągarką można sterować (w tym też włączać/wyłączać jej zasilanie) za pomocą przełączników na modelu bez dodatkowych punktów karnych pod warunkiem, że dostęp do przełączników nie wymaga podnoszenia lub przestawiania modelu (str. 3 Regulaminu, rozdz. V. Zasady użycia wyciągarki i trapów). Jeśli jednak do podnoszenia lub przestawienia modelu dochodzi, to traktowane to jest już jako naprawa modelu (60PK). W związku z tym, w interesie uczestnika zawodów jest umieszczenie na modelu sterowania wyciągarką w miejscu łatwo dostępnym (np. ukryte w skrzyni na pace, przełącznik "udający" lewarek biegów w nadwoziu otwartym), nie wymagającym podnoszenia, czy przestawiania modelu.
Ten zapis obowiązywał już wcześniej, rok 2017 nie wnosi zmian w tym zakresie. Zapis ten ułatwia start osobom nie posiadającym sterowania wyciągarką z poziomu aparatury (brak konieczności inwestowania w aparatury 3-kanałowe).


2. Skoro sterowanie wyciągarką jak w pytaniu 1 nie jest karane PK, to kiedy stosuje się PK za "dotknięcie modelu"?
Odp. PK za dotknięcie modelu (8PK) stosuje się w przypadku dotknięcia modelu przez zawodnika na trasie OS w celu poprawy ułożenia elementów wyposażenia modelu (trapy, linki, haki, gadżety), odhaczenia anteny lub karoserii, usunięcia zaklinowanej w napędzie trawy, patyków, przełączenia świateł, ESC, odbiornika, poprawa przewodów, o ile nie wiąże się to ze zmianą położenia lub ustawienia modelu. Zapis nie dotyczy sterowania wyciągarką, której zasady użycia są opisane w oddzielnym rozdziale w regulaminie (str. 3 Regulaminu, rozdz. V. Zasady użycia wyciągarki i trapów).
Dzięki "dotknięciu modelu" można za 8PK dokonać drobnej naprawy polegającej np. na restarcie ESC, odbiornika, włączenia lub wyłączenia innych elementów elektrycznych modelu niż wyciągarka. Dopóki te drobne naprawy nie wiążą się z przestawieniem modelu, dopóty nie naliczona zostanie kara za "naprawę" (60PK), która ma też swoje dodatkowe konsekwencje (str. 3. Rozdz. IV.pkt 7.).
W ramach "dotknięcia" (8PK) zawodnik może również usunąć przeszkody jakie model zabrał z OS-u: np trawę wkręconą w napęd, gałąź ciągnącą się za modelem, czy też poprawić elementy na modelu które przesunęły się w trakcie jazdy - np. wystające poza obrys karoserii trapy, lewarek. Pozwala to uniknąć poważniejszych awarii modelu (trawa w napędzie) lub naliczenia punktów za dotknięcie lub skoszenie tymi dodatkowymi elementami słupków bramki.


3. Czy zmiana grilla oznacza, że model jest niezgodny z nowym regulaminem?
Podstawową zasadą przy odwzorowaniu karoserii w EX jest to, że patrząc na model można już na "pierwszy rzut oka" jednoznacznie określić na jakim seryjnym pojeździe autor modelu się wzorował, dlatego karoseria "Żabki" w nowej odsłonie spełnia wymogi regulaminu (zarówno tego na sezon 2016 jak i na 2017), bo na podstawie karoserii można to jednoznacznie ustalić.

W regulaminie na 2016r. sprawę karoserii regulowały tylko dwa punkty:
Cytuj:
1. [...]Bazą dla modelu (karoserii) musi być „normalnie spotykany na ulicy seryjny pojazd".
4. Modele muszą posiadać co najmniej częściową karoserię – wyznaczającą minimum przód i kabinę pojazdu.

Podstawową zasadą było i jest, że model budujemy na bazie "pojazdu który można normalnie spotkać na ulicy", czyli fabrycznego, dopuszczonego do ruchu.
Taki zapis miał zabezpieczyć klasę przed budową modeli na bazie prototypów, modeli bez karoserii lub karoserią zwężoną np. do 5cm i innych "koszmarków".
Stary regulamin "podpowiadał" że przez "bazę dla modelu" rozumiemy karoserię i jeżeli ją chcemy pociąć, to muszą co najmniej pozostać elementy wyznaczające przód (w domyśle pas przedni-grill) oraz kabinę pojazdu (czyli, że można maksymalnie skrócić karoserię za przednimi fotelami i pozbawić ją dachu, bo wtedy pozostała część paneli nadwozia będzie wciąż wyznaczała kabinę). Jak się okazało takie zapisy były różnie interpretowane, często zbyt restrykcyjnie, pojawiały się pytania, czy karoseria może być zmodyfikowana, czy wprost taka jak w 1:1, co z pasem przednim, grillem itd. Rozmawiałem na ten temat z uczestnikami Extreme w Bytomiu i w Karolewie w 2016r i wyjaśniałem, że zmiany w wyglądzie karoserii są jak najbardziej dopuszczalne, pod warunkiem, że w modelu będzie można bez problemu rozpoznać "pojazd-bazę". Dla rozwiania wątpliwości te dwa zapisy miały zostać rozwinięte w nowym regulaminie i tak się też stało.
Zapisy regulaminu z 2016r. zostały rozwinięte w regulaminie na 2017r. w formie przypisów i nie wprowadzają żadnych nowych ograniczeń jeśli chodzi o karoserię, a wręcz w przypadku błędnych zeszłorocznych interpretacji, rozszerzyły możliwości zastosowania modyfikacji karoserii-bazy.
Dodane zostały 2 przypisy:
Cytuj:
1.Ideą klasy są modele mocno zmodyfikowane do jazdy w trudnym terenie, jednak wciąż zbudowane na bazie konkretnego modelu seryjnie produkowanego pojazdu.
Przez „budowę na bazie” rozumie się co najmniej częściowe wykorzystanie karoserii pojazdu 1:1, tak by na pierwszy rzut oka można było rozpoznać „bazę” (np. nadwozie wraith poison spider bazujące na jeepie).
W przypadku „szczątkowej karoserii” należy szczególną uwagę zwrócić na zamaskowanie w nadwoziu elementów elektronicznych modelu, przewodów i pakietu.
3.Model musi posiadać karoserię co najmniej w przedniej części modelu: pas przedni z grillem podobnym do pojazdu-bazy, błotniki przednie, przednią maskę i zarys kabiny (może kończyć się ona za przednimi fotelami).
Karoseria w Exreme może mieć formę paneli nadwozia przykręcanych do ramy przestrzennej.
Model może nie mieć przedniej maski tylko w przypadku, gdy posiada odwzorowane wnętrze komory silnika (daje to możliwość jej ekspozycji).

Oba zapisy należy analizować łącznie, najważniejszą jednak rzeczą jest rozpoznawalność pojazdu-bazy, kolejne zapisy są wskazaniem jakie elementy karoserii i jak zastosowane mogą temu służyć.
Przez tekst: "Model musi posiadać karoserię co najmniej w przedniej części modelu: pas przedni z grillem podobnym do pojazdu-bazy" chcieliśmy zaznaczyć, że przede wszystkim pas z przedni z grillem powinien być w modelu zainstalowany, aby nikt nie postanowił sobie z niego zrezygnować (w starym regulaminie napisano tylko o "przodzie").
Z tym "podobieństwem" grilla do pojazdu-bazy, to była wskazówka dla tych , którzy chcieli budować modele z przestrzenną konstrukcją nadwozia, do której przykręcane miały być panele nadwozia niekoniecznie podobne do pierwowzoru. W takim to wypadku (gdy pozostała część karoserii nie jest podobna do pojazdu-bazy) umieszczenie grilla podobnego do pojazdu-bazy pomagałoby spełnić warunek jego rozpoznawalności.
Żeby pokazać w czym rzecz - pierwszy przykład z brzegu:
Załącznik:


Gdyby nie grill z jeepa to pojazd-baza nie byłby taki prosty do rozpoznania.
Na takich przykładach skupiliśmy się w Karolewie, stąd pojawił się ten zapis o grillu podobnym do pojazdu-bazy.
W przypadku modelu Gorga jest zupełnie na odwrót - karoseria jest praktycznie bez modyfikacji kształtu (jedynie brak nadkoli) ale za to ze zmienionym grillem. :D Jednak podstawowy warunek jest spełniony - pojazd-baza jest bez problemu rozpoznawalny.
Tutaj słowo "podobny" się zemściło i patrząc wyłącznie na treść przypisu 3 można odczytać je jako ograniczenie w EX, co nie było naszą intencją.

jamnik napisał(a):
Co do czasu pokonywania bramki... Od momentu podjechania do bramki mierzyłem(tak z ciekawości) przeciętny czas pokonywania bramki przez różnych zawodników i 2 minuty to MINIMALNY czas pokonywania bramki średnio to ok 3 do 4 minut .Nam wszystkim wydaje się że 2 minuty to dużo czasu ,ale samo użycie wyciągarki trwa 30 sekund. Myślę , że czas jaki powinien być na pokonanie bramki to 4 minuty licząc od momentu podjechania do niej.Miałem propozycję aby ilość bramek przemnożyć przez 4 , ale po głębszym zastanowieniu doprowadzi to do nawet i 15 minutowego piłowania pod bramką ,bo przecież mam czas :D .Myślę ,że wprowadzenie 4 minutowego czasu ataku bramki jest ok.Tak na marginesie najdłuższe czasy miał Błażej i Paweł .


Aby Ostateczna Próba się rozpoczęła musi być spełnione kilka warunków i to w głównej mierze od decyzji uczestnika zależy ile czasu będzie mieć na pokonanie bramki po utknięciu na trasie. Czas zaczyna być liczony dopiero gdy uczestnik odmówi skorzystania z helpów lub z przedstawienia modelu. To on decyduje o ryzyku dalszego kopania trasy w nieprzekraczalnym czasie 2 min (od momentu podjęcia przez niego decyzji) i otrzymania w razie nie zamieszczenia się w czasie 120PK. OP to narzędzie do dyscyplinowania upartych uczestników, aby w przypadku ich utknięcia i braku postępów podczas pokonywania bramki nie wstrzymywali bez końca przejazdów innych uczestników i nie niszczyli bez sensu trasy OSu. To był głowny problem zgłaszany przez klasę EX od 2 sezonów. Innym rozwiązaniem mogłoby być liczenie i punktowanie całego czasu przejazdu ale tą propozycja została przez Was odrzucona jako zbyt skomplikowana.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-21, 23:23 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2008-09-24, 16:28
Posty: 1666
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Wiek: 44

Model: Żabka
Imię: Robert
Witam
Postanowiłem w sezonie 2017 wystartować w klasie Extreme.
Ponieważ nie mogłem doczekać się wydania regulaminu na rok 2017 przygotowałem mój model do sezonu już wcześniej aby mieć czas na testowanie.
Model ukończyłem na początku stycznia.
Teraz pojawił się regulamin i w nim zapis
„ Model musi posiadać karoserię co najmniej w przedniej części modelu: pas przedni z grillem podobnym do pojazdu-bazy,  „
Ponieważ chciałem zrobić coś nowego to w mojej Tojce Żabce grill zaprojektowałem na nowo i wydrukowałem. Wygląda to tak jak na zdjęciach.

Czy zmiana grilla oznacza, że model jest niezgodny z nowym regulaminem?


Załączniki:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-21, 23:42 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-09-08, 17:34
Posty: 1577
Lokalizacja: Konstantynów
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Wiek: 36

Model: SCX-10 i inne elektryki
Imię: Michał
Czy specjalnie zrobiony włącznik do wyciągarki na modelu żeby uniknąć przypadkowego załączenia teraz będzie generował dodatkowe PK?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-21, 23:43 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2006-11-03, 11:57
Posty: 11111
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 21 razy
Otrzymał podziękowań: 242 razy
Wiek: 50

Model: Def 90 | Def 110 TRX-4 | Ford Bronco 1973 CMX
Imię: Wojtek
cina napisał(a):
Czyli specjalnie zrobiony włącznik do wyciągarki na modelu żeby uniknąć przypadkowego załączenia teraz będzie generował dodatkowe PK.


Z którego zapisu wyciągnąłeś taki wniosek ?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 01:05 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 11:06
Posty: 5249
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
cina napisał(a):
Czyli specjalnie zrobiony włącznik do wyciągarki na modelu żeby uniknąć przypadkowego załączenia teraz będzie generował dodatkowe PK.


Michał, regulamin należy przeczytać do końca, jest w nim cały rozdział poświęcony zasadom używania Helpów, w tym wyciągarki.
Dodam też, że nic się nie zmieniło w tej części regulaminu względem sezonu 2016:

Rozdz.V, pkt.2.
"b) sterowanie wyciągarką przełącznikiem na modelu (a nie z aparatury) nie jest karane, pod warunkiem, że nie wiąże się to z podnoszeniem lub przestawieniem pojazdu - wówczas mamy do czynienia z przestawieniem."

Czyli tak jak w poprzednich sezonach jak najbardziej można sterować wyciągarką przełącznikami znajdującymi się na modelu bez punktów karnych, pod warunkiem, że są umiejscowione w takim miejscu, że do ich przełączenia trzeba podnosić lub przestawiać model (np. wyłącznik pod spodem modelu).

@Gorg, odpowiem Ci w ciągu dnia, bo wymaga to więcej wyjaśnień. Ogólnie wymagania w tej kwestii się nie zmieniły, a zostały jedynie zapisane.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 10:06 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-09-08, 17:34
Posty: 1577
Lokalizacja: Konstantynów
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Wiek: 36

Model: SCX-10 i inne elektryki
Imię: Michał
III. Zmiany w zakresie punktacji i definicji przewinień.

3. Doprecyzowanie pojęcia dotknięcia modelu nie zmieniającego jego położenia i ustawienia.
Opisano w tym miejscu stosowaną w trakcie zawodów zasadę – w ramach tego przewinienia oprócz usuwania ciągnących się za modelem przedmiotów, można również przełączyć oświetlenie, ESC, odbiornik, poprawić pakiet, przewody i inne elementy modelu o ile nie wiąże się to z koniecznością przestawienia lub zmiany pozycji modelu (np. podniesienie go, obrócenie itd.) Do elementów, które możemy poprawić w ramach tego dotknięcia musimy mieć więc zapewniony swobodny dostęp (np. otwierana maska modelu, skrzynia z ukrytymi przełącznikami na pace modelu itd.) W ramach jednego dotknięcia poprawiamy lub przełączamy jeden element.
Każde dotknięcie modelu z równoczesnym przestawieniem modelu jest traktowane jako naprawa i naliczane są odpowiednie punkty karne.


W zeszłym sezonie było tak że jak chciałeś liść lub gałązkę z modelu zabrać było liczone dotknięcie modelu z określoną ilość PK. Nie było liczone w żaden sposób dotykanie modelu w celu włączenia wyciągarki lub oświetlenia.
Przytoczony przeze mnie fragment rozumiem tak, że teraz nie ważne w jakim celu dotykamy modelu - mamy po prostu dotknięcie i PK.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 10:46 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2006-11-03, 11:57
Posty: 11111
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 21 razy
Otrzymał podziękowań: 242 razy
Wiek: 50

Model: Def 90 | Def 110 TRX-4 | Ford Bronco 1973 CMX
Imię: Wojtek
@cina
Bez wskazania źródła Twojej interpretacji i wątpliwości, trudno jest dać odpowiedź - dlatego na początku prosiłem abyś wskazał to miejsce, wtedy rozmowa ma sens, a my wiemy do czego się odnieść.

Krzysiek, już Ci wyjaśnił - ja tylko powtórzę.
Szukasz odpowiedzi w niewłaściwym miejscu - zapis odnośnie włączania i wyłączania wyciągarki jest w formie i miejscu w którym był i mówi:
Cytuj:
V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.
...
2. Wyciągarka:
a) użycie wyciągarki rozpoczyna się w momencie rozwijania linki,
b) sterowanie wyciągarką przełącznikiem na modelu (a nie z aparatury) nie jest karane, pod warunkiem, że nie wiąże się to z podnoszeniem lub przestawieniem pojazdu - wówczas mamy do czynienia z przestawieniem,
...

Zapis do którego się odnosisz nic nie mówi o wyciągarce lub jej sterowaniu. Natomiast wymienia i określa sytuacje, które niejednokrotnie było traktowane i punktowane jak "naprawa" za 60 PK, a teraz zostały skatalogowane jako "dotknięcie" za 8 PK ! Co chyba jest korzystniejsze dla zawodnika.
Przykładowo - "zawiesza" się elektronika modelu, zawodnik chce zresetować model po przez jego włączenie i wyłączenie - dotychczas była (a w każdym razie powinna być) to naprawa, obecnie jest to wyłącznie dotknięcie.

Przy okazji dodam, iż analogiczne działanie wykonane na nadajniku, nie jest już w żaden sposób punktowane !
Dlaczego ?
Bo nie jest to żadna forma ingerencji w "model" - w rozumieniu tego czegoś co stoi na 4 kołach. Można by dyskutować, że nadajnik to część zestawu i to też "model", ale przyjęliśmy inna zasadę.
Takim pominięciem nadajnika, chcieliśmy uniknąć sytuacji w których ktoś świadomie lub nie, w sposób widoczny lub nie dla sędziego dokonał takiej operacji (wł/wył) na nadajniku. Unikamy przynajmniej w tym zakresie nieporozumień, a zawodnik nie musi się tłumaczyć z każdego ruchu wykonanego przy nadajniku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 12:53 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-09-08, 17:34
Posty: 1577
Lokalizacja: Konstantynów
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Wiek: 36

Model: SCX-10 i inne elektryki
Imię: Michał
Dziękuję Wojtku za wyjaśnienie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 13:35 
Offline
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2015-05-07, 13:49
Posty: 829
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Wiek: 40

Model: trx-4
Imię: Damian
Czy hot rod którego buduje nie będzie spełniał regulaminu bo brak mu nadkoli? Przez konstrukcje i mało miejsca w srodku wnętrza tez nie będzie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 14:37 
Offline
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-01-26, 11:06
Posty: 5249
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy
Wiek: 38

Model: trial/drift/offroad/latawce RC
Imię: Krzysztof
Panowie, przypominam, że w tym temacie mamy tworzyć FAQ, czyli "najczęściej zadawane pytania" dotyczące zapisów regulaminu i odpowiedzi na nie.
Temat ma służyć wyjaśnianiu wątpliwości.
Nie róbmy tutaj bałaganu zbędnymi komentarzami.
Jeśli macie jakieś pytania, to je zadawajcie, zanim wydacie pochopny "wyrok".
Proponuję też zmienić nastawienie i nie wychodzić z założenia, że ktoś Wam chce na złość zrobić.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 17:04 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-09-08, 17:34
Posty: 1577
Lokalizacja: Konstantynów
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Wiek: 36

Model: SCX-10 i inne elektryki
Imię: Michał
To kto będzie weryfikował stopień usztywnienia karoserii i na jakiej podstawie będzie to oceniane ? Mam 2 (Hilux i Honcho) i niech mi ktoś powie jak je usztywnić żeby spełniały wymagania klasy ??


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 17:30 
Offline
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2006-11-03, 11:57
Posty: 11111
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 21 razy
Otrzymał podziękowań: 242 razy
Wiek: 50

Model: Def 90 | Def 110 TRX-4 | Ford Bronco 1973 CMX
Imię: Wojtek
cina napisał(a):
To kto będzie weryfikował stopień usztywnienia karoserii i na jakiej podstawie będzie to oceniane ? Mam 2 (Hilux i Honcho) i niech mi ktoś powie jak je usztywnić żeby spełniały wymagania klasy ??

Ten element, podobnie jak inne wymogi techniczne były i są "weryfikowane" w trakcie Kontroli Technicznej. A sam wymóg i przykłady na sposoby jego spełnienia, są opisane we "Wstępniaku".
Ograniczam się do zacytowania fragmentu:
Cytuj:
...
Za wystarczający zabieg usztywniający uznaje
się zamontowanie progów bocznych („rock sliders”) chroniących karoserię od spodu.

Inaczej mówiąc - chyba 95% Axiali ma progi w zestawie - jeżeli są zamontowane w modelu, to wymóg jest spełniony i nic nie trzeba w tym temacie robić. Jeżeli ktoś nie chce by mu progi wystawały, to można wykonać "progi wewnętrzne" (tak to na szybko nazwałem).
Poniżej przykład takich progów w Defku I
Załącznik:


Załącznik:


Przy takich "progach wewnętrznych" - sztywność karoserii pomiędzy osiami jest spełniona, a jak na zdjęciu poniżej widać, nie wystawały one ani na boki, ani poniżej karoserii.
Załącznik:



Ten zapis nie promuje, ani nie dyskryminuje żadnych karoserii - ma być elementem wyrównującym szanse pomiędzy modelami o różnej konstrukcji nadwozia.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane:2017-01-22, 18:06 
Offline
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2013-11-16, 12:29
Posty: 506
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Wiek: 35

Model: Land Cruiser fj40
Imię: Piotr
A jaka jest minimalna długość progu? Ma to być na całej długości karoserii lexanowej jaka jest pomiędzy kołami?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

phpBB SEO